Topp 100 artikler

På denne siden finner du de 100 mest leste artiklene til eStudie.no.

Dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG)

Hvordan regne ut dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG) i en dekningspunkt analyse?

Induktiv og deduktiv studier

Mens induktive studier lager teorier ut i fra studier (empiri) av noe, tester deduktive studier teoriene mot virkeligheten (empiri).

Moral og etikk

Hva er moral og etikk? Hvilke moralske og etiske retningslinjer bør man følge i livet og konflikter som innbefatter kjøpslåing og forhandlinger?

PESTEL – analyse (analyse av makroomgivelsene)

PESTEL-analysen er en systematisk situasjonsanalyse av en virksomhets makroomgivelser, sett i en strategisk sammenheng.

Konkurrentalyse («5 forces»)

En analyse av bedriftens omgivelser på et bransjenivå, og bygger på tesen om at konkurransefortrinn oppnås ved å posisjonere seg overfor de 5 konkurransekreftene på bestemte måter.

De Fem Store – femfaktormodellen for personlighet

De Fem Store (The Big Five) eller femfaktormodellen som den også kalles, er i dag nærmest enerådende inne personlighetsforskning.

Beregning av sosiale kostnader

Disse omkostningene vil variere fra bedrift til bedrift avhengig av hvilke ytelser/betingelser som er avtalt for arbeidstakerne.

Direkte- og indirekte kostnader

Hva er forskjellen på direkte- og indirekte kostnader, og hvilke direkte og indirekte kostnader kan en virksomhet ha?

Forskningsdesign

Et forskningsdesign er en overordnet plan over hvordan man skal gå frem for å løse prosjektet, med detaljerte planer for operasjonaliseringen.

Sosialiseringsprosessen

Den prosessen alle mennesker, i alle samfunn, går gjennom for å lære normene, verdiene, ferdighetene og kunnskapene de trenger i samfunnet.

Kvalitative intervjumetoder for datainnsamling

En datainnsamlingmetode for å hente inn kvalitative primærdata. Benyttes når problemstillingen berører motivasjonsmønstret eller er spesielt komplisert.

Herzbergs motivasjonsteori (to-faktorteori)

De aspektene av arbeidet som skapte tilfredshet i jobben, for motiveringsfaktorer, og de aspektene som skapte utilfredshet, for hygiene-faktorer.

SWIMA / VRIO – analyse (ressursanalyse)

En nyttig modell for å analysere ressursene er VRIO-analysen. VRIO er en forkortelse for valuable, rare, imitable and organized.

Stillingsinstruks (stillingsbeskrivelse / funksjonsbeskrivelse)

En stillingsbeskrivelse angir stillingens ansvar/oppgaver og organisasjonsmessig plassering (Hva som forventes av vedkommende!)

Kommunikasjon

Definisjon av begrepet "kommunikasjon" og de sentrale begrepene i definisjonen, sammen med hvilke kommunikasjonmodeller som finnes

Verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk)

Hva er verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk), og hva er forskjellen mellom disse to kommunikasjonsformene?

Kotters åtte faser for organisatoriske endringer

Åtte faser for gjennomføring av organisatoriske endringer basert på Kotters egne erfaringer og oppfatninger fra næringslivet.

Konsekvensialisme (konsekvensetikk)

Konsekvensetikken, eller konsekvensialismen fokuserer på konsekvensene av en handling. Strategier og handlingsvalg må vurderes ut fra de konsekvenser de respektive valg gir.

Korrelasjon og kovarians

Hva er korrelasjon og kovarians, og hva brukes dette til? Og til slutt: Hvordan regner vi ut disse verdiene?

SOFT-analyse (også kalt SWOP- og SWOT-analyse)

Hva er en SOFT-analyse eller SWAP-analyse eller SWOP analyse som nyere markedsføringsteori ofte omtaler denne analysen som? Hvordan gjennomføre en slik analyse, og hva kan jeg bruke den til?

Situasjonsbestemt ledelse

Situasjonsbestemt ledelse er en av verdens mest anvendte teorier for ledelse. Mye av dette skyldes teoriens enkelhet. Den er lettfattelig og lett anvendelig i praktisk bruk på team og organisasjoner.

Variabelens egenskaper, verdier og målenivå

En variabel kan ha ulike egenskaper og verdier. Vi skiller mellom dikotome, diskrete og kontinuerlige variabler. Forskjellen kan forklares slik:

Validitet

Validitet - eller gyldighet/relevans - er knyttet til hvorvidt undersøkelsen virkelig måler det den har til hensikt å måle.

Hvordan lage gode problemstillinger?

Foruten at det må finnes alternativer som kan løse problemet må problemstillingen oppfylle følgende krav...

Emosjoner (følelser)

Emosjoner - følelser - er noe som oppstår når en begivenhet berører vårt verdisystem.

Eksempel på stillingsinstruks / funksjonsbeskrivelse

Tenk stillinginstruks for daglig leder, etter modellen jeg beskriv i forrige artikkel. Kan brukes som mal.

Arv og miljø

I hvor grad bestemmer arv og miljø vår utvikling? Hva er medfødte egenskaper? Hvilke egenskaper utvikler vi gjennom kontakt med omgivelsene rundt oss?

Konflikt og konfliktløsning

Konflikter er nødvendigvis ikke et problem, eller et tegn på at det er noe i veien med organisasjonen. Den politiske rammen betrakter konflikter som en naturlig del av hverdagen fordi:

Standardavvik og varians

Hva er standardavvik og varians, og hvordan beregne disse verdiene i et utvalg?

Verdikjede

Hva er en verdikjede og hvordan gjennomføre en verdikjede analyse for å avdekke virksomhetens arbeidsbetingelser og muliigheter

Daglig leder/administrerende direktør

Hva er daglig leder? Hvilke krav stilles til jobben? Hvilke arbeidsoppgaver har daglig leder? Hva bør vektlegges under rekrutteringen?

Resultatberegning etter selvkostmetoden

En gjennomgang hvordan du beregner resultatet etter selvkostmetoden.

Persepsjon

De prosesser mennesker er i når de velger ut, organiserer og tolker stimuli, slik at deres oppfatning/opplevelse av verden blir mest mulig akseptabel og helstøpt

Deskriptivt design

Deskriptive design blir også kalt for beskrivende design. Formålet med et beskrivende design er å gi svar på spørsmål som hva, hvilke, hvordan, hvem og hvorfor.

Kostnad – utgift – utbetaling

Mange bruker begrepene kostnad, utgift og utbetaling om hverandre som om de skulle bety det samme. Det gjør de ikke. I denne artikkelserien ser vi nærmere på kostnadsbegrepet, hvilke ulike typer kostnader som finnes og hva som er forskjellen mellom dem.

Buddhismen (Fakta, religion og atferd)

Buddhismen er en ikke gudelig religion og filosofi som er basert på læren til den indiske prinsen Siddharta Gautama.

Variable kostnader

At kostnadene er variable vil si at de endres i takt med produksjons- eller utnyttelsetakten. Typisk varierer de variable kostnadene med produksjonsvolum, arbeidstimer eller maskintimer.

