Transaksjonsledelse
Dette er ingen selvstendig ledelsesteori, men en samlebetegnelse for de ledelseteoriene som var vanlige før transformasjonsledelse og intelligent ledelse
Mintzberg`s 10 strategi skoler
Mintzberg deler teoriene innen strategisk lederskap inn i ti skoler som tillater pragmatisk anvendelse av bidrag fra alle skolene i praksis
Relasjonsmodellen
Relasjonsmodellen er en databaseadministrasjonmodell, basert på predikatlogikk og mengdelære.
Finansregnskap (eksternt regnskap)
Finansregnskap er det offisielle regnskapet til en virksomhet, og er det regnskapet som presenteres for offentligheten
Hvordan styre gruppemedlemenes atferd?
Virkemidler for å styre gruppemedlemenes atferd (oppsummering).
Regnskap
Et regnskap viser hvilke inntekter, kostnader, eiendeler, egenkapital og gjeld et regnskapobjekt har hatt i en regnskapsperiode
Sun Tzu sin ledelsesteori
Det er ukjent hvem den kinesiske krigsherre og filosof Sun Tzu var og når han levde. Hans bok "Krigens kunst" antas å være ca. to tusen år gammel.
Hvordan velge rett lederstil etter situasjonen?
Ledelse er situasjonsbestemt, noe som betyr at vi må velge lederstil etter situasjonen vi befinner oss i. Her ser vi på hvilke regler som gjelder
Pris (konkurransevirkemiddel)
Pris er 1 av 6 konkurransevirkemidler. Prisen påvirker direkte salg og fortjeneste. Her går vi igjennom problemstillingen.
Marketing automation system
Software for å utføre, holde kontroll på og automatisere markedsføringsoppgaver og prosesser.
Kjøper- og selgerinitativ
Kjøperinitativet forteller hvor mange kunder som vil komme av seg selv, mens selgerinitativet angir hvor mange nye kunder du trenger for å nå markedsmålet.
E-E-A-T: Hva betyr det for Off-Page SEO, og hvorfor er det...
Google vurderer ikke bare hva du publiserer, men hvem som står bak innholdet og hvordan resten av nettet omtaler deg.
Forståelse av tannlegeforsikring – En nødvendighet for moderne tannpleie
Tannlegeforsikring blir stadig mer populær i Norge, men mange forbrukere er fortsatt usikre på hva det innebærer og hvilke fordeler det gir.
Markedssjef
Markedssjefen er ansvarlig for markedsavdeling. Det vil si virksomhetens markedsføring og de arbeidsoppgavene som inngår i kundeperspektivet.
Omdømme stjernen
En gjennomgang av hva omdømme stjernen er og hvordan du bruker den i omdømmebyggingen.
Omdømmestrategi
Virksomhetens omdømme er en betegnelse for virksomhetens image, profil, rykte og posisjon i målgruppens bevissthet og avgjør suksessen av følgende årsaker
Prosessorientering: Historisk oversikt
Synet på hva prosess styring og ledelse er for noe har endret seg voldsomt opp gjennom årene. Fra de tidlige kvalitetstradisjonene til dagens prosessledelse teorier.
Reliabilitet
Reliabilitet - eller pålitelighet - er knyttet til hvorvidt undersøkelsen representerer den virkelige situasjonen. Reliabilitets begrepet tar med andre ord for seg hvordan undersøkelsen er gjennomført.
Informasjonskilden avgjør budskapet troverdighet
Informasjonskilden avgjør ofte budskapets troverdighet, og må derfor inkluderes i den lineære kommunikasjonsmodellen.
Etisk standard for innlegg i sosiale medier
Når du opptrer i det offentlige rom kan du ikke si hva du vil. Ikke bare må du følge lovgivningen, men alt du sier er også med på å skape din sosiale identitet
Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?
En gjennomgang av hva du kan gjøre hvis du selv skulle bli utsatt for sjikane og ærekrenkelse.
Hva kan jeg skrive om andre?
Når vi jobber med sosiale medier kan det ofte være fristende å skrive om andre firmaer, nettsteder, produkter, tjenester eller personer.
Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring
Det finnes ingen lover eller reguleringer som gjelder spesielt for innholdmarkedsføring, så de generelle markedsføringslovens må derfor også brukes her.
Ønskede kommunikasjoneffekter i sosial markedsføring
AIDAS modellen. En modell som forklarer hvilke effekter som må oppstå hos mottakeren før de vil foreta seg noe som helst.
Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen
Skal du oppnå suksess med en viral kampanje må du klare å skape en god kommunikasjonsprosess.
Drivkraften bak sosiale medier
Selve fenomenet sosial medier er et direkte resultat av den teknologiske utviklingen de siste 30 årene
The Social Technographics Profile
En modell for å kartlegge hvilke typer brukere av sosiale medier som er virksomhetens primære målgruppe.
Begrep, term og definisjon
Begrep er en klart avgrenset og allmenngyldig mental forestilling om et konkret eller abstrakt fenomen i den virkelige verden.
FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori
Denne teorien går ut på at folk kommuniserer med hverandre fordi de motiveres til å uttrykke én, to eller alle tre av våre interpersonelle behov.
Handlingskompetanse
Ordet handlingskompetanse kan deles i ordene handling og kompetanse.
Induktiv og deduktiv studier
Mens induktive studier lager teorier ut i fra studier (empiri) av noe, tester deduktive studier teoriene mot virkeligheten (empiri).
Podcast
Podkasting er en måte å publisere lyd- eller videoopptak på Internett som kan abonneres på ved hjelp av RSS.
Mentale blokkeringer og metodiske forutsetninger
All forskning vil være beheftet med en rekke potensielle feilkilder som er knyttet til forutsetningene og begrensninger som gjelder all forskning.
Forum
Et forum er en møteplass på Internett i form av ett nettsted, hvor brukerne kan diskutere noe med hverandre.
Konstruktivisme
Gjennom aktivitet bidrar vi selv til kunnskap, og vi bygger videre på den kunnskapen vi har. Læring skjer gjennom individets aktivitet
Gestalt teoriene
Ordet gestalt er tysk og kan nærmest oversettes med "et meningsfylt hele" eller et komplett mønster.
Antall elementer i en komposisjon
Mennesket er ikke i stand til å motta altfor mange impulser på en gang. James Mayers og William Reynold mener at mennesker ikke er i stand til å motta mer enn åtte elementer på en gang.
Kontrast (komposisjon)
Alle komposisjoner må ha kontraster for å skape liv. Bruk av kontraster er kanskje det viktigste virkemiddel innen grafisk/visuell design og layout, da riktig bruk av kontraster gjør det lettere å oppfatte budskapet og skille de ulike elementene fra hverandre.
Proposisjon (komposisjon)
En proporsjon er et forhold mellom to eller flere størrelser. Det er ikke likegyldig hvordan dette forholdet er. Når to størrelser er like eller nesten like - som 1:1 - kan de virke kjedelige.
Fargespråket og fargebruk
Hvilke farger som skal inngå i din visuelle profil og kommunikasjon er en av de viktigste beslutningene du må fatte.
Balanse (komposisjonen)
Balanse betyr likevekt i et bilde, og er noe øye og hjernen automatisk vil lete etter når de ser en komposisjon (bilde).
Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)
Det er flere typer illustrasjoner du kan bruke i visuell formgivning (f.eks. i en nettside eller trykksak). De vanligste illustrasjonene er
Formgivning og formteori
En gjennomgang av hva formgivning er, de viktigste prinsippene og hva som skaper en form, med illustrasjoner og eksempler.
Design
Design er en betegnelse på formgiving, og omfatter prosessen som avgjør hvordan et objekt, prosess eller system skal fungere og se ut.
Farge og fargelære
En farge kan ikke beskrives som en målbar form. Den er relativ både når det gjelder utseende og virkning. Vi går her igjennom fargelære.
Layout og designprinsipper
Layout kalles utnytting av en bestemt flate med riktig fordeling av sidens elementer. Vi går her igjennom designprinsippene
Microblogg
Mikroblogger er tjenester som Twitter og Instagram, hvor du kan dele korte tekstoppdateringer og bilder. Facebookstatusen er også en mikroblogg.
Formgivning og rom, volum, dybde og 3D effekter
Når vi arbeider med bilder arbeider vi i en 2-dimensjonal flate. Men ved hjelp av ulike teknikker og virkemidler kan vi lage illusjoner av rom i bildet.
Dilemmaer i sosiale medier
et valg mellom to muligheter som begge vil medføre et uønsket resultat eller ønskede resultater som helt eller delvis utelukker hverandre gjensidig
Big Data og sikkerhet
På denne siden finner du en rekke råd og tips for hva du bør gjøre for å sikre ditt Big Data system mot uautorisert tilgang.
Hvordan brukes Big Data idag?
