Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er en selgertype?

Alle selgere er forskjellige. Noen er ekstremt utadvendte, mens andre er innadvente. Enkelte er handlingsorienterte, mens andre er analytiske. Noen er pågående og søker utfordringer, mens andre venter på kunden og er rutineorienterte. Disse forskjellene forklares gjennom selgertypene som er en fellesbetegnelse for selgerens personlighetsegenskaper og som forklares gjennom de tradisjonelle typeteoriene og trekkteoriene innenfor personlighetsforskningen.

Å være klar over disse selgertypene er spesielt viktig for en salgsleder når de skal rekruttere og trene nye selgere, da selgertypen avgjør hva slags type selger salgsorganisasjonen får.

Hvilke selgertyper finnes?

Vi kan skille mellom fem selgertyper. Disse fem selgertypene bygger på globale undersøkelser utført av konsulentselskapet Corporate Executive Board av 6.000 selgere. Deres studier kom frem til at vi kan skille mellom følgende fem selgertyper:

  1. Arbeidshesten
  2. Kundeutfordreren
  3. Relasjonsbyggeren
  4. Cowboy-selgeren
  5. Service selgeren

Arbeidshesten

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.