På denne siden finner du de 200 mest leste artiklene.
Topp 100
Dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG)
Hvordan regne ut dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG) i en dekningspunkt analyse?
Induktiv og deduktiv studier
Mens induktive studier lager teorier ut i fra studier (empiri) av noe, tester deduktive studier teoriene mot virkeligheten (empiri).
PESTEL – analyse (analyse av makroomgivelsene)
PESTEL-analysen er en systematisk situasjonsanalyse av en virksomhets makroomgivelser, sett i en strategisk sammenheng.
Buddhismen (Fakta, religion og atferd)
Buddhismen er en ikke gudelig religion og filosofi som er basert på læren til den indiske prinsen Siddharta Gautama.
Konkurrentanalyse («5 forces»)
En analyse av bedriftens omgivelser på et bransjenivå, og bygger på tesen om at konkurransefortrinn oppnås ved å posisjonere seg overfor de 5 konkurransekreftene på bestemte måter.
Sosialiseringsprosessen
Den prosessen alle mennesker, i alle samfunn, går gjennom for å lære normene, verdiene, ferdighetene og kunnskapene de trenger i samfunnet.
De Fem Store – femfaktormodellen for personlighet
De Fem Store (The Big Five) eller femfaktormodellen som den også kalles, er i dag nærmest enerådende inne personlighetsforskning.
Språklige virkemidler
Virkemidler du kan bruke for å gjøre språket i teksten rikere og bedre. De vanligste virkemidlene er disse.
Forskningsdesign
Et forskningsdesign er en overordnet plan over hvordan man skal gå frem for å løse prosjektet, med detaljerte planer for operasjonaliseringen.
Beregning av sosiale kostnader
Disse omkostningene vil variere fra bedrift til bedrift avhengig av hvilke ytelser/betingelser som er avtalt for arbeidstakerne.
Direkte- og indirekte kostnader
Hva er forskjellen på direkte- og indirekte kostnader, og hvilke direkte og indirekte kostnader kan en virksomhet ha?
Maslows behovspyramide
Hvilke behov mennesker har, har psykologen A.H.Maslow utviklet en teori om. Den er nå allment anerkjent og kalles Maslows behovhierarki.
SWIMA / VRIO – analyse (ressursanalyse)
En nyttig modell for å analysere ressursene er VRIO-analysen. VRIO er en forkortelse for valuable, rare, imitable and organized.
Moral og etikk
Hva er moral og etikk? Hvilke moralske og etiske retningslinjer bør man følge i livet og konflikter som innbefatter kjøpslåing og forhandlinger?
Stillingsinstruks ( stillingsbeskrivelse )
En stillingsbeskrivelse angir stillingens ansvar/oppgaver og organisasjonsmessig plassering (Hva som forventes av vedkommende!)
Herzbergs to-faktorteori
De aspektene av arbeidet som skapte tilfredshet i jobben, for motiveringsfaktorer, og de aspektene som skapte utilfredshet, for hygiene-faktorer.
Kvalitative intervjumetoder for datainnsamling
En datainnsamlingmetode for å hente inn kvalitative primærdata. Benyttes når problemstillingen berører motivasjonsmønstret eller er spesielt komplisert.
Selvkost og selvkostmetoden
En gjennomgang hvordan vi kalkulerer salgsprisen og resultatet etter selvkostmetoden, både etter metoden for singel og tilleggskalkulasjon
Darwin sin evolusjonsteori
Darwin mente at organismer utvikler seg over tid og at de tilpasser seg miljøbetingelser ut i fra biologiske faktorer (biologisk evolusjon)
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk)
Hva er verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk), og hva er forskjellen mellom disse to kommunikasjonsformene?
Selvbestemmelsesteorien
Når medarbeidernes behov for selvbestemmelse, kompetanse og tilhørighet samtidig er tilstede vil deres motivasjon øke og vedvare.
Kotters åtte faser for organisatoriske endringer
Åtte faser for gjennomføring av organisatoriske endringer basert på Kotters egne erfaringer og oppfatninger fra næringslivet.
Kommunikasjon
Definisjon av begrepet "kommunikasjon" og de sentrale begrepene i definisjonen, sammen med hvilke kommunikasjonmodeller som finnes
Dydsetikk
Dydsetikk fokuserer på motivet eller retter sagt, dyden bak handlingen, fremfor å prøve å lage regler for hva som er moralske handlinger. I dydsetikken er en handling riktig hvis en moralsk dydig person ville ha gjort den.
Korrelasjon
Hva er korrelasjon og kovarians, og hva brukes dette til? Og til slutt: Hvordan regner vi ut disse verdiene?
