Innholdsfortegnelse
Hva er distribusjonsstrategi?
Distribusjonsstrategi er en langsiktig plan som angir den mest effektive måten å få levert et produkt fra en produsent til en sluttbruker på. En god distribusjonsstrategi sikrer at produktene er tilgjengelige for kundene når og hvor de trenger dem, samtidig som den maksimerer effektiviteten og reduserer kostnadene.
1 av 6 konkurransevirkemidler
Distribusjon er imidlertid bare 1 av 6 konkurransevirkemidler en virksomhet har til rådighet for å gjøre sitt verditilbud bedre enn konkurrentenes verditilbud i kundenes øyne. Hvordan virksomheten bruker distribusjon som et konkurransevirkemidler i sin markedsføringsmiks må derfor ses i sammenheng med hvordan virksomheten bruker sine øvrige konkurransevirkemidler for å oppnå en helhetlig markedsstrategi, hvor alle konkurransevirkemidlene støtter opp under hverandre til en helhetlig opplevelse.
Planleggingsmodell
Under finner du et rammeverk du kan benytte i forbindelse med utviklingen av distribusjonsstrategien.
- Situasjonsanalyse – kartlegging av virksomhetens strategiske situasjon.
- Målgruppe – en angivelse av hvem som er virksomhetens kunder.
- Distribusjonsmål – et overordnet mål for distribusjonen som en funksjon.
- Distribusjonsstrategi – en angivelse av hvordan distribusjonsmålet skal nås.
- Distribusjonstaktikk – valg av virkemidler og utvikling av handlingsplan med tidsplan og budsjett.
- Kontroll og evaluering – en plan for å kontant overvåke, evaluere og forbedre distribusjonen.