Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Den koordinerende lederstilen er en lederstil hvor lederen anser sin viktigste oppgave som å koordinerer og samordner medarbeiderne. Dette er en typisk lederstil for mellomledere som har ansvaret for å koordinere innsatsen til flere avdelinger til et felles sluttresultat.
Uten koordinering av innsatsen til de enkelte til et felles sluttresultat er det umulig å skape noe som helst i en virksomhet. Koordinering av enkeltinnsatsen til en større helhet er derfor alltid nødvendig i en eller annen form. Ledelsestilen er derfor også en lederstil enhver leder må innta for å få få tingene til å fungere som et større system.
En god koordinator må praktisere strukturell ledelse for for å sikre at alle følger et fastsatt system som sikrer forutsigbarhet for alle og sørger for en logisk og rasjonell arbeidsprosess. Et system bestående av en fastsatt struktur, prosessbeskrivelse og -kart, ansvarsfordeling, rutiner, regler, prosedyrer og standarder som skal følges.
For å sørge for et fleksibelt system som er istand til å fange opp avvikene fra standarden og den menneskelige faktoren i arbeidet som gjøres kan den koordinerende lederen ikke bare lene seg mot strukturell ledelse, da for mye struktur gjør systemet lite fleksibelt. Den strukturelle ledelsen må kombineres med human-resource og politisk ledelse for å skape et fleksibelt system om er istand til å håndtere eventuelle forhandlinger, konflikter og interessekonflikter som måtte kunne oppstå.
En god koordinator må derfor være en god diplomat som er istand til å se situasjonen fra alle parters ståsted for å prøve å få dem til å finne en felles grunn for å ivareta felles interesser innenfor det handlingsrommet systemet tillater.
Du leser nå artikkelserien: Ledelsestiler