Du må tillate JavaScript å kjøre på din enhet for å se denne siden.
Gå til Innstillinger for din nettleser og tillat bruk av JavaScript og informasjonskapsler.
Hjem Fusjon og oppkjøp

Fusjon og oppkjøp

Fusjon og oppkjøp

Fusjon kan defineres som sammenslåing av to eller flere selvstendige juridiske enheter til en felles juridisk eierenhet, mens et oppkjøp er kjøp av en organisasjon fra en annen hvor kjøper beholder kontrollen over selskapet

Fusjon og oppkjøpsmotiv

Motivene for oppkjøp er mange, men det er også slik at motivene selvsagt avhenger av situasjonen selskapet befinner seg i.

Effekter av horisontale fusjoner og oppkjøp

Horisontale foretakssammenslutninger oppstår som nevnt mellom virksomheter på samme ledd i distribusjonskjeden, og av denne grunn vil det typisk kunne være en sammenslutning mellom konkurrenter.

Kompetanseoverføring og utnyttelse av intellektuell kapital

Det å skaffe seg tilgang på de ressursene en bedriften mangler, er en utfordring. Oppkjøp kan være en mulig løsning på denne utfordringen.

Synergieffekter ved fusjoner og oppkjøp

Med synergieffekter menes at virksomheten oppnår effekter etter sammenslåingen som blir større sammen enn hver for seg.

Verdsettelse av synergieffekter (verdsettelse av selskap)

Med synergieffekter menes den merverdi som er genereres ved å slå sammen verdikjeden til to firmaer, og som det ikke ville være mulig å oppnå hvis bedriftene opererer uavhengig av hverandre.

Strategisk klaff – en forutsetning for en vellykket fusjon eller oppkjøp

Strategisk klaff vil si: I hvor godt bedriftenes strategier og ressursbeholdninger passer sammen.

Oppkjøpsstrategi

Oppkjøpsstrategi innebærer handlinger for å gjøre organisasjonen robust i forhold til sine omgivelser, og å sørge for at bedriften ”overlever” i et konkurransepreget marked.

Faser i fusjonsprosesser

En gjennomgang av fasene i fusjonsprosessen slik at du skjønner prosessen fra A til Å.

Hva kjennetegner en god fusjons- og oppkjøpskandidat?

Kandidater for oppkjøp, marked som venter på konsollidering har følgende kjennetegn:

Første kontakt med oppkjøpskandidaten eller fusjonspartneren

Dersom en har funnet en eller flere kvalifiserte kandidater kan en starte planleggingen av neste underfase, første kontakt.

Forhandlingsfasen (kjøpsavgjørelse)

Denne fasen består av en rekke under aktiviteter som skal lede frem til en beslutning om kjøp eller avbrytning av prosessen.

Integrasjonsfasen

Dette er en av de kritiske fasene for å lykkes med oppkjøp, og er ofte oppgitt som en av hovedgrunnene for mislykkede transaksjoner

Ledelse av fusjons- og oppkjøpsprosessen

I forhold til kompetanseutfordringer ved fusjons- og oppkjøpsprosesser er det flere elementer som det er viktig å være klar hvis du er leder

Kritiske suksessfaktorer for oppkjøp

De viktigste suksesskriteriene er å velge en god oppkjøpsstrategi og – filosofi som bygger på en gjennomtenkt grunn for hvorfor fusjonen eller oppkjøpet gjøres.

Oppgaveintegrasjon

Med oppgaveintegrasjon menes å integrere oppgavene mellom oppkjøper og oppkjøpt enhet for å skape mer verdi fra oppkjøpet.

Sosial og kulturell integrasjon

Sosial integrasjon antas i den sammenhengen å være viktig for at man skal unngå kulturelle sammenstøt

Allokering av posisjoner og funksjoner

I forbindelse med fusjoner og oppkjøp vil det alltid være maktkamp, der partene som slås sammen kjemper for egne interesser

Deltakelse og eierskap i fusjons- og oppkjøpsprosessen

En gjennomgang av viktigheten av deltagelse og eierskap i fusjons- og oppkjøpprosessen for å få et vellykket resultat.

Tillit – nøkkelen til suksess i fusjons- og oppkjøpsprosessen

Stahl og Mendenhall (2005) viser til tillit som en av de viktigste verdiene som ofte blir rystet av et oppkjøp. Tillit er svært sentralt...

Hvordan prise en oppkjøp/fusjonkandidat korrekt?

Selv om verdiskapningen ved oppkjøp og fusjoner skjer gjennom realisering av synergier, er det viktig at man ikke bare fokuserer på hvilke synergier som det er mulig å realisere når man skal vurdere en oppkjøpskandidat eller fusjonspartner.

Oppgjørsform ved selskapsovertakelser

Ved virksomhetsovertakelser finnes det hovedsakelig tre typer oppgjør; kontantoppgjør, aksjeoppgjør eller en kombinasjon av disse

Negative konsekvenser ved oppkjøp og fusjoner

Blant forskere er oppfatningen at oppkjøp og fusjon i større grad har positive effekter, og mange mener at det er en logisk konsekvens av konkurranse i et fritt marked. Samtidig er det langt fra alle virksomhetsovertakelser som er økonomisk lønnsomme, og mye kan tyde på at noen aktører er irrasjonelle når beslutninger om overtakelser skal tas.
/div>
<