Hjem Strategisk planlegging

Strategisk planlegging

Strategisk ledelse

Et sett beslutninger og handlinger som avgjør virksomhetens langsiktige kurs og resultater. Inkluderer situasjonsanalyse, strategi formulering, strategi implementering og evaluering og kontroll av resultatet.

Mål og målsetninger

Definisjon av begrepene mål og strategi, en angivelse av hvilke måltyper som finnes og en gjennomgang av hvorfor enhver organisasjon trenger mål og en strategi å styre etter.

SMART mål og HD Cord krav til et mål

Hva kjennetegner gode mål og hvordan bør de utformes? I denne artikkelen ser vj nærmere på akkurat dette spørsmålet.

Strategi

Strategi er en angivelse av de tiltakene og den ressursfordelingen som er nødvendig for å nå et mål. I denne artikkelen går vi igjennom begrepet

Taktikk

Strategi er rettet mot å oppnå overordnede og langsiktige mål, mens en taktikk er mer kortsiktig og rettet mot å oppnå delmål og de handlingsvalgene og handlingsmønstrene vi følger i den hensikt å overvinne en gitt motstander.

Sammenhengen mellom mål – strategi – analyse

Hvilken arbeidsmodell bør vi følge i vår strategiske planlegging= Her går vi igjennom sammenhengen mellom mål og strategi.

Mintzberg`s 10 strategi skoler

Mintzberg deler teoriene innen strategisk lederskap inn i ti skoler som tillater pragmatisk anvendelse av bidrag fra alle skolene i praksis

Strategisk planlegging

Å legge langsiktige overordnede planer for hele virksomheten og ikke bare deler av den

Hvorfor strategisk planlegging ?

Halve hemmeligheten til suksess er å gjøre fremgang uten å gjøre kjente feil. Du trenger derfor både kortsiktige og langsiktige planer.

Hvordan organisere planleggingen?

Den strategiske planen må den involvere alle ansatte, og du bør fokusere på prosessen og ikke på selve planen.

Strategiske hovedhindringer

For å lykkes med strategisk planlegging må man overvinne 5 hindringer som alltid vil prøve å hindre at strategien blir gjennomført i praksis

5 strategiske spørsmål

Strategi handler om et sett med valg som gjøres for at bedriften skal få en unik posisjon og varige konkurransefortrinn.

Konkurransefortrinn

Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurser eller en kompetanse som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.

Forretningsplan

Forretningsplanen er et overordnet rammeverk for forretningsvirksomhetens fremtidige kurs og strategi. Den angir hvilke langsiktige og kortsiktige mål virksomheten skal nå, samt hvordan disse målene skal nås.

Forretningsplanens innhold

EDet ser ut til at de aller fleste teoretikere er enige om at en forretningsplan består av tre strategiske rammer som er gjensidig avhengig av hverandre og som er i konstant endring

Scenario

En analyse som tar utgangspunkt i fremtiden (f.eks. år 2025), for så å beskriver den utviklingen som har skjedd fra i dag til dette tidspunktet.

Situasjonsanalyse

En analyse av virksomhetens markedssystem og arbeidsbetingelser, med det mål å finne sterke/svake sider, samt muligheter og trusler i omgivelsene.

Due Diligence

Undersøkelse av omstendigheter vedrørende et selskap for å verifisere at de forutsetningene en transaksjon bygger på er tilstede, for å avdekke risikoforhold og for å kontrollere at transaksjonen lar seg gjennomføre

Forretninggrunnlaget

En angivelse av virksomhetens forretningside, visjon, omdømme og verdigrunnlag

Forretningside

Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den, samtidig som den angir hvorfor kundene skal velge akkurat denne bedriften som leverandør.

Visjon

Visjonen forteller hva som er virksomhetens ”drøm”, og trekker dermed opp det overordnede målet og kursen for alt virksomheten gjør til daglig.

Verdigrunnlag

Verdigrunnlaget danner organisasjonskulturen som er uskrevne regler, normer og rolleforventninger som forteller hver enkelt ansatt hvordan vi tenker og gjør saker og ting her

Omdømme (Corporate branding)

Det er viktig med et godt omdømme. Et godt omdømme er verdifullt, sjeldent og kan ikke imiteres, derfor kan et godt omdømme sees på som et konkurransefortrinn.

Corporate Governance (eierstyring)

Prinsipper for hvordan selskaper bør ledes, organiseres og administreres, og hvilke interesser organiseringen skal tilgodese.

Strategisk kjerne

Den strategiske kjernen tar for seg hvilke mål og strategier virksomheten skal nå og følge i en planperiode

Forretningsmodell

Mens en forretningside forklarer HVA virksomheten gjør, beskriver en forretningsmodell kort HVORDAN virksomheten: dekker behov og skaper, leverer, og fanger opp verdier.

Implementeringstrategi

Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør.

Hvem skriver du forretningsplanen for?

Det er stor forskjell på å skrive en forretningsplan for et gründerprosjekt og for et etablert internationalt konsern. Tenk derfor gjennom hvem som er målgruppen for forretningsplanen før du skriver den. Hva er deres informasjonsbehov? Hva vektlegger de? Hvordan ordlegge seg for å vekke deres interesse og skape tillit?

Presentasjon av forretningsplanen

Råd og tips om hvordan du bør skrive forretningsplanen etter at den er ferdig utviklet.

Innledning (presentasjon av forretningsplanen)

Før innholdsfortegnelsen plasseres en introduksjonsside som forteller hva som er formålet med denne forretningsplanen. Etter innholdsfortegnelsen plasseres et sammendrag av forretningsplanen. Mange velger å kalle denne delen for ” Styrets beretning ”, da det som regel er styreformannen som signerer forretningsplanen etter at den er styregodkjent.

Hoveddel (Presentasjon av forretningsplanen)

Hoveddel (Presentasjon av forretningsplanen)

Kilder til informasjon i forretningsplanen

Hvem som har bidratt til utarbeidelsen? Hvilke metoder og kilder som er benyttet? Faktarelevant informasjon som bygger opp under kvaliteten og troverdigheten til det som presenteres.
Close