Hjem Konkurrent

Konkurrent

Konkurrent (er)

En virksomhet som tilbyr lignende verditilbud (produkter og tjenester) til det samme markedet som virksomheten satser på med sitt verditilbud

Markedsform (markedsstruktur)

Markedet kan også deles inn etter markedsstruktur og markedsform. Markedsinndeling basert på markedsform bygger på en analyse hvor markedet blir delt opp etter følgende kriterier:

Fullkommen konkurranse

I et marked med fullkommen konkurranse, vil både vil etterspørselssiden bestå av et stort antall forbrukere som kjøper varer og tjenester utfra de behov som skal dekkes, sin inntektssituasjon og formue.

Monopol

Finnes det kun en selger av en vare eller tjeneste, har vi et monopol. Ved monopol er det ingen konkurranse på tilbudssiden , bortsett fra enkelte substitutter.

Duopol

Et marked med duopol består av to tilbydere, og kjennetegnes ved: 1) Etablering er mulig, men vanskelig, 2) Produsenten må vurdere mottrekk fra konkurrentene.

Oligopol

Oligopol er en markedsform som kjennetegnes av: 1) Markedet består av noen få, store tilbydere som deler markedet mellom seg, 2) Det finnes vesentlige hindringer for at andre bedrifter kan etablere seg.

Monopolistisk konkurranse

Ved monopolistisk konkurranse produserer bedriftene produkter som skiller seg fra hverandre i kvalitet og utforming, men bedriftene konkurrerer om de samme etterspørrerne. Monopolistisk konkurranse kalles derfor ofte for merkevarekonkurranse,

Konkurransefortrinn

Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurser eller en kompetanse som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.

Verdikjede

Hva er en verdikjede og hvordan gjennomføre en verdikjede analyse for å avdekke virksomhetens arbeidsbetingelser og muliigheter

Konkurrentalyse («5 forces»)

En analyse av bedriftens omgivelser på et bransjenivå, og bygger på tesen om at konkurransefortrinn oppnås ved å posisjonere seg overfor de 5 konkurransekreftene på bestemte måter.

Kundeverdi og kundeverdianalyse

Å gjennomføre en kundeverdianalyse vil si "å gjennomføre en undersøkelse hvor du prøver å måle hvilken kundeverdi din bedrift gir kundene i forhold til konkurrentene, sett i forhold til konkurrentenes kostnadsnivå."

Tiltakmatrisen (“dyktighet/viktighet” matrisen)

Tiltaksmatrisen, også kalt "dyktighet/viktighet" matrisen er et kraftfullt analyseverktøy som bør brukes i forbindelse med analysen av arbeidsbetingelsene, da den viser hvor dyktige organisasjonen er på de områdene som er viktige for kunden - sett i forhold til konkurrentenes prestasjonsnivå.

Grunnlaget for valg av konkurransefortrinn og konkurrentstrategi

Hvilke forhold ved konkurrentene er det viktig å kartlegge i en analyse av virksomhetens eksterne arbeidsbetingelser, og hvorfor er det viktig å inkludere disse forholdene i enhver konkurrentanalyse?

Konkurrentstrategi

Forteller hvordan virksomheten har tenkt å møte konkurransen og konkurrentene innenfor sine forretningsområder og markeder for å oppnå varige konkurransefortrinn

Kostnadsleder strategi

Å være kostnadsleder betyr ikke at virksomheten er de som selger de rimeligste produktene, men at man etablerer seg som den tilbyderen med de laveste totalkostnadene i bransjen – i forhold til størrelsen.

Differensieringstrategi

Differensiere seg fra konkurrentene på viktige unikhetsdrivere for kunden

Fokusering – nisjestrategier

Bruk av fokuseringstrategi og satse på en unikhetsdriver som gir virksomheten unik og varig konkurransefortrinn.