Pris som konkurransevirkemiddel

Pris (konkurransevirkemiddel)

Denne artikkelen er del 1 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 4 av 7 artikler i om Konkurransevirkemidler

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterPris er 1 av 6 konkurransevirkemidler. Prisen påvirker direkte salg og fortjeneste. Her går vi igjennom problemstillingen.

pristyper

Pristyper

Denne artikkelen er del 4 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterPristyper er ulike måter å angi prisen til et produkt eller tjeneste. Vi går her igjennom de vanligste pristypene vi kan velge mellom.

Markedslikevekt (markedskrysset)

Denne artikkelen er del 5 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterMarkedslikevekt representerer krysningspunktet mellom selgerens og kjøperens verdioppfatning av en vare. Dette er den naturlige prisen.

Etterspørselskurven

Denne artikkelen er del 6 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterEn marginal nyttekurve som viser hvor mye er én kunde er villig til å betale dersom én eller annen produsent tilbyr étt til eksemplar av godet

Tilbudskurven

Denne artikkelen er del 7 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterMarkedets tilbud av en vare er ofte definert som « summen av det alle bedrifter ønsker å tilby ved eksisterende pris- og kostnadsforhold»

Skift i tilbud og etterspørsel

Denne artikkelen er del 8 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 11 minutterSå lenge etterspørsel- og tilbudskurven er konstante, holder også prisen seg uendret når markedet er i likevekt. Det finnes imidlertid en rekke faktorer som påvirker både etterspørsel- og tilbudskurven.

Valutakurs

Inntektselasitisitet

Denne artikkelen er del 10 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 14 av 18 artikler i om Bivariat analyse

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterInntektselastisitet måler hvordan etterspørselen etter et produkt eller tjeneste reagerer på endringer i forbrukernes inntekt.

pris

Prisstrategi og prispolitikk

Denne artikkelen er del 31 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 12 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 8 minutterEn gjennomgang av de faktorene som avgjør prisstrategien og hvilke strategier vi kan velge mellom for å nå prismålet.

Høy pris vs. lavpris

Prisnivå og prisprofil (Premium pris vs. lavpris)

Denne artikkelen er del 13 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterSelv om det ikke er noen klar sammenheng mellom pris og kvalitet har allikevel folk flest den oppfatningen at det er en slik sammenheng.

supply chain

Markedsform (markedsstruktur)

Denne artikkelen er del 14 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 9 av 22 artikler i om Markeder

Denne artikkelen er del 2 av 16 artikler i om Konkurrent

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterMarkedet kan også deles inn etter markedsstruktur og markedsform. Markedsinndeling basert på markedsform bygger på en analyse hvor markedet blir delt opp etter følgende kriterier:

markedssystem

Fullkommen konkurranse

Denne artikkelen er del 15 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 10 av 22 artikler i om Markeder

Denne artikkelen er del 3 av 16 artikler i om Konkurrent

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterI et marked med fullkommen konkurranse, vil både vil etterspørselssiden bestå av et stort antall forbrukere som kjøper varer og tjenester utfra de behov som skal dekkes, sin inntektssituasjon og formue.

sosialisme

Monopol

Denne artikkelen er del 16 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 11 av 22 artikler i om Markeder

Denne artikkelen er del 4 av 16 artikler i om Konkurrent

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterFinnes det kun en selger av en vare eller tjeneste, har vi et monopol. Ved monopol er det ingen konkurranse på tilbudssiden , bortsett fra enkelte substitutter.

Duopol

Denne artikkelen er del 17 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 12 av 22 artikler i om Markeder

Denne artikkelen er del 5 av 16 artikler i om Konkurrent

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterEt marked med duopol består av to tilbydere, og kjennetegnes ved: 1) Etablering er mulig, men vanskelig, 2) Produsenten må vurdere mottrekk fra konkurrentene.

serviceledelse

Oligopol

Denne artikkelen er del 18 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 13 av 22 artikler i om Markeder

Denne artikkelen er del 6 av 16 artikler i om Konkurrent

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterOligopol er en markedsform som kjennetegnes av: 1) Markedet består av noen få, store tilbydere som deler markedet mellom seg, 2) Det finnes vesentlige hindringer for at andre bedrifter kan etablere seg.