Situasjonsbestemt ledelse
Situasjonsbestemt ledelse er en av verdens mest anvendte teorier for ledelse. Mye av dette skyldes teoriens enkelhet. Den er lettfattelig og lett anvendelig i praktisk bruk på team og organisasjoner.
Primær-, sekundær- og tertiærnæring
Begrepene primær-, sekundær- og tertiærnæringer er en måte å dele næringslivet inn på etter hvilket stadium i den evolusjonære utviklingen de tilhører.
Variabelens egenskaper, verdier og målenivå
En variabel kan ha ulike egenskaper og verdier. Vi skiller mellom dikotome, diskrete og kontinuerlige variabler. Forskjellen kan forklares slik:
SOFT-analyse (også kalt SWOP- og SWOT-analyse)
Hva er en SOFT-analyse eller SWAP-analyse eller SWOP analyse som nyere markedsføringsteori ofte omtaler denne analysen som? Hvordan gjennomføre en slik analyse, og hva kan jeg bruke den til?
Konsekvensialisme (konsekvensetikk)
Konsekvensetikken, eller konsekvensialismen fokuserer på konsekvensene av en handling. Strategier og handlingsvalg må vurderes ut fra de konsekvenser de respektive valg gir.
Validitet
Validitet - eller gyldighet/relevans - er knyttet til hvorvidt undersøkelsen virkelig måler det den har til hensikt å måle.
Verdikjede
Hva er en verdikjede og hvordan gjennomføre en verdikjede analyse for å avdekke virksomhetens arbeidsbetingelser og muliigheter
Standardavvik og varians
Hva er standardavvik og varians, og hvordan beregne disse verdiene i et utvalg?
Emosjoner (følelser)
Emosjoner - følelser - er noe som oppstår når en begivenhet berører vårt verdisystem.
Vinningsoptimal mengde (vinningsoptimum)
Den kombinasjonen av pris og mengde som gir bedriften det største overskuddet kalles vinnings optimal produksjonsmengde.
Konflikt
En kollisjon mellom mål, interesser, verdier, handlinger eller retninger som skaper en spenning mellom to eller flere involverte parter
Primærsosialisering
Primærsosialisering er den sosialiseringen vi får gjennom personlig kontakt med foreldrene, familien, skolen, vennene, lokalmiljøet og arbeidsplassen.
Nåverdimetoden (kontantstrømmetoden)
Nåverdimetoden er den mest teoretisk korrekte tilnærmingen for å beregne verdien til et selskap eller aksje på
Persepsjon
De prosesser mennesker er i når de velger ut, organiserer og tolker stimuli, slik at deres oppfatning/opplevelse av verden blir mest mulig akseptabel og helstøpt
Deskriptivt design
Deskriptive design blir også kalt for beskrivende design. Formålet med et beskrivende design er å gi svar på spørsmål som hva, hvilke, hvordan, hvem og hvorfor.
Sosiale roller (Uformelle- og formelle roller)
På hvilken måte påvirker våre sosiale roller (Uformelle- og formelle roller) vår atferd?
Mintzberg`s 5 sektors logo – strukturelle konfigurasjoner
Hvilke strukturelle konfigurasjoner kan du velge mellom når du skal konfigurere din organisasjonsstruktur?
Eksempel på stillingsinstruks
Tenk stillinginstruks for daglig leder, etter modellen jeg beskriv i forrige artikkel. Kan brukes som mal.
Variable kostnader
Kostnader som endres i takt med produksjons- eller utnyttelsetakten. F.eks. produksjonsvolum, arbeidstimer og maskintimer.
Arv og miljø
Hva er medfødte egenskaper og hvilke utvikler vi gjennom kontakt med omgivelsene rundt oss? Arveanlegget ligger i genene.
Åpne spørsmål
Åpne spørsmål er spørsmål som gir et fortellende svar, hvilket innebærer at spørsmålet ikke kan besvares med et "ja" eller "nei".
Eksplorerende design
Eksplorerende design brukes som regel når problemstillingen er uklar eller veldig grov, m.a.o. i tilfeller hvor man ikke kan stille opp klare hypoteser.
Dybdeintervju – enkelt intervju
Dybdeintervju (intensive intervjuer) er et intervju med en person av gangen om et nærmere definert problem.
Reliabilitet
Reliabilitet - eller pålitelighet - er knyttet til hvorvidt undersøkelsen representerer den virkelige situasjonen. Reliabilitets begrepet tar med andre ord for seg hvordan undersøkelsen er gjennomført.
Pliktetikk og deontologiske teorier om moral og etikk
At en teori er deontologisk vil si at det ikke er konsekvensene alene som avgjør om en handling er riktig eller ikke, også andre hensyn teller med.
