Hjem Regnskap

Regnskap

Hva er et regnskap og hvilket formål har regnskapet?

Regnskap er en oppstilling over inntekter, kostnader, eiendeler og gjeld til et regnskapobjekt. Med regnskapobjekter menes virksomheter som har regnskapsplikt.

Skill mellom privatøkonomi og selskapets økonomi

Det kan bli kostbart og tidkrevende for deg å rydde opp i en økonomi der virksomhetens økonomi er blandet med privatøkonomien. Det er viktig at man oppretter rutiner tidlig for systematisk å skille nærings- og privatøkonomi.

Hvem skal føre regnskapet?

Skal du føre regnskapet selv eller sette det bort til en regnskapsfører?

Hvilken regnskapsfører skal jeg velge?

Når du skal velge regnskapsfører, er det viktig at du finner en regnskapsfører som du kan bruke som din diskusjonspartner for å løse de daglige utfordringene.

Hvilket regnskapssystem skal jeg velge?

Dersom du skal føre regnskapet selv, må du velge et regnskapssystem. Lov om årsregnskap m.v. (regnskapsloven) av 1998 stiller krav om at...

Bruk hjelpesystemer for timebestilling, ordremottak, timelister mv.

Fra 1. januar 2001 ble det et krav om å ha slike hjelpesystemer for virksomheter hvor dette er naturlig.

Former for regnskap (finansregnskap og driftregnskap)

Vi skiller vanligvis mellom finansregnskapet og driftsregnskapet. Også kalt ekstern- og internregnskap.

Finansregnskap (eksternt regnskap)

Finansregnskapet er det offisielle regnskapet, og er det regnskapet som presenteres for offentligheten. F.eks. eiere, aksjonærer og skattemyndighetene.

Regnskap og lovgivning

Regnskapslovens §1 fastslår som hovedregel at «enhver som driver næringsvirksomhet har regnskapsplikt for slik virksomhet»

Regnskapsplikt

Årsregnskapsloven skiller mellom de med full regnskapsplikt og de med begrenset regnskapsplikt.

Arbeidsgangen i regnskapet

Gangen i regnskaparbeidet kan kort beskrives i følgende 4 faser - fra åpning til avslutning.

Kontantbeholdningen i regnskapet

I mange virksomheter skjer mesteparten av salget ved at kunden betaler kontant. Gode rutiner for behandling og dokumentasjon av kontanter er med på å sikre at penger ikke blir borte og at du på en tillitvekkende måte kan redegjøre for inntekten din til skattemyndighetene.

Billagshåntering

Bilagene er grunnlaget og dokumentasjonen for regnskapsføringen. Jeg ser her på hvordan du bør gå frem for å håndtere dem på best mulig måte

Kalkulatoriske avskrivninger

Denne kostnaden (verdiforringelsen) vil som regel påløpe over mange år, helt til driftsmidlet er utrangert, dvs. byttet ut med ett nytt. Denne kostnaden kaller vi for avskrivninger.

Resultatberegning etter selvkostmetoden

En gjennomgang hvordan du beregner resultatet etter selvkostmetoden.

Resultatberegning etter bidragsmetoden

Når vi bruker bidragsmetoden kan vi ikke beregne resultatet for hver enkelt kostnadsbærer (produkt), men dette er heller ikke interessant etter bidragsmetodens synspunkt.