Tidsplan

Lightspeed webhotell

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 6 av 20 artikler om Forskningsprosessen

    Denne artikkelen er del 9 av 41 artikler om Situasjonsanalyse

tidsplanLike viktig som de økonomiske rammene er tidsaspektet. Hvor lang tid har man til rådighet ?

Det hjelper lite å lage et forskningsopplegg som gir oppdragsgiveren et svar om 3 – 4 måneder, når vedkommende trenger opplysningene for å treffe en beslutning om 3 uker. Husk at hensikten med forskningsprosjektet er å skaffe; Rett informasjon til Rett person til Rett tid.

Tidsrammen må derfor være kartlagt før det er mulig å velge problemstilling og forskningdesign. Spesielt når problemstillingen forutsetter innsamling av egne data (primær data), vil knapphet på tid fort kunne melde seg. Dette bør en ta hensyn til allerede i problemformulering fasen. For at prosjektet skal holde seg innenfor den avsatte tidsrammen, er det påkrevd at det utarbeides en tidsplan på tidlig tidspunkt i planleggingen.

Foruten å sørge for at forskningsresultatene foreligger til rett tid, skal den koordinere de ulike delene av forskningsarbeidet til en helhetlig og dynamisk prosess.

Skal det være mulig å realisere analysen eller hvilken som helst annen plan trenger man tidsplan som angir hva som skal gjennomføres når og hvem som har ansvaret for at dette blir gjennomført. Alle planer trenger derfor en tidsplan som en inngår som en integrert del av planen, f.eks. forretnings-, markeds-, kommunikasjons-, salgs- og organisasjonsplanen.

Foruten å sørge for at resultatene foreligger til rett tid, skal tidsplanen koordinere de ulike delene av planen til en helhetlig og dynamisk prosess.

Eksempel på en tidsplan i sin aller enkleste form er vist under:

tidsplan

En slik fremstilling gir et raskt og enkelt oversiktsbilde av hvilken aktiviteter som skal  gjennomføres uke for uke eller måned for måned.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Forskningsprosessen

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << ForskningskompetanseForskningsbudsjett >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forskning
  • Forskningsprosessen
  • Situasjonsanalyse
  • Rammebetingelser
  • Forskningskompetanse
  • Tidsplan
  • Forskningsbudsjett
  • Identifiser beslutningssituasjonen og beslutningalternativene
  • Problem
  • Mentale blokkeringer og metodiske forutsetninger
  • Forskningsperspektiver (Positivisme / hermeneutikk)
  • Forskningsdesign
  • Samfunnsvitenskapelig metode
  • Etiske retningslinjer for forskning
  • Datainnsamlingsmetoder ved feltundersøkelse
  • Utvalg og utvalgsplan
  • Dataanalyse
  • Feilkilder og usikkerhet ved resultatene
  • Rapportskrivning
  • Oppfølging av forskningsresultatene
  • Du leser nå artikkelserien: Situasjonsanalyse

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << ForskningskompetanseIdentifiser beslutningssituasjonen og beslutningalternativene >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Situasjonsanalyse
  • Hvordan gjennomføre en situasjonsanalyse?
  • Pilotundersøkelse
  • Hovedundersøkelse
  • Samfunnsvitenskapelig metode
  • Anbefalt arbeidsmodell for situasjonsanalysen
  • Forskningsbudsjett
  • Forskningskompetanse
  • Tidsplan
  • Identifiser beslutningssituasjonen og beslutningalternativene
  • Valg av problemstilling til situasjonsanalysen
  • Synkron- eller diakron analyse?
  • Situasjonsanalysens databehov
  • Hvilke enheter og variabler må inngå i en situasjonsanalyse?
  • Interessentkart
  • Hvilken informasjon må samles inn i en situasjonsanalyse?
  • Valg av forskningsdesign og analyseplan
  • Valg av metode for datainnhenting til situasjonsanalysen
  • Skrivebordundersøkelse og sekundærdata
  • Situasjonsanalysens dataanalyse
  • Corporate Goverment analyse
  • Ressurser som konkurransefortrinn
  • KIKK modellen
  • Konkurrentanalyse («5 forces»)
  • Forretningsstrategi: Strategisk retning basert på kjerneanalyse
  • Verdiskapningsprosessen
  • Verditilbud analyse
  • Kundeverdianalyse
  • Tiltakmatrisen (“dyktighet/viktighet” matrisen)
  • GAP modellen (GAP analyse)
  • Profilkart
  • Markedskart (målgruppekart)
  • Segmentanalyse
  • Cluster-analyse
  • PESTEL – analyse (analyse av makroomgivelsene)
  • Diamantanalyse
  • Prognosering
  • SOFT-analyse (også kalt SWOP- og SWOT-analyse)
  • Feilkilder og usikkerhet ved situasjonsanalyser
  • Situasjonsanalyse og rapportskriving
  • Oppfølging av situasjonsanalysen