Selvbestemmelsesteorien

Sentralt i teorien er tre iboende psykologiske behov: Selvbestemmelse, Kompetanse og Tilhørighet. Når disse er tilfredstilt er vi motiverte.

Dydsetikk

Dydsetikk fokuserer på motivet eller retter sagt, dyden bak handlingen, fremfor å prøve å lage regler for hva som er moralske handlinger. I dydsetikken er en handling riktig hvis en moralsk dydig person ville ha gjort den.

Darwin sin evolusjonsteori

Darwin mente at organismer utvikler seg over tid og at de tilpasser seg miljøbetingelser ut i fra biologiske faktorer (biologisk evolusjon)

Sosiale roller (Uformelle- og formelle roller)

På hvilken måte påvirker våre sosiale roller (Uformelle- og formelle roller) vår atferd?

Dybdeintervju – enkelt intervju

Dybdeintervju (intensive intervjuer) er et intervju med en person av gangen om et nærmere definert problem.

Språklige virkemidler

Virkemidler du kan bruke for å gjøre språket i teksten rikere og bedre. De vanligste virkemidlene er disse.

Verdikonfigurasjon

Verdikonfigurasjonen beskriver bedriftens verdiskapning. Verdikonfigurasjonen viser hvordan de viktigste virksomhetsprosessene virker i den hensikt å skape verdi for virksomheten selv og dens kunder.

Kalkulatoriske avskrivninger

Denne kostnaden (verdiforringelsen) vil som regel påløpe over mange år, helt til driftsmidlet er utrangert, dvs. byttet ut med ett nytt. Denne kostnaden kaller vi for avskrivninger.

Forretningside

Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den, samtidig som den angir hvorfor kundene skal velge akkurat denne bedriften som leverandør.

Mintzberg`s 5 sektors logo – strukturelle konfigurasjoner

Hvilke strukturelle konfigurasjoner kan du velge mellom når du skal konfigurere din organisasjonsstruktur?

Personlighet og trekkteorier

Trekkteoriene tar sikte på å studere de ulike personlighetstrekkene som hvert enkelt mennesket har, for å komme frem til en omtrentlig beskrivelse av en person.

Pliktetikk og deontologiske teorier om moral og etikk

At en teori er deontologisk vil si at det ikke er konsekvensene alene som avgjør om en handling er riktig eller ikke, også andre hensyn teller med.

Les ansiktsuttrykk

Ved å studere folks ansiktsuttrykk kan du fortelle kanskje mye om hva de tenker og føler. Faktisk er dette det området du kan lese mest ut av en persons kroppsspråk.

Reliabilitet

Reliabilitet - eller pålitelighet - er knyttet til hvorvidt undersøkelsen representerer den virkelige situasjonen. Reliabilitets begrepet tar med andre ord for seg hvordan undersøkelsen er gjennomført.

Teori X og Teori Y – en grunnleggende ledelsesteori

Forskjellen mellom den klassiske læren og det vi i dag kaller ”moderne ledelse” kan best illustreres gjennom X- og Y-teorien til D. McGregor

Posisjonering som merkevarestrategi

Første bud hvis man ønsker å skape en merkevare ligger i målgruppens (kundenes) evoked set, er å finne et ledig hull i målgruppens (kundens) bevissthet, og etablere seg der som det naturlige førstevalget.

Rentabilitetsanalyse

Med rentabilitet mener vi avkastning på den kapital som er investert i selskapet. Rentabilitet er m.a.o. et lønnsomhetsmål

Hva er en variabel og verdi?

En variabel er en egenskap ved en enhet som kan måles og som kan anta minst to verdier

Maslows behovspyramide

Hvilke behov mennesker har, har psykologen A.H.Maslow utviklet en teori om. Den er nå allment anerkjent og kalles Maslows behovhierarki.

Kapitalverdimodellen (CAPM)

Et verktøy for å estimere den forventede avkastningen sett i relasjon til risikoen for en enkeltaksje.

Primær-, sekundær- og tertiærnæring

Begrepene primær-, sekundær- og tertiærnæringer er en måte å dele næringslivet inn på etter hvilket stadium i den evolusjonære utviklingen de tilhører.

Klassisk betinging

Klassisk betinging er 1 av 3 grunnleggende metoder for læring. Prinsippet om klassisk betinging kommer fra Ivan Pavlov. En russisk fysiolog

Balansert målstyring

Balansert målstyring blir av Havard University fremstilt som det største fremskrittet de siste 75 årene innenfor styringsverktøy for ledere.

Eksplorerende design

Eksplorerende design brukes som regel når problemstillingen er uklar eller veldig grov, m.a.o. i tilfeller hvor man ikke kan stille opp klare hypoteser.

Porters generiske konkurrentstrategier

Porter sine 3 generiske strategier for å skape varige konkurransefortrinn for en virksomhet i et marked.

Organisasjonskultur ( bedriftskultur )

De mønstrene av meninger, verdier, normer, roller, skikker o.l. som forteller medlemmene hvem de er, og hvordan de gjør saker og ting.

Trekomponentmodellen (holdninger)

Den mest brukte holdningmodellen, og går ut på at en holdning består av tre komponenter; kognisjon, emosjon og konasjon (adferdstendens).

Åpne spørsmål

Åpne spørsmål er spørsmål som gir et fortellende svar, hvilket innebærer at spørsmålet ikke kan besvares med et "ja" eller "nei".

Multippel regresjon

Hvis det er en uavhengig variabel, kalles det for en enkel regresjon. Hvis det er to eller flere uavhengige variabler, kalles det for mulippel regresjon.

Priselastisitet

Den relative mengdeendring dividert med den relative prisendring (ved uendelig små endringer i pris)

Representativt utvalg

Med et korrekt sammensatt utvalg menes at utvalget er representativt. Et representativt utvalg vil si at utvalget er trukket proporsjonalt med hensyn til ulike variabler.

Nåverdimetoden (kontantstrømmetoden)

Nåverdimetoden er den mest teoretisk korrekte tilnærmingen for å beregne verdien til et selskap eller aksje på

Gap-modellen (analyse)

Modellen består av fire gap, i tillegg til kundegapet, som alle representerer en trussel for bedriftens totale leveransekvalitet.

Verdinettverk

Verdinettverk betegner en bedrift som skaper verdi ved å koble klienter og kunder som er, eller ønsker å være, avhengige av hverandre

Den femte disiplin – Senge sin modell for lærende organisasjoner

5 disipliner som utvikles seperat, og hver av dem er en vital dimensjon i å utvikle en organisasjon som virkelig kan lære. Men for å lykkes må man være i stand til å kombinere alle fem disipliner

Kontantstrømanalyse

En detaljert oversikt over selskapets inn- og utbetalinger i løpet av regnskapsperioden med det mål å vise likviditetsendringer i selskapet og årsaken til dette.

Push- og pull – strategier (trykk- og trekk kommunikasjon)

Hva er forskjellen mellom trykk- og trekk-prinsippet, eller push- og pull-strategier som det også kalles. Her går jeg gjennom begrepene.

