Hjem Organisering av markedsføring funksjonen

Organisering av markedsføring funksjonen

Markedsavdelingen

Markedsavdelingen er en samlebetegnelse for virksomhetens markedsføringsapparat. I større virksomheten er dette en egen avdeling som ledes av markedsjefen

Markedssjef

Markedssjefen er ansvarlig for markedsavdeling. Det vil si virksomhetens markedsføring og de arbeidsoppgavene som inngår i kundeperspektivet.

Salgsleder (Salgssjef)

Den operative salgssjefen har en svært viktig og krevende rolle i skjæringspunktet mellom kundene, bedriftens og selgernes behov, krav, mål og forventninger.

Organisering av markedsapparat og salgsorganisasjonen

Hvordan gå frem for å organisere det eksterne markedsapparatet og/eller salgsorganisasjonen?

Salgsdistrikt : – Valg og konfigurasjon

Ingen kan oppnå ekstraordinære salgsresultater hvis de har alle i verden som sitt salgsdistrikt. Vi må derfor dele markedet opp i mindre salgsdistrikt.

Organisering av Key Account Management funksjonen

Mange organisasjoner har i dag ingen organisatorisk struktur for håndtering av sine nøkkelkunder. En av grunnene til dette kan være at man har dyktige selgere som administrerer og tar seg av denne håndteringen.