ordbruk

Spørreskjema og spørreskjema design

Denne artikkelen er del 1 av 14 artikler i om Spørreskjema design

Lesetid (240 ord/min): 10 minutterMesteparten av det man vet, er basert på generelle erfaringer. Imidlertid har dette – sammen med endel eksperimenter- ført til at man vet ganske mye om emnet og problemene.

variable

Diagnose av variablens målenivå og måleskala

Denne artikkelen er del 2 av 14 artikler i om Spørreskjema design

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterDet er ikke mulig å måle variabelen i en undersøkelse før du har identifisert hvilket målenivå spørsmålene (variabelen) befinner seg på. Dette fordi spørsmålets (variabelens) målenivå avgjør hvilken måleskala vi kan benytte oss av, og måleskalaen angir hvilke verdier det er mulig å måle variabelen (svarene) i.

flervalg

Flervalg (multiple choise) spørsmål

Denne artikkelen er del 5 av 14 artikler i om Spørreskjema design

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterFlervalg går ut på at vi stiller respondenten et lukket spørsmål, og ber dem svare på dette spørsmålet ved å velge mellom ulike svaralternativer.

konstant-sum

Konstant sum skala

Denne artikkelen er del 7 av 14 artikler i om Spørreskjema design

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterEn skala som går ut på at respondenten skal fordele en sum på ulike variabler som har betydning for spørsmålsstillingen.

Utsagnmetoden

Denne artikkelen er del 8 av 14 artikler i om Spørreskjema design

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterUtsagnsmetoden består i at respondenten får forelagt flere utsagn som han eller hun skal ta stilling til.

Semantic Differential Scale

Denne artikkelen er del 9 av 14 artikler i om Spørreskjema design

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterNår vi skal måle holdninger ved hjelp av skalering, benytter vi ofte en teknikk som kalles Semantic Differential Scale, en skala som befinner seg på intervallnivå.

Brand mapping (produktkort)

Denne artikkelen er del 10 av 14 artikler i om Spørreskjema design

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterEt produktkort vil si at vi viser fram et bilde av et produkter eller et fenomener som vi ønsker at respondenten skal uttale seg om.

Utforming av postale spørreskjema

Utforming av postale utsendelser

Denne artikkelen er del 13 av 14 artikler i om Spørreskjema design

Lesetid (240 ord/min): 11 minutterSpørreskjemaets form og layout har selvfølgelig størst betydning ved postale undersøkelser, mens også når man skal gjennomføre personlige eller telefonintervju, vil spørreskjemaets form og layout ha betydning.

merveravgift

Pretest og endelig utforming

Denne artikkelen er del 14 av 14 artikler i om Spørreskjema design

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterFør undersøkelsen tar til, skal man alltid teste intervjuene under realistiske forhold, dvs. på personer i målgruppen.