Hjem Endringsledelse

Endringsledelse

Endringsledelse

Endringsledelse er å lede individer, grupper eller organisasjoner gjennom en endringsprosess, fra en nåværende til en ønsket fremtidig tilstand

Markedsendringer

Alle markeder er i konstant endring. Dette er en naturlig evolusjonær prosess og et resultat av at omgivelsene våre endrer seg stadig raskere

Organisasjonsendring

Alle former for endringer internt i organisasjonen som bringer organisasjonen i disharmoni med markedets og ledelsen behov, krav og forventninger

Organisasjonsutvikling

Med organisasjonsutvikling menes prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene

Endringsmodeller

En gjennomgang av hvilke endringsmodeller som finnes og hvilke som er mest egnet brukt i endringsledelse

Conner`s 8 endringsfaser

Conner har identifisert åtte karakteristiske faser mennesker passerer når de føler seg fanget i en endring de ikke ønsker å være del av og som de ikke kan kontrollere.

Kotters åtte faser for organisatoriske endringer

Åtte faser for gjennomføring av organisatoriske endringer basert på Kotters egne erfaringer og oppfatninger fra næringslivet.

Reaksjoner på endring

En gjennomgang av hvilke reaksjoner som normalt oppstår i en endringsprosess og som må overvinnes for å å endre noe.

Drivkrefter i endringsprosessen

Styrkeforholdet mellom drivkrefter og motkrefter avgjør om det skjer endringer. Kreftene manifesterer seg gjennom menneskene som er for eller mot endring.

Endringsmotstand (motkrefter)

Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør. Forandring fryder ikke

En sjokktilstand skaper først en massiv endringsmotstand

Mye av motstanden i disse to første fasene skyldes at organisasjonen går igjennom en "sjokktilstand" når dem endringen vil berøre blir klar over at en endring er på vei.

Endringsmotstand ut i fra fire fortolkningsrammer

Hvilke problemer man ser i endringsprosessen er avhengig av hvilke "briller" vi ser utfordringen med.

Endringsplan

Å endre noe tar tid. Gjerne flere år. Det er også ressurskrevende. Ikke bare er endringer ofte kostbart, men endringer krever også store menneskelige ressurser

Diagnose av nå-situasjonen

Med organisasjonsutvikling menes prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene

Lederens rolle i endringsprosessen

Endringsledelse krever oppmerksomme ledere, hvor ledelsesformen i stor grad avgjøres av hvilket perspektiv eller fortolkningsramme vi inntar i forhold til organisasjonen.

Endringsstrategi

Fremgangsmåten vi har valgt å bruke for å nå vårt endringsmål med avtalte ressurser

Strategi E / ”top-down”

Strategi E blir sett på som en rasjonell prosess, hvor den formelle toppledelsen identifiserer et behov for endring og utarbeider en løsning som de videre implementerer

Strategi O / ”bottom-up”

Strategi O har en ”bottom –up” tilnærming som bygger på dette med involvering og innovasjon nedenfra i organisasjons systemet.

Kultur og endringsledelse

Hvilken betydning organisasjonskulturen har for endringsprosessen. Den bygger derfor videre på det vi gjennomgikk om organisasjonskulturen

Bedriftsdemokrati og medarbeiderdeltakelse

I det senere har deltakelse blitt sett på som en viktig faktor for å øke konkurranseevnen. Vi ser her på hvordan deltagelse gjør dette.

Hvordan motivere ansatte til å gjøre endringer?

En gjennomgang av hvordan man kan motivere ansatte til å ta del i en endringsprosess, basert på dagens motivasjonteorier.

Translatørkompetanse

Evnen til å lage gode eller dårlige oversettelser mener han er en kritisk faktor som forklarer hvorfor mange implementeringer av nye organisasjonsideer mislykkes.

Visjonens betydning for endringen

En gjennomgang av hvilken betydning en klar endrings visjon har for endringsprosessen.

Internkommunikasjon

Informasjonsflyten og utvekslingen av ideer og synspunkter mellom ledere og medarbeidere, og kommunikasjonen mellom enkeltpersoner og grupper på forskjellige nivåer

Sosiale forklaringer i endringsledelse

Hva er sosial accounts og prosedyrerettferdighet, og hvilken betydning har dette for endringsprosessen i virksomheten?

Endringssamtale

En samtale lederen har med en medarbeider for å få dem til å innse behovet for endring og for å få dem til å ta aktivt del i arbeidet som er nødvendig for at endringen skal finne sted.

Tilbakemeldingens betydning i endringsprosessen

Forskning viser at tilbakemelding fyller en rekke behov både for individer og for organisasjonen i forhold til: forbedret ytelse, redusert usikkerhet, forbedret selvbilde og med hensyn til måloppnåelse

Menneskelige reaksjoner ved organisasjonsendringer

Hva skjer med deg når du vet at du er den som står overfor en endring som skal få dyptgripende betydning for deg personlig, for familien, for økonomien, for fremtiden og ikke minst for din selvfølelse med mer

Rekruttering og opplæring i endringsprosesser

De fleste endringer krever en eller annen form for opplæring for å gjøre medarbeiderne istand til å mestre sine nye arbeidsoppgaver, men dette er en regel med noen få unntak.

Best Practices i endringsledelse

Skal man lykkes med de store endringsprosessene, må man også ha en forståelse av den menneskelige siden av endringsledelse. Herunder selskapets kultur, verdier, mennesker og adferd