agenturer.no

Empathic Design

Empathic design er en form for observasjon, som undersøker normale daglige rutiner i brukers egne omgivelser (Leonard & Rayport, 1997). Metoden innebærer observasjon av brukers atferd, for eksempel deres bruk av et dataprogram. Her kommuniserer og samspiller observatørteamet med brukeren i deres kontekst, og de ulike teknikkene undersøker kundens bruk, med det formål å finne gode løsninger for en tjeneste eller et produkt (Leonard & Rayport, 1997).

Metodens styrke er den evne til å identifisere problemene (Edvardsson et al., 2010). Selve prosessen består av fem steg (Leonard & Rayport, 1997):

  1. observasjon
  2. samle inn data
  3. refleksjon og analyse
  4. brainstorming for å finne løsninger
  5. utvikle prototyper av mulige løsninger

Empatisk discovery og lead user metoden er en “Make” metode, da den er en gode metode for å få frem latente behov.

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg