Kroppsspråk og føtter
I denne artikkelen ser jeg på de vanligste kroppsspråk tegnene vi gjør med føttene og hva disse tegnene betyr.
Tolke gangen
Ganglaget ditt kan faktisk avsløre litt av hvert om deg, ifølge både forskning og en kroppsspråkeksperten og psykologen Kevin Hogan.
Krav til en Key Account Manager
Å utvikle og beholde relasjoner til nøkkelkundene er en utfordrende og kontinuerlig prosess. En nøkkelkunde har verdi ut over det rent økonomiske, og må derfor behandles på en annen måte enn de mindre kundene.
Salgsopplæring: – Salgsteknikk
En gjennomgang av hva som skiller klinten fra hveten, nemlig selgerens kunnskap om bruk av ulike former for salgteknikker i ulike situasjoner for å vinne salget.
Krav-kontroll-støtte modellen
Svensken Karasek har utarbeidet en modell for det psykososiale arbeidsmiljøet som omhandler hvordan jobbkrav og jobbkontroll henger sammen.
Selgerens kompetansekrav
En gjennomgang av hva som kreves av deg for å bli en super-selger. Hvilke egenskaper kreves og hva må du kunne?
Profesjonell ledelse (Aker-modellen til George Kenning)
Kennings teorier om ledelse er i Norge ofte kjent som «Aker-modellen» eller «Aker-skolen» da Kenning arbeidet mye med datidens verkstedskonsern Akers mekaniske verksted.
Produksjonsteori
Produksjonsteori brukes innen mikroøkonomi for å se på hva maksimeringsadferd innebærer for den enkelte produsents markedstilpasning.
John Stuart Mill (1806 – 1873)
I 1861 gjør John Stuart Mill seg i skriften Representasjonsstyre til talsmann for demokrati, og at demokrati må bygges på alminnelig stemmerett
Kothler`s 4 markedsposisjon strategier
Kotler sier at virksomhet kan velge mellom fire forskjellige markedsstrategier, avhengig av hvilken markedsposisjon virksomheten har.
Prosessen med å få autoriserte oversettelser: en guide
Er du en student som planlegger å studere i Norge? Da må du være kjent med prosessen med å skaffe oversettelser til dine utdanningsdokumenter
Nyklassisk innteksfordelingsteori
Nyklassikernes grenseproduktivitetsteori går ut på at så lenge grenseproduktet > lønnskostnaden vil det lønne seg for en bedrift å øke produksjonen ved å øke arbeidsstokken.
Kjennetegn ved lærende organisasjoner
En gjennomgang av de klassiske kjennetegnene til en lærende organisasjon.
Nytteteori: Hvordan måle nytteverdi?
Nytten kan måles på et kardinal eller ordinal nivå, og vi må skille mellom grensenytte og marginalnytte.
Hvordan måle kundetilfredshet?
Det finnes mange metoder og design når det gjelder hvordan man kan utføre målinger, og valg av metode vil bl.a. påvirkes av forskerens ontologiske og epistemologiske posisjon.
Hvilke fordeler gir en merkevare kunden?
Sterke merkevarer kan gi verdi for en kunde på mange måter. De viktigste går jeg igjennom her.
Hva påvirker valutakursen?
Valutakursen vil enten styrke seg eller gå ned hver gang vi får en signifikant endring i etterspørsel- og tilbudskurven etter en valuta.
Hva avgjør valg av organisasjonstruktur?
Forhold som kan påvirke organisasjonen og som organisasjonstrukturen må ta hensyn til.
Konsumentteori
Konsumentteori er teori om hvordan konsumenter (forbrukere) tilpasser seg innen et markedsbasert økonomisystem.
Grunnloven og de tre statsmakter
Grunnloven av 1814 legger grunnlaget for Statens makt og styringsmuligheter. Sentralt står maktfordelingsprinsippet, parlamentarisk prinsipp og borgerrettigheter
God kundeservice
Alle bedriftsledere jeg har pratet med i mitt liv sier at de er opptatt av å gi "god kundeservice", mens de fleste kundeundersøkelser som gjøres viser at det nettopp er her de fleste virksomhetene svikter mest.
