Hjem Viral markedsføring

Viral markedsføring

Viral markedsføring

Viral markedsføring er konsepter og budskap av en slik karakter at det "kopierer og sprer seg selv.

To-stegs – hypotesen

For å fullt ut forstå den sosiale spredningprosessen kan vi ta utgangspunkt i Paul F. Lazarsfeld sin to-stegs - hypotese, også kalt to -...

Opinionsleder

En kunnskapsrik person i andres øyne som gir råd og informasjon om et spesielt produkt, tjeneste, løsning eller system gjennom personlig, uformell produktrelatert kommunikasjon, også kalt ”word-of-mouth” eller vareprat

Den virale spredningsprosessen

Den virale spredningsprosessen viser hvordan et budskap kan bli spredd i en befolkning hvis befolkningen mener budskapet bør deles med andre

Positive og negative sider ved viral markedsføring

Virale tilnærminger anses å ha mange fordeler i forhold til mer tradisjonelle massemedier. For det første er det ofte mer kostnadseffektivt enn andre former for markedsføring

Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?

En gyllen regel er at man må få trafikk fra flere steder på nettet, og ikke legge alle eggene i samme kurv. I tillegg gjelder 5 prinsipper:

Sosial- og viral markedsplanlegging

Akkurat som hvilken som helst annen markedskommunikasjon, må også virale markedsføringskampanjer utformes nøye og styres aktivt for å bli vellykket

Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse

Viral markedsføring bør alltid starte med en grundig situasjonsanalyse av aktørene og samhørighetsforholdene mellom dem i markedssystemet.

Viral markedsplanlegging – Fase 2: Målgruppe

Målgruppen er naturlig nok målgruppen som er definert som virksomhetens målgruppe i markedplanen.

The Social Technographics Profile

En modell for å kartlegge hvilke typer brukere av sosiale medier som er virksomhetens primære målgruppe.

Viral markedsplanlegging – Fase 3: Valg av mål

Når situasjonsanalysen er gjennomført er neste oppgave å sette opp et definert mål for den virale strategien og kampanjen

Viral markedsplanlegging – Fase 4: Strategi og publiseringsplan

For at den sosiale markedsføringen skal bygge opp under virksomhetens eksisterende visuelle profil og markedsføring, må denne strategien ta utgangspunkt i virksomhetens overordnede markedsstrategi.

Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)

Med publiseringsplan menes en plan som angir hva, hvorfor, når og hvor noe skal publiseres ovenfor hvem, med hvilket resultat?

Viral markedsplanlegging – Fase 5: Budskap og verktøy

Et effektivt viralt budskap skal trenge igjennom rot og forbrukerlikegyldighet, og å oppmuntre til ytterligere videresending av budskapet.

Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring

Det finnes ingen lover eller reguleringer som gjelder spesielt for innholdmarkedsføring, så de generelle markedsføringslovens må derfor også brukes her.

Hva kan jeg skrive om andre?

Når vi jobber med sosiale medier kan det ofte være fristende å skrive om andre firmaer, nettsteder, produkter, tjenester eller personer.

Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?

En gjennomgang av hva du kan gjøre hvis du selv skulle bli utsatt for sjikane og ærekrenkelse.

Etisk standard for innlegg i sosiale medier

Når du opptrer i det offentlige rom kan du ikke si hva du vil. Ikke bare må du følge lovgivningen, men alt du sier er også med på å skape din sosiale identitet

Hvorfor deler vi budskap med andre?

Folk deler budskap de kommer over fordi delingen tilfredsstiller ulike behov vi har. Av den grunn bør vi starte planleggingen av den virale kampanjen med å skaffe oss oversikt over

Delinger kan dekke fysiologiske- og trygghetsbehov

En gjennomgang av hvordan vi deler budskap for å dekke våre fysiologiske- og trygghetsbehov i Maslows behovshiearki.

Delinger kan dekke sosiale behov

Vårt behov for sosial kontakt med andre og sosial tilhørighet med de vi ønsker å identifisere oss med (referansegrupper) er et av menneskets mest grunnleggende behov og drivkrefter.

Delinger dekker behovet for nyheter og sladder

En av de viktigste drivkreftene for vår utstrakte bruk av sosiale medier er vårt behov for nyheter og sladder.

Nyheten må appellere til følelsene for å skape en viral effekt

Sensasjoner og katastrofer som appellerer til følelsene vekker glede eller sorg, avsky eller medfølelse, påvirker og interesserer oss i langt større grad enn hendelser som mangler disse elementene.

Delinger dekker vårt behov for lett underholdning

Vi logger oss på Facebook og andre sosiale medier når vi ønsker å rømme bort fra hverdagens stress, krav, forpliktelser, forventninger, kjas og mas.

Delinger kan dekke statusbehov og behov for selvrealisering

En gjennomgang av hvordan vi får dekt vårt statusbehov og behov for selvrealisering gjennom å dele innhold i sosiale medier.

De sosiale mediene skaper vår identitet

En av de viktigste årsakene til at de sosiale mediene er blitt så populære er at de gir folk en anledning til å fortelle hvem de er, hva de står for og hva de mener og saker og ting.

FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori

Denne teorien går ut på at folk kommuniserer med hverandre fordi de motiveres til å uttrykke én, to eller alle tre av våre interpersonelle behov.

Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen

Skal du oppnå suksess med en viral kampanje må du klare å skape en god kommunikasjonsprosess.

Ønskede kommunikasjoneffekter i sosial markedsføring

AIDAS modellen. En modell som forklarer hvilke effekter som må oppstå hos mottakeren før de vil foreta seg noe som helst.

Avsenderens betydning for delingsfrekvensen

Hvem som står bak budskapet har selvfølgelig stor betydning for om budskapet blir delt eller ikke. Noen avsendere har større tyngde og troverdighet enn...

Gjør det enkelt å dele

Den vanligste feilen folk gjør når de skal lage en viral kampanje er at de glemmer å gjøre det enkelt for leserne å dele budskapet.

Belønn og oppfordr til deling

Det er imidlertid ikke nok å gjøre det så enkelt som mulig å dele budskapet. Du bør også oppfordre leserne til å dele budskapet....

Viral markedsplanlegging – Fase 6: Implementering

Rammeverkets siste fase inkluderer testing og “seeding” (såing) av den virale markedsføringskampanjen.

Viral markedsplanlegging – Fase 7: Styring og kontroll

Styring og kontroll går ut på å utvikle rutiner som måler om målet ble nådd, avdekker årsaken til avviket og evaluerer det for å lære av resultatene.
Close