Bacheloroppgaven sin oppbygning
Disse retningslinjene følger en klassisk oppgavestruktur, og skal være en hjelp til å gi det faglige arbeidet en best mulig presentasjon.
Trekomponentmodellen (holdninger)
Den mest brukte holdningmodellen, og går ut på at en holdning består av tre komponenter; kognisjon, emosjon og konasjon (adferdstendens).
Personlighet og trekkteorier
Trekkteoriene tar sikte på å studere de ulike personlighetstrekkene som hvert enkelt mennesket har, for å komme frem til en omtrentlig beskrivelse av en person.
Verdikonfigurasjon
Verdikonfigurasjonen beskriver bedriftens verdiskapning. Verdikonfigurasjonen viser hvordan de viktigste virksomhetsprosessene virker i den hensikt å skape verdi for virksomheten selv og dens kunder.
Verdityper – Hvilke verdityper finnes?
Begrepet verdi er en flerdimensjonal variabel som omfatter en lang rekke ulike typer og former for verdier. Her finner du en grovsortering.
Priselastisitet
Den relative mengdeendring dividert med den relative prisendring (ved uendelig små endringer i pris)
Klassisk betinging
Klassisk betinging er 1 av 3 grunnleggende metoder for læring. Prinsippet om klassisk betinging kommer fra Ivan Pavlov. En russisk fysiolog
Kostnad – utgift – utbetaling
Mange bruker begrepene kostnad, utgift og utbetaling om hverandre som om de skulle bety det samme. Det gjør de ikke. I denne artikkelserien ser vi nærmere på kostnadsbegrepet, hvilke ulike typer kostnader som finnes og hva som er forskjellen mellom dem.
Hvordan lage gode problemstillinger?
Foruten at det må finnes alternativer som kan løse problemet må problemstillingen oppfylle følgende krav...
Forretningside
Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den, samtidig som den angir hvorfor kundene skal velge akkurat denne bedriften som leverandør.
Casestudie
En metode som studerer sosiale fenomener gjennom grundig analyse av en case. Casen kan være en person, en gruppe, en episode, en prosess, en kommune, et samfunn, eller en hvilken som helst enhet av sosialt liv
Kapitalverdimodellen (CAPM)
Et verktøy for å estimere den forventede avkastningen sett i relasjon til risikoen for en enkeltaksje.
Posisjonering som merkevarestrategi
Første bud hvis man ønsker å skape en merkevare ligger i målgruppens (kundenes) evoked set, er å finne et ledig hull i målgruppens (kundens) bevissthet, og etablere seg der som det naturlige førstevalget.
GAP modellen (GAP analyse)
Modellen består av fire gap, i tillegg til kundegapet, som alle representerer en trussel for bedriftens totale leveransekvalitet.
Daglig leder/administrerende direktør
Hva er daglig leder? Hvilke krav stilles til jobben? Hvilke arbeidsoppgaver har daglig leder? Hva bør vektlegges under rekrutteringen?
Dokumentanalyse / Innholdsanalyse
Analyse av sekundærdata, hvor vi prøver å besvare forskningsspørsmålet gjennom å samle inn og analyse andres ord, setninger og fortellinger om et tema
Porters generiske konkurrentstrategier
Porter sine 3 generiske strategier for å skape varige konkurransefortrinn for en virksomhet i et marked.
Hinduisme (Fakta, religion og atferd)
Hinduisme er den eldste av de store verdensreligionene, med rundt én milliard tilhengere. De fleste lever i India.
Økologisk utviklingsmodell (micro-, messo-, exo- og makrosystemet)
Hvilke samfunns forhold påvirker atferden? I denne artikkelserien ser vi litt nærmere på disse forholdene.
Variabel og verdi
En variabel er en egenskap ved en enhet som kan måles og som kan anta minst to verdier. Vi går her igjennom forskjellene i detalj.
Organisasjonsstruktur og organisasjonsdesign
En organisasjonsstruktur er summen av de måter bedriften deler opp arbeidet i klare oppgaver og oppnår koordinering mellom dem
Situasjonsanalyse
En analyse av virksomhetens markedssystem og arbeidsbetingelser, med det mål å finne sterke/svake sider, samt muligheter og trusler i omgivelsene.
Representativt utvalg
Med et korrekt sammensatt utvalg menes at utvalget er representativt. Et representativt utvalg vil si at utvalget er trukket proporsjonalt med hensyn til ulike variabler.
Kalkulatoriske avskrivninger
Denne kostnaden (verdiforringelsen) vil som regel påløpe over mange år, helt til driftsmidlet er utrangert, dvs. byttet ut med ett nytt. Denne kostnaden kaller vi for avskrivninger.
