Hjem Blog Side 23

Balansert målstyring som styringsverktøy

Balansert målstyring er et styringsverktøy som bryter ned virksomhetens visjon og strategier ned til målbare resultatmål for hver enkelt enhet, prosess, oppgave og individ i organisasjonen.

Markedsførings-miks ->> Distribusjon

Hvordan skal virksomheten selge og distribuere sine produkter og tjenester til kunden?

Lav og høyinvolveringsprodukter

Læring skjer ved at informasjonsbiter som oppfattes å høre sammen, blir koblet sammen i hukommelsen vår til noder av assosiasjoner.

Electronic Word of Mouth (eWOM)

Positive og negative omtaler gjort av andre om en virksomhet eller produkt/tjeneste i et elektronisk medium som gjør det muli for andre å lese denne omtalen

Markedsførings-miks ->> Produkt

Produktet er det viktigste konkurransevirkemiddelet for alle virksomheter som produserer, distribuerer og/eller selger produkter, da det er produktene som gir virksomheten inntekter og som skal dekke kundens behov eller løse deres problemer.

Kjennetegn ved dagens markeds- og konkurransesituasjon

Noen fremtredende kjennetegn ved dagens markeds- og konkurransesituasjon er:

Negativ Word Of Mouth (NWOM)

Negative ladede kommentarer fra andre forbrukere som har hatt en dårlig erfaring med enten et produkt eller en tjeneste.

Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?

En gyllen regel er at man må få trafikk fra flere steder på nettet, og ikke legge alle eggene i samme kurv. I tillegg gjelder 5 prinsipper:

Servicekonsept

Servicekonseptet er et begrep vi bruker til å definere hvordan organisasjonen ønsker å bli oppfattet av sine kunder, ansatte og leverandører.

E-læring (elektronisk læring)

E-læring er en forkortelse for elektronisk læring. Denne typen læring kjennetegnes ved at den gjøres elektronisk eller digitalt.

Vekststrategier for et merke

Under finner du en oversikt over de vanligste vekststrategiene for et merke, sammen med en vurdering av hvor stor risiko som vil være forbundet med de ulike strategiene. Vekststrategiene for merker er i prinsippet omtrent de samme som gjelder for virksomheter.

Mentale ferdigheter

Det som omtales som de sentrale mentale ferdighetene i mental trening er motivasjon, selvbilde, selvfølelse, selvtillit, bevissthet og fokus

Branded content strategier

Branded content er en samlebetegnelse for sammensmelting mellom reklame og underholdning, og reklame i nye medier.

Prestasjonsbasert belønning

Begrepet prestasjonsbasert belønnin henviser til en rekke former for lønnsutbetalinger som har det til felles at de er basert på belønningsmottakerens prestasjoner og ikke resultatene som de skaper.

Prognose og prognosering

Prognose betyr "fremsyn", og går i korthet ut på å komme med "spådommer" om fremtiden. Men siden vi aldri sikkert kan vite hva fremtiden vil bringe, er det uhyre vanskelig å lage en korrekt prognose.

Markedsdefinisjon og markedsposisjon

Hvilken betydning har virksomhetens markedsposisjon og markedssituasjonen for virksomhetens valg av målgruppe?

Datavirus

Datavirus er små dataprogrammer som spres til PC-er, Mac-er, nettbrett, smarttelefoner og servere, uten at eierne eller brukerne ønsker det.

Vekststigen

Vekststigen illustrere vekstmulighetene til en virksomhet i ni steg.

10 årsaker til at vi tar dårlige beslutninger

For mye informasjon, for lite informasjon, neglisjering av risiko og overdreven optimisme er blant årsakene til at vi tar dårlige avgjørelser.

Verdibasert ledelse i et kulturperspektiv

For å forstå verdiene i en organisasjon må man også forstå den kulturen som finnes i organisasjonen fordi verdiene ikke står alene, men er tett knyttet opp til kulturen de opererer i.

