Hjem Digital markedsføring >> Eget nettsted

Digital markedsføring >> Eget nettsted

Nettsted plan

En oversikt over hva en fullstendig internettplan for utvikling av virksomhetens nettsted bør inneholde

Nettside og nettsted

En gjennomgang av hva en nettside og nettsted er og hva som kreves for å få et eget nettsted.

Domene

Funksjonen til et domene er å gjøre om IP-adresser til forstålige ord som er lett å huske.

Velg riktig domene – din identitet på Internett

Før var det bygninger og maskiner som gjaldt, nå er ofte de største verdiene knapt synlige. De består ikke av materielle verdier, men av immaterielle.

Før du starter utviklingen av et eget nettsted

En gjennomgang av hva du bør gjøre før du starter planleggingen og utviklingen av ett nytt nettsted.

Hvor lønnsomme er nettsidene dine?

Hvordan du kan sjekke lønnsomheten til nettsidene dine? Jeg går her igjennom hva du bør sjekke i denne sammenheng.

Nettstedet må bygge på en situasjonsanalyse

For å kunne treffe de riktige beslutningene må du starte med å gjennomføres en situasjonsanalyse av virksomhetens arbeidsbetingelser og markedssystem.

Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden

Avklar så tidlig som mulig i utviklingsprosessen hvilken plass og funksjon i virksomhetens verdikjede nettstedet skal ha..

Nettstedets muligheter i innkjøp, logistikk og produksjonsprosessen

Ingenting gir større effektiviserings- og lønnsomhetgevinst enn hvis man lykkes å digitalisere selve produktet og/eller produksjonsprosessen

Nettstedet som en salg- og markedsføringkanal

En oversikt over hva man bør ta med i en nettbutikk for å opplylle lovverket på området og kundens forventninger.

Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?

En gjennomgang av hvilke tradisjonelle kommunikasjoner et nettsted normalt skal løse

Nettstedet kan øke både kundetilfredsheten og kundelojaliteten

Hvordan har du tenkt å gjøre dine kunder fornøyd og utvikle dem til lojale kunder som anbefaler deg til andre?

Nettstedet som rekrutteringskanal

Internett har vist seg i de senere år å være den mest effektive rekruttering kanalen i Norge. Her får du råd om hvordan du bør gå frem for å utnytte disse mulighetene

Nettstedet som opplæringssenter

Ved å utvikle et interaktiv opplæringsprogram som legges ut på nettsidene, kan de fleste oppnå store effektiviserings- og kostnadsgevinster

Nettstedet som presse- og investorsenter

Presse- og investorinformajon slås ofte sammen til en seksjon av nettstedet, da denne type informasjon ofte er svært overlappende.

Nettstedets som en trade promotion kanal

Mange produsenter bruker nettsidene sine til ulike former for trade promotion, bak ett passordbeskyttet område.

Bedriftsblogg

Hva er en bedriftsblogg, og hva bør en bedriftsblogg inneholde?

Styring, rapportering og administrasjon av nettstedet

Hvordan kan nettstedet ta over styring-, rapportering- og administrasjonsoppgaver?

Oppsummering av nettstedets situasjonsanalyse

Hvilke av de avdekkede mulighetene skal vi iverksette ovenfor hvem? Situasjonsanalysens oppsummering danner grunnlaget for utviklingen av nettstedet.

Nettstedets målgruppe

Samtidig som vi velger nettstedets målsetninger, må vi avgjøre hvem vi ønsker å lage nettstedet for.

Nettstedets målsetting

Ikke ta noen beslutning om å utvikle nettstedet før at du har gjort deg opp en mening om hva du ønsker å oppnå med nettstedet og hvem du lager det for.

Nettstedstrategi

Skal nettstedet bli en suksess må mediets egenart utnyttes, og integrere nettstedet som et konkurransevirkemiddel i virksomhetens konkurransevirkemiddel strategi og kommunikasjonvirkemiddel strategi.

Nettstedets posisjon i virkemiddelstrategien

For at nettsted strategien skal bli suksessfull må vi legge vekt på å utnytte nettstedets egenart, og bruke nettstedet kun som et av mange konkurransevirkemidler i markedsførings miks

Nettstedets teknisk plattformstrategi

Nettstedets tekniske plattformstrategi gir oss svar på spørsmål som: Hvilken serverplattform skal nettstedet legges på? Hvilke teknologier må serverne støtte?