Situasjonsanalyse

En analyse av virksomhetens markedssystem og arbeidsbetingelser, med det mål å finne sterke/svake sider, samt muligheter og trusler i omgivelsene.

Key Account Management

Key Account Management (KAM) er i utgangspunktet en stillingsbeskrivelse for personer som jobber med bedriftens viktigste kunder.

Faste kostnader

Hva er en fast kostnad og hvilke faste kostnader kan en organisasjon ha?

Kroppsspråk

Kroppsspråk er måter vi kommunisere et budskap på ved hjelp av kroppsuttrykk uten bruk av tale- eller skriftspråk.

Styremøte (“best praksis”)

Følg denne arbeidsmodellen og praksisen for styremøtene til virksomheten så er du sikker på at styremøtene holder seg innenfor det vi kaller "best praksis".

Det føydale økonomiske system

Det føydale økonomiske system oppsto i middelalderen, og tidfestes til perioden 500 år e.Kr. -1500 e. kr.

Verdibasert ledelse

Ledelseteori hvor målet er å skape engasjement gjennom å utvikle og lede etter en verdibasert visjon.

Kausalt design

Kausalt design bruker man når man ønsker å finne en statistisk årsakssammenheng (kausalitet) mellom to variabler.

Personlighet og typeteorier

Typeteoriene prøver å klassifisere folks personlighet i ulike personlighets kategorier som beskriver hva som karakteriserer deres personlighet.

Fullkommen konkurranse

I et marked med fullkommen konkurranse, vil både vil etterspørselssiden bestå av et stort antall forbrukere som kjøper varer og tjenester utfra de behov som skal dekkes, sin inntektssituasjon og formue.

Casestudie

En metode som studerer sosiale fenomener gjennom grundig analyse av en case. Casen kan være en person, en gruppe, en episode, en prosess, en kommune, et samfunn, eller en hvilken som helst enhet av sosialt liv

Organisasjonsstruktur

Hva er en organisasjonstruktur og hvorfor trenger enhver virksomhet en organisasjonstruktur?

Diagnose av variablens målenivå og måleskala

Det er ikke mulig å måle variabelen i en undersøkelse før du har identifisert hvilket målenivå spørsmålene (variabelen) befinner seg på. Dette fordi spørsmålets (variabelens) målenivå avgjør hvilken måleskala vi kan benytte oss av, og måleskalaen angir hvilke verdier det er mulig å måle variabelen (svarene) i.

Vinningsoptimal mengde (vinningsoptimum)

Den kombinasjonen av pris og mengde som gir bedriften det største overskuddet kalles vinnings optimal produksjonsmengde.

Resultatberegning etter bidragsmetoden

Når vi bruker bidragsmetoden kan vi ikke beregne resultatet for hver enkelt kostnadsbærer (produkt), men dette er heller ikke interessant etter bidragsmetodens synspunkt.

Helse, miljø og sikkerhet (HMS)

HMS skal forebygge skader og miljøforstyrrelser, sikre virksomheters ansatte et sunt arbeidsmiljø, og sikre beboere og brukere av bygg og anlegg et godt ute- og innemiljø.

Mål og målsetninger

Definisjon av begrepene mål og strategi, en angivelse av hvilke måltyper som finnes og en gjennomgang av hvorfor enhver organisasjon trenger mål og en strategi å styre etter.

Grensekostnad og differansekostnad

Differansekostnader (DK) er en betegnelse vi bruker for å beskrive kostnadsøkningen i et intervall.

Hva er en arbeidsbetingelse? (Bedriftens arbeidsbetingelser)

En gjennomgang av hva en arbeidsbetingelse er, hvilke former for arbeidsbetingelser som finnes og hvorfor det er viktig å kartlegge disse arbeidsbetingelsene.

Verdiverksted

Verdiverksted betegner en bedrift som skaper verdi ved å løse unike problemer for kunder og klienter.

Enkeltkrets-, dobbeltkrets- og deuterolæring

Argyris/Schön sier at det finnes 3 nivåer for læring: enkelkretslæring (enkeltsløyfet), dobbelkretslæring (dobbeltsløyfet) og deuterolæring

Intelligens (IQ)

Hva er intelligens, og hvilken betydning har forbrukernes intelligens for deres forbrukeratferd? I denne artikkelen ser vi nærmere på disse spørsmålene.

Konsern – morselskap og datterselskaper

Et konsern består av et morselskap og et eller flere datterselskap. Om et selskap er et datterselskap eller ikke, avgjøres av morselskapets eierandel eller av graden av bestemmelsesrett i datterselskapet.

Metode

Metode er læren om de verktøy som kan benyttes for å samle inn informasjon. En systematisk måte å undersøke virkeligheten på og en fremgangsmåte for å komme frem til ny kunnskap

Psykiske forsvarsmekanismer som styrer vår atferd

Våre psykologiske forsvarsmekanismer har som oppgave å fordreie og omskape det opplevde selvbildet slik at det bedre stemmer overens med det ønskede selvbildet.

Markedsstrategi

Markedsstrategiens oppgave er å angi hvordan man har tenkt å markedsføre verditilbudet for å nå markedmålet.

Dekningspunkt/ Break-even (nullpunkt)

Den omsetningen som fører til at resultatet blir null. Det vil si at dekningsbidraget akkurat dekker de faste kostnadene.

Forventningsteorien (prosessorientert motivasjonsteori)

Vrooms prosessorienterte forventningteori er en motivasjonmodell som prøver å vise oss at alle menneskelige handlinger er rasjonelt motivert.

Sannsynelighetsutvalg

Sannsynlighetsutvalg vil si at alle enheter som trekkes ut har en kjent sannsynlighet for å komme med i utvalget.

Markedsplan

En gjennomgang av hva en markedsplan er, hvem som trenger en, hva den må inneholde og hvilke planperioder en må gå over. En intro til påfølgende artikler.

Strategi

Strategi er en angivelse av de tiltakene og den ressursfordelingen som er nødvendig for å nå et mål. I denne artikkelen går vi igjennom begrepet

Metodetriangulering

Bruker vi to forskjellige metoder i samme prosjekt kalles det en metodetriangulering. Metodetriangulering går med andre ord ut på at vi angriper et problem fra to forskjellige perspektiv for å finne et tredje.

En dyktig manipulator og manipulatorens taktikker

Det kan være svært vanskelig å avsløre maktspillet til en manipulator. De er ofte svært dyktig og benytter ulike strategier for å fange sitt offer.

Merkevare & merkevarebygging

Mens varemerke kun er et grafisk symbol eller en ordkombinasjon (f.eks. Coca-Cola), er merkevaren den verbale delen av varemerke. Dvs. det man tenker på når en ser eller hører om et varemerke.

Risiko typer (Systematisk- og usystematisk risiko)

Når vi snakker om risiko i aksjemarkedet deler vi generelt inn i to typer risiko: usystematisk risiko og systematisk risiko

Kanal og medium i kommunikasjonsmodellen

Definisjon av begrepene medium, mediekanal og massemedium, samt viktige betraktninger omkring disse begrepene.

