Hjem Relasjonsmarkedsføring

Relasjonsmarkedsføring

Relasjonsmarkedsføring

Relasjonmarkedsføring er tiltak av gjensidig verdi økende karakter satt i verk mellom personer for å etablere, fastholde og utvikle positive holdninger til et produkt, et merke, en organisasjon eller en organisasjons representanter for å utvikle lojalitet

Kundelojalitetstigen

Kundelojalitetstigen viser hvordan virksomheten har tenkt å bringe "leads" (potensielle kunder) til å bli "ambassadører" som anbefaler virksomheten til andre.

Prioriter kundene etter deres lønnsomhet

Et annet viktig poeng ved relasjonsmarkedsføring er at man differensierer markeds- og salgsinnsatsen etter hvor lønnsomme kundene er for virksomheten.

Hva avgjør relasjonens styrke?

Ettersom målet med er å skape varige relasjoner, kreves det ikke bare at vi vet hvordan relasjoner skapes. Like viktig er det at vi kjenner relasjonens styrke for å kunne måle hvor godt vi har lykkes.

4 former for kunderelasjoner

Det har utviklet seg fire ulike kunderelasjoner som har som formål å binde kunde og leverandør sterkere sammen:

Kundetilfredshet

Kundetilfredshet er en persons følelser av glede og skuffelse som et resultat av en forventning til en situasjon eller en begivenhet.

Ventetid og kundetilfredshet

Hvilken innflytelse har ventetiden på kundens kundetilfredshet? Her går jeg igjennom spørsmålet

Er den tilfredse kunden lojal?

Tilfredshet fremstår som en av faktorene som fremmer lojalitet. Men vi kan ikke slutte at tilfredshet er den eneste faktoren

Hvorfor måle kundetilfredshet?

En gjennomgang av viktigheten av å måle kundetilfredsheten for å kunne måle hvilke fremgang virksomheten gjør på området.

Hvordan måle kundetilfredshet?

Det finnes mange metoder og design når det gjelder hvordan man kan utføre målinger, og valg av metode vil bl.a. påvirkes av forskerens ontologiske og epistemologiske posisjon.

Kundelojalitet

Kundelojalitet kan defineres som en forpliktelse til å fortsette å gjøre forretninger/handle med et spesifikt selskap på et løpende basis

Hva skaper kundelojalitet?

Kundetilfredshet er det mest brukte argumentet på hva som skaper kundelojalitet. Flere forskere hevder derimot at det finnes andre faktorer enn tilfredshet som skaper lojale kunder.

Hvilken sammenheng er det mellom kunde- og medarbeiderlojalitet?

At det er en klar sammenheng mellom kunde- og medarbeiderlojaliteten menes at høy kundelojalitet skaper høy medarbeiderlojalitet.

Loyalty Model Groupings – en kundelojalitet modell

Percy og Elliott har i boka "Strategic advertising management (2009, 114)" skissert en kundelojalitet modell som bygger på å krysse lengden på kundeforholdet med ett annet parameter.