3D-printing

En skriver som produserer håndfaste, solide objekter gjennom å bygge opp mange lag av plast eller andre materialer i flytende eller pulverform

Diffusjonsprosessens hastighet og utvikling

En gjennomgang av hvilke faktorer som avgjør diffusjonsprosessens hastighet og utvikling fra den blir lansert i markedet.

Kunstig intelligens

Kunstig intelligens er datamaskiner som har evnen å utføre kognitive oppgaver og lære av sine handlinger.

Timing er en avgjørende suksessfaktor

Med timing menes: "Å finne det beste tidspunktet å gå inn i et marked med en ny ide på"

Aktivitets- og Stage-Gate-modellen

De to vanligste modellene for produktutvikling og en gjennomgang av de vanligste fasene i produktutviklingsarbeidet.

Produktutvikling

Når vi vet at produkter har en begrenset levetid og at lønnsomheten vanligvis faller jo lenger ut i livssyklusen man kommer, jo viktigere er det å utvikle nye produkter.

WOM : Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)

Hvordan vareprat sprer informasjon om et nytt produkt eller tjeneste til målgruppen og markedet for øvrig.

Den tredje industrielle revolusjon

I den tredje industrielle revolusjonen ble bedriftene dramatisk omorganisert som et resultat av fremveksten av ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi

Den første industrielle revolusjon

Den første industrielle revolusjonen kjennetegnes av at vi fikk en overgang fra håndverk til fabrikkproduksjon ved bruk av vann og damp for å drive maskinene.  

Den andre industrielle revolusjon

Den andre industrielle revolusjonen er navnet på alle endringene som skjedde i perioden fra 1871 til 1914.

Forretningsideens kapitaliseringsfase

Kapitaliseringsfasen tar for seg hvordan du skal skal klare å skaffe pengene som trengs for å realisere forretningsideen og forretningsplanen

Økologi – fremtidens konkurransefortrinn

Det overordnede målet til ressursperspektivet å skape en best mulig økonomisk utnyttelse av virksomhetens ressurser, uten at dette går utover naturens økologiske balanse i ØKO-systemet.

Grunnforskning og anvendt forskning

Ideen er at grunnforskningen finner fakta, hvordan ting «egentlig er». Gjennom anvendt forskning finner vi fram til praktiske anvendelser av kunnskapen

Produktets livssyklus

Alle produkter og tjenester har en begrenset "levetid"- i hvert fall i sin opprinnelige form. Produktet gjennomgår forskjellige faser fra det lanseres til produsenten velger å legge ned produksjonen av produktet.

Arenaer for medarbeiderdrevet innovasjon

Her ser vi litt nærmere på hvilke ulike arenaer som kan være med på å fange opp idéer og synliggjøre forslagene. 

Prototype

En foreløpig utgave av et produkt, tjeneste eller system

Adopsjonsprosessen

Den mentale prosessen forbrukerne går igjennom før innovasjonen blir akseptert eller forkastet.

Prisstrategi i ulike stadier av produktets livssyklus

Prisen vil bli påvirket av hvor i livssyklusen et produkt befinner seg. Dette fordi såvel etterspørselen som kundene vil endre seg drastisk fra produktet blir lansert til det blir erstattet med et nytt produkt.

“Hit spots”

”Hot spots” er et begrep hun bruker for å beskrive hvor kreativitet oppstår.

Implementeringsprosessen

Implementeringfasen går i praksis ut på å planlegge hvordan innovasjonen skal lanseres ovenfor hvem og ved bruk av hvilke virkemidler.

Produktutvikling og markedsføring

Parallelt med brukertestene, eller umiddelbart etter at man har fått positiv respons på de, må det utarbeides en markedsføringstrategi og marketing - mix for det nye produktet.

Produktutvikling og teknisk utvikling

Hittil har produktet bare fremstått i form av beskrivelse, løse skisser eller i beste fall en arbeids prøve. Når man nå går over i en konkret produktutvikling, medfører dette langt større kostnader og investeringer enn tidligere. Produktet må nå utvikles til en prototype.

Idevurdering og økonomisk analyse av potensialet

Mens målet i idè- og konseptgenereringfasen er å få frem flest mulig muligheter, problemer og ideer, er hensikten med ide vurderingen å redusere antallet.

Say, Do and Make metoden for co-creation

Teknikker for å maksimere forståelsen av den alminnelige kundens behov, samt utnytte deres kreativitet

Innovasjonsmål og innovasjonseffekter

Et innovasjonsmål er en angivelse av hvilken belønning (effekt) vi ønsker å oppnå som et resultat av  vårt innovasjonsarbeid

Co-creation (samskaping)

Co-creation, også kalt samskaping, kombinerer åpen innovasjon og lukket innovasjon i en og samme innovasjonsprosess.