Verdiregnskap

Verdibasert ledelse går ut på å skape verdier for en lang rekke interessegrupper, noe som kommer tydelig frem i verdipyramiden som viser hvilke interessegrupper enhver virksomhet må skape verdier for i dag og en den innbyrdes rangeringen mellom dem.

Kvalitet – en viktig del av vekstbegrepet

Kvalitet kan som vekst ha en rekke ulike betydninger. De fleste forbinder kvalitet med noe positivt.

Entreprenør / gründer – funksjon, oppgaver og forskjeller

Selv om det finnes menge likhetstrekk mellom en gründer og entrepenør er det også noen viktige forskjeller de er viktig å være klar over.

Verdibasert ledelse i et refleksjonsperspektiv

Refleksjon er viktig for at en gruppe skal kunne fungere optimalt. Det er to grunner til dette. I alle organisasjoner vil det være mulig å tolke verdier i retning av forskjellige perspektiver og handlingsmønstre.

Sosialiseringsprosessen – et kraftig styrings- og læringsverktøy

Den prosessen alle mennesker, i alle samfunn, går gjennom for å lære normene, verdiene, ferdighetene og kunnskapene de trenger i samfunnet.

Vekst gjennom innovasjon

Vekst gjennom innovasjon er den tredje vanlige vekststrategien for virksomheter. Innovasjon er ikke noe man kan velge å satse på eller ikke, da alt har en begrenset levetid

Prosessmåling og målekort

For å kartlegge prosessens stemme i prosesser som gjentar seg bruker vi målekort. Dette viser hvordan prosessen varierer over tid.

Det fysiske arbeidsmiljøet

Ansvaret for å tilrettelegge og utbedre det fysiske arbeidsmiljøet ligger hos arbeidsgiver. Verneombud har ansvaret for å kontrollere at dette virkelig skjer.

Lovfestede HMS krav

Alle norske virksomheter må tilfredsstille lovfestede og forskriftsmessige krav om helse, miljø og sikkerhet for de tilsatte. Det gjelder i første rekke arbeidsmiljøloven og internkontrollforskriften

Loyalty Model Groupings – en kundelojalitet modell

Percy og Elliott har i boka "Strategic advertising management (2009, 114)" skissert en kundelojalitet modell som bygger på å krysse lengden på kundeforholdet med ett annet parameter.

Kundelojalitetstigen

Kundelojalitetstigen viser hvordan virksomheten har tenkt å bringe "leads" (potensielle kunder) til å bli "ambassadører" som anbefaler virksomheten til andre.

Er en tilfreds kunde lojal?

Tilfredshet fremstår som en av faktorene som fremmer lojalitet. Men vi kan ikke slutte at tilfredshet er den eneste faktoren

Hva er intern kontroll?

Omfatter alt hva bedriften gjør for å sikre sine verdier, samt hva de gjør for å tilrettelegge en forsvarlig drift for å nå de planlagte mål

Hva er Web 2.0?

Du har sikkert allerede støtt på begrepet Web 2.0 flere ganger de siste årene, men hva betyr egentlig Web 2.0?

Hvor mye informasjon trenger vi ?

Poenget er å kunne skaffe nok informasjon frem til neste beslutning. Det er innovasjon (nytenkning), ikke informasjon som er minimumsfaktoren i markedsføring og organisasjonsutvikling forøvrig.

Tidlig preklassisk tenkning (Økonomisk tenkning)

Den tidlige preklassiske tenkningen oppsto i oldtiden, og tidfestes til 800 år f.Kr. - 1500 år e.Kr.

Reglement for bruken av sosiale medier

Bør virksomheten ha en egen sosial profil, og hvilke regler bør virksomheten utvikle til sine ansatte om bruken av sosiale medier?

Headhunting – systematisk søking etter kandidater

Begrepet kan defineres som en systematisk planlagt og gjennomført prosess for å finne frem til og vinne interesse hos – spesielt egnede personer til en stilling som skal besettes

Hvorfor måle kundetilfredshet?

