Hjem Analyseteknikker for interne arbeidsbetingelser

Analyseteknikker for interne arbeidsbetingelser

Analyseteknikker for interne arbeidsbetingelser

En oversikt over hvilke analyseteknikker du kan benytte deg for å kartlegge virksomhetens interne arbeidsbetingelser og strategiske muligheter.

SOFT-analyse (også kalt SWOP- og SWOT-analyse)

Hva er en SOFT-analyse eller SWAP-analyse eller SWOP analyse som nyere markedsføringsteori ofte omtaler denne analysen som? Hvordan gjennomføre en slik analyse, og hva kan jeg bruke den til?

Profilkart

Profilkartet er et effektivt analyseverktøy for å raskt skaffe seg en oversikt over virksomhetens interne arbeidsbetingelser i form av et visuelt bilde, eller rettere sagt et kart som viser virksomhetens profil (sterke og svake sider).

Produktkart

Produktkartet er et effektivt strategisk analyseverktøy for å skaffe seg oversikt over viktige produktparametre, sett med kundens øyne.

Gap-modellen (analyse)

Modellen består av fire gap, i tillegg til kundegapet, som alle representerer en trussel for bedriftens totale leveransekvalitet.

SERVQUAL ( Service Quality Model)

Et av de mest benyttet verktøy for å måle oppfattet servicekvalitet. Dette diagnose verktøyet prøver å kartlegge betydningen av opplevelser og forventninger gjennom å ta med både opplevelsen av servicekvaliteten og forventningene til den i vurderingen av servicekvaliteten.

SWIMA / VRIO – analyse (ressursanalyse)

En nyttig modell for å analysere ressursene er VRIO-analysen. VRIO er en forkortelse for valuable, rare, imitable and organized.

Verdikjede

Hva er en verdikjede og hvordan gjennomføre en verdikjede analyse for å avdekke virksomhetens arbeidsbetingelser og muliigheter

Kundeverdi og kundeverdianalyse

Å gjennomføre en kundeverdianalyse vil si "å gjennomføre en undersøkelse hvor du prøver å måle hvilken kundeverdi din bedrift gir kundene i forhold til konkurrentene, sett i forhold til konkurrentenes kostnadsnivå."

Tiltakmatrisen (“dyktighet/viktighet” matrisen)

Tiltaksmatrisen, også kalt "dyktighet/viktighet" matrisen er et kraftfullt analyseverktøy som bør brukes i forbindelse med analysen av arbeidsbetingelsene, da den viser hvor dyktige organisasjonen er på de områdene som er viktige for kunden - sett i forhold til konkurrentenes prestasjonsnivå.

Regnskapanalyse

Når det gjelder spørsmålet om hvilken fremgangsmåte man bør følge når man skal gjennomføre en regnskapsanslyse, har fremgangsmåten som er skissert under vist seg effektiv i de fleste situasjoner:

ABC analyse (kundeanalyse av lønnsomhet)

Kundeanalysens mål er å skille de interessante kundeemnene fra de uinteressante.

Fundamental analyse

En analyse av alle underliggende verdier i et selskap for å komme frem til en mest mulig korrekt verdi av selskapet og aksjene

Komparativ analyse og -verdsettelse

Komparativ verdsettelse er verdsettelse basert på komparativ (sammenlignende) prising av tilsvarende selskaper eller eiendeler i markedet.

Risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS)

En gjennomgang av hva risikoanalyse er, hvordan den gjennomføres og brukes i forbindelse med risikostyring og kriseberedskap.