Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 23 av 37 artikler om Ledelsestiler

Lesetid (240 ord/min): 2 minutter

Den koordinerende lederstilen er en lederstil hvor lederen anser sin viktigste oppgave som å koordinerer og samordner medarbeiderne. Dette er en typisk lederstil for mellomledere som har ansvaret for å koordinere innsatsen til flere avdelinger til et felles sluttresultat. 

Uten koordinering av innsatsen til de enkelte til et felles sluttresultat er det umulig å skape noe som helst i en virksomhet. Koordinering av enkeltinnsatsen til en større helhet er derfor alltid nødvendig i en eller annen form. Ledelsestilen er derfor også en lederstil enhver leder må innta for å få få tingene til å fungere som et større system.

En god koordinator må praktisere strukturell ledelse for for å sikre at alle følger et fastsatt system som sikrer forutsigbarhet for alle og sørger for en logisk og rasjonell arbeidsprosess. Et system bestående av en fastsatt struktur, prosessbeskrivelse og -kart, ansvarsfordeling, rutiner, regler, prosedyrer og standarder som skal følges.

For å sørge for et fleksibelt system som er istand til å fange opp avvikene fra standarden og den menneskelige faktoren i arbeidet som gjøres kan den koordinerende lederen ikke bare lene seg mot strukturell ledelse, da for mye struktur gjør systemet lite fleksibelt. Den strukturelle ledelsen må kombineres med human-resource og politisk ledelse for å skape et fleksibelt system om er istand til å håndtere eventuelle forhandlinger, konflikter og interessekonflikter som måtte kunne oppstå.

En god koordinator må derfor være en god diplomat som er istand til å se situasjonen fra alle parters ståsted for å prøve å få dem til å finne en felles grunn for å ivareta felles interesser innenfor det handlingsrommet systemet tillater.

Du leser nå artikkelserien: Ledelsestiler

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Den høypresterende (pacesettende) stilenSpesialist lederstil >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Lederstil
  • Ledelsestilenes historiske utvikling
  • Great Man teori
  • Teori X og Teori Y
  • Lederegenskaper
  • Ledelsesrutenettet (Management Grid)
  • Leader-Member Exchange Theory (LMX)
  • Sti-mål ledelse (Path Goal Theory)
  • Beredskapsteori (Contingency theory)
  • Den minst foretrukne medarbeider (Fiedlers kontingensteori)
  • Situasjonsbestemt ledelse
  • Mixed Models of EI (Emosjonell intelligens)
  • Makt og ledelse
  • La det skure-ledelse (Laissez-faire leadership)
  • Entreprenør / gründer – funksjon, oppgaver og forskjeller
  • Autoritær lederstil og kommanderende lederstil
  • Demokratisk lederstil
  • Kameratslig lederstil (Støttende lederstil)
  • Selgende lederstil
  • Delegerende lederstil
  • Den høypresterende (pacesettende) stilen
  • Koordinerende lederstil
  • Spesialist lederstil
  • Lederen som rollemodell
  • Karismatisk ledelse og positiv ledelse
  • Coaching
  • Lederen som doktor
  • Strategisk ledelse
  • Bolman & Deal`s 4-lederstiler
  • Strukturell leder
  • Human-resource leder (HR leder)
  • Politisk leder
  • Symbolsk ledelse (den symbolske rammmen)
  • Kunnskapsledelse
  • Management – ledelse
  • Hvordan velge rett lederstil etter situasjonen?
  • Etisk ledelse
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.