Prisstrategi og prispolitikk

En gjennomgang av de faktorene som avgjør prisstrategien og hvilke strategier vi kan velge mellom for å nå prismålet.

Operasjonalisering

Å operasjonalisere betyr å gjøre om vårt databehov til konkrete spørsmål som vi kan måle.

6 grunnprinsipper for påvirkning

I Påvirkning, teori og praksis beskriver Cialdini 6 ulike teknikker for påvirkning som etter lanseringen ble umiddelbart akseptert av "allmenheten"

Totalkapitalmetoden (EBITDA)

Totalkapitalmetoden er den mest brukte fundamentale verdsettelsesmetoden blant analytikere. Metoden neddiskonterer de fremtidige kontantstrømmene som er tilgjengelig til alle investorer

Sosial-kognitiv læring (observasjonslæring)

Sosial-kognitiv læring er læring gjennom å observere konsekvensene av andres handlinger.

Hackman og Oldhams jobbkarakteristikamodell

Jobbkarakteristikamodeller er en fellesbetegnelse for teorier som baseres på at nøkkelen til ansattes motivasjon er å finne i egenskaper og forhold ved selve jobben og jobbsituasjonen.

Media – Den fjerde statsmakt

Hva mener vi når vi omtaler media som "Den fjerde statsmakt"?

Ekspansjonmatrisen

Når vekstmålet og vekststrategien skal velges vil ekspansjonsmatrisen kunne være et effektivt hjelpemiddel, da den klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på nåværende og nye markeder med nåværende og nye produkter.

Transformasjonsledelse

Er å utvikle en visjon mot noe som tar sikte på å forbedre, gjerne mål som går utover rene organisatoriske mål, f.eks. økt lønnsomhet.

Skjevhet og normalfordeling

Ulike former for skjevhet og beregning av skjevheten i utvalget. Normalfordelingen står her sentralt.

Lønn og lønnsystemer

Hva er lønn og hvilke lønnsystemer finnes? Hva kjennetegner dem? Her prøver jeg å besvare spørsmålene.

Business Model Canvas

Business Model Canvas er et rammeverk og verktøy for å dekomponere og forstå forretningsmodeller utviklet av Osterwalder & Pigneur

Hypotese

En hypotese er en konkretisert antagelse om et faktiske forhold, eller en teori som er gjort om til en påstand som lar seg teste empirisk.

Personlighet

De karakteristiske mønstre av tanker, følelser og handlinger som utgjør et individs særegne stil og som innvirker på det tilpasning til omgivelsene

Forskuddstrekk, påleggstrekk og utleggstrekk

En kort gjennomgang av reglene for forskuddstrekk, påleggstrekk og utleggstrekk i Norge.

Skift i tilbud og etterspørsel

Så lenge etterspørsel- og tilbudskurven er konstante, holder også prisen seg uendret når markedet er i likevekt. Det finnes imidlertid en rekke faktorer som påvirker både etterspørsel- og tilbudskurven.

Salgsprosessen

De vanligste fasene i personlig salg kan skjematisk fremstilles slik: Kundeanalyse, kontakt kunden, salgsprosessen og oppfølging.

Den lineære kommunikasjonsmodellen

Hva består den lineære kommunikasjonsmodellen av, og hvordan fungerer den?

Multikomponentmodellen (holdninger)

Multikomponentmodellene prøver å si noe om forbrukerens holdninger til et holdningsobjekt, for eksempel et produkt, en tjeneste, et system e.l.

Likviditetsanalyse

Likviditetsanalysens formål er å kartlegge analyseobjektets evne til å betjene sine løpende betalingsforpliktelser

Instrumentell betinging (operant betinging)

Instrumentell betinging kalles også for operant betinging eller læring ved prøving og feiling.

Merkepyramiden

Merkepyramiden viser sammenhengen mellom de forskjellige merkeassosiasjonene – og illustrerer hva det er merkeleverandøren kan påvirke

Ikke-sannsynelighetsutvalg

Det finnes mange former for ikke - sannsynlighetsutvalg. Eksempler på ikke - sannsynelighetsutvalg er skjønnsmessig utvelging, utvelging med selvseleksjon, strategisk utvalg og slumpmessig utvelging.

Personlighet ut i fra det psykoanalytiske perspektiv (psykoanalyse)

Sigmund Freud sin psykoanalyse er en mye brukt modell for å forklare vår personlighet og atferd. Teorien vektlegger betydningen av det ubevisste sjelsliv og erfaringer i barndommen for utviklingen av og funksjonen til menneskets psykiske liv.

Registrering av foretak i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret

Hva er Enhetsregisteret og Foretaksregisteret, og hva er forskjellen mellom disse to registrene. Må jeg stå i dem?

Lærende organisasjon

En organisasjon som har en kultur, systemer og lederstil som motiverer sine medarbeidere til å lære av sine handlinger, dele lærdommen og bruke den til å løse fremtidige utfordringer

Forvaltning og forvaltningslære

Hva er forvaltning og hvilke forvaltningsnivåer finnes? Her går jeg kort igjennom dette.

Grenseinntekt og differanseinntekt

På samme måte som grensekostnaden viser hva det koster å produsere én ekstra enhet av en vare, viser grenseinntekten hvor stor inntekt én ekstra produsert enhet gir.

Enveis- vs. toveiskommunikasjon

En gjennomgang av forskjellen mellom disse to begrepene og hva som kjennetegner dem.

Farge og fargelære

Farger er ett av de sterkeste virkemidlene vi har. Som uttrykksmiddel brukes farger på forskjellige måter i billedkunst, arkitektur, klær og reklame.

Verdi og verdier

I dagligtale benyttes begrepet verdi ofte om det som vi oppfatter som ”det gode”. Begrepet verdi står for: "Alt det som er verdifullt for menneske".

Innsiktlæring (kognitiv læring)

Læring som krever tankevirksomhet. Dreier seg om å kunne se sammenhengen mellom flere stimuli og anvende innsikten til å løse oppgaver m.m.

Kvasieksperiment som undersøkelsesmetode

Hva er et kvasiekspriment, og hvilke ulike typer kvasieksprimenter finnes?

Holdninger

En holdning er en lært tilbøyelighet til å reagere gjennomgående positivt, negativt eller nøytralt på et objekt

Total kvalitetsledelse (TQM)

En ledelsesform i en organisasjon, fokusert på kvalitet, som baserer medvirken fra alle medarbeidere og der langsiktig suksess tilstrebes ved å oppnå kunders tilfredshet og fordeler for alle medarbeiderne og for samfunnet

Top-down vs Bottom- up Ledelse

En gjennomgang av begrepene og hvilken av strategi en virksomhet bør velge som lederstil for å få en effektiv organisasjon hvor alle trives

Interessentkart

Skal gi svar på: Hva gjør virksomheten, hvilke interessenter blir berørt av virksomheten, hvilken relasjoner finnes mellom dem og hvilken form for kommunikasjon krever dette?

Kalkulatorisk kostnader

Kalkulatorirske kostnader er kostnader som ikke har noen direkte tilknytning til utgiftene og som ikke fører til utbetalinger eller har noe billag i regnskapet. De må derfor beregnes, derav betegnelsen kalkulatorirsk.

