Hjem Blog Side 4

Transaksjonsledelse

Dette er ingen selvstendig ledelsesteori, men en samlebetegnelse for de ledelseteoriene som var vanlige før transformasjonsledelse og intelligent ledelse

Mintzberg`s 10 strategi skoler

Mintzberg deler teoriene innen strategisk lederskap inn i ti skoler som tillater pragmatisk anvendelse av bidrag fra alle skolene i praksis

Relasjonsmodellen

Relasjonsmodellen er en databaseadministrasjonmodell, basert på predikatlogikk og mengdelære.

Finansregnskap (eksternt regnskap)

Finansregnskap er det offisielle regnskapet til en virksomhet, og er det regnskapet som presenteres for offentligheten

Hvordan styre gruppemedlemenes atferd?

Virkemidler for å styre gruppemedlemenes atferd (oppsummering).

Regnskap

Et regnskap viser hvilke inntekter, kostnader, eiendeler, egenkapital og gjeld et regnskapobjekt har hatt i en regnskapsperiode

Sun Tzu sin ledelsesteori

Det er ukjent hvem den kinesiske krigsherre og filosof Sun Tzu var og når han levde. Hans bok "Krigens kunst" antas å være ca. to tusen år gammel.

Hvordan velge rett lederstil etter situasjonen?

Ledelse er situasjonsbestemt, noe som betyr at vi må velge lederstil etter situasjonen vi befinner oss i. Her ser vi på hvilke regler som gjelder

Pris (konkurransevirkemiddel)

Pris er 1 av 6 konkurransevirkemidler. Prisen påvirker direkte salg og fortjeneste. Her går vi igjennom problemstillingen.

Marketing automation system

Software for å utføre, holde kontroll på og automatisere markedsføringsoppgaver og prosesser.

Kjøper- og selgerinitativ

Kjøperinitativet forteller hvor mange kunder som vil komme av seg selv, mens selgerinitativet angir hvor mange nye kunder du trenger for å nå markedsmålet.

E-E-A-T: Hva betyr det for Off-Page SEO, og hvorfor er det...

Google vurderer ikke bare hva du publiserer, men hvem som står bak innholdet og hvordan resten av nettet omtaler deg.

Forståelse av tannlegeforsikring – En nødvendighet for moderne tannpleie

Tannlegeforsikring blir stadig mer populær i Norge, men mange forbrukere er fortsatt usikre på hva det innebærer og hvilke fordeler det gir.

Markedssjef

Markedssjefen er ansvarlig for markedsavdeling. Det vil si virksomhetens markedsføring og de arbeidsoppgavene som inngår i kundeperspektivet.

Omdømme stjernen

En gjennomgang av hva omdømme stjernen er og hvordan du bruker den i omdømmebyggingen.

Omdømmestrategi

Virksomhetens omdømme er en betegnelse for virksomhetens image, profil, rykte og posisjon i målgruppens bevissthet og avgjør suksessen av følgende årsaker

Prosessorientering: Historisk oversikt

Synet på hva prosess styring og ledelse er for noe har endret seg voldsomt opp gjennom årene. Fra de tidlige kvalitetstradisjonene til dagens prosessledelse teorier.

Reliabilitet

Reliabilitet - eller pålitelighet - er knyttet til hvorvidt undersøkelsen representerer den virkelige situasjonen. Reliabilitets begrepet tar med andre ord for seg hvordan undersøkelsen er gjennomført.

Informasjonskilden avgjør budskapet troverdighet

Informasjonskilden avgjør ofte budskapets troverdighet, og må derfor inkluderes i den lineære kommunikasjonsmodellen.

Etisk standard for innlegg i sosiale medier

Når du opptrer i det offentlige rom kan du ikke si hva du vil. Ikke bare må du følge lovgivningen, men alt du sier er også med på å skape din sosiale identitet

Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?

En gjennomgang av hva du kan gjøre hvis du selv skulle bli utsatt for sjikane og ærekrenkelse.

Hva kan jeg skrive om andre?

Når vi jobber med sosiale medier kan det ofte være fristende å skrive om andre firmaer, nettsteder, produkter, tjenester eller personer.

Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring

Det finnes ingen lover eller reguleringer som gjelder spesielt for innholdmarkedsføring, så de generelle markedsføringslovens må derfor også brukes her.

Ønskede kommunikasjoneffekter i sosial markedsføring

AIDAS modellen. En modell som forklarer hvilke effekter som må oppstå hos mottakeren før de vil foreta seg noe som helst.

Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen

Skal du oppnå suksess med en viral kampanje må du klare å skape en god kommunikasjonsprosess.

Drivkraften bak sosiale medier

Selve fenomenet sosial medier er et direkte resultat av den teknologiske utviklingen de siste 30 årene

The Social Technographics Profile

En modell for å kartlegge hvilke typer brukere av sosiale medier som er virksomhetens primære målgruppe.

Begrep, term og definisjon

Begrep er en klart avgrenset og allmenngyldig mental forestilling om et konkret eller abstrakt fenomen i den virkelige verden.

FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori

Denne teorien går ut på at folk kommuniserer med hverandre fordi de motiveres til å uttrykke én, to eller alle tre av våre interpersonelle behov.

Handlingskompetanse

Ordet handlingskompetanse kan deles i ordene handling og kompetanse.

Induktiv og deduktiv studier

Mens induktive studier lager teorier ut i fra studier (empiri) av noe, tester deduktive studier teoriene mot virkeligheten (empiri).

Podcast

Podkasting er en måte å publisere lyd- eller videoopptak på Internett som kan abonneres på ved hjelp av RSS.

Mentale blokkeringer og metodiske forutsetninger

All forskning vil være beheftet med en rekke potensielle feilkilder som er knyttet til forutsetningene og begrensninger som gjelder all forskning.

Forum

Et forum er en møteplass på Internett i form av ett nettsted, hvor brukerne kan diskutere noe med hverandre.

Konstruktivisme

Gjennom aktivitet bidrar vi selv til kunnskap, og vi bygger videre på den kunnskapen vi har. Læring skjer gjennom individets aktivitet

Gestalt teoriene

Ordet gestalt er tysk og kan nærmest oversettes med "et meningsfylt hele" eller et komplett mønster.

Antall elementer i en komposisjon

Mennesket er ikke i stand til å motta altfor mange impulser på en gang. James Mayers og William Reynold mener at mennesker ikke er i stand til å motta mer enn åtte elementer på en gang.

Kontrast (komposisjon)

Alle komposisjoner må ha kontraster for å skape liv. Bruk av kontraster er kanskje det viktigste virkemiddel innen grafisk/visuell design og layout, da riktig bruk av kontraster gjør det lettere å oppfatte budskapet og skille de ulike elementene fra hverandre.

Proposisjon (komposisjon)

En proporsjon er et forhold mellom to eller flere størrelser. Det er ikke likegyldig hvordan dette forholdet er. Når to størrelser er like eller nesten like - som 1:1 - kan de virke kjedelige.

Fargespråket og fargebruk

Hvilke farger som skal inngå i din visuelle profil og kommunikasjon er en av de viktigste beslutningene du må fatte.

Balanse (komposisjonen)

Balanse betyr likevekt i et bilde, og er noe øye og hjernen automatisk vil lete etter når de ser en komposisjon (bilde).

Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)

Det er flere typer illustrasjoner du kan bruke i visuell formgivning (f.eks. i en nettside eller trykksak). De vanligste illustrasjonene er

Formgivning og formteori

En gjennomgang av hva formgivning er, de viktigste prinsippene og hva som skaper en form, med illustrasjoner og eksempler.

Design

Design er en betegnelse på formgiving, og omfatter prosessen som avgjør hvordan et objekt, prosess eller system skal fungere og se ut.

Farge og fargelære

En farge kan ikke beskrives som en målbar form. Den er relativ både når det gjelder utseende og virkning. Vi går her igjennom fargelære.

Layout og designprinsipper

Layout kalles utnytting av en bestemt flate med riktig fordeling av sidens elementer. Vi går her igjennom designprinsippene

Microblogg

Mikroblogger er tjenester som Twitter og Instagram, hvor du kan dele korte tekstoppdateringer og bilder. Facebookstatusen er også en mikroblogg.

Formgivning og rom, volum, dybde og 3D effekter

Når vi arbeider med bilder arbeider vi i en 2-dimensjonal flate. Men ved hjelp av ulike teknikker og virkemidler kan vi lage illusjoner av rom i bildet.

Dilemmaer i sosiale medier

et valg mellom to muligheter som begge vil medføre et uønsket resultat eller ønskede resultater som helt eller delvis utelukker hverandre gjensidig

Big Data og sikkerhet

På denne siden finner du en rekke råd og tips for hva du bør gjøre for å sikre ditt Big Data system mot uautorisert tilgang.

Hvordan brukes Big Data idag?