Personlighet ut i fra det psykoanalytiske perspektiv (psykoanalyse)
Sigmund Freud sin psykoanalyse er en mye brukt modell for å forklare vår personlighet og atferd. Teorien vektlegger betydningen av det ubevisste sjelsliv og erfaringer i barndommen for utviklingen av og funksjonen til menneskets psykiske liv.
Teori X og Teori Y
Forskjellen mellom den klassiske læren og det vi i dag kaller ”moderne ledelse” kan best illustreres gjennom X- og Y-teorien til D. McGregor
Kontantstrømanalyse
En detaljert oversikt over selskapets inn- og utbetalinger i løpet av regnskapsperioden med det mål å vise likviditetsendringer i selskapet og årsaken til dette.
Mål (målsetning)
Et mål er en angivelse av hva vi ønsker å oppnå en gang i fremtiden. Dette kan være et langsiktig eller kortsiktige mål.
Markedsstrategi
Markedsstrategiens oppgave er å angi hvordan man har tenkt å markedsføre verditilbudet for å nå markedmålet.
Faste kostnader
Hva er en fast kostnad og hvilke faste kostnader kan en organisasjon ha?
Den første industrielle revolusjon
Den første industrielle revolusjonen kjennetegnes av at vi fikk en overgang fra håndverk til fabrikkproduksjon ved bruk av vann og damp for å drive maskinene.
Indre motivasjon
Når det å løse en oppgave er en belønning i seg selv snakker vi om indre motivasjon. Det motsatte av ytre motivasjon.
Ekspansjonmatrisen
Når vekstmålet og vekststrategien skal velges vil ekspansjonsmatrisen kunne være et effektivt hjelpemiddel, da den klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på nåværende og nye markeder med nåværende og nye produkter.
Det føydale økonomiske system
Det føydale økonomiske system oppsto i middelalderen, og tidfestes til perioden 500 år e.Kr. -1500 e. kr.
Rentabilitetsanalyse
Med rentabilitet mener vi avkastning på den kapital som er investert i selskapet. Rentabilitet er m.a.o. et lønnsomhetsmål
Kulturelle generasjoner (Generasjon X, Y og Z)
På hvilken måte styrer vår kulturelle generasjon vårt verdensbilde, verdigrunnlag, holdninger og preferanser? Svaret er kanskje mer skremmende enn du tror.
Multippel regresjon
Hvis det er en uavhengig variabel, kalles det for en enkel regresjon. Hvis det er to eller flere uavhengige variabler, kalles det for mulippel regresjon.
Organisasjonskultur ( bedriftskultur )
De mønstrene av meninger, verdier, normer, roller, skikker o.l. som forteller medlemmene hvem de er, og hvordan de gjør saker og ting.
Du Pont-modellen
DuPont-modellen er en skjematisk måte å vise hvordan virksomhetens totalrentabilitet blir skapt
Strategi
Strategi er en angivelse av de tiltakene og den ressursfordelingen som er nødvendig for å nå et mål.
Kroppsspråk
Kroppsspråk er måter vi kommunisere et budskap på ved hjelp av kroppsuttrykk uten bruk av tale- eller skriftspråk.
Balansert målstyring
Balansert målstyring blir av Havard University fremstilt som det største fremskrittet de siste 75 årene innenfor styringsverktøy for ledere.
Enkeltkrets-, dobbeltkrets- og deuterolæring
Argyris/Schön sier at det finnes 3 nivåer for læring: enkelkretslæring (enkeltsløyfet), dobbelkretslæring (dobbeltsløyfet) og deuterolæring
Den femte disiplin – Senge sin modell for lærende organisasjoner
5 disipliner som utvikles seperat, og hver av dem er en vital dimensjon i å utvikle en organisasjon som virkelig kan lære. Men for å lykkes må man være i stand til å kombinere alle fem disipliner
Kausalt design
Kausalt design bruker man når man ønsker å finne en statistisk årsakssammenheng (kausalitet) mellom to variabler.
Fullkommen konkurranse
I et marked med fullkommen konkurranse, vil både vil etterspørselssiden bestå av et stort antall forbrukere som kjøper varer og tjenester utfra de behov som skal dekkes, sin inntektssituasjon og formue.
Verdinettverk
Verdinettverk betegner en bedrift som skaper verdi ved å koble klienter og kunder som er, eller ønsker å være, avhengige av hverandre
Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC-kalkulasjon)
Aktivitetsbasert kalkulasjon, eller Activity Based Costing, ble utviklet på 1980-tallet fordi de tradisjonelle kalkylemetodene ikke var nøyaktige nok
Avkastningskrav
For å kunne måle hvorvidt rentabiliteten til et analyseobjekt er god, trengs det et avkastningskrav å se rentabiliteten i forhold til, det samme gjelder underliggende internrente.
