Hjem Strategisk planlegging

Strategisk planlegging

Strategisk ledelse

Et sett beslutninger og handlinger som avgjør virksomhetens langsiktige kurs og resultater. Inkluderer situasjonsanalyse, strategi formulering, strategi implementering og evaluering og kontroll av resultatet.

Systemanalytisk Verdiledelse

En helhetlig ledelseteori som ser på virksomheten som et system som konstant jobber for å beholde en likevekttilstand.

Den konseptuelle foretaksmodellen

Modellen består av fire delsystemene: koalisjonssystemet, transformasjonssystemet, atferdssystemet, ledelsessystemet, og har seks ulike prosesser

Sammenhengen mellom mål – strategi – analyse

Hvilken arbeidsmodell bør vi følge i vår strategiske planlegging= Her går vi igjennom sammenhengen mellom mål og strategi.

Mintzberg`s 10 strategi skoler

Mintzberg deler teoriene innen strategisk lederskap inn i ti skoler som tillater pragmatisk anvendelse av bidrag fra alle skolene i praksis

Strategisk planlegging

Å legge langsiktige overordnede planer for hele virksomheten og ikke bare deler av den

Hvorfor strategisk planlegging ?

Halve hemmeligheten til suksess er å gjøre fremgang uten å gjøre kjente feil. Du trenger derfor både kortsiktige og langsiktige planer.

Hvordan organisere planleggingen?

Den strategiske planen må den involvere alle ansatte, og du bør fokusere på prosessen og ikke på selve planen.

Strategiske spørsmål og hovedhindringer

For å lykkes med strategisk planlegging må man overvinne 5 hindringer som alltid vil prøve å hindre at strategien blir gjennomført i praksis

Konkurransefortrinn

Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurser eller en kompetanse som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.

Forretningsplan

Et overordnet rammeverk for virksomhetens fremtidige kurs og strategi som angir hvilke langsiktige mål virksomheten skal nå og hvordan disse målene skal nås.

Situasjonsanalyse

En analyse av virksomhetens markedssystem og arbeidsbetingelser, med det mål å finne sterke/svake sider, samt muligheter og trusler i omgivelsene.

Scenario

En analyse som tar utgangspunkt i fremtiden (f.eks. år 2025), for så å beskriver den utviklingen som har skjedd fra i dag til dette tidspunktet.

Forretningsgrunnlag

En angivelse av virksomhetens forretningside, visjon, omdømme, forretningsmodell og verdigrunnlag. Grunnlaget for den strategiske kjernen

Strategisk kjerne

Den strategiske kjernen tar for seg hvilke mål og strategier virksomheten skal nå og følge i en planperiode

Corporate Governance (eierstyring)

Prinsipper for hvordan selskaper bør ledes, organiseres og administreres, og hvilke interesser organiseringen skal tilgodese.