Nedenfor gjengir vi noen råd og tips du bør ha i tankene når du skal skrive et salgsbrev:
- Brevet får oppmerksomhet i den aller første setningen gjennom å nevne en spesiell fordel leseren kommer til å få gjennom å bruke produktet som tilbys.
- Den første setningen skal ikke være et allment utsagn om produktet eller en allmen beskrivelse av produktet eller dets fordeler.
- Brevets innledning inneholder en fordelsfaktor som du beskriver.
- Første setning og første avsnitt har DU-appell.
- Hele brevet har DU-appell, ordet “DU” eller dets former er brukt eller antydet i over 50% av alle setningene.
- Hele brevet er skrevet i en personlig form, ikke til en gruppe mennesker. Bruk brevet som adressebærer.
- Bruk ord som er naturlig for leseren og for det tilbudet produktet. Brevet er ærlig, vennlig og entusiastisk. Det er ikke frekt eller nonchalant eller anstrengende morsomt.
- Brevet er lett og raskt å lese, og det er levende.
- Det er typografisk rent og innbydende. Benytt kun en side av arket, ikke dobbeltsidig ark. Det ser ut som et ekte maskinskrevet brev. Sett aldri en brevtekst.
- Håndlagde understrekninger og/eller kommentarer tiltrekke større oppmerksomhet. Må dog benyttes med måte.
- Unngå å avslutte siste setning lengst ned på siden. La den fortsette over på neste side. Er teksten spennende tvinger du leseren til å begynne å lese også neste side.
- Selve tilbudet er presentert på den absolutt beste måte. Produkttilbudet og dets pris skal tydelig komme frem.
- Brevet forteller mye om hvilke fordeler leseren kan få. Disse skal presenteres i en logisk rekkefølge.
- Gjenta de beste argumentene.
- Bruk PS og la det inneholde et viktig argument for leseren. 90% av leserne begynner med PSèt i de tilfellene det er brukt.
- Blå underskrift gjør brevet personlig.
- Brevet inneholder oppfordring til handling. Bestill i dag, nå etc. Men ikke “ved tilfelle”. Benytt tidsbegrenset tilbud og hurtigsvarspremier. Beskriv svaralternativene og kontaktsmulighetene godt.
- Gjør det lett for leseren å reagere raskt.
- Minn leseren på at det ligger ved et svarkort.
- Brevets avslutning må inneholde oppfordring til handling.
- Brevets avsender skal tydelig fremgå.
- Bruk salgsbrevet som adressebærer. Den personlige brevformen oppnår du ved å benytte brevet som adressebærer. Da får du størst oppmerksomhet.
Når det gjelder selve budskapet og brosjyre materiellet som det er naturlig å legge ved salgsbrevet viser vi til kapitelet som heter “annonsen og brosjyren”, hvor dette er grundig behandlet.