Kommunikasjonsplan

Hva er en kommunikasjonsplan og hvordan gå frem for å utforme en? Her får du oppskriften.

Prosentil og kvartil

Hva er prosentiler og kvartiler, og hvordan beregne disse verdiene?

Hva er markedsføring?

Markedsføring er å kartlegge mulighetene i markedet og legge forholdene til rette for at de riktige produktene blir fremstilt og etterspurt

Forretningsmodell

Mens en forretningside forklarer HVA virksomheten gjør, beskriver en forretningsmodell kort HVORDAN virksomheten: dekker behov og skaper, leverer, og fanger opp verdier.

Relasjonsmarkedsføring

Relasjonmarkedsføring er tiltak av gjensidig verdi økende karakter satt i verk mellom personer for å etablere, fastholde og utvikle positive holdninger til et produkt, et merke, en organisasjon eller en organisasjons representanter for å utvikle lojalitet

Læring

Prosessen hvor mennesker tilegner seg kunnskap, erfaring, vaner, reaksjoner og konsekvenser fra sanseinntrykk som de anvender i fremtidige situasjoner

Komposisjon

Når vi setter flere deler eller elementer sammen til en helhet sier vi at vi komponerer. Komposisjon betyr m.a.o. sammensetting (flere ulike elementer som settes sammen til en enhet).

Bedriftens totale kostnader

De totale kostnadene er summen av alle faste- og variable kostnader til en virksomhet eller summen av alle direkte og indirekte kostnader.

Endringsledelse

Endringsledelse er å lede individer, grupper eller organisasjoner gjennom en endringsprosess, fra en nåværende til en ønsket fremtidig tilstand

Selvledelse (empowerment) og positivt lederskap

Med selvledelse menes metoder, ferdigheter og strategier som en kan benytte seg av for å styre egne aktiviteter og målsettinger.

Produktets livssyklus

Alle produkter og tjenester har en begrenset "levetid"- i hvert fall i sin opprinnelige form. Produktet gjennomgår forskjellige faser fra det lanseres til produsenten velger å legge ned produksjonen av produktet.

Økologisk utviklingsmodell (micro-, messo-, exo- og makrosystemet)

Hvilke samfunns forhold påvirker atferden? I denne artikkelserien ser vi litt nærmere på disse forholdene.

Faktoranalyse

En samlebetegnelser for ulike multivariate statistiske metoder som går ut på å analysere avhengighets-forholdet mellom et stort antall variabler, for deretter å forklare deres felles underliggende dimensjoner

Beslutningsregler

Måten beslutningstakeren vurderer de ulike produktattributtene varierer i stor grad. Grovt sett kan vi snakke om kompetatoriske og ikke - kompetatoriske regler.

Merkeverdi: Merkekjennskap og kjennskapspyramiden

Kjennskapspyramiden er en kommunikasjonsmodell som måler kjennskapen til en virksomhet, merke eller produkt.

Hva er en prosess?

En prosess er en systematisk rekke av handlinger som transformerer noe (input) til et sluttresultat (output)

Risikomargin og dekningpunktanalyse

Risikomarginen forteller oss hvor stor del av bedriftens omsetning som er overskudd/underskudd, og hvor mye salget kan falle før man taper penger.

Belønning og belønningssystemer

Hvordan bruke belønninger og belønningssystemer for å motivere og styre organisasjonsmedlemmenes atferd?

Valutasystemer (flytende og faste valutakurser)

Valg av valutasystem skjer i utgangspunktet etter to hovedprinsipper: Flytende og faste valutakurser. Vi ser her nærmere på dette.

Emisjon

Enhver investor vil fort få spm om å delta i en emisjon. For å kunne ta stilling til dette spørsmålet og for å kunne treffe en lønnsom beslutning gjelder det å være våken.

Hukommelse

Har man lykkes med å få oppmerksomhet, og fått mottakeren til å tolke inntrykket i tråd med intensjonene, er siste oppgave å få dem til å huske budskapet.

Referansegruppe

Hva er en referansegruppe, og hvilken betydning har referansegruppene for vår atferd. I denne artikkelen finner du svarene på dette.

Indre motivasjon

Når det å løse en oppgave er en belønning i seg selv snakker vi om indre motivasjon. Det motsatte av ytre motivasjon.

Portfoliomatrise (BCG matrisen)

Hva er en portfoliomatrise, også kalt BCG matrisen,, og hva brukes den til?

Mintzberg`s 10 strategi skoler

Mintzberg deler teoriene innen strategisk lederskap inn i ti skoler som tillater pragmatisk anvendelse av bidrag fra alle skolene i praksis

Selektiv eksponering: – Hvordan velger vi ut hvilke stimuli vi lar...

Hva hjernen velger ut som viktige impulser avhenger av mange faktorer som sitter i resten av sinnet. I denne artikkelen ser jeg på disse forholdene.

Innovasjonsformer (Radikal og inkrementell innovasjon)

En gjennomgang av hvilke former for innovasjoner som finnes. Grunnleggende er skillet mellom radikale og inkremeentelle innovasjoner.

Speiling

Å speile noen er et tegn på at to personer går godt overens. De kopierer hverandres kroppsspråk uten å være klar over at de gjør det.

Målgruppe

Kunden vil alltid velge det tilbudet som gir dem størst kundeverdi i forhold til de behov og forventninger de har til sluttresultatet

Ledelse

Ledelse som fag er ca. hundre år gammelt og handler om søken etter klarere svar på hva som skal til for å designe og styre en organisasjon i en retning eller mot noen mål

Vertikal og horisontal samordning

Organisasjonsmessig samordning kan nås på to måter. Enten gjennom vertikal - eller horisontal samordning.

Operasjonell definisjon og definisjon av nøkkelbegreper i problemstillingen

Før det er mulig å studere problemet du har valgt, må du definere alle nøkkelbegreper og lage en eller flere operasjonell definisjoner.

Dividendemodellen

Dividendemodellen er den enkleste og eldste nåverditilnærmingen ved verdsettelse av aksjer, og er mye brukt av praktikere.

Gruppe

Definisjon av begrepet "gruppe" og en gjennomgang av hvilke typer grupper som kan finnes i en organisasjon.

Produkt

Et produkt er alt som kan tilbys markedet og som dekker (legale) behov og tillegges verdi, slik at det oppstår et bytteforhold

Hva er en markedsanalyse?

En markedsanalyse er en systematisk innhenting, registrering og analyse av data i tilknytning til markedsføring av varer og tjenester

Perseptuell organisering: – Hvordan organiserer vi sanseinntrykkene?

Når vi mottar sanseinntrykk fra våre omgivelser, vil vi prøve å ordne dem på ulike måter slik at de får en mening. De fem viktigste grunnreglene for hvordan dette gjøres, kalles gestaltlover.

Enkeltpersonforetak (Enkeltmannsforetak)

En kort innføring om enkeltpersonforetak (enkeltmannsforetak).

Markedsplan modell

På denne siden finner du den mest vanlige planleggingsmodellen for å sette opp en markedsplan.

Univariat analyse og deskriptiv statistikk

Analyse av en variabel. Statistiske metoder for å bl.a. beskrive et utvalg, utvalgets størrelse, med fordeling og frekvensfordeling.

Sosial læring og -utvikling (Eriksons 8-trinnsmodell)

Sosialiseringsprosessen tar for seg hvordan mennesker utvikler oss ut fra den arven vi har og det miljøet vi vokser opp i, i en prosess der vi lærer kulturen, normene og verdiene i samfunnet.

Motiv og motivasjon

Motivasjon er et sentralt begrep for alle mennesker. I arbeidslivet er motivasjons begrepet viktig av flere grunner. Her går jeg igjennom de viktigste motivasjons teoriene og rådene.

Hvorfor og når segmentere et marked?

En gjennomgang av hvorfor nærmest enhver bedrift i dag splitter sitt totalmarked opp i mindre markedssegmenter og når dette er lønnsomt

Interne arbeidsbetingelser

Hvilke interne arbeidsbetingelser påvirker en virksomhet og hvilke interne arbeidsbetingelser må du ta hensyn til når du skal planlegge for fremtiden?

Lagerstyring

Lagerstyringen inkluderer styring av de totale lagerinvesteringene, modeller for å bestemme bestillingsmengder og sikkerhetslagre, valg av servicenivåer og utviklingen av en servicestrategi

Matriseorganisasjon

En matriseorganisasjon er kompleks og flerdimensjonal. Den kombinerer gjerne flere typer organisasjonsformer, noe som gjør at en ansatt kan ha flere ledere alt etter fagområde og funksjon i bedriften.

FIFO og LIFO prinsippet

FIFO betyr "First in-first out (FIFO)". I klartekst betyr dette at det som har vært lengst på lager, også skal bli tatt først ut.

Transaksjonsledelse

Dette er ingen selvstendig ledelsesteori, men en samlebetegnelse for de ledelseteoriene som var vanlige før transformasjonsledelse og intelligent ledelse

Markedskommunikasjon

En definisjon av begrepet og en gjennomgang av nøkkelkomponentene i definisjonen.

Fokusgruppe

Gruppesamtaler er en metode som går ut på å samle sammen en gruppe mennesker til en diskusjon om et tema eller problemfelt man ønsker å kartlegge/studere.

Monopolistisk konkurranse

Ved monopolistisk konkurranse produserer bedriftene produkter som skiller seg fra hverandre i kvalitet og utforming, men bedriftene konkurrerer om de samme etterspørrerne. Monopolistisk konkurranse kalles derfor ofte for merkevarekonkurranse,

Markedsmål

hva virksomheten ønsker å nå med sin markedsføring det kommende perioden.

Endringsmodeller

En gjennomgang av hvilke endringsmodeller som finnes og hvilke som er mest egnet brukt i endringsledelse

Grunnlaget for valg av konkurransefortrinn og konkurrentstrategi

Hvilke forhold ved konkurrentene er det viktig å kartlegge i en analyse av virksomhetens eksterne arbeidsbetingelser, og hvorfor er det viktig å inkludere disse forholdene i enhver konkurrentanalyse?

Hva er data?

Informasjonskomponenter, f.eks. figurer, symboler eller bokstaver uten selvstendig mening.

Teori

En teori er et forenklet bilde av virkeligheten. Teori = Begreper + Hypoteser/påstander

Kostnadoptimal produksjonsmengde

Kostnadoptimal produksjonsmengde er den produksjonsmengden som gir en virksomhet de laveste kostnadene per enhet.

Tolke hånd og armbevegelser

I denne artikkelen ser jeg på de vanligste kroppsspråk tegnene vi gjør med hendene våre og hva disse tegnene betyr.

Organisk vekst

Organisk vekst er den vanligste formen for vekst, og vil si at virksomheten oppnår markedsvekst uten at det foretar oppkjøp eller fusjonering med ett annet selskaper.

Linje- og stab organisasjon

Klare linjer for ansvar og myndighet. Ingen har mer enn en sjef, og organisasjonen er hierarkisk oppbygget, med mulighet for spesialisering.

Egenkapitalmetoden

Egenkapitalmetoden har samme oppbygning som totalkapitalmetoden, men tar ulikt hensyn ved behandling av gjeld.

Organisasjonsformer og organisasjonsprinsipper

Hvilke organisasjonsformer og organisasjonsprinsipper finnes og hvordan bruke dem for å bygge opp en effektiv organisasjonsstruktur?

Referanseramme, likhetspunkter og differensieringspunkter

Første steget i denne prosessen er å etablere en referanseramme, slik at man kan se hvilke andre merker som er konkurrenter, og gi kundene informasjon om hvilken nytte merket dekker.

Sosialkonstruktivisme

Inngår som del av en samfunnsfilosofien og betrakter vår verden er sosial konstruert gjennom interaksjon og samspill.

Diagnose av nå-situasjonen

Med organisasjonsutvikling menes prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene

Sosiale klasser

Hva er en sosial klasse og hvordan påvirer sosiale klasser forbrukernes atferd? I denne artikkelen finner du svarene på dette.

Intervjumetoden som datainnsamlingmetode

Intervjumetoden er en datainnsamlingsmetode for å samle inn kvalitativ og/eller kvantitative primærdata gjennom intervju av respondentene (utvalget)

Beslutningmodeller

Det finnes utallige mange ulike beslutningmodeller, men de fire mest grunnleggende beslutningmodellene er disse fire modellene.

Merkeverdi (Brand Equity-modellen)

Et sett av aktiva og passiva (forpliktelser, gjeld) som er knyttet til et merke, merkets navn og symbol, enten som et positivt eller negativt bidrag til verdien ved selve produktet for bedriften og/eller bedriftens kunder

Målsettingsteori (motivasjonsteori)

Ifølge denne teorien er intensjonen om å arbeidet mot et bestemt mål en helt sentral motivasjonskilde.

Prisstrategi i ulike stadier av produktets livssyklus

Prisen vil bli påvirket av hvor i livssyklusen et produkt befinner seg. Dette fordi såvel etterspørselen som kundene vil endre seg drastisk fra produktet blir lansert til det blir erstattet med et nytt produkt.

Metoder for datainnsamling ved feltundersøkelser

Når du skal velge metode for datainnhenting er det en rekke forhold du må tenke igjennom. Jeg går her igjennom de viktigste forholdene.

Organisasjonen som et åpent sosio-teknisk system

Den sosio-tekniske skolen ble skapt på 1950 og 1960 tallet av Emery & Herbst ved Tavistock Institute of Human Relations i London. De ønsket å skape en helhetlig organisasjonsteori, i motsetning til den situasjonsbestemte skolen som de tidligere organisasjonsteoriene bygde på.