Hvordan Big Data brukes avhenger av hva virksomheten holder på med. På denne siden ser vi litt nærmere på hvordan Big Data brukes idag innen ulike bransjer

Big Data verdikjeden -> Brukere og bruksområder

En lang rekke ulike aktører er involvert i verdikjeden for Big Data. Vi kan grovt skille mellom dataeiere, datameklere, Big Data-selskap og Big Data analyse- og konsulentselskap.

Big Data verdikjeden -> Analyse

I det tredje trinnet i verdikjeden tar man de innsamlede og lagrede dataene og kombinerer dem med annen informasjon.

Skrift og skrifttyper

Begrepene font og skrifttyper er to begrep som betyr det samme. Begrepene brukes til å beskrive en skrift(familie)

Big Data verdikjeden -> Lagring og aggregering

Etter at data er samlet inn, kan de bli lagret og aggregert. Individuelle dataelementer organiseres og lagres i datasett som kan bli brukt til videre prosessering og analyse.

Big Data verdikjeden -> Innsamling av data

Det første trinnet i verdikjeden for Big Data er innsamling av opplysninger som skal danne grunnlag for videre analyse.

Verdikjeden til Big Data

En svært forenklet presentasjon av verdikjeden for Big Data. Det vil si prosessen fra innsamling av data til lagring, aggregering og analyse.

Big Data plan

Big data planen bør bygges opp på samme måte som alle andre strategiske planer. Det vil si at den bør bestå av følgende hovedelementer:

Teorier om emosjoner

En gjennomgang av hvilke teorier om emosjoner som finnes, hva som skaper følelsene og hva som skiller teoriene fra hverandre.

Big Data – personvernprinsipper under press

En av utfordringene ved Big Data-analyse er at innsamlede opplysninger som hver for seg ikke er sensitive, gjennom sammenstilling kan gi et sensitivt resultat.

Hvordan utnytte Big Data?

En gjennomgang av hvordan du kan gå frem for å utnytte Big Data analyser til å oppnå vekst og fremgang for egen virksomhet.

Egenskaper ved Big Data

En oversikt over de viktigste egenskapene ved Big Data.

Kilder til Big Data

Hovedkildene til Big Data er direkte og automatisk datainnsamling og frivillig dataproduksjon.

Så skriver du ett CV utan arbetslivserfarenhet

Att skriva sitt första CV kan kännas utmanande, speciellt om du saknar tidigare arbetslivserfarenhet.

Teknologi

Kunnskapsbaserte hjelpemidler som erstatter praktiske menneskelige ferdigheter innen kunst, vitenskap, kommunikasjon og håndverk.

Yngre har andre forventninger til sin arbeidsplass og leder enn eldre

Alderen til medarbeideren på en arbeidsplass avgjør i stor grad hvilke forventninger de har til arbeidsplassen og sin leder.

Venndiagram

Et venndiagram er en grafisk fremstilling av en eller flere mengder, og eventuelle delmengder. Størrelsen av arealet i diagrammet har ingen matematisk betydning.

Union

En uniform sannsynlighetsmodell er en modell hvor alle mulige utfall er like sannsynlige.

Før kjøpet: Skape rette forventninger

Forventninger som samsvarer med den opplevelsen de får under kjøpet og sluttresultatet etter kjøpet.

Utfall og utfallsrom

Utfallsrom = Antall mulige enkeltutfall. I denne artikkelen ser vi på hva dette i praksis betyr.

Kapitalrasjonering

Dersom en bedrift har flere investeringsprosjekter å velge mellom og samtidig en begrenset mengde kapital, må investeringsprosjektene prioriteres.

Tilbakebetalingsmetoden

Tilbakebetalingsmetoden er en forenklet metode for lønnsomhetsvurdering av investeringer som går ut på å beregne antall år det tar for å tjene inn investeringsbeløpet

Annuitetsmetoden

Med annuitetsmetoden fordeler vi netto nåverdi for et prosjekt med konstante beløp ut over prosjektets levetid. Denne metoden er altså en alternativ presentasjon av netto nåverdi for prosjektet.

Kalkulasjon i servicebedrifter

Antall tradisjonelle industribedrifter har blitt redusert i Norge gjennom mange år. Samtidig har antall servicebedrifter økt. Dette er bedrifter som tilbyr tjenester og kompetanse...

Verdiskapningsprosessen

Viser hvordan virksomheten skaper sine kundeverdier ved å integrere de fire øvrige dimensjonene i systemet til systemanalytisk verdiledelse til en verdiskapningprosess

Kalkulasjon i handelsbedrifter

Handelsbedrifter, som f.eks. mat- , møbel- og klesforretninger, kjøper inn varer og selger dem videre uforandret. De tilfører altså ikke noe verdi til varene...

