
Målgruppe
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterMålgruppe er den eller de kundegruppene bedriften tar sikte på å påvirke og selge sine produktene og/eller tjenestene til.
Hvordan gå frem for å velge korrekt målgruppe for virksomheten og virksomhetens verditilbud? I denne artikkelserien går vi igjennom dette spørsmålet.
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterMålgruppe er den eller de kundegruppene bedriften tar sikte på å påvirke og selge sine produktene og/eller tjenestene til.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterVi legger forholdene til rette for å bli funnet, foretrukket og forstått av en bestemt målgruppe.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterFor at en målgruppe definisjon skal kunne brukes i operativ markedsføring må målgruppen oppfylle alle de generelle kravene som stilles til et markedssegment.
Lesetid (240 ord/min): 10 minutterHvilke markeder, segmenter og kundegrupper virksomheten bør velge som sin målgruppe er avhengig av en rekke faktorer. For eksempel:
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterFor å kunne bruke målgruppe definisjon i operativ markedsføring, kreves det informasjon om hvem kunden er.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterÅ bytte eller endre målgruppen kan ha dramatiske konsekvenser for virksomheten, enten vi bytter, utvider eller innskrenker den.
Lesetid (240 ord/min): 8 minutterEn gjennomgang av hva markedssegmentering er og hvordan man kan bruke segmenteringsteknikker til å splitte et marked opp i mindre markedssegment.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterKundelønnsomhet er et uttrykk for hvor lønnsomme kundemassen er, og hvordan kundelønnsomheten varierer mellom kundegrupper og enkeltkunder
Lesetid (240 ord/min): 8 minutterKundeanalysens mål er å skille de interessante kundeemnene fra de uinteressante.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterFør det er mulig å bestemme seg for hvilke kunder som skal bli plukket ut og prioritert som nøkkelkunder, dvs. som A-kunder, må vi alltid gjennomføre grundige regnskapsanalyser
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterVi kan ikke velge vår fremtidige målgruppe uten at vi samtidig kartlegger de ulike kundegruppenes vekstpotensial.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterTidligere var beliggenheten det avgjørende suksesskriteriet i alle vekststrategier. I den digitale verden er det ikke beliggenheten, men markedet som teller.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterAnsoff’s ekspansjonsmatrise klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på dagens og nye markeder med dagens og nye produkter.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterDe spesifikke synergieffektene som er knyttet med å gå inn i et nytt marked med et eksisterende eller nytt verditilbud.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterMed synergieffekter menes den merverdi som er genereres ved å slå sammen verdikjeden til to firmaer, og som det ikke ville være mulig å oppnå hvis bedriftene opererer uavhengig av hverandre.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterMarkedskartet, også kalt målgruppekart, er et strategisk planleggingsverktøy for kommunikasjonsplanlegging, og kan benyttes på mange måter i en situasjonsanalyse for å kartlegge en markedsituasjon.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterKjennskapspyramiden er en kommunikasjonsmodell som måler kjennskapen til en virksomhet, merke eller produkt.
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterMerkepyramiden viser sammenhengen mellom de forskjellige merkeassosiasjonene – og illustrerer hva det er merkeleverandøren kan påvirke