En gjennomgang av viktigheten av å måle kundetilfredsheten for å kunne måle hvilke fremgang virksomheten gjør på området.

Konkurrentanalyse («5 forces»)

En analyse av bedriftens omgivelser på et bransjenivå, og bygger på tesen om at konkurransefortrinn oppnås ved å posisjonere seg overfor de 5 konkurransekreftene på bestemte måter.

Helhetlig markedsføring og markedsplanlegging

Helhetlig markedsføring vil si at man tenker helhetlig rundt begrepet markedsføring. For å oppnå dette kreves det en systemanalytisk verdiledelse

Entreprenør egenskaper (ferdigheter og evner)

En gjennomgang av hvilke egenskaper (ferdigheter og evner) en entreprenør må ha for å ha en sjanse til å lykkes med å etablere et foretak.

Påvirkning og manipulasjon

Med manipulasjon menes påvirkning ved å så splid, brukes også som betegnelse på behandling av ryggen med grep og rykk

Kjøpsprosessen på bedriftmarkedet

Kjøpsprosessen på bedriftsmarkedet er vesentlig forskjellig fra forbrukermarkedet. Denne prosessen kan deles inn i 8 faser.

Etterkjøpsdissonans og etterkjøpsrasjonalisering

En gjennomgang av disse to sentrale begrepene og hva man kan gjøre for å unngå at dem oppstår i egen virksomhet.

Markedsførings-miks ->> Markedskommunikasjon

En allment akseptert modell for virksomhetens strategiske kommunikasjonsoppgaver.

Slik gjør IT-gigantene sine ansatte mer kreative og motiverte

IT-selskapene kommer med stadig nye triks for å heve både kreativitet, motivasjon og trivsel. Her går jeg igjennom de kjente tiltakene.

Etter kjøpet: Følge opp kunden

Skal gjøre alle førstegangskunder om til lønnsomme gjenkjøpere som blir ambassadører som anbefaler virksomhetens verditilbud til andre.

Trender og trendforlengelse (kurvefremskrivning)

Med trender mener vi utviklingslinjer i et statistisk materiale og omfatter alt fra å trekke opp kurver på frihånd i et diagram, til mer kompliserte matematiske beregninger

Rapportskrivning

Når rapporten skal skrives er fremstillingsformen viktig. Presentasjonen av resultatene vil være avgjørende for hvordan leseren tolker rapporten. Innholdet og presentasjonsformen må derfor være tilpasset de som skal lese rapporten.

Prismål: Mål for prisstrategi og prispolitikken

En gjennomgang av hva som er de vanligste målene for prispolitikken til et selskap.

Prisnivå og prisprofil (Premium pris vs. lavpris)

Selv om det ikke er noen klar sammenheng mellom pris og kvalitet har allikevel folk flest den oppfatningen at det er en slik sammenheng.

Etikkorientert prissetting

Kunder forventer at selgeren skal verdsette forholdet mellom kunde og selger gjennom å tilby kunden rettferdige priser.

Brand mapping (produktkort)

Et produktkort vil si at vi viser fram et bilde av et produkter eller et fenomener som vi ønsker at respondenten skal uttale seg om.

Semantic Differential Scale

Når vi skal måle holdninger ved hjelp av skalering, benytter vi ofte en teknikk som kalles Semantic Differential Scale, en skala som befinner seg på intervallnivå.

Eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften

En gjennomgang av hvilke eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til enhver virksomhet.

Konstant sum skala

En skala som går ut på at respondenten skal fordele en sum på ulike variabler som har betydning for spørsmålsstillingen.

Rabatt og rabattpolitikk

Pris er mer enn produktet eller tjenestens basisprisene. Et viktig virkemiddel i prispolitikken er rabatter.

Prioritering (Purchase Intent Scales)

Prioriteringer er en spørreteknikk som ofte brukes i survey. Spørreteknikken kalles også rangering eller purchase intent scales.

