Politiske/organisatoriske og personorienterte tiltak
Hvordan motivere medarbeiderne til å medvirke i endringene som er nødvendig i en endringsprosess?
Når vi skal motivere de ansatte til å aktivt delta i endringsprosessen slik at endringsprosessen blir vellykket må vi skiller mellom (Yukl, 2004):
- Politiske/organisasjonsmessige tiltak
- Personorienterte tiltak
De politiske/organisasjonsmessige tiltakene dreier seg i hovedsak om å identifisere støttespillere, motstandere og nøkkelpersoner, og danne en koalisjon med bred støtte for endringen.
Personorienterte tiltak er tiltak som er rettet mot å motivere, støtte og lede medarbeiderne i endringsprosessen. Når det gjelder de personorienterte tiltakene fremhever Yukl (2004:142-145) betydningen av følgende tiltak for å skape motivasjon for endringer:
- Skap en forestilling om at det haster å gjennomføre endringer.
- Forbered folk på hvordan de kan tilpasse seg endringene.
- Hjelp folk med å mestre problemene under omstillingen.
- Skap muligheter for tidlig suksess.
- Hold folk informert om framskritt i endringsprosessen.
- Sett folk i stand til å gjennomføre endringene.
Jacobsen (2004) nevner i tillegg tre metoder for å motivere til endring:
- Skape misnøye med dagens situasjon. Dette kan enten gjøres ved å argumentere for at man ikke kan fortsette som før, eller understreke at man har en unik mulighet som må utnyttes.
- At endringsprosessen preges av bred deltakelse, delegasjon av myndighet og mulighet til å påvirke retningen på endringen.
- En forestilling om at den endelige løsningen vil føre til en bedre arbeidssituasjon for den enkelte.
Disse punktene med tiltak er alene ikke nok for å motivere ansatte til endring. Tiltakene må ha en form og et innhold som skaper motivasjon. Dette krever en mer utfyllende kjennskap og kunnskap til hva motivasjon er, og hva som motiverer oss.