Domene og webhotell fra OnNet.no

Lesetid (240 ord/min): 2 minutter

Nedenfor gjengir vi noen råd og tips du bør ha i tankene når du skal skrive et salgsbrev:

  • Brevet får oppmerksomhet i den aller første setningen gjennom å nevne en spesiell fordel leseren kommer til å få gjennom å bruke produktet som tilbys.
  • Den første setningen skal ikke være et allment utsagn om produktet eller en allmen beskrivelse av produktet eller dets fordeler.
  • Brevets innledning inneholder en fordelsfaktor som du beskriver.
  • Første setning og første avsnitt har DU-appell.
  • Hele brevet har DU-appell, ordet “DU” eller dets former er brukt eller antydet i over 50% av alle setningene.
  • Hele brevet er skrevet i en personlig form, ikke til en gruppe mennesker. Bruk brevet som adressebærer.
  • Bruk ord som er naturlig for leseren og for det tilbudet produktet. Brevet er ærlig, vennlig og entusiastisk. Det er ikke frekt eller nonchalant eller anstrengende morsomt.
  • Brevet er lett og raskt å lese, og det er levende.
  • Det er typografisk rent og innbydende. Benytt kun en side av arket, ikke dobbeltsidig ark. Det ser ut som et ekte maskinskrevet brev. Sett aldri en brevtekst.
  • Håndlagde understrekninger og/eller kommentarer tiltrekke større oppmerksomhet. Må dog benyttes med måte.
  • Unngå å avslutte siste setning lengst ned på siden. La den fortsette over på neste side. Er teksten spennende tvinger du leseren til å begynne å lese også neste side.
  • Selve tilbudet er presentert på den absolutt beste måte. Produkttilbudet og dets pris skal tydelig komme frem.
  • Brevet forteller mye om hvilke fordeler leseren kan få. Disse skal presenteres i en logisk rekkefølge.
  • Gjenta de beste argumentene.
  • Bruk PS og la det inneholde et viktig argument for leseren. 90% av leserne begynner med PSèt i de tilfellene det er brukt.
  • Blå underskrift gjør brevet personlig.
  • Brevet inneholder oppfordring til handling. Bestill i dag, nå etc. Men ikke “ved tilfelle”. Benytt tidsbegrenset tilbud og hurtigsvarspremier. Beskriv svaralternativene og kontaktsmulighetene godt.
  • Gjør det lett for leseren å reagere raskt.
  • Minn leseren på at det ligger ved et svarkort.
  • Brevets avslutning må inneholde oppfordring til handling.
  • Brevets avsender skal tydelig fremgå.
  • Bruk salgsbrevet som adressebærer. Den personlige brevformen oppnår du ved å benytte brevet som adressebærer. Da får du størst oppmerksomhet.

Når det gjelder selve budskapet og brosjyre materiellet som det er naturlig å legge ved salgsbrevet viser vi til kapitelet som heter “annonsen og brosjyren”, hvor dette er grundig behandlet.

Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.