Rekrutteringsprosessen
En anbefalt planlegging- og arbeidsmodell for rekrutterings prosessen er denne generelle modellen som passer de fleste situasjoner.
Hva er viten og hva kan vi få viten om?
Diskusjonen om hva som bør legges i begrepet vitenskap har foregått helt siden oldtiden, og mange velger forsatt å følge Platon og Aristoteles betraktninger omkring vitenskapsbegrepet.
Hva er kundens kjøpsmotiv?
Før du vet hva som er kundens kjøpsmotiv er det umulig å legge opp en formålstjenlig salgsstrategi eller salgspresentasjon.
Hva kan vi lære av ledelsesteoriene?
Det finnes ingen standardoppskrift på hva effektivt lederskap er, eller hvordan man skal oppnå suksess. Lederskap er situasjonsbestemt. Verktøyene og virkemidlene man må sette inn for å oppnå godt lederskap varierer fra situasjon til situasjon, og fra bedrift til bedrift.
Geografisk segmentering
Geografisk segmentering vil si å segmentere (dele opp) opp markedet basert på geografiske segmenteringskriterier.
Firmaattest
Firmaattesten er en bekreftelse på at du er registrert i Foretaksregisteret.
Finanspolitikk
Finanspolitikk går ut på å bruke offentlige inntekter og utgifter for å påvirke landets økonomiske utvikling.
Generalbudsjettligningen i en åpen økonomi
I en åpen økonomi vil den samlede tilgangen på varer og tjenester være lik nasjonalproduktet pluss importen.
Finanskapital og finansinvesteringer
Finanskapitalen består av penger, bankinnskudd, verdipapirer og gjeld. Finanskapitalen har både en positiv og negativ del.
Human Relation Bevegelsen
Mens de "klassiske" organisasjonlærene ble skapt av ingeniører, jurister og økonomer, ble Human - relation - bevegelsen ble skapt av personer med innsikt i psykologi og sosiologi på 1930 - tallet.
Kravprofil og intervjumal
Resultatene fra behovsavklaringen og stillingsanalysen bør samles i en kravprofil som viser hvilke krav søkeren må oppfylle
Behovsavklaring (behovsanalyse)
Har vi virkelig behov for denne stillingen eller kan vi fordele arbeidsoppgavene på andre stillinger?
Økonomisjef (CFO)
Økonomisjefen har det øverste ansvaret for virksomhetens økonomi og ressursforvaltning. utarbeiding av økonomiske mål og -strategier, investeringsplaner, budsjetter og regnskapet
DELPHI – metoden
En metode som kjennetegnes av at man prøver å kombinere kunnskap og vurderinger for å komme frem til en sannsynlig bilde av fremtiden.
Evoked set
Teorien omkring EVOKED SET bygger i står grad på gestalt -teoriene som går ut på at mennesket er et helhetlig tenkende individ.
Fra individuell til organisatorisk læring
Et rammeverk bestående av 4 prosesser -fra individnivå til organisasjons læring. Prosessene kan beskrives slik:
Driftsbudsjett
Driftsbudsjettet skal vise bedriftens inntekter og kostnader for kommende driftsår.
EFU – Metoden (Egenskap – Fordel – Utbytte)
EFU er en annen måte å argumentere for "fordelene", men legg merke til at Egenskap benyttes som utgangspunkt istedenfor Årsak (behov).
Bruk av mobiltelefon på jobben (mobil reglement)
Hvilke reglement bør virksomheten etablere for bruk av mobiltelefon på jobben. Her finner du rådene du trenger.
