
Pris (konkurransevirkemiddel)
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterPris er 1 av 6 konkurransevirkemidler. Prisen påvirker direkte salg og fortjeneste. Her går vi igjennom problemstillingen.
Hvordan bruke pris som et konkurransevirkemiddel, hvordan beregne korrekt pris på en vare og velge korrekt prispolitikk? I denne artikkelserien prøver vi å gi deg svar på alt du måtte lure på omkring pris generelt.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterPris er 1 av 6 konkurransevirkemidler. Prisen påvirker direkte salg og fortjeneste. Her går vi igjennom problemstillingen.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterEn gjennomgang av hvilke interne forhold som vil påvirke prispolitikken i en virksomhet.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterEn gjennomgang av hvilke eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til enhver virksomhet.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterPristyper er ulike måter å angi prisen til et produkt eller tjeneste. Vi går her igjennom de vanligste pristypene vi kan velge mellom.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterMarkedslikevekt representerer krysningspunktet mellom selgerens og kjøperens verdioppfatning av en vare. Dette er den naturlige prisen.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterEn marginal nyttekurve som viser hvor mye er én kunde er villig til å betale dersom én eller annen produsent tilbyr étt til eksemplar av godet
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterMarkedets tilbud av en vare er ofte definert som « summen av det alle bedrifter ønsker å tilby ved eksisterende pris- og kostnadsforhold»
Lesetid (240 ord/min): 11 minutterSå lenge etterspørsel- og tilbudskurven er konstante, holder også prisen seg uendret når markedet er i likevekt. Det finnes imidlertid en rekke faktorer som påvirker både etterspørsel- og tilbudskurven.
Lesetid (240 ord/min): 8 minutterPriselastisitet er den relative mengdeendring dividert med den relative prisendring (ved uendelig små endringer i pris).
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterInntektselastisitet måler hvordan etterspørselen etter et produkt eller tjeneste reagerer på endringer i forbrukernes inntekt.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterEn gjennomgang av hva som er de vanligste målene for prispolitikken til et selskap.
Lesetid (240 ord/min): 8 minutterEn gjennomgang av de faktorene som avgjør prisstrategien og hvilke strategier vi kan velge mellom for å nå prismålet.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterSelv om det ikke er noen klar sammenheng mellom pris og kvalitet har allikevel folk flest den oppfatningen at det er en slik sammenheng.
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterMarkedet kan også deles inn etter markedsstruktur og markedsform. Markedsinndeling basert på markedsform bygger på en analyse hvor markedet blir delt opp etter følgende kriterier:
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterI et marked med fullkommen konkurranse, vil både vil etterspørselssiden bestå av et stort antall forbrukere som kjøper varer og tjenester utfra de behov som skal dekkes, sin inntektssituasjon og formue.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterFinnes det kun en selger av en vare eller tjeneste, har vi et monopol. Ved monopol er det ingen konkurranse på tilbudssiden , bortsett fra enkelte substitutter.
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterEt marked med duopol består av to tilbydere, og kjennetegnes ved: 1) Etablering er mulig, men vanskelig, 2) Produsenten må vurdere mottrekk fra konkurrentene.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterOligopol er en markedsform som kjennetegnes av: 1) Markedet består av noen få, store tilbydere som deler markedet mellom seg, 2) Det finnes vesentlige hindringer for at andre bedrifter kan etablere seg.
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterVed monopolistisk konkurranse produserer bedriftene produkter som skiller seg fra hverandre i kvalitet og utforming, men bedriftene konkurrerer om de samme etterspørrerne. Monopolistisk konkurranse kalles derfor ofte for merkevarekonkurranse,
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterPrisen vil bli påvirket av hvor i livssyklusen et produkt befinner seg. Dette fordi såvel etterspørselen som kundene vil endre seg drastisk fra produktet blir lansert til det blir erstattet med et nytt produkt.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterHva er krysspriselastisitet, hva brukes den til, hva sier den og hvordan beregne den? I denne artikkelen går vi igjennom dette.
Lesetid (240 ord/min): 13 minutterNår en bedrift opererer på helt avskilte markeder, kan det være lønnsomt å selge produktet med forskjellig pris til ulike kjøpegrupper. Dette kalles prisdifferensiering eller prisdiskriminering.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterPris logikken må normalt endres når produktet er en del av en produktmiks. Når prisen brukes som et virkemiddel i en produktmiks er målet med pristaktikken å maksimere profitten på den totale blandingen
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterDet finnes flere prising teknikker virksomheten kan benytte seg av i sine markedsføring kampanjer for å stimulere tidlig kjøp.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterPris er mer enn produktet eller tjenestens basisprisene. Et viktig virkemiddel i prispolitikken er rabatter.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterI prinsippet er det kun to utgangspunkter for å sette prisen på et produkt: 1) Hvilket pris markedet er villig til å betale for produkt ?
og 2) Hvilken pris er nødvendig for å dekke de kostnadene produktet påfører produsenten ?
Lesetid (240 ord/min): 8 minutterMarkedsorientert prissetting vil si at prisen blir bestemt av faktorer på etterspørselssiden eller at etterspørselssiden er den dominerende.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterNår det ikke finnes sammenlignbare substitutter i markedet, vil det være aktuelt å basere prisene på de kostnadene et produkt påfører deg.
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterKonkurrentorientert prissetting vil med andre ord si at man tar hensyn til konkurrentenes priser.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterKunder forventer at selgeren skal verdsette forholdet mellom kunde og selger gjennom å tilby kunden rettferdige priser.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterPrisregulering vil si at myndighetene griper inn og fastsetter retningslinjer for prisen til ulike varer og tjenester.
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterPsykologisk prissetting vil si å velge en utsalgspris som ligger tett opptil den antatte terskelverdien.