Hjem Forretningsplan

Forretningsplan

Forretningsplan

Et overordnet rammeverk for virksomhetens fremtidige kurs og strategi som angir hvilke langsiktige mål virksomheten skal nå og hvordan disse målene skal nås.

Planleggingmodell for forretningsplanen

Det finnes ingen standard oppskrift på hva en forretningsplan skal inneholde eller bygges opp, da dette er situasjonsbestemt, og vil derfor variere fra virksomhet til virksomhet.

Situasjonsanalyse

En analyse av virksomhetens markedssystem og arbeidsbetingelser, med det mål å finne sterke/svake sider, samt muligheter og trusler i omgivelsene.

Scenario

En analyse som tar utgangspunkt i fremtiden (f.eks. år 2025), for så å beskriver den utviklingen som har skjedd fra i dag til dette tidspunktet.

Forretninggrunnlaget

En angivelse av virksomhetens forretningside, visjon, omdømme og verdigrunnlag

Forretningside

Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den, samtidig som den angir hvorfor kundene skal velge akkurat denne bedriften som leverandør.

Visjon

Visjonen forteller hva som er virksomhetens ”drøm”, og trekker dermed opp det overordnede målet og kursen for alt virksomheten gjør til daglig.

Verdigrunnlag

Verdigrunnlaget danner organisasjonskulturen som er uskrevne regler, normer og rolleforventninger som forteller hver enkelt ansatt hvordan vi tenker og gjør saker og ting her

Omdømme (Corporate branding)

Det er viktig med et godt omdømme. Et godt omdømme er verdifullt, sjeldent og kan ikke imiteres, derfor kan et godt omdømme sees på som et konkurransefortrinn.

Forretningsmodell

Mens en forretningside forklarer HVA virksomheten gjør, beskriver en forretningsmodell kort HVORDAN virksomheten: dekker behov og skaper, leverer, og fanger opp verdier.

Forretningsmål

Mens forretningsideen, visjonen og misjonen er kvalitative mål virksomheten skal jobbe langsiktig mot, angir forretningsmålet hvilke kvantitative mål som skal nås innen utgangen av planperioden.

Forretningsstrategi

En strategi som trekker opp kursen og angir hovedaktivitetene som skal benyttes for å nå forretningsmålet. Kartet som viser veien til målet.

Forretningsplanens del-planer

Skal forretningsplanen lykkes kreves det at vi utvikler 6 del-planer som tar for seg hvert av perspektivene i virksomhetens system.

Økonomiplan (ressursplan)

En plan som tar angir hvilke ressurser virksomheten har og hvordan de skal brukes og forvaltes for å skape konkurransefortrinn og nå virksomhetens mål.

Markedsplan

En gjennomgang av hva en markedsplan er, hvem som trenger en, hva den må inneholde og hvilke planperioder en må gå over. En intro til påfølgende artikler.

Prosessplan

Noe av det viktigste i en forretningsplan er hvordan selskapet har tenkt å produsere markedstilbudet sitt. Hvordan skal produksjonen legges opp? Hvilke innsatsfaktorer skal benyttes? Hvilke prosesser vil bli benyttet? Hvor stor arbeidsstokk trenges og hvilke typer? Hvilke leverandør og salgsapparat benyttes?

Supportplan

Selskapets støtteaktiviteter, d.v.s. ikke verdiskapende aktiviteter som kun er nødvendig for at kjerneaktivitetene skal fungere

Hvem skriver du forretningsplanen for?

Det er stor forskjell på å skrive en forretningsplan for et gründerprosjekt og for et etablert internationalt konsern. Tenk derfor gjennom hvem som er målgruppen for forretningsplanen før du skriver den. Hva er deres informasjonsbehov? Hva vektlegger de? Hvordan ordlegge seg for å vekke deres interesse og skape tillit?

Presentasjon av forretningsplanen

Råd og tips om hvordan du bør skrive forretningsplanen etter at den er ferdig utviklet.

Innledning (presentasjon av forretningsplanen)

Før innholdsfortegnelsen plasseres en introduksjonsside som forteller hva som er formålet med denne forretningsplanen. Etter innholdsfortegnelsen plasseres et sammendrag av forretningsplanen. Mange velger å kalle denne delen for ” Styrets beretning ”, da det som regel er styreformannen som signerer forretningsplanen etter at den er styregodkjent.

Kilder til informasjon i forretningsplanen

Hvem som har bidratt til utarbeidelsen? Hvilke metoder og kilder som er benyttet? Faktarelevant informasjon som bygger opp under kvaliteten og troverdigheten til det som presenteres.