Holdningsendringer

Holdninger er en lært tilbøyelighet. Det som er lært kan avlæres og omlæres, men det krever at vi vet hvilket logisk nivå holdningen er på

Konsistensteorier (balanseteori og dissonansteori)

Konsistensteoriene tar utgangspunkt i at mennesket har behov for å skape mening og oppnå harmoni (konsistens) mellom egne og andres holdninger

Normative etiske teorier

Normative etiske teorier er teorier som har et helhetlig syn på det riktige og gode

Ressurs og ressursforvaltning

Ressurs er en kilde til forsyninger som kan anvendes i en prosess til å skape verdier

AIDA – og AIDAS – modellen

AIDAS - modelle er verdens eldste kommunikasjonsmodell og viser hvilke kommunikasjonseffekter som må overvinnes i all kommunikasjon for å nå et definert kommunikasjonsmål.

Bolman & Deal`s fire fortolkningsrammer

Fire fortolkningsrammer for ledelse som ledere kan bruke. Dette er ”briller” vi tar på oss og som dermed farger vårt syn på lederskap.

Strategikart (Balanced ScoreCard)

Et strategikart er et rammeverk som prøver vise hvilke sammenhenger som finnes mellom de ulike perspektivene i balansert målstyring, også kalt Balanced ScoreCard.

Mestringstro

Mestringstro er egen tro på å mestre en bestemt oppgave/situasjon. Her ser vi på hvordan denne troen påvirker resultatene og prestasjonene.

Distribusjonsstrategi

Hvilken distribusjonsstrategi satser selskapet på å følge? Her går jeg igjennom hva du bør tenke på.

Konfidensintervall

Hva et et konfidensintervall, hva brukes det til og hvordan beregne dette intervallet?

Forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet

Et nesten like grunnleggende skille som skillet mellom produkt- og tjenestemarkedet, er skillet mellom forbruker- og bedriftsmarkedet.

Kulturelle generasjoner (Generasjon X, Y og Z)

På hvilken måte styrer vår kulturelle generasjon vårt verdensbilde, verdigrunnlag, holdninger og preferanser? Svaret er kanskje mer skremmende enn du tror.

Kognitive motivasjonsteorier

De kognitive motivasjonsteoriene handler om hvordan bevisste og rasjonelle individer drives av behov og gjør bevisste valg. Dette belyses via tre teorier.

Kjøpsprosessen

Hvilken prosess går forbrukerne igjennom når de skal kjøpe et produkt eller en tjeneste?

Hormoner

Hormonsystemet er i likhet med nervesystemet et informasjonssystem for hjernen som består av endokrine kjertler som påvirker atferden m.m.

Prososial atferd

God sosial atferd blir også kalt prososial atferd (pro = for, fram), dvs. handlinger som har til hensikt å støtte, hjelpe eller være til nytte for andre mennesker.

Løsning av konflikter mellom individer eller grupper.

Hvilke forhold bør en «meklingsmann» bør være oppmerksom på når man skal prøve å løse en konflikt mellom individer eller grupper?

Konsensus- og konflikt teori

En kort gjennomgang av forskjellen mellom konsensus- og konflikt teori innenfor kommunikasjonsforskning.

Utvalgsstørrelse

Hvor mange skal være med i undersøkelsen og hvordan skal jeg trekke utvalget ?

Finansierings – og soliditetsanalyser

En analyse som prøver å avdekke kundens anskaffelse og anvendelse av kapital, dens finansieringstruktur og dens evne til å tåle tap.

Vitenskap

Vitenskap er å frembringe ny kunnskap og systematisere den gjennom å utvikle teorier og modeller som kan trenge bak virkelighetens overflate

God kundeservice

Alle bedriftsledere jeg har pratet med i mitt liv sier at de er opptatt av å gi "god kundeservice", mens de fleste kundeundersøkelser som gjøres viser at det nettopp er her de fleste virksomhetene svikter mest.

Ledende spørsmål

Ledende spørsmål brukes vanligvis for å styre samtalen og for å skape ytterligere utveksling eller nærmere forklaring på noe spesielt, men er også egnet hvis vi ønsker å få en bekreftelse (positiv eller negativ) i selgers favør.

Likviditetsbudsjett

Hva er et likviditetsbudsjett, hva er formålet og hvordan går vi frem for å utvikle et godt likviditetsbudsjett? Her finner du svarene.

Lederegenskaper

En gjennomgang av hvilken generelle krav som settes til lederstilen innenfor Systemanalytisk verdiledelse.

Medias plass i samfunnet

De fleste er enige i at måten samfunnet er organisert på, i stor grad påvirker hvordan mediene er organisert. Til tross dette faktum er det en klar tendens i medieforskningen å legge vekt på hvordan media påvirker hele samfunnet.

Paradigme og paradigmebetraktninger

Paradigme er vår holdning til eksisterende kunnskap, og er bygd inn i alt vi gjør. Vi kan si at et paradigme er den dominerende arbeids- og tenkemåten innen en vitenskap i en bestemt periode.

Dagsordenfunksjon

Pressen har en viktig rolle i å bestemme hvem som skal få slippe til med hva i den offentlige sfæren. Denne funksjonen blir ofte kalt dagsordenfunksjonen

Hva er et regnskap og hvilket formål har regnskapet?

Regnskap er en oppstilling over inntekter, kostnader, eiendeler og gjeld til et regnskapobjekt. Med regnskapobjekter menes virksomheter som har regnskapsplikt.

Hva er forbrukeratferd?

Jo mer man vet om forbrukernes adferd med hensyn til kjøp og bruk av varer og tjenester, desto enklere er det å tilfredsstille deres behov og ønsker.

Servicepyramiden

Servicepyramiden viser sammenhengen mellom å gi serviceløftet, muliggjøre serviceløftet og levere serviceløfte

Hvordan måle nytteverdien?

Nytte kan måles med absolutte tall. Kardinaltall (heltall). Prinsippet om avtakende grensenytte. Jo mer vi konsumerer av en vare, jo mindre blir nytten/gleden av varen.

Kompetansekrav til en dyktig selger

En gjennomgang av hva som kreves av deg for å bli en super-selger. Hvilke egenskaper kreves og hva må du kunne?

Forskningsprosessen

Verdien av alt forskningsarbeid er avhengig av hvor dyktig man er og hvilken kunnskap som legges til grunn når prosjektet blir utformet og gjennomført.

Segmentering etter psykografi og livsstil

Hvordan segmentere et marked med bruk av psykografi og livsstil kriterier?

Hva er godt lederskap?

De to mest aksepterte påstandene om lederskap er at ledelse er situasjonsbestemt og at gode ledere må være laget av «riktig materiale»

Komparativ analyse og -verdsettelse

Komparativ verdsettelse er verdsettelse basert på komparativ (sammenlignende) prising av tilsvarende selskaper eller eiendeler i markedet.

Transaksjonskostnader

Transaksjonskostnader refererer til de ressursene vi benytter oss av for å finne frem til og gjøre det beste valget når vi skal kjøpe et produkt eller en tjeneste.

Principal–agent-teori

Principal–agent-teori prøver å identifisere og forklare problemer som kan oppstå mellom to, eller flere parter, når det skal gjøres en transaksjon dem imellom.

Hjernen

En kort gjennomgang av menneskets sanser som benyttes i all persepsjon og oppbygningen av nervesystemet og hjernen.