Nettstedets oppgave- og innholdstrategi

Angir hvilke kommunikasjonsoppgaver nettstedet skal løse, hvilke seksjoner og sider nettstedet skal ha og hvilke kommunikasjonvirkemidler nettstedet skal ta ibruk for å løse de prioriterte kommunikasjonsoppgavene.

Utformingstrategien skal gi retningslinjer for nettstedets visuelle utforming

Mens innholdstrategien forteller hva nettstedet skal inneholde, forteller utformingstrategien hvordan nettstedet visuelt skal utformes.

Morville-modellen

Verdifull opplevelse er det sentrale begrepet. Seks delvis overlappende kjennetegn vil til sammen avgjøre verdien for brukeren.

Nielsens heuristikker

Det finnes en mengde prinsipper for hva som er god design. Den danske rådgiveren i brukervennlighet på web, Jakob Nielsen (1995), har blant annet...

Gestalt teoriene

Ordet gestalt er tysk og kan nærmest oversettes med "et meningsfylt hele" eller et komplett mønster.

Nettsidens struktur

hvilke faste elementer som alltid skal gå igjen på alle sider og hvor disse elementene skal plasseres i forhold til hverandre for å skape den ønskede visuelle profilen

Responsiv design

Nettsider som kan leses like godt på en mobil, nettbrett og datamaskin

Navigasjon

En navigasjonsmeny skal gjenkjennes som en navigasjonsmeny. Her skal det ikke være noen tvil for brukeren hva som er meny eller ikke.

Ta hensyn til hvordan vi leser på skjerm

De fleste brukere skumleser som regel teksten og ”skanner” de ulike nettsidene. Dette betyr at de ofte forlater en nettside etter noen få sekunder.

Nettsidene må skrives for både mennesker og datamaskiner

Skal vi få suksess med en nettside må vi skrive innholdet for to hovedmålgrupper som leser og oppfatter innholdet på svært ulike måter

Farge og fargelære

Farger er ett av de sterkeste virkemidlene vi har. Som uttrykksmiddel brukes farger på forskjellige måter i billedkunst, arkitektur, klær og reklame.

Fargespråket og fargebruk

Hvilke farger som skal inngå i virksomhetens visuelle profil er en av de viktigste beslutningene som må fattes når stilmanualen skal utarbeides.

Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)

Det heter seg at et bilde kan si mer enn 1000 - ord. Det ligger mye i dette utsagnet. Det er flere typer illustrasjoner du kan bruke i visuell formgivning

Nettstedets typografi (bruk av fonter og tekst)

En sammenfatting av de viktigste punktene for bruk av fonter (skrifttyper) på en nettside.

Angrepsvinkel for budskapet

Du kan lage en bra nettside, annonse eller et annet budskap uten å ha den helt store ideen. Ofte rekker det å finne den beste måten å angripe problemet på.

Overskriften er halve jobben!

Overskriften skal trekke til seg målgruppens oppmerksomhet og avgjør om mottakeren finner det verdt å brukt tid på å lese, høre eller se resten av budskapet.

Brødteksten

Det er brødteksten som må overbevise og selge produktet - ikke overskriften. I denne artikkelen ser vi litt nærmere på hvordan du skal skrive en slik brødtelst.

Nettstedet må integreres med sosiale medier

Nettstedet må integreres med virksomhetens sosiale profiler for å engasjere kundene og optimalisere verdien av nettstedet.

Call to action (CTA)

Call to action vil si at vi ber leseren foreta seg en eller annen handling, f.eks. be dem klikke like, dele innlegget med sine venner, fylle ut et skjema for å få mer informasjon, prøve en demo, laste ned noe eller foreta den etterlengde bestillingen.

SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer

Hvordan sørge for at virksomhetens nettsted blir synlig i søkemotorene folk bruker for å finne det de leter etter?

Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet

Hvordan skal virksomheten kontrollere om målene blir nådd og evaluere resultatene? Det lønner seg å utvikle kontroll og evaluerings rutinene før nettstedet utvikles.

Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon

Planleggingsprosessen er nå slutt. Det eneste som nå gjenstår er å oppdatere kravspesifikasjonene som så langt er utviklet, og begynne å innhente tilbud fra potensielle leverandører av det ferdige nettstedet.