Transformasjonsledelse
Er å utvikle en visjon mot noe som tar sikte på å forbedre, gjerne mål som går utover rene organisatoriske mål, f.eks. økt lønnsomhet.
101-200
Forventningsteorien
Vrooms prosessorienterte forventningteori er en motivasjonmodell som prøver å vise oss at alle menneskelige handlinger er rasjonelt motivert.
Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
HMS skal forebygge skader og miljøforstyrrelser, sikre virksomheters ansatte et sunt arbeidsmiljø, og sikre beboere og brukere av bygg og anlegg et godt ute- og innemiljø.
Verdibasert ledelse
Ledelseteori hvor målet er å skape engasjement gjennom å utvikle og lede etter en verdibasert visjon.
Key Account Management
Key Account Management (KAM) er i utgangspunktet en stillingsbeskrivelse for personer som jobber med bedriftens viktigste kunder.
Kostnadoptimal produksjonsmengde
Kostnadoptimal produksjonsmengde er den produksjonsmengden som gir en virksomhet de laveste kostnadene per enhet.
Personlighet og typeteorier
Typeteoriene prøver å klassifisere folks personlighet i ulike personlighets kategorier som beskriver hva som karakteriserer deres personlighet.
Push- og pull – strategier (trykk- og trekk kommunikasjon)
Hva er forskjellen mellom trykk- og trekk-prinsippet, eller push- og pull-strategier som det også kalles. Her går jeg gjennom begrepene.
Endringsledelse
Endringsledelse er å lede individer, grupper eller organisasjoner gjennom en endringsprosess, fra en nåværende til en ønsket fremtidig tilstand
Salgsprosessen
De vanligste fasene i personlig salg kan skjematisk fremstilles slik: Kundeanalyse, kontakt kunden, salgsprosessen og oppfølging.
Hva er markedsføring?
Markedsføring er å kartlegge mulighetene i markedet og legge forholdene til rette for at de riktige produktene blir fremstilt og etterspurt
Eriksons 8-trinnsmodell for menneskelig utvikling
Modellen tar for seg miljøet vi modnes og lærer i, og viser hvordan vi utvikler oss sosialt gjennom livet gjennom sosialisering.
Jødedom (Fakta, religion og atferd)
Jødedommen er den eldste av de tre store monoteistiske verdensreligionene, jødenes religiøse kultur og moderreligion for kristendommen.
Skift i tilbud og etterspørsel
Så lenge etterspørsel- og tilbudskurven er konstante, holder også prisen seg uendret når markedet er i likevekt. Det finnes imidlertid en rekke faktorer som påvirker både etterspørsel- og tilbudskurven.
Skjevhet og normalfordeling
Ulike former for skjevhet og beregning av skjevheten i utvalget. Normalfordelingen står her sentralt.
Den fjerde statsmakt
Hva mener vi når vi omtaler media som "Den fjerde statsmakt"?
Grensekostnad og differansekostnad
Differansekostnader (DK) er en betegnelse vi bruker for å beskrive kostnadsøkningen i et intervall.
Totalkapitalmetoden (EBITDA)
Totalkapitalmetoden er den mest brukte fundamentale verdsettelsesmetoden blant analytikere. Metoden neddiskonterer de fremtidige kontantstrømmene som er tilgjengelig til alle investorer
Linje- og stab organisasjon
Klare linjer for ansvar og myndighet. Ingen har mer enn en sjef, og organisasjonen er hierarkisk oppbygget, med mulighet for spesialisering.
Forretningsmodell
Mens en forretningside forklarer HVA virksomheten gjør, beskriver en forretningsmodell kort HVORDAN virksomheten:
dekker behov og skaper, leverer, og fanger opp verdier.
Psykiske forsvarsmekanismer som styrer vår atferd
Våre psykologiske forsvarsmekanismer har som oppgave å fordreie og omskape det opplevde selvbildet slik at det bedre stemmer overens med det ønskede selvbildet.
Utilitarisme (nytteetikk)
Utilitarisme kalles ”nytteetikk”, og siden teorien er både en resultatorientert og konsekvensetisk teori inngår utilitarismen også som en del av konsekvensetikken
Fenomenologi og fenomenologisk design / analyse
Fenomenologi er studiet av fenomener og hvordan de fremtrer for oss fra et førsteperson perspektiv.
Aksjeverdsettelse og verdsettelse av selskaper
Selv om det finnes mange måter å beregne prisen på en aksje og et selskap, vil prisen alltid være; - den kursen en kjøper er villig til å betale.