Vurdererens rolle i rekrutteringsprosessen
Vurdering av intellektuelle evner, kompetanse, faglig dyktighet, fleksibilitet i tenking, og evne til å omgås andre er noen av mange elementer som inngår i vurderingen
Anbefalt arbeidsmodell for balansert målstyring
Enhver virksomhet er unik, og det finnes derfor ingen fasit på hvordan man best designer og implementerer en balansert styringsmodell. Det er likevel en del fellestrekk som går igjen.
Beskrivelse av den totale vareflyten i logistikksammenheng
For å effektivisere vareflyten må man først ha oversikt over hvilke aktiviteter bedriften utfører, og hvordan disse utføres.
Balansert målstyring og det finansielle perspektiv
I arbeide med å lage et Balanced ScoreCard starter man alltid med det finansielle perspektiv, da det danner de overordnede målene og strategiene for de 3 andre perspektivene
Prosessmodenhet
Begrepet prosessmodenhet brukes for å beskrive i hvilken grad organisasjoner lykkes med prosessledelse.
Assosiasjonsnettverk
En skjematisk fremstilling for å vise hvordan koblinger mellom ulike ting skaper assosiasjoner og blir lagret i vår langtidshukommelse.
Nettkasino guide
Et nettcasino er et casino på Internett, det vil si en digital utgave av et tradisjonelt casino. Vi går her igjennom hva du må huske på.
Bruk kroppsspråket til å øke din selvtillit og endre andres oppfattelse...
Å stå i en selvsikker posisjon, til og med når du ikke føler deg selvsikker, vil påvirke både testosteron-og kortisolnivået i hjernen.
Arbeidsmiljølovens krav til arbeidsplassen
Arbeidsmiljøloven stiller en del krav til arbeidsmiljøet og hvordan man skal arbeide for å bedre det.
Arbeidsgangen i regnskapet
Gangen i regnskaparbeidet kan kort beskrives i følgende 4 faser - fra åpning til avslutning.
Dekningspunktanalyse ved flervareproduksjon
Dersom bedriften produserer og selger flere produkter(flervalg produksjon) med felles faste kostnader, er det fremdeles mulig å foreta analyser etter dekningpunktmetoden. Forutsetningen er at produksjonsmengden av de forskjellige produktene står i et fast forhold til hverandre.
Prosessteori
Det finnes en mengde ulike prosessteorier som prøver å forklare hvordan verdiskapningprosessen bør utvikles og driftes. Disse teoriene er:
Internprisingsmetoder
OECD deler grovt sett internprisingsmetodene inn i to hovedgrupper tradisjonelle transaksjonsmetoder og fortjenestebaserte metoder.
Internprising
Internprising er prising av transaksjoner mellom tilknyttede foretak. F.eks. mellom mor- og datterselskap.
Prosessperspektivet
Omfatter alt virksomheten foretar seg for å skape kundeverdier og gjøre sitt verditilbud tilgjengelig for sine kunder
Kjerneprosess 1: Struktur
En struktur er en oversikt over det ønskede mønsteret av aktiviteter, forventninger og idéutveksling, mellom ledere, ansatte og kunder.
Arbeidsledighet
Innenfor markedsøkonomisk tankegang skyldes arbeidsledighet for løye lønninger. Tilbudet av arbeidskraft overstiger etterspørselen. Dette kalles klassisk arbeidsledighet.
Åpningsreplikken i salg
Se opp for å lære deg en standard åpningsreplikk. Det virker lett stivt og kunstig. Lag deg heller en liste over mulig åpninger og angrepsvinkler.
Adopsjonsprosessen
Den mentale prosessen forbrukerne går igjennom før innovasjonen blir akseptert eller forkastet.
Kommunikasjon
Kommunikasjon er overføring av informasjon mellom to parter eller formidling av et budskap fra én avsender til flere mottakere.
Retorikk
Retorikk betyr talekunst og handler om hvordan man skal overbevise lytterne. Vi går her igjennom prinsippene for god retorikk.
Enveiskommunikasjon vs. toveiskommunikasjon (Monolog vs. Dialog)
En gjennomgang av forskjellen mellom disse to begrepene og hva som kjennetegner dem.