
Kunnskapsledelse
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterKunnskapsledelse er å bruke kunnskap til å forbedre organisasjonens effektivitet, innovasjonsevne og konkurranseevne.
Hva er kunnskap, også kalt kompetanse og erfaringer? Vi går her igjennom begrepet og ser på hvordan kompetanse oppstår og brukes.
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterKunnskapsledelse er å bruke kunnskap til å forbedre organisasjonens effektivitet, innovasjonsevne og konkurranseevne.
Lesetid (240 ord/min): 10 minutterKunnskap er en bevisst forståelse av noe, og med muligheten til å bruke denne kunnskapen med en bestemt hensikt.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterKunnskapstyper er måter å klassifisere kunnskap på. Det finnes mange måter å klassifisere kunnskap på, avhengig av perspektiv og kontekst.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterFormell (explicit) og uformell (tacit) kunnskap, hvor den eksplisitt kunnskapen har større verdi enn taus kunnskap
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterKunnskapsutvikling er prosessen der kunnskap skapes, oppdateres, forbedres og deles innenfor en organisasjon eller et samfunn.
Lesetid (240 ord/min): 12 minutterKunnskapsdeling er å gjøre kunnskap tilgjengelig for andre i organisasjonen gjennom en prosess som involverer samtaler, refleksjon m.m.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterNy kunnskap dannes gjennom et dynamisk interaksjon mellom eksisterende taus og eksplisitt kunnskap. Denne interaksjonen kalles kunnskapspiralen, og er en sosial og kontinuerlig prosess mellom individer.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterKunnskapsplanlegging er en systematisk tilnærming for å identifisere, utvikle, og bruke kunnskap som en strategisk ressurs for å nå mål.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterEn kunnskapsstrategi er en plan som beskriver hvordan organisasjonen skal gå frem for å nå sine kunnskapsmål.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterLæringsirkelen viser hvordan læringen i en organisasjon virker.
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterMed læringsarena menes stedet eller konteksten hvor læringen skjer. På skolen foregår all læringen i klasserommet, mens arbeidsplassen er …
Lesetid (240 ord/min): 12 minutterKompetanse er en persons evne til å utføre en oppgave eller et sett av oppgaver på en effektiv og tilfredsstillende måte.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterKompetansekartlegging er en systematisk prosess for å identifisere de ansattes kompetanse i forhold til bedriftens kompetansebehov.
Lesetid (240 ord/min): 7 minutter360-graders vurdering er en tilnærming til prestasjonsevaluering som involverer tilbakemeldinger fra overordnede, kolleger, underordnede,
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterKompetanseutvikling er å utvikle ny kunnskap, ferdigheter, evner og holdninger for å dekke fremtidige kompetansebehov.
Lesetid (240 ord/min): 11 minutterKompetansemål og kompetansestrategi utgjør til sammen kjernen i virksomhetens kompetanseplan, og er nøkkelen til fremtidig suksess.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterOrdet handlingskompetanse kan deles i ordene handling og kompetanse.
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterDigital kompetanse er kunnskap om bruk av digitale verktøy og en forståelse av hvordan disse verktøyene kan utnyttes til spesifikke formål.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterDigitale ferdigheter vil si å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterDigital dømmekraft handler om å kunne skille sannhet fra løgn på nettet, ivareta personvernet, og behandle andre med respekt online
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterDigital modenhet viser til bedriftens evne til å utnytte digitale teknologier fullt ut for å forbedre sine forretningsmodeller og drift.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterForskning er å identifisere enheter, definere variabler, lete etter sammenhenger, og forsøke å forstå om en variabel er årsaken til en annen
Lesetid (240 ord/min): 14 minutterEpistemologi handler om hva kunnskap er, hvordan vi kan vite noe, hva som rettferdiggjør tro, og hvordan vi kan skille mellom sann og falsk
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterParadigme er vår holdning til eksisterende kunnskap, og er bygd inn i alt vi gjør. Vi kan si at et paradigme er den dominerende arbeids- og tenkemåten innen en vitenskap i en bestemt periode.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterEt sosiokulturelt læringssyn som bygger på en antakelse om at læring skjer gjennom sosial læring, og bygger på russeren Lev S. Vygotskys teorier og forsøk
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterGjennom aktivitet bidrar vi selv til kunnskap, og vi bygger videre på den kunnskapen vi har. Læring skjer gjennom individets aktivitet
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterDagens forskning paradigmer og forsknings praksis har sitt utgangspunkt i ett av følgende tre grunnleggende forskjellige forsknings perspektiv (måter å se virkeligheten på).
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterFornuften, eller rasjonalisme, er en sentral konsept i filosofi som omhandler evnen til å tenke, forstå og handle basert på logikk og bevis.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterinnsikt i hvordan noe bør være, og den som har innsikt i hvordan ting bør være, kan også handle slik det bør handles til det beste for seg selv og samfunnet
Lesetid (240 ord/min): 6 minutter“Viten” er evnen til å se sammenhengen mellom årsaksforhold i vår fysiske og mentale verden.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterSkjønn ses som en uomgjengelig side ved en type praksis som anvender generell kunnskap, nedfelt i handlingsregler, på enkelttilfeller
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterDet er en beskrivelse av fortolkningsprosessen som er i stadig bevegelse mellom forståelse/forforståelse og fortolkning.