Hjem Barneoppdragelse

Barneoppdragelse

Barneoppdragelse: Oppdragelse av barn

Oppdragelse kan forstås som personlighetsutvikling, da bestemte holdninger, verdier og normer for adferd videreformidles fra en generasjon til en annen

Barneoppdragelse – fra 1500 tallet og frem til idag

Store endringer i synet på barneoppdragelse Den faglige utviklingen innen oppdragelse har endret seg dramatisk siden 1950-årene viser en rask litteraturgjennomgang. Før 1970 tallet På 1960-tallet publiserte...

Kulturens betydning i barneoppragelse

Barneoppdragelsen vil alltid påvirkes og bli styret av kulturbærere som tradisjoner, verdigrunnlag, normer, ideer, tro og overtro, sosiale og økonomiske forhold.

Baumrinds oppdragelsesstiler

En oppdragelsesstil er de intenderte handlingene foreldrene foretar for å påvirke eller korrigere barnet til ønsket atferd og holdning. 

Hvilke verdier ønsker du å lære ditt barn?

Spørsmålet om hvilke verdier du ønsker å overføre til ditt barn er kanskje et av de viktigste spørsmålene du må ta stilling til som foreldre

Grensesetting i barneoppdragelse

De fleste fagfolk er enige om at barn trenger grenser. Med grense menes hvordan du vil ha det, hva du ikke ønsker, hva du går med på, ikke går med på

Å være en god rollemodell for barnet

Foreldre er alltid sterke rollemodeller for barn, enten foreldrene ønsker det eller ikke. Og dette gjelder på både godt og vondt.

Ros og belønning i barneoppdragelse

Ros er en verbal anerkjennelse av det barnet gjør og kan anvendes som en oppmuntring for god oppførsel

Straff og sanksjoner i barneoppdragelse

Målet med avstraffelsen er å lære barnet at de har gjort noe galt når grensene brytes, slik at de ikke gjør den samme feilen igjen i fremtiden.

Smarte barns kjennetegn

En gjennomgang av de klassiske kjennetegnene begavede barn har i forhold til normale barn, slik at du kan vurdere hvor begavet ditt barn er.

Problemer intelligente barn møter

Høyt begavede barn og deres foreldre ofte blir dårlig mottatt i barnehager og på skolen.

Hvordan få et smart barn?

Mange tror at IQ-en genetisk bestemt. Dette er bare delvis riktig. Vel så viktig er miljøet barnet vokser opp og modnes i.

Sosial læring og -utvikling (Eriksons 8-trinnsmodell)

Sosialiseringsprosessen tar for seg hvordan mennesker utvikler oss ut fra den arven vi har og det miljøet vi vokser opp i, i en prosess der vi lærer kulturen, normene og verdiene i samfunnet.

Tillit eller mistillit: utviklingen fra 0 til 1,5 år

I denne fasen er det utviklingen av trygghet og tillit til omgivelsene som er det avgjørende for den sosiale utviklingen til barnet.

Grunnleggende selvstendighet eller skam og tvil (1,5 til 3 år)

I denne fasen får barnet etter hvert en stadig sterkere jegbevissthet og blir også mer oppmerksomt på og interessert i andre mennesker.

Initiativ eller skyldfølelse (fra 3 til 6 år)

I denne fasen preges barn av et stort energioverskudd. De utvider den sosiale kretsen, får venner på samme alder og utvikler etter hvert kjønnsidentitet.

Arbeidsiver eller underlegenhet: utviklingen fra ca. 6 til 12 år

Den neste fasen er preget av at barnet lærer seg til å arbeide med oppgaver sammen med andre. Dette skjer blant annet gjennom den systematiske undervisningen på skolen.

Identitet eller rollekonflikt – ungdomstiden

I denne fasen går den unge igjennom puberteten, og i løpet av nokså kort tid skjer det betydelige fysiske og psykiske forandringer.

Nærhet eller isolasjon – utviklingen i tidlig voksenalder

Denne fasen omfatter det vi kan kalle tidlig voksenalder. Identiteten er grunnlagt og relativt avklart.