Hvordan Big Data brukes avhenger av hva virksomheten holder på med. På denne siden ser vi litt nærmere på hvordan Big Data brukes idag innen ulike bransjer
Big Data verdikjeden -> Brukere og bruksområder
En lang rekke ulike aktører er involvert i verdikjeden for Big Data. Vi kan grovt skille mellom dataeiere, datameklere, Big Data-selskap og Big Data analyse- og konsulentselskap.
Big Data verdikjeden -> Analyse
I det tredje trinnet i verdikjeden tar man de innsamlede og lagrede dataene og kombinerer dem med annen informasjon.
Skrift og skrifttyper
Begrepene font og skrifttyper er to begrep som betyr det samme. Begrepene brukes til å beskrive en skrift(familie)
Big Data verdikjeden -> Lagring og aggregering
Etter at data er samlet inn, kan de bli lagret og aggregert. Individuelle dataelementer organiseres og lagres i datasett som kan bli brukt til videre prosessering og analyse.
Big Data verdikjeden -> Innsamling av data
Det første trinnet i verdikjeden for Big Data er innsamling av opplysninger som skal danne grunnlag for videre analyse.
Verdikjeden til Big Data
En svært forenklet presentasjon av verdikjeden for Big Data. Det vil si prosessen fra innsamling av data til lagring, aggregering og analyse.
Big Data plan
Big data planen bør bygges opp på samme måte som alle andre strategiske planer. Det vil si at den bør bestå av følgende hovedelementer:
Teorier om emosjoner
En gjennomgang av hvilke teorier om emosjoner som finnes, hva som skaper følelsene og hva som skiller teoriene fra hverandre.
Big Data – personvernprinsipper under press
En av utfordringene ved Big Data-analyse er at innsamlede opplysninger som hver for seg ikke er sensitive, gjennom sammenstilling kan gi et sensitivt resultat.
Hvordan utnytte Big Data?
En gjennomgang av hvordan du kan gå frem for å utnytte Big Data analyser til å oppnå vekst og fremgang for egen virksomhet.
Egenskaper ved Big Data
En oversikt over de viktigste egenskapene ved Big Data.
Kilder til Big Data
Hovedkildene til Big Data er direkte og automatisk datainnsamling og frivillig dataproduksjon.
Så skriver du ett CV utan arbetslivserfarenhet
Att skriva sitt första CV kan kännas utmanande, speciellt om du saknar tidigare arbetslivserfarenhet.
Teknologi
Kunnskapsbaserte hjelpemidler som erstatter praktiske menneskelige ferdigheter innen kunst, vitenskap, kommunikasjon og håndverk.
Yngre har andre forventninger til sin arbeidsplass og leder enn eldre
Alderen til medarbeideren på en arbeidsplass avgjør i stor grad hvilke forventninger de har til arbeidsplassen og sin leder.
Venndiagram
Et venndiagram er en grafisk fremstilling av en eller flere mengder, og eventuelle delmengder. Størrelsen av arealet i diagrammet har ingen matematisk betydning.
Union
En uniform sannsynlighetsmodell er en modell hvor alle mulige utfall er like sannsynlige.
Før kjøpet: Skape rette forventninger
Forventninger som samsvarer med den opplevelsen de får under kjøpet og sluttresultatet etter kjøpet.
Utfall og utfallsrom
Utfallsrom = Antall mulige enkeltutfall. I denne artikkelen ser vi på hva dette i praksis betyr.
Kapitalrasjonering
Dersom en bedrift har flere investeringsprosjekter å velge mellom og samtidig en begrenset mengde kapital, må investeringsprosjektene prioriteres.
Tilbakebetalingsmetoden
Tilbakebetalingsmetoden er en forenklet metode for lønnsomhetsvurdering av investeringer som går ut på å beregne antall år det tar for å tjene inn investeringsbeløpet
Annuitetsmetoden
Med annuitetsmetoden fordeler vi netto nåverdi for et prosjekt med konstante beløp ut over prosjektets levetid. Denne metoden er altså en alternativ presentasjon av netto nåverdi for prosjektet.
Kalkulasjon i servicebedrifter
Antall tradisjonelle industribedrifter har blitt redusert i Norge gjennom mange år. Samtidig har antall servicebedrifter økt. Dette er bedrifter som tilbyr tjenester og kompetanse...
Verdiskapningsprosessen
Viser hvordan virksomheten skaper sine kundeverdier ved å integrere de fire øvrige dimensjonene i systemet til systemanalytisk verdiledelse til en verdiskapningprosess
Kalkulasjon i handelsbedrifter
Handelsbedrifter, som f.eks. mat- , møbel- og klesforretninger, kjøper inn varer og selger dem videre uforandret. De tilfører altså ikke noe verdi til varene...