Flervalg (multiple choise) spørsmål

Flervalg går ut på at vi stiller respondenten et lukket spørsmål, og ber dem svare på dette spørsmålet ved å velge mellom ulike svaralternativer.

Naturalytelser

Verdsettelsen av naturalytelsene kan skjer på tre måter: etter sats, arbeidsgivers fastsettelse eller likningskontorets verdsettelse.

Arbeid som utføres i arbeidstakers hjem

I juli 2002 ble det vedtatt en forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakerens hjem. Den regulerer arbeidsforhold hvor hjemmearbeid benyttes som en fast ordning.

Divisjonskalkulasjon etter selvkostprinsippet

Bare aktuell for bedrifter som driver en - vare produksjon, eller i bedrifter hvor det produseres flere produkter i en ensartet produksjonsprosess

Permittering

Permittering kan benyttes når bedriften av ulike årsaker tidvis har problemer med å beskjeftige alle ansatte. Her finner du reglene for dette

Sykdom, sykepenger og permisjon

Når ansatte blir syke, må arbeidsgiver dekke sykepenger de første 16 dagene av sykefraværet (den såkalte "arbeidsgiverperioden"). Etter dette overtar folketrygden kostnadene.

Pris

Prisen er et sentralt begrep for økonomer, markedsførere, selgere og folk som jobber med markedskommunikasjon, da prisen påvirker etterspørselen, folks oppfattelse og lønnsomheten.

Oppfølging av forskningsresultatene

Siste fase i forskningsprosessen er oppfølging av resultatene, og går i korthet ut på å kontrollere hvorvidt anbefalingene blir satt ut i livet.

Aksiomatisk definisjon av sannsynlighet

Hva er aksiomatisk definisjon av sannsynlighet, og hvordan beregne dette?

Kombinatorikk

Hvordan finne antall gunstige og antall mulige utfall når vi skal beregne sannsynligheten for noe?

Sammenligning av to medianer (Mann-Whitney-metoden)

Hvordan sammenligne t medianer ved bruk av Mann-Whitney-metoden?

Parvise sammenligninger (Fortegntest og Wilcoxons tegnrangtest)

Sammenligning av to stikkprøver. Hvordan gjøre dette ved bruk av statistiske metoder.

Utsagnmetoden

Utsagnsmetoden består i at respondenten får forelagt flere utsagn som han eller hun skal ta stilling til.

Måleskala og -nivå i et spørreskjema

Hvilke former for lukkede (prekodede) spørsmål kan vi bruke i et spørreskjema og hvordan kan vi måle svarene?

Pretest og endelig utforming

Før undersøkelsen tar til, skal man alltid teste intervjuene under realistiske forhold, dvs. på personer i målgruppen.

Andre måleskalaer for spørreskjemaer (survey)

Eksempler på andre måleskalaer er kjøpsintensjons - skala, parvise sammenligninger, figurative og grafiske skala

Hvordan skal resultatene brytes ned ?

Før spørreskjemaet utformes må ha tatt stilling til hvordan resultatene skal brytes ned i enheter, variabler og verdier.

Global oppvarming (drivhuseffekt)

Økningen av den gjennomsnittlige temperaturen i jordens lavere atmosfære og havene de siste hundre årene gjennom drivhusgasser.

Møte og scenen (bordplassering m.m.)

Scenen er viktig. Teaterforestillingen som møtet representere skal ikke bare formidle et budskap, men er ofte i seg selv budskapet.

Hvordan gjennomføre en situasjonsanalyse?

Normalt starter vi med en pilotundersøkelse (forundersøkelse) som har som mål å samle inn informasjonen man trenger til å kunne gå videre.

Situasjonsanalyse

En analyse av virksomhetens arbeidsbetingelser, med det mål å finne sterke/svake sider, samt muligheter og trusler i omgivelsene.