Risiko typer (Systematisk- og usystematisk risiko)
Når vi snakker om risiko i aksjemarkedet deler vi generelt inn i to typer risiko: usystematisk risiko og systematisk risiko
Dekningspunkt/ Break-even (nullpunkt)
Den omsetningen som fører til at resultatet blir null. Det vil si at dekningsbidraget akkurat dekker de faste kostnadene.
Lese ansiktsuttrykk
Ved å studere folks ansiktsuttrykk kan du fortelle kanskje mye om hva de tenker og føler. Faktisk er dette det området du kan lese mest ut av en persons kroppsspråk.
Verdiverksted
Verdiverksted betegner en bedrift som skaper verdi ved å løse unike problemer for kunder og klienter.
Hackman og Oldhams jobbkarakteristikamodell
Jobbkarakteristikamodeller er en fellesbetegnelse for teorier som baseres på at nøkkelen til ansattes motivasjon er å finne i egenskaper og forhold ved selve jobben og jobbsituasjonen.
Business Model Canvas
Business Model Canvas er et rammeverk og verktøy for å dekomponere og forstå forretningsmodeller utviklet av Osterwalder & Pigneur
Univariat analyse og deskriptiv statistikk
Analyse av en variabel. Statistiske metoder for å bl.a. beskrive et utvalg, utvalgets størrelse, med fordeling og frekvensfordeling.
Bedriftens samfunnsansvar (CSR)
Et konsept der organisasjonen på frivillig basis integrerer sosiale og miljømessige sider ved sin virksomhet med det ansvaret de har ovenfor samfunnet de er en del av
Personlighet
De karakteristiske mønstre av tanker, følelser og handlinger som utgjør et individs særegne stil og som innvirker på det tilpasning til omgivelsene
Kristendom (Fakta, religion og atferd)
Kristendommen er en abrahamittisk religion som startet som en av mange apokalyptiske bevegelser i Israel på Jesu tid.
Holdninger
En holdning er en lært tilbøyelighet til å reagere gjennomgående positivt, negativt eller nøytralt på et objekt
Operasjonalisering
Å operasjonalisere betyr å gjøre om vårt databehov til konkrete spørsmål som vi kan måle.
Hva er en arbeidsbetingelse? (Bedriftens arbeidsbetingelser)
En gjennomgang av hva en arbeidsbetingelse er, hvilke former for arbeidsbetingelser som finnes og hvorfor det er viktig å kartlegge disse arbeidsbetingelsene.
Metodetriangulering
Bruker vi to forskjellige metoder i samme prosjekt kalles det en metodetriangulering. Metodetriangulering går med andre ord ut på at vi angriper et problem fra to forskjellige perspektiv for å finne et tredje.
Multikomponentmodellen (holdninger)
Multikomponentmodellene prøver å si noe om forbrukerens holdninger til et holdningsobjekt, for eksempel et produkt, en tjeneste, et system e.l.
Innsiktlæring (kognitiv læring)
Læring som krever tankevirksomhet. Dreier seg om å kunne se sammenhengen mellom flere stimuli og anvende innsikten til å løse oppgaver m.m.
Kognitive motivasjonsteorier
De kognitive motivasjonsteoriene handler om hvordan bevisste og rasjonelle individer drives av behov og gjør bevisste valg. Dette belyses via tre teorier.
Hypotese
En hypotese er en konkretisert antagelse om et faktiske forhold, eller en teori som er gjort om til en påstand som lar seg teste empirisk.
Motivasjon (motiv)
Motivasjon er et sentralt begrep for alle mennesker. I arbeidslivet er motivasjons begrepet viktig av flere grunner. Her går jeg igjennom de viktigste motivasjons teoriene og rådene.
Diagnose av variablens målenivå og måleskala
Det er ikke mulig å måle variabelen i en undersøkelse før du har identifisert hvilket målenivå spørsmålene (variabelen) befinner seg på. Dette fordi spørsmålets (variabelens) målenivå avgjør hvilken måleskala vi kan benytte oss av, og måleskalaen angir hvilke verdier det er mulig å måle variabelen (svarene) i.
Registrering av foretak i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret
Hva er Enhetsregisteret og Foretaksregisteret, og hva er forskjellen mellom disse to registrene. Må jeg stå i dem?
God kundeservice
Alle bedriftsledere jeg har pratet med i mitt liv sier at de er opptatt av å gi "god kundeservice", mens de fleste kundeundersøkelser som gjøres viser at det nettopp er her de fleste virksomhetene svikter mest.
Mediekanal og medium
Definisjon av begrepene medium, mediekanal og massemedium, samt viktige betraktninger omkring disse begrepene.
Enveis- vs. toveiskommunikasjon
En gjennomgang av forskjellen mellom disse to begrepene og hva som kjennetegner dem.
