Hjem Organisasjonstruktur

Organisasjonstruktur

Organisasjonsstruktur

Hva er en organisasjonstruktur og hvorfor trenger enhver virksomhet en organisasjonstruktur?

Hvordan fordele arbeidet i organisasjonen?

Det aller viktigste er å finne en hensiktsmessig fordeling av arbeid og ansvarsområder. Hvem trenger vi ? Hvem skal gjøre hva? Hvem skal sortere under hvem?

Hva avgjør valg av organisasjonstruktur?

Forhold som kan påvirke organisasjonen og som organisasjonstrukturen må ta hensyn til.

Paradigme og paradigmebetraktninger

Paradigme er vår holdning til eksisterende kunnskap, og er bygd inn i alt vi gjør. Vi kan si at et paradigme er den dominerende arbeids- og tenkemåten innen en vitenskap i en bestemt periode.

Strukturelle problemer i organisasjonen

Hvilke strukturelle problemer og dilemmaer vil du kunne møte på når organisasjonsstrukturen skal utformes?

Formelle krav til ledelsen av organisasjonstrukturen

Når det gjelder den strukturelle organiseringen av toppledelsen står man ikke like fritt, som man gjør i struktureringen under toppledelsen.

Organisasjonskart

Et organisasjonskart er en visuell fremstilling av organisasjonens hierarki og struktur, det vil si hvem som er leder for hvem.

Valg av organisasjonstruktur

Et grovskille går mellom tradisjonelle og virtuelle organisasjonsstrukturer som er tilpasset de nye digitale og hybride-verdikjedene

Mintzberg`s 5 sektors logo – strukturelle konfigurasjoner

Hvilke strukturelle konfigurasjoner kan du velge mellom når du skal konfigurere din organisasjonsstruktur?

Konsern – morselskap og datterselskaper

Et konsern består av et morselskap og et eller flere datterselskap. Morselskapet er hovedeieren av datterselskapet, men ikke nødvendigvis eneeier.

Organisasjonsformer og organisasjonsprinsipper

Hvilke organisasjonsformer og organisasjonsprinsipper finnes og hvordan bruke dem for å bygge opp en effektiv organisasjonsstruktur?

Tradisjonell organisering

Det store utvalget av prinsipper for organiseringen som jeg allerede vært inne på kan deles opp i tre hovedtyper

Linjeorganisering

En funksjonsinndeling av arbeidet (spesialiserte enheter). I sin rendyrkede form (militært hierarki) har hver enkelt person har bare én overordnet

Linje- og stab organisasjon

Klare linjer for ansvar og myndighet. Ingen har mer enn en sjef, og organisasjonen er hierarkisk oppbygget, med mulighet for spesialisering.

Funksjonsprinsippet

En videreføring av Taylors hierarkiske prinsipper og bygger på spesialisering med spesialistledere. Linjen sentraliseres, hierarkiet generaliseres og ledelsen spesialiseres.

Divisjonsorganisasjon (struktur)

En divisjon er en del av en bedrift. I en divisjonsorganisasjon deles organisasjonen i to eller flere deler. Hver av disse divisjonene kan så organiseres som linjeorganisasjoner, linje- og stabsorganisasjoner eller begge deler.

Prosjektorganisasjon (prosjektorganisering)

Som navnet tilsier, er en prosjektorganisasjon en organiseringsform som er laget for å løse et spesifikt prosjekt som skal gjennomføres

Matriseorganisasjon

En matriseorganisasjon er kompleks og flerdimensjonal. Den kombinerer gjerne flere typer organisasjonsformer, noe som gjør at en ansatt kan ha flere ledere alt etter fagområde og funksjon i bedriften.

Krav-kontroll-støtte modellen

Svensken Karasek har utarbeidet en modell for det psykososiale arbeidsmiljøet som omhandler hvordan jobbkrav og jobbkontroll henger sammen.

Rollefordeling på stillinger

Den vanligste måten å splitte opp arbeidet på er å fordele arbeidet på ulike roller i form av stillinger, for så å koordinere dette arbeidet i en verdiskapningprosess.

Strukturell formalisering

Formalisering er oftest skriftelige policyer og prosedyrer, og kan ta former som regler, formelle prosedyrer, organisasjonskart o.l.

Vertikal og horisontal samordning

Organisasjonsmessig samordning kan nås på to måter. Enten gjennom vertikal - eller horisontal samordning.

Gruppestrukturer i organisasjonsstrukturen

Mesteparten av arbeidet og beslutningene som tas i organisasjonen tas i små grupper og ikke på organisasjonsnivå.

Suksessgrensesnittet – hvor organisasjons- og informasjonstrukturen møtes

Grensesnittet mellom virksomhetens organisasjons- og informasjonstruktur kalles "suksessgrensesnittet", da det avgjør virksomhetens fremtid

Veien videre…

Nå som du har fått en innføring i hva en organisasjonsstruktur er, hva som kreves av en struktur og en rask gjennomgang av tradisjonell organisering, kan du nå gå videre i arbeidet med å utvikle en moderne og effektiv organisasjonsstruktur for din virksomhet.