Suksessfaktor 4 – Finansielle forhold

Uten at du har de finansielle forholdene i orden, blir det heller ikke noe av dine etableringsplaner. Vi ser i denne artikkelen nærmere på hvilke finansielle forhold det er viktig å få oversikt over og planlegge for.

Kontantbeholdningen i regnskapet

I mange virksomheter skjer mesteparten av salget ved at kunden betaler kontant. Gode rutiner for behandling og dokumentasjon av kontanter er med på å sikre at penger ikke blir borte og at du på en tillitvekkende måte kan redegjøre for inntekten din til skattemyndighetene.

Oligopol

Oligopol er en markedsform som kjennetegnes av: 1) Markedet består av noen få, store tilbydere som deler markedet mellom seg, 2) Det finnes vesentlige hindringer for at andre bedrifter kan etablere seg.

Verdiskapning i et samfunn

Verdiskapningen i et samfunn er på mange måter lik verdiskapningen i en bedrift. Forskjellen er bare at nå summerer vi tallene for alle bedriftene i hele landet.

Møtestedets atmosfære

Lyset i nattklubber er mykt og dempet. Klasserom er godt opplyst. Styrerom reflekterer makt og autoritet. Hensikten med møtet blir forsterket gjennom stedets atomsfære

Disruptiv innovasjon og teknologi

Innovasjon som forstyrrer et eksisterende marked og skyver bort markedsledende bedrifter og produkter

Markedets livssyklus

Alle produkter og da også deres bransjer og markeder har livssyklus som kan deles inn i relativt like faser

Forretningsplan – hvilke punkter må være med og hvordan skrive planen?

En gjennomgang av hvilke punkter en forretningsplan bør inkludere og hvordan du skrive forretningsplanen. Spesielt rettet mot nyetableringer.

Konkurrentbasert prissetting

Konkurrentorientert prissetting vil med andre ord si at man tar hensyn til konkurrentenes priser.

Sparing

Sparing er nøkkelen for å oppnå en stabil og trygg økonomisk fremtid. Uansett hvordan du sparer vil resultatet bli at formuen din øker

Reiseforsikring

Reiseforsikringen gjelder for den eller de personene som er nevnt i forsikringsbeviset, og er noe du bør ha for å unngå store utgifter.

Skolastikerne ( År 1200 – 1500)

De økonomiske synspunktene skolastikerne kom med var skrevet av munker, og den viktigste skolastikeren var St.Thomas Aquinas (1225 - 1274) som ønsket å bygge bro mellom tro og fornuft.

Styringssystemer i økonomien

Blandingsøkonomiens tro på styring av totaløkonomien har krevd nye metodiske hjelpemidler for å klargjøre sammenhengen mellom tiltak og mål.

Når er du gammel nok til å styre egen økonomi?

Når du fyller 18 år, er du myndig og kan styre din egen personlig økonomi på egenhånd. Før du er myndig er det vergen og overformynderiet som ivaretar dine interesser.

Rytme (komposisjon)

Rytme har å gjøre med forholdet mellom og rekkefølgen av elementene som gjentar seg i rom eller tid, der elementenes størrelse, form, styrke, farge og avstandene mellom dem er med og teller.

Harmoni og dynamikk (komposisjon)

Harmoni og dynamikk er to begreper som danner et par: Det ene står for ro. Det andre står for spenning, kraft og motsetning.

Balansebaserte metoder for verdsettelse

De vanligste balansebaserte metoder for verdsettelse av selskaper er LIKVIDASJONSVERDI og SUBSTANSVERDI

Inntjeningsbaserte metoder for verdsettelse

Selve verdivurderingsprosessen for de inntjeningsbaserte metodene blir vanligvis inndelt i fem ulike faser.

Pre-klassisk tenkning

Den pre-klassiske tenkningen tidfestes til perioden 1500 - 1776 år e.Kr.

Kognitiv læring : Læringskurve, læreplatåer og pauser

Etter at du har studert en stund, vil du ofte merke at innlæringshastigheten avtar kraftig. Du har da kommet til et såkalt læreplatå.