Innovasjonsplan

En langsiktig plan som angir hvilke mål vi skal nå ovenfor en målgruppe og hvilken innovasjonsstrateg vi skal følge for å nå målet

Organisasjons- og/eller produktutvikling?

Hvordan innovasjonsstrategien legges opp er avhengig av om vi ønsker en organisasjons- eller produktutvikling

Åpen eller lukket innovasjonsprosess

Om selskapet satser på en lukket eller åpen innovasjonsprosess styrer innovasjonsstrategiens tilnærmingen til ressursutnyttelse

Make-or-buy strategi for innovasjon

Når innovasjonsstrategien skal lages er det mest grunnleggende spørsmålet som må besvares om vi skal velge en lag selv eller oppkjøps strategi

Offensiv eller defensiv innovasjonsstrategi

Når vi skal velge innovasjonsstrategi for innovasjonssatsningen kan vi i utgangspunktet velge å følge en offensiv eller defensiv innovasjonsstrategi. 

Risiko ved innovasjon

All innovasjon er forbundet med en stor risiko som vi må prøve å redusere.

Innovasjonsprosessen

Prosessen en innovasjon må bevege seg igjennom for å ta steget fra ide til suksess

Innovasjonsstrategi

En langsiktig plan som forteller hvordan innovasjonsmålet skal nås gjennom å trekker opp kursen for innovasjonsarbeidet de kommende årene 

Ledelse og motivasjon – to viktige rammebetingelser for innovasjon

En gjennomgang av hvilken betydning ledelse og motivasjon har som rammebetingelser for innovasjon.

9 suksesskriterier for innovasjon og entreprenørskap

En modell for hvilke suksesskriterier en innovasjon må oppfylle for å kunne bli en kommersiell suksess.

Forretningsideen må ha en lønnsom forretningsmodell

Å ha en god forretningside eller produktide holder ikke hvis det ikke er mulig å tjene penger på den.

Forretningsideen må kobles til et lønnsomt marked

Når vi skal prøve å koble en forretningside til et marked må vi starte med å vurdere om forretningsideen oppfyller følgende krav:

Forretningside

Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den, samtidig som den angir hvorfor kundene skal velge akkurat denne bedriften som leverandør.

Kunnskapsdrevet innovasjon

Mange tror at man kun trenger en unik ny forretningside som ingen andre har tenkt på for å skape en innovasjon. Så enkelt er det ikke.

Research fasen til entreprenøren

Når du sitter med en god forretningsidè, er neste fase å sjekke om forretningsidèen er gjennomførbar i forhold til dine ressurser, lovverket og konkurransesituasjonen.

Innovasjonsinkubator

Et sted der gründere og nylig etablerte bedrifter kan få hjelp til å vokse. Vi skiller her mellom tre typer inkubatorer.

Økonomisk utvikling i følge Schumpteter sin bølgeteori

Hvorfor utvikler økonomien, næringslivet, samfunnslivet og mediene seg i bølger? Svaret på hvorfor så vel Internett som næringslivet, økonomien og næringslivet utvikler seg i bølger finner vi i bølgeteorien.

Fire industrielle revolusjoner

Det vi idag kaller den industrielle revolusjonen er ikke en enkelt revolusjon, men fire teknologiske bølger (paradigmer) vi kaller revolusjoner

Teknologidrevet innovasjon (teknologideterminisme)

Det er tekonologien som avgjør den økonomiske og sosiale utviklingen i samfunnet.

Innovasjon

Innovasjon er nye kombinasjoner av nye eller eksisterende ressurser, som er tatt ut i praksis og gir økt nytte for noen

Empathic Design og CuDit Eksperiment

Empathic design er en form for observasjon, som undersøker normale daglige rutiner i brukers egne omgivelser

ZMET (Zaltman metaphor elicitation technique)

En patentert markedsundersøkelsesmetode fra 1995. En omfattende teknikk som får fram både bevisste og ubevisste tanker

AT-ONE

AT-ONE metoden er et forsøk på å strukturere tjenestedesignprosessen med en samling av metoder og teknikker

Innovasjonkilder i jakten på den gode ideen!

En gjennomgang av hvilke kilder til innovasjon en virksomhet kan satse på i sin innovasjons strategi.

Innovasjon og entreprenørskap

Siden entreprenørskap forutsetter innovasjon, vil entreprenørprosessen alltid være en forlengelse av innovasjonsprosessen.

