Hjem Den lineære kommunikasjonsmodellen

Den lineære kommunikasjonsmodellen

Den lineære kommunikasjonsmodellen

Hva består den lineære kommunikasjonsmodellen av, og hvordan fungerer den?

Sender og mottaker i kommunikasjonsmodellen

For at kommunikasjon skal kunne oppstå trenger vi to parter; En "sender" og en "mottaker".

Informasjonskilde

Bygger budskapet på uttalelser fra fornøyde kunder, anerkjente eksperter eller forskere på området vil budskapet sannsynligvis oppnå langt høyere troverdighet og tillit enn om dette bare er senderens egne personlige påstander.

Budskap og løfte

Budskapene i massemedia kan deles inn i to hovedgrupper; «faktastoff» og «fiksjon». Ved å kombinere fakta og fiksjon får vi «faksjon».

Faktastoff og nyheter (budskaptyper)

Hva er forskjellen mellom faktastoff og nyheter, og hvilke former for faktastoff og nyheter finnes?

Hvordan velger vi medium og budskap?

En beskrivelse av fremgangsmåten vi benytter oss av når vi skal velge medium og budskap

Budskapet må ta hensyn til kulturen og kulturelle forskjeller

Måten vi kommuniserer på henger nøye sammen med kulturen vi tilhører og er dermed noe vi alltid må ta hensyn til når et buskap skal utformes.

Signal valg og bruk i kommunikasjonsmodellen

Siden kodene som utgjør budskapet kan være av mange forskjellige karakterer, alt ettersom hvilken kanal man velger, er det vanlig å operere med et begrep som vi kaller "signal".

Mediekanal og medium

Definisjon av begrepene medium, mediekanal og massemedium, samt viktige betraktninger omkring disse begrepene.

Støy i kommunikasjonen

Forhold i omgivelsene som forstyrrer og påvirker kodene i kommunikasjonsprosessen slik at dekodingen av budskapet blir forvansket

Språket (koding og dekoding) i kommunikasjonsmodellen

Snakker ikke partene det samme språket, er det heller ikke mulig å kommunisere. Kommunikasjonsmodellen må derfor utvides med ytterligere to begreper: koding og dekoding.

Persepsjon

De prosesser mennesker er i når de velger ut, organiserer og tolker stimuli, slik at deres oppfatning/opplevelse av verden blir mest mulig akseptabel og helstøpt

Tilbakemelding i kommunikasjonsprosessen

Ingen kommunikasjonsprosesser er fullstendige uten en tilbakemelding fra mottakeren. Får ikke senderen en tilbakemelding fra mottakeren, er det ikke mulig å kontrollere om mottakeren har mottatt budskapet og tolket kodene på riktig måte.