Resultatbudsjett

Resultatbudsjettet viser periodens inntekter, kostnader og resultat.

Bærekraftig utvikling

Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å dekke sine.

Styrets opplysningsplikt

Styret har en utstrakt opplysningsplikt. En opplysningsplikt som er nedfelt i lovverket. Vi skal her se på taushetsbelagt informasjon

Betinget sannsynlighet

Hva er betinget sannsynlighet og hvordan beregnes denne sannsynligheten? Her går jeg igjennom dette.

Nåverdimetoden (kontantstrømmetoden)

Nåverdimetoden er den mest teoretisk korrekte tilnærmingen for å beregne verdien til et selskap eller aksje på

Styrets taushetsplikt

Aksjeloven og allmennaksjeloven har ingen særlige regler om styremedlemmers taushetsplikt, men det fremkommer av forarbeidende til aksjeloven

Analyseteknikker for interne arbeidsbetingelser

En oversikt over hvilke analyseteknikker du kan benytte deg for å kartlegge virksomhetens interne arbeidsbetingelser og strategiske muligheter.

Halve oppskriften til suksess er å oppnå fremgang ved å unngå...

Planlegg virksomheten din, så har du mulighetene til å "gjøre tabber på papiret" istedenfor i det virkelige liv, hvor konsekvensene er katastrofale.

Prisstrategi og prispolitikk

En gjennomgang av de faktorene som avgjør prisstrategien og hvilke strategier vi kan velge mellom for å nå prismålet.

Digital verdikjede

Digital verdikjede er en digital verdiskapningprosess i motsetning til en tradisjonell verdikjede.

Global verdikjede

En global verdikjede er et verdikjede-system som består av flere sammenkoblede verdikjeder som trekker seg over flere land

Kjerneprosess 2: Teknologi

Bruk av teknologi som kjerneprosess i verdiskapningen og grensesnittet med andre kjerneprosesser.

Sannsynligheten av et snitt

Hvordan beregne sannsynligheten av et gjennomsnitt ved bruk av statistiske metoder?

Utformingstrategi

Er å trekke opp strategiske retningslinjer for valg av symboler slik at kommunikasjonsinnholdet blir formidlet til de ulik målgruppene i overensstemmelse med forutsetningene.

Innholdsstrategi

Det virkemiddelstrategien ikke forteller noe om, er hva innholdet i disse virkemidlene skal være. Innholdsstrategiens oppgave er å gi virkemidlene ett innhold gjennom å fortelle oss hva budskapet skal være.

Makrosystemet

Omkring mikro- og offentlighetssystemet er det en rekke ikke kontrollerbare faktorer. Disse inngår i det vi kaller for makrosystemet.

Offentlighetssystemet

Mikrosystemet omgis av offentlighetssystemet, og omfatter alle grupper som har interesse i og/eller påvirker bedriften eller andre enheter i mikrosystemet.

Kommunikasjonsstrategi

Kommunikasjonstrategiens formål er å tegne opp et kart som viser hvordan kommunikasjonmålene i kommunikasjonplanen skal nål.

Oppgavediagnose

En analyse av hvilke kommunikasjonsoppgaver virksomheten står ovenfor og som markeds- og kommunikasjonsinnsatsen må løse for å nå markedsmålet

Styrekompetanse

Styrekompetanse handler om at styremedlemmene samlet har kompetanse til å styre bedriften mot dens mål og oppfylle alle lovpålagte kravStyrekompetanse handler om at styremedlemmene samlet har kompetanse til å styre bedriften mot dens mål og oppfylle alle lovpålagte krav

Målsetning: -Hva er det du ønsker å oppnå med e-postmarkedsføringen?

Hvilke mål er det epostmarkedsføring programmet skal nå? Løse kommunikasjonsoppgaver, nå markedsmål eller hva?

Kommunikasjonsmål

Angivelse av hvilke mål markedskommunikasjonen til virksomheten skal jobbe mot for å hjelpe virksomheten til å nå sitt markedsmål.

Hybrid-verdikjede

En hybrid verdikjede er som det går frem av navnet en verdikjede som kombinerer en tradisjonelle og digitale verdikjede.

Autoresponers og autopilot funksjoner i e-postmarkedsføring

En gjennomgang av hvordan du kan få ditt e-postmarkedsføringprogram til å gå omtrent på autopilot hvor du ikke trenger å gjøre noe