Merkepyramiden
Merkepyramiden viser sammenhengen mellom de forskjellige merkeassosiasjonene – og illustrerer hva det er merkeleverandøren kan påvirke
Instrumentell betinging (operant betinging)
Instrumentell betinging kalles også for operant betinging eller læring ved prøving og feiling.
Verdi og verdier
I dagligtale benyttes begrepet verdi ofte om det som vi oppfatter som ”det gode”. Begrepet verdi står for: "Alt det som er verdifullt for menneske".
Sannsynelighetsutvalg
Sannsynlighetsutvalg vil si at alle enheter som trekkes ut har en kjent sannsynlighet for å komme med i utvalget.
Generasjon Z (“Snøfnuggenerasjonen”)
Den mest ekstreme generasjonen er de som inntar arbeidsmarkedet i disse dager. Generasjon Z er født mellom 1980 - 1996. Kjennetegnene er...
Merkekjennskap og kjennskappyramiden
Kjennskapspyramiden er en kommunikasjonsmodell som måler kjennskapen til en virksomhet, merke eller produkt.
Bacheloroppgavens drøfting
Å drøfte vil si å diskutere et saksforhold, og denne diskusjonen skal foregå med argumenter.
Målsettingsteori (motivasjonsteori)
Ifølge denne teorien er intensjonen om å arbeidet mot et bestemt mål en helt sentral motivasjonskilde.
Den lineære kommunikasjonsmodellen
Hva består den lineære kommunikasjonsmodellen av, og hvordan fungerer den?
6 grunnprinsipper for påvirkning
I Påvirkning, teori og praksis beskriver Cialdini 6 ulike teknikker for påvirkning som etter lanseringen ble umiddelbart akseptert av "allmenheten"
Kortsiktig gjeld
Kortsiktig gjeld er lån som skal betales tilbake innen et år. I balansen deles den totale gjelden i langsiktig og kortsiktig gjeld.
Metafor
Hvilken funksjon har metaforer, humor og lek i en organisasjon og for en leder?
Kvasieksperiment
Hva er et kvasiekspriment, og hvilke ulike typer kvasieksprimenter finnes?
Grenseinntekt og differanseinntekt
På samme måte som grensekostnaden viser hva det koster å produsere én ekstra enhet av en vare, viser grenseinntekten hvor stor inntekt én ekstra produsert enhet gir.
Lønn og lønnsystemer
Hva er lønn og hvilke lønnsystemer finnes? Hva kjennetegner dem? Her prøver jeg å besvare spørsmålene.
Styremøte (innkallelse, agenda og gjennomføring)
Følg denne arbeidsmodellen og praksisen for styremøtene til virksomheten så er du sikker på at styremøtene holder seg innenfor det vi kaller "best praksis".
Byråkratiteorien til Max Weber
Her ble mennesket sett på som et tannhjul i en stor maskin. Ved hjelp av formelle regler, kommunikasjonskanaler og -rapporter, og klart avgrenset ansvars og myndighetsområde mente han å kunne oppnå maksimal effektivitet i organisasjonen.
Differensieringstrategi
Differensiere seg fra konkurrentene på viktige unikhetsdrivere for kunden
Prosentil og kvartil
Hva er prosentiler og kvartiler, og hvordan beregne disse verdiene?
Relasjonsmarkedsføring
Relasjonmarkedsføring er tiltak av gjensidig verdi økende karakter satt i verk mellom personer for å etablere, fastholde og utvikle positive holdninger til et produkt, et merke, en organisasjon eller en organisasjons representanter for å utvikle lojalitet
Ressurs og ressursforvaltning
Ressurs er en kilde til forsyninger som kan anvendes i en prosess til å skape verdier
Forvaltning og forvaltningslære
Hva er forvaltning og hvilke forvaltningsnivåer finnes? Her går jeg kort igjennom dette.
Produktets livssyklus
Alle produkter og tjenester har en begrenset "levetid"- i hvert fall i sin opprinnelige form. Produktet gjennomgår forskjellige faser fra det lanseres til produsenten velger å legge ned produksjonen av produktet.
Top-down vs Bottom- up Ledelse
En gjennomgang av begrepene og hvilken av strategi en virksomhet bør velge som lederstil for å få en effektiv organisasjon hvor alle trives
FIFO og LIFO prinsippet
FIFO betyr "First in-first out (FIFO)". I klartekst betyr dette at det som har vært lengst på lager, også skal bli tatt først ut.
Forskuddstrekk, påleggstrekk og utleggstrekk
En kort gjennomgang av reglene for forskuddstrekk, påleggstrekk og utleggstrekk i Norge.
