Teoretikere har lagt ned betydelig innsats for å beskrive sammenhengen mellom belønning og prestasjon. For så å bruke denne innsikten til å lage et best mulig belønningssystem for virksomheten.
Innholdsfortegnelse
Definisjon >> Belønningssystem
Med belønningssystem menes:
“Hvordan vi motiverer medarbeidere til å jobbe mot et definert mål gjennom å skape forventninger om en bestemt indre og/eller ytre belønning hvis de når målet til avtalt tid, kvantitet, kvalitet og ressursbruk”
Som det går frem av definisjonen er et belønningssystem er et verktøy for å motivere medarbeiderne til å jobbe mot et avtalt mål, gjennom å motivere medarbeiderne gjennom å skape en forventning om en belønning. En belønning de får hvis de når målet til avtalt tid, kvantitet, kvalitet og ressursbruk. Dette forholdet mellom målsetting og belønning kan illustreres slik:
Siden belønningssystemets formål er å motivere medarbeiderne til å nå bestemte mål står motivasjonbegrepet sentralt når vi snakker om belønningssystemet. Belønningsystemet påvirker ikke bare medarbeidernes motivasjon til å nå definerte mål, men også hele organisasjonskulturen, det psykososiale arbeidsmiljøet og alle medarbeidernes måte å tenke og handle på. Deriblant hvilke arbeidsmetoder og beslutningsprosesser som velges.
Av den grunn står belønningssystemet sentralt i enhver organisasjon og er noe som ledelsen bør bruke mye tid og ressurser på å få utviklet på en optimal måte i forhold til organisasjonens mål og behov. Dette for å gjøre organisasjonen i stand til å nå sine mål og utvikle virksomheten i riktig retning.
Belønningssystemets grunnprinsipp
Generelt kan vi si at mennesker i en organisasjon vil oppføre seg slik virksomheten, bevisst eller ubevisst, belønner dem. Eller sagt på en annen måte:
“Folk oppfører (presterer) slik du belønner dem”
Grunnprinsippet er enkelt:
Belønner du en type atferd, får du mer av denne atferden. Straffer/sanksjonerer du en bestemt atferd, får du mindre av denne atferden.
Dette prinsippet kan illustreres slik:
I dette ligger en erkjennelse at handlinger ikke oppstår av seg selv eller av ideologiske grunner. De skjer fordi vi forventer at de skal gi oss et positivt resultat i forhold til problemet beslutningen og handlingen skulle utføre.
Ønsker vi å skape en virksomhet som er istand til å nå sine mål må vi motiveres medarbeiderne til å jobbe hardere og smartere mot målene gjennom å gi dem incitamenter som skal stimulere dem til å aktivt prøve å bli mer målorienterte i sin tenking, holdninger, beslutninger og handlinger.
Med incitament mener vi:
“de stimuli eller drivkreftene som får oss motivert til å handle på en bestemt måte”.
Dette kan visualiseres slik:
Belønningssystemets formål
Av ovenstående grunn er formålet til ethvert belønningssystem alltid todelt:
“Belønningssystemet skal belønne ønsket innsats og straffe uønsket atferd”
Dette formålet kan illustreres slik:
Belønningssystemer er utformet for å stimulere til økt prestering. Dette peker tilbake på et ønske om å øke den enkeltes innsatsvilje, det vil si å produsere og skape verdier på arbeidsplassen.
Selv om dette er det overordnede formålet har belønningsystemet er det viktig å huske på at lønns- og belønningssystemet også påvirker mange sider av medlemmenes motivasjon, tenking, metodevalg og handlinger i det daglige liv. Faktisk påvirker dette systemet hele organisasjonskulturen og det psykososiale arbeidsmiljøet.