Resultatbudsjett
Resultatbudsjettet viser periodens inntekter, kostnader og resultat.
Bærekraftig utvikling
Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å dekke sine.
Styrets opplysningsplikt
Styret har en utstrakt opplysningsplikt. En opplysningsplikt som er nedfelt i lovverket. Vi skal her se på taushetsbelagt informasjon
Betinget sannsynlighet
Hva er betinget sannsynlighet og hvordan beregnes denne sannsynligheten? Her går jeg igjennom dette.
Nåverdimetoden (kontantstrømmetoden)
Nåverdimetoden er den mest teoretisk korrekte tilnærmingen for å beregne verdien til et selskap eller aksje på
Styrets taushetsplikt
Aksjeloven og allmennaksjeloven har ingen særlige regler om styremedlemmers taushetsplikt, men det fremkommer av forarbeidende til aksjeloven
Analyseteknikker for interne arbeidsbetingelser
En oversikt over hvilke analyseteknikker du kan benytte deg for å kartlegge virksomhetens interne arbeidsbetingelser og strategiske muligheter.
Halve oppskriften til suksess er å oppnå fremgang ved å unngå...
Planlegg virksomheten din, så har du mulighetene til å "gjøre tabber på papiret" istedenfor i det virkelige liv, hvor konsekvensene er katastrofale.
Prisstrategi og prispolitikk
En gjennomgang av de faktorene som avgjør prisstrategien og hvilke strategier vi kan velge mellom for å nå prismålet.
Digital verdikjede
Digital verdikjede er en digital verdiskapningprosess i motsetning til en tradisjonell verdikjede.
Global verdikjede
En global verdikjede er et verdikjede-system som består av flere sammenkoblede verdikjeder som trekker seg over flere land
Kjerneprosess 2: Teknologi
Bruk av teknologi som kjerneprosess i verdiskapningen og grensesnittet med andre kjerneprosesser.
Sannsynligheten av et snitt
Hvordan beregne sannsynligheten av et gjennomsnitt ved bruk av statistiske metoder?
Utformingstrategi
Er å trekke opp strategiske retningslinjer for valg av symboler slik at kommunikasjonsinnholdet blir formidlet til de ulik målgruppene i overensstemmelse med forutsetningene.
Innholdsstrategi
Det virkemiddelstrategien ikke forteller noe om, er hva innholdet i disse virkemidlene skal være. Innholdsstrategiens oppgave er å gi virkemidlene ett innhold gjennom å fortelle oss hva budskapet skal være.
Makrosystemet
Omkring mikro- og offentlighetssystemet er det en rekke ikke kontrollerbare faktorer. Disse inngår i det vi kaller for makrosystemet.
Offentlighetssystemet
Mikrosystemet omgis av offentlighetssystemet, og omfatter alle grupper som har interesse i og/eller påvirker bedriften eller andre enheter i mikrosystemet.
Kommunikasjonsstrategi
Kommunikasjonstrategiens formål er å tegne opp et kart som viser hvordan kommunikasjonmålene i kommunikasjonplanen skal nål.
Oppgavediagnose
En analyse av hvilke kommunikasjonsoppgaver virksomheten står ovenfor og som markeds- og kommunikasjonsinnsatsen må løse for å nå markedsmålet
Styrekompetanse
Styrekompetanse handler om at styremedlemmene samlet har kompetanse til å styre bedriften mot dens mål og oppfylle alle lovpålagte kravStyrekompetanse handler om at styremedlemmene samlet har kompetanse til å styre bedriften mot dens mål og oppfylle alle lovpålagte krav
Målsetning: -Hva er det du ønsker å oppnå med e-postmarkedsføringen?
Hvilke mål er det epostmarkedsføring programmet skal nå? Løse kommunikasjonsoppgaver, nå markedsmål eller hva?
Kommunikasjonsmål
Angivelse av hvilke mål markedskommunikasjonen til virksomheten skal jobbe mot for å hjelpe virksomheten til å nå sitt markedsmål.
Hybrid-verdikjede
En hybrid verdikjede er som det går frem av navnet en verdikjede som kombinerer en tradisjonelle og digitale verdikjede.
Autoresponers og autopilot funksjoner i e-postmarkedsføring
En gjennomgang av hvordan du kan få ditt e-postmarkedsføringprogram til å gå omtrent på autopilot hvor du ikke trenger å gjøre noe