oslo-bors

Monopolistisk konkurranse

Denne artikkelen er del 19 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 14 av 22 artikler i om Markeder

Denne artikkelen er del 7 av 16 artikler i om Konkurrent

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterVed monopolistisk konkurranse produserer bedriftene produkter som skiller seg fra hverandre i kvalitet og utforming, men bedriftene konkurrerer om de samme etterspørrerne. Monopolistisk konkurranse kalles derfor ofte for merkevarekonkurranse,

produktet-livssyklus

Prisstrategi i ulike stadier av produktets livssyklus

Denne artikkelen er del 20 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterPrisen vil bli påvirket av hvor i livssyklusen et produkt befinner seg. Dette fordi såvel etterspørselen som kundene vil endre seg drastisk fra produktet blir lansert til det blir erstattet med et nytt produkt.

krysspriselastisitet

Krysspriselastisitet

Denne artikkelen er del 21 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 13 av 18 artikler i om Bivariat analyse

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterHva er krysspriselastisitet, hva brukes den til, hva sier den og hvordan beregne den? I denne artikkelen går vi igjennom dette.

Prisdifferensiering

Denne artikkelen er del 22 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 13 minutterNår en bedrift opererer på helt avskilte markeder, kan det være lønnsomt å selge produktet med forskjellig pris til ulike kjøpegrupper. Dette kalles prisdifferensiering eller prisdiskriminering.

produkt-pris

Produktmiks og bundling prising

Denne artikkelen er del 23 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterPris logikken må normalt endres når produktet er en del av en produktmiks. Når prisen brukes som et virkemiddel i en produktmiks er målet med pristaktikken å maksimere profitten på den totale blandingen

Pricing

Tidlig kjøp prising

Denne artikkelen er del 24 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterDet finnes flere prising teknikker virksomheten kan benytte seg av i sine markedsføring kampanjer for å stimulere tidlig kjøp.

rabatt

Rabatt og rabattpolitikk

Denne artikkelen er del 25 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterPris er mer enn produktet eller tjenestens basisprisene. Et viktig virkemiddel i prispolitikken er rabatter.

Salg og distribusjon

Priskalkulasjon : Hvordan kalkulere prisen?

Denne artikkelen er del 26 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 1 av 16 artikler i om Kalkulasjon

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterI prinsippet er det kun to utgangspunkter for å sette prisen på et produkt: 1) Hvilket pris markedet er villig til å betale for produkt ?
og 2) Hvilken pris er nødvendig for å dekke de kostnadene produktet påfører produsenten ?

markedpris

Markedsorientert prissetting

Denne artikkelen er del 27 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 2 av 16 artikler i om Kalkulasjon

Lesetid (240 ord/min): 8 minutterMarkedsorientert prissetting vil si at prisen blir bestemt av faktorer på etterspørselssiden eller at etterspørselssiden er den dominerende.

kostnadbasert-prissetting

Kostnadsorientert prissetting

Denne artikkelen er del 28 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 4 av 16 artikler i om Kalkulasjon

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterNår det ikke finnes sammenlignbare substitutter i markedet, vil det være aktuelt å basere prisene på de kostnadene et produkt påfører deg.

konkurransepris

Konkurrentbasert prissetting

Denne artikkelen er del 29 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 3 av 16 artikler i om Kalkulasjon

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterKonkurrentorientert prissetting vil med andre ord si at man tar hensyn til konkurrentenes priser.

moral-etikk

Etikkorientert prissetting

Denne artikkelen er del 30 av 32 artikler i om Pris

Denne artikkelen er del 16 av 16 artikler i om Kalkulasjon

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterKunder forventer at selgeren skal verdsette forholdet mellom kunde og selger gjennom å tilby kunden rettferdige priser.

prisregulering

Prisregulering

Denne artikkelen er del 31 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterPrisregulering vil si at myndighetene griper inn og fastsetter retningslinjer for prisen til ulike varer og tjenester.

Psykologisk prissetting

Denne artikkelen er del 32 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterPsykologisk prissetting vil si å velge en utsalgspris som ligger tett opptil den antatte terskelverdien.