Målgruppe
Kunden vil alltid velge det tilbudet som gir dem størst kundeverdi i forhold til de behov og forventninger de har til sluttresultatet
Likviditetsbudsjett
Hva er et likviditetsbudsjett, hva er formålet og hvordan går vi frem for å utvikle et godt likviditetsbudsjett? Her finner du svarene.
Læring
Prosessen hvor mennesker tilegner seg kunnskap, erfaring, vaner, reaksjoner og konsekvenser fra sanseinntrykk som de anvender i fremtidige situasjoner
Beslutningmodeller
Det finnes utallige mange ulike beslutningmodeller, men de fire mest grunnleggende beslutningmodellene er disse fire modellene.
Kommunikasjonsplan
Hva er en kommunikasjonsplan og hvordan gå frem for å utforme en? Her får du oppskriften.
Bedriftens totale kostnader
De totale kostnadene er summen av alle faste- og variable kostnader til en virksomhet eller summen av alle direkte og indirekte kostnader.
Dividendemodellen
Dividendemodellen er den enkleste og eldste nåverditilnærmingen ved verdsettelse av aksjer, og er mye brukt av praktikere.
Sosialisme
Sosialisme er en politisk ideologi som ønsker økonomisk likhet mellom samfunnsmedlemmene, og en fellesbetegnelse for flere politiske retninger på venstresiden.
Næringsinntekt, salgsinntekt og omsetning
Salgsinntekt, omsetning og næringsinntekt er tre begreper som betyr det samme. Vi ser her på hva begrepet betyr i praksis
Transaksjonsledelse
Dette er ingen selvstendig ledelsesteori, men en samlebetegnelse for de ledelseteoriene som var vanlige før transformasjonsledelse og intelligent ledelse
Markedsplan
En gjennomgang av hva en markedsplan er, hvem som trenger en, hva den må inneholde og hvilke planperioder en må gå over. En intro til påfølgende artikler.
En dyktig manipulator og manipulatorens taktikker
Det kan være svært vanskelig å avsløre maktspillet til en manipulator. De er ofte svært dyktig og benytter ulike strategier for å fange sitt offer.
Likviditetsanalyse
Likviditetsanalysens formål er å kartlegge analyseobjektets evne til å betjene sine løpende betalingsforpliktelser
Avkastningkrav basert på kapitalverdimodellen (CAPM)
Avkastningkravet skal reflektere risikoen i å investere i dette selskapet sammenlignet med andre investeringer
Den hermeneutiske spiral
Det er en beskrivelse av fortolkningsprosessen som er i stadig bevegelse mellom forståelse/forforståelse og fortolkning.
Bidragsmetoden
Ved bidragsprinsippet fordeles bare de variable kostnadene i priskalkylen. De faste kostnadene holdes utenfor.
Sosial-kognitiv læring (observasjonslæring)
Sosial-kognitiv læring er læring gjennom å observere konsekvensene av andres handlinger.
Konsistensteorier (balanseteori og dissonansteori)
Konsistensteoriene tar utgangspunkt i at mennesket har behov for å skape mening og oppnå harmoni (konsistens) mellom egne og andres holdninger
Faktoranalyse
En samlebetegnelser for ulike multivariate statistiske metoder som går ut på å analysere avhengighets-forholdet mellom et stort antall variabler, for deretter å forklare deres felles underliggende dimensjoner
Selvledelse (empowerment) og positivt lederskap
Med selvledelse menes metoder, ferdigheter og strategier som en kan benytte seg av for å styre egne aktiviteter og målsettinger.
Budsjett og budsjettering
Mens et regnskap bygger på forhold som er tilbakelagt, er budsjettet en plan over de forventninger ledelsen har for framtiden. Budsjettet kalles derfor ofte et framtidsregnskap.
Vertikal og horisontal samordning
Organisasjonsmessig samordning kan nås på to måter. Enten gjennom vertikal - eller horisontal samordning.
Prisstrategi og prispolitikk
En gjennomgang av de faktorene som avgjør prisstrategien og hvilke strategier vi kan velge mellom for å nå prismålet.
Kalkulatorisk kostnader
Kalkulatorirske kostnader er kostnader som ikke har noen direkte tilknytning til utgiftene og som ikke fører til utbetalinger eller har noe billag i regnskapet. De må derfor beregnes, derav betegnelsen kalkulatorirsk.
Intelligens (IQ)
Hva er intelligens, og hvilken betydning har forbrukernes intelligens for deres forbrukeratferd? I denne artikkelen ser vi nærmere på disse spørsmålene.
Konfliktløsning
Konfliktløsningen må ses i sammenheng med årsaken til konflikten. Kun da kan årsaken til konflikten bli eliminert med løsningen som velges
Konkurransefortrinn
Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurser eller en kompetanse som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.