Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Organisasjonskulturen og organisasjonslæringen må bygge på en felles visjon – et felles bilde av fremtiden vi ønsker oss. En klar og motiverende visjon (drøm om fremtiden) som er lett å kommunisere til andre og som andre finner så motiverende at de lar seg inspirere til å “legge en del av sjela si” i den for å bidra til at den blir en realitet. Den må med andre ord fremme ekte innsatsvilje og deltagelse.
For å oppnå dette må visjonen være en felles drøm som er så sterk at den motiverer folk til å yte det lille ekstra. En felles visjon er dermed noe mer enn en idé. Visjonen må være så motiverende at den fungerer som en daglig drivkraft som motiverer alle til å lære og skape nye verdier (innovasjon), uansett nivå og funksjon i organisasjonen. Ikke fordi de blir fortalt hva de skal gjøre, men fordi de har lyst.
Visjonen blir bare en levende kraft når folk virkelig tror de kan skape sin egen framtid. Den enkelte medarbeider sin personlige visjon må dermed være sammenfallende med organisasjonens visjon for at medlemmene skal la seg motivere og styre av en organisasjonens visjon. Den personlige visjonen forteller: – Hva skal jeg bidra med for at bedriften skal oppnå den overordnede visjonen. («Whats in it for my world»)? Hver enkelt ansatt har arbeidsmål som bygger opp under dette.
Visjonens formål er å trekker opp målet, slik at alle får en felles oppfattelse av hvilken vei de skal følge i sin tenkning, kreativitet, utvikling og atferd. Visjonen er dermed et viktig styringsverktøy for å ledelsen.
Har man ikke en felles oppfattelse om hvilken kurs man skal ta, vil man ende opp at alle tar hver sin kurs, med det resultat at virksomheten ikke får noen klar kurs. Ihvertfall ikke en som lar seg styre. Virksomheten må derfor bruke tid og ressurser på bevisstgjøring av felles verdigrunnlag og individuelle verdier, normer og standarder.
Du leser nå artikkelserien: Lærende organisasjoner