Hjem Organisasjonstruktur

Organisasjonstruktur

Organisasjonsstruktur

Hva er en organisasjonstruktur og hvorfor trenger enhver virksomhet en organisasjonstruktur?

Hvordan fordele arbeidet i organisasjonen?

Det aller viktigste er å finne en hensiktsmessig fordeling av arbeid og ansvarsområder. Hvem trenger vi ? Hvem skal gjøre hva? Hvem skal sortere under hvem?

Hva avgjør valg av organisasjonstruktur?

Forhold som kan påvirke organisasjonen og som organisasjonstrukturen må ta hensyn til.

Strukturelle problemer i organisasjonen

Hvilke strukturelle problemer og dilemmaer vil du kunne møte på når organisasjonsstrukturen skal utformes?

Formelle krav til ledelsen av organisasjonstrukturen

Når det gjelder den strukturelle organiseringen av toppledelsen står man ikke like fritt, som man gjør i struktureringen under toppledelsen.

Organisasjonskart

Et organisasjonskart er en visuell fremstilling av organisasjonens hierarki og struktur, det vil si hvem som er leder for hvem.

Valg av organisasjonstruktur

Et grovskille går mellom tradisjonelle og virtuelle organisasjonsstrukturer som er tilpasset de nye digitale og hybride-verdikjedene

Mintzberg`s 5 sektors logo – strukturelle konfigurasjoner

Hvilke strukturelle konfigurasjoner kan du velge mellom når du skal konfigurere din organisasjonsstruktur?

Konsern – morselskap og datterselskaper

Et konsern består av et morselskap og et eller flere datterselskap. Morselskapet er hovedeieren av datterselskapet, men ikke nødvendigvis eneeier.

Organisasjonsformer og organisasjonsprinsipper

Hvilke organisasjonsformer og organisasjonsprinsipper finnes og hvordan bruke dem for å bygge opp en effektiv organisasjonsstruktur?

Tradisjonell organisering

Det store utvalget av prinsipper for organiseringen som jeg allerede vært inne på kan deles opp i tre hovedtyper

Linjeorganisering

En funksjonsinndeling av arbeidet (spesialiserte enheter). I sin rendyrkede form (militært hierarki) har hver enkelt person har bare én overordnet

Linje- og stab organisasjon

Klare linjer for ansvar og myndighet. Ingen har mer enn en sjef, og organisasjonen er hierarkisk oppbygget, med mulighet for spesialisering.

Funksjonsprinsippet

En videreføring av Taylors hierarkiske prinsipper og bygger på spesialisering med spesialistledere. Linjen sentraliseres, hierarkiet generaliseres og ledelsen spesialiseres.

Divisjonsorganisasjon (struktur)

En divisjon er en del av en bedrift. I en divisjonsorganisasjon deles organisasjonen i to eller flere deler. Hver av disse divisjonene kan så organiseres som linjeorganisasjoner, linje- og stabsorganisasjoner eller begge deler.

Matriseorganisasjon

En matriseorganisasjon er kompleks og flerdimensjonal. Den kombinerer gjerne flere typer organisasjonsformer, noe som gjør at en ansatt kan ha flere ledere alt etter fagområde og funksjon i bedriften.

Prosjektorganisasjon (prosjektorganisering)

Som navnet tilsier, er en prosjektorganisasjon en organiseringsform som er laget for å løse et spesifikt prosjekt som skal gjennomføres

Sum (gruppestrukturer) = organisasjonsstrukturen

En organisasjonsstruktur er summen av alle gruppestrukturene som finnes i organisasjonen. Grensesnittet mellom dem er derfor ekstremt viktig.

Gruppe

Definisjon av begrepet "gruppe" og en gjennomgang av hvilke typer grupper som kan finnes i en organisasjon.

Gruppeledelse og organisering av grupper og team

Praktiske råd og tips om hvordan du skal organisere grupper og team

Hva kjennetegner en effektiv gruppe?

En gjennomgang av hva som kjennetegner en effektiv gruppe.

Gruppe konfigurasjoner i en formell gruppestruktur

Det finnes mange ulike konfigurasjoner man kan benytte seg av for å skape en formell gruppestruktur.

Gruppedynamikk

En gjennomgang av gruppedynamikkens innflytelse på organisasjonmedlemmenes atferd og gruppens effektivitet

Rollefordeling (Stillinger) i organisasjonen

Den vanligste måten å splitte opp arbeidet på er å fordele arbeidet på ulike roller i form av stillinger, for så å koordinere dette arbeidet i en verdiskapningprosess.

Krav-kontroll-støtte modellen

Svensken Karasek har utarbeidet en modell for det psykososiale arbeidsmiljøet som omhandler hvordan jobbkrav og jobbkontroll henger sammen.

Vertikal og horisontal samordning

Organisasjonsmessig samordning kan nås på to måter. Enten gjennom vertikal - eller horisontal samordning.

Arbeidsflyt

Når vi skal velge organisasjonsstruktur for virksomheten og fordele arbeidsoppgavene som må utføres på ulike stillinger, med en tilhørende stillingsinstruks som forteller hvordan disse...

Strukturell formalisering

Formalisering er oftest skriftelige policyer og prosedyrer, og kan ta former som regler, formelle prosedyrer, organisasjonskart o.l.

Suksessgrensesnittet er der organisasjons- og informasjonstrukturen møtes

Grensesnittet mellom virksomhetens organisasjons- og informasjonstruktur kalles "suksessgrensesnittet", da det avgjør virksomhetens fremtid

Virtuell organisering og virtuell organisasjon

En gjennomgang av de viktigste trendene som peker mot behovet for å gå over til å utvikle virtuelle organisasjoner fremfor fysiske.
Close