
Spørreskjema og spørreskjema design
Lesetid (240 ord/min): 10 minutterMesteparten av det man vet, er basert på generelle erfaringer. Imidlertid har dette – sammen med endel eksperimenter- ført til at man vet ganske mye om emnet og problemene.
En artikkelserie som tar for seg hvordan du skal gå frem for å utvikle ett spørreskjema. for å samle inn kvantitative data i en feltundersøkelse.
Lesetid (240 ord/min): 10 minutterMesteparten av det man vet, er basert på generelle erfaringer. Imidlertid har dette – sammen med endel eksperimenter- ført til at man vet ganske mye om emnet og problemene.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterDet er ikke mulig å måle variabelen i en undersøkelse før du har identifisert hvilket målenivå spørsmålene (variabelen) befinner seg på. Dette fordi spørsmålets (variabelens) målenivå avgjør hvilken måleskala vi kan benytte oss av, og måleskalaen angir hvilke verdier det er mulig å måle variabelen (svarene) i.
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterEn viktig del av spørreskjema design er å stille de riktige spørsmålene og velge de riktige ordene. Vi går her igjennom hva du må tenke på.
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterHvilke former for lukkede (prekodede) spørsmål kan vi bruke i et spørreskjema og hvordan kan vi måle svarene?
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterFlervalg går ut på at vi stiller respondenten et lukket spørsmål, og ber dem svare på dette spørsmålet ved å velge mellom ulike svaralternativer.
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterPrioriteringer er en spørreteknikk som ofte brukes i survey. Spørreteknikken kalles også rangering eller purchase intent scales.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterEn skala som går ut på at respondenten skal fordele en sum på ulike variabler som har betydning for spørsmålsstillingen.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterUtsagnsmetoden består i at respondenten får forelagt flere utsagn som han eller hun skal ta stilling til.
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterNår vi skal måle holdninger ved hjelp av skalering, benytter vi ofte en teknikk som kalles Semantic Differential Scale, en skala som befinner seg på intervallnivå.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterEt produktkort vil si at vi viser fram et bilde av et produkter eller et fenomener som vi ønsker at respondenten skal uttale seg om.
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterEksempler på andre måleskalaer er kjøpsintensjons – skala, parvise sammenligninger, figurative og grafiske skala
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterFør spørreskjemaet utformes må ha tatt stilling til hvordan resultatene skal brytes ned i enheter, variabler og verdier.
Lesetid (240 ord/min): 11 minutterSpørreskjemaets form og layout har selvfølgelig størst betydning ved postale undersøkelser, mens også når man skal gjennomføre personlige eller telefonintervju, vil spørreskjemaets form og layout ha betydning.
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterFør undersøkelsen tar til, skal man alltid teste intervjuene under realistiske forhold, dvs. på personer i målgruppen.