Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
De administrative oppgavene er antagelig noe av det kjedeligste en grunder vet om.
Ingen starter et eget selskap fordi de ønsker å jobbe med regnskap eller fakturering, men uten gode administrative rutiner for virksomheten din kan vi love deg at det vil gå galt.
Å etablere egen virksomhet medfører mange nye arbeidsoppgaver, og mange oppgaver som du antagelig aldri har vært bort i før. Felles for alle disse nye oppgavene er at de ligger utenfor din kjernevirksomhet. Du må derfor skaffe deg kunnskap om disse oppgavene før du kan begynne å treffe avgjørelser om dem.
Still deg selv følgende spørsmål, før du starter driften:
- Hvilke administrative oppgaver vil du få?
- Hvilke oppgaver ønsker du å gjøre selv og hvilke du ønsker å sette bort?
Før du kan ta stilling til det siste spørsmålet må du ikke bare skaffe deg kunnskap om disse oppgavene, men du må også ta hensyn til forhold som kompetanse, tidsbruk og økonomi før du kan treffe en avgjørelse om hvem som bør løse oppgavene.
Dessverre gjør mange entreprenører den generaltabben at de tar alle disse nye administrative oppgavene på “sparket,” etter hvert som de dukker opp, etter at de har startet opp virksomheten. Gjør du det, kan vi si deg at det vil koste deg dyrt. Ikke bare må du benytte mange timer av den verdifulle tiden du har etter oppstart på å lære deg nye ting, men du vil også begå feil som vil medføre rene økonomiske tap for din virksomhet. Og sist men ikke minst: – Du gir et dårlig førsteinntrykk ovenfor kundene dine og vil måtte bruke mye tid og ressurser på å rette opp førsteinntrykket.
Hvilke administrative oppgaver medfører en etablering?
Når du etablerer din egen virksomhet medfører det en masse nye administrative oppgaver utenfor din kjernevirksomhet. Noen stikkord i denne sammenheng er:
- Fakturering
- Purring/Inkasso
- Regnskap
- Inn/utbetalinger
- Merverdiavgift
- Lønn, skatt, arbeidsgiveravgift
- HMS
- Personaladministrasjon
- Trygdeordninger
- Næringsoppgave
- Likviditet