Gründer / Entreprenør

Selv om det finnes menge likhetstrekk mellom en gründer og entrepenør er det også noen viktige forskjeller de er viktig å være klar over.

Lanseringsstrategi

Dreier forretningsplanen seg om forretningsstrategien til et nytt forretningskonsept eller en ny virksomhet, kreves det samtidig at forretningsstrategien angir en lansering strategi som forteller hvordan konseptet/virksomheten skal lanseres i markedet.

Spredning og adopsjon av innovasjon

Kunnskap om hvordan en innovasjon blir spredt og adoptert av markedet er en forutsetning for å kunne velge korrekt innovasjonsstrategi

Pioner (first to marked), etterfølger eller kopiering strategi

Timing er avgjørende for innovasjonens suksess. Jo tidligere ute med en stor innovasjon, jo høyere er også den økonomiske risikoen.

Konsept og konsepttest

Et konsept er en tankekonstruksjon som er ment å skulle bidra til å løse et problem eller tilfredsstille et behov.

Foreløbig vurdering av ideen

Idefasen bør avsluttes med en foreløpig vurdering av ideen opp mot noen banale krav alle ideer bør oppfylle før det er noe vits å gå videre til research fasen.

Idéfasen til entreprenøren

Idefasen er starten på en innovasjon og av den grunn ekstremt viktig. Vi går her igjennom hva du bør tenke på.

Intraprenør og Intraprenørskapsprosessen

Prosessen med å fremskaffe og velge de rette forretningsideene og videreutvikle dem til en suksessfull kommersialisering

Innovasjonsleder

Innovasjonsledelse handler om å redusere risiko, samtidig som vi maksimerer mulighetene og sørger for full utnyttelse av merket, ressurser, kreativitet, egenskaper og erfaring

Kreativ utviklingsgruppe

Kreativitet er opprinnelsen til innovasjon. Kreativitet er derfor helt nødvendig for å kunne komme opp med, skape og lage originale nye idéer, prosesser og forbedringer

Kjennetegnene til en innovasjonskultur

Studier viser at for å skape en innovasjonskultur bør man legge vekt på å skape en organisasjonskultur som har disse kulturelle trekkene.

Incitament for å skape innovasjon

Et av grunnprinsippene for  valg av belønningssystem er: Folk oppfører (presterer) slik du belønner dem.

Lean – Startup

Lean-Startup Modellen er en innovasjonsmodell som sier at vi først bør teste ut konseptet med en gang og heller gjøre endringer underveis.

Ledelsestyrt innovasjon

Innovasjon og bidrag til innovasjon som stammer fra lederens innovasjonsarbeid, og som ikke er knyttet til styring av FoU, co-creation, medarbeiderdrevet- og brukerdrevet innovasjon

Joseph A. Schumpeter

Schumpeter la grunnlaget for mye av forskningen som har blitt gjort på innovasjon. Ingen andre teoretikere tillegger entreprenøren større betydning

FoU (Forskning og Utvikling)

Forskning og utviklingsarbeid (FoU) er kreativ virksomhet som utføres systematisk for å oppnå økt kunnskap – herunder kunnskap om mennesket, kultur og samfunn – og omfatter også bruken av denne kunnskapen til å finne nye anvendelser

Behovsdrevet innovasjon

Behovsdrevet innovasjon handler om å forstå brukerens eksisterende og fremtidige behov, og vektlegge dette gjennom hele innovasjonsprosessen.

Radikal innovasjon i etablert virksomhet

Hva kreves for å klare å oppnå en radikal innovasjon i en etablert virksomhet? I denne artikkelen vil jeg prøve å belyse dette problemet.

DART modellen og rammeverk for co-creation

Kjernefaktorer innenfor co-creation er evnen til å skape relevante, positive og sterke individuelle opplevelser

4 strategier for brukerdrevet og co-creation innovasjon

Fire mulige strategier vi kan velge for å ta i bruk brukerdrevet og co-creation som innovasjonsmetode

5G nettverk – vil løse dagens nettverksproblemer

5G er et begrep vi benytter for femte generasjons mobiltjenester i mobilnettet.

Plattformer for brukerdrevet innovasjon og co-creation

For at brukerne eller andre eksterne partnere skal kunne delta i en brukerdrevet eller co-creation prosess kreves det en engasjerende plattform

Innovasjonskultur

For å få medarbeiderne til å delta i innovasjonsarbeidet, må det foreligge en kultur som gjør at medarbeiderne tør å komme med sine idéer.

Spin-off

Med spinn-off menes at vi etablerer et nytt datterselskap fra moderselskapet med en helt egen organisasjonsstruktur, forretningsmodell og verditilbud