“De allmektige mediene” (medias påvirkningskraft)

En gjennomgang av hva som ligger i begrepet "de allmektige mediene"

Budsjett og budsjettering

Mens et regnskap bygger på forhold som er tilbakelagt, er budsjettet en plan over de forventninger ledelsen har for framtiden. Budsjettet kalles derfor ofte et framtidsregnskap.

Innovasjonsmodeller

En modell som forteller hvordan innovasjonsprosessen skal legges opp for å ende opp med en gjennomførbar innovasjon

Hvem bør sitte i styret og hvordan avlønne dem?

La ikke styret bli en "gutteklubb" som bare eksisterer på papiret. Skaff deg et profesjonelt styre. La erfarne bedriftsledere komme med gode råd i full fortrolighet og fortelle deg om de største fallgropene.

Praktisk bruk av fortolkningsrammene i organisasjon og ledelse

Hver av fortolkningsrammene har sin visjon eller sitt bilde av virkeligheten, ved at de belyser hver sin del av livet i organisasjonen.

Massekommunikasjon vs. personlig kommunikasjon

Et grunnleggende innenfor kommunikasjons er skille går mellom personlig kommunikasjon og massekommunikasjon. Forskjellen kan forklares slik:

Utvalget/stikkprøvens midtpunkt (Median, gjennomsnitt og modus)

Hvordan beregne utvalget/stikkprøvens midtpunkt? Det vil si: - Hvordan beregne median, gjennomsnitt og modus av en stikkprøve eller utvalg?

Lederstil

Hvordan lederen selv ser på rollen som leder, og hvordan han utfører denne rollen i praksis

Dekningsdiagram

Dekningdiagrammet viser dekningpunktanalysens nullpunkt (dekningspunkt) og risikomargin, samt hvilket dekningsbidrag og dekningsgrad kalkylen har.

Krysspriselastisitet

Hva er krysspriselastisitet, hva brukes den til, hva sier den og hvordan beregne den?

Endringsmotstand

Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør. Forandring fryder ikke

Gordons Growth formel

Den enkleste formen for predikering av fremtidig utbytte er å forutsette at utbytte vokser evig med en konstant rate.

Hinduisme (Fakta, religion og atferd)

Hinduisme er den eldste av de store verdensreligionene, med rundt én milliard tilhengere. De fleste lever i India.

Prosesskart og prosessdiagram

Et prosesskart viser de ulike stegene i en prosess og hvilke samhørighetsforhold som gjelder med andre prosesser.

Byråkratiteorien til Max Webster

Her ble mennesket sett på som et tannhjul i en stor maskin. Ved hjelp av formelle regler, kommunikasjonskanaler og -rapporter, og klart avgrenset ansvars og myndighetsområde mente han å kunne oppnå maksimal effektivitet i organisasjonen.

McClelands behovsteori

En teori som sammenfatter Maslows behovshierarki til 3 sentrale menneskelige behov: prestasjonsbehov, kontaktbehov og maktbehov

Merkeverdikjeden

En gjennomgang av verdikjeden for merkevarer, også kalt merkeverdikjeden.

Produktstrategi

Hva er en produktstrategi og hvilken strategi bør velges for å nå markedsmålet? En gjennomgang av begrepet og kravene.

Adam Smith ( f. 1723 )

Smiths bidrag til den økonomiske tenkningen er omfattende, og mer enn noen annen av hans tids økonomer så han de sentrale kreftene som påvirker markedsøkonomien og hvordan de konkurrerende markeder fungerer.

Feilkilder og usikkerhet ved resultatene

Resultatene fra en forskningsprosjekt vil alltid være heftet med visse feilkilder. Feilkildene kan oppstå både ved planlegging, innsamling og bearbeiding av dataene.

Teorien om komparative fordeler

Komparative fortrinn betyr at de relative kostnadene ved produksjon er forskjellig fra land til land. Altså skaper kostnadsforskjellene muligheter for gevinst gjennom internasjonal handel.

Salgsbudsjett

Hvordan bygge opp salgsbudsjettet? Dette er første av en serie artikler som prøver å belyse dette.

Valg av forskningsdesign og analyseplan

Med forskningsdesign menes: "En overordnet plan for situasjonsanalysen".

Behovsanalysen i salg

Formålet med behovsanalysen er å avdekke og påvise kundens behov, få frem kundens krav og ønsker å deretter legge opp salgspresentasjonen etter disse svarene

Verdier og karakter – hva er forskjellen?

I dagligtale brukes begrepet verdi ofte om ”det gode”. Begrepet verdi står for "alt det som er verdifullt for menneske".

ABC analyse (kundeanalyse av lønnsomhet)

Kundeanalysens mål er å skille de interessante kundeemnene fra de uinteressante.

P/E -metoden (Price/Earning)

Den mest brukte forholdstallet for å verdsette aksjer og forteller hvor mye en investor er villig til å betale for en krone av selskapets fortjeneste.

Hvilke lover og regler gjelder for masseutsendelse av epost og nyhetsbrev?

En gjennomgang av hvilke lover og regler for utsendelse av massedistribuert epostmeldinger og nyhetsbrev, med referanser til lovvverket.

Salgsplanlegging

Salgsplanlegging er å utvikle salgsplaner på et strategisk, taktisk og operativt nivå.

Sansesystemet (våre 7 sanser)

Sanseorganene har som oppgave å fange opp slike signaler (stimuli) via reseptorer på celleoverflaten og formidle disse opplysningene videre til nervesystemet og hjernen

Makt og maktledelse

Hva er makt og hvilke ulike former for makt finnes i en organisasjon? Hva er maktledelse, og hvor effektivt er slik lederskap?

Multivariat analyse

Teknikker vi benytter for å finne årsakssammenhenger mellom to variabler og nøyaktige forklaringer.

Markedssegmentering

En gjennomgang av hva markedssegmentering er og hvordan man kan bruke segmenteringsteknikker til å splitte et marked opp i mindre markedssegment.

Kunden og kundeanalyse

Kunden er den viktigste personen i enhver forutsetningsanslyse. Vi kommer i denne artikkelen inn på hva det er viktig å få med seg i forutsetninganalysen.

Markedsføringsmiks og konkurransevirkemidler

Hvordan summen av virksomhetens konkurransevirkemidler skal brukes for å skape konkurransefortrinn og tilføre verditilbudet nye kundeverdier

Eksterne arbeidsbetingelser

Hva er en ekstern arbeidsbetingelse, hvilke finnes og hvordan kartlegge dem?

Kalkulatoriske renter

Selv om det ikke finnes noen tilsvarende utgift, er det være bedriftsøkonomisk riktig å beregne en kalkulatorirske renter av egenkapitalen, og se på denne kalkulatorirske renten som en kostnad for bedriften. I motsatt fall vil en ikke få et riktig bilde av periodens resultat.

Realvalutakurs

Realvalutakursen viser prisnivået i et land i forhold til prisnivået i andre land, målt i felles valuta.

Distribusjon

Distribusjon er alle aktiviteter og tiltak en bedrift setter i verk for å utforme og påvirke varestrømmen fra produsent til den endelige bruker