Supportperspektivet
Tar for seg alt virksomheten foretar seg som ikke er direkte knyttet til den operative kjernen eller markeds enheten.
Hva kan vi lære av den historiske utviklingen?
Alle levende organismer utvikler seg over tid gjennom prøving og læring, hvor de sterkeste genene for de ønskede egenskapene overlever.
IKT-system
1 av 3 kjernesystemer i holistisk systemledelse
Foruten et organisasjonssystem som er utviklet slik at det passer som "hånd i hanske" med markedssystemet organisasjonen er...
Innledning til holistisk systemledelse
Teoriens utgangspunktet er systemteori som ser på organisasjonen som et holistisk system, bestående av tusenvis av aktiviteter, prosesser og koblinger
Ressursperspektivet
Ressurs perspektivet er viktig i SV-ledelse fordi ressursene virksomheten har til rådighet avgjør virksomhetens evne til å handle og utfolde seg.
Organisasjonssystem
Summen av alle ressurser, prosesser, aktiviteter, koblinger og samhørighetsforhold i en organisasjon utgjør organisasjonssystemet.
Diagnose av nå-situasjonen
Med organisasjonsutvikling menes prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene
Den konseptuelle foretaksmodellen
Modellen består av fire delsystemene: koalisjonssystemet, transformasjonssystemet, atferdssystemet, ledelsessystemet, og seks prosesser.
Stil og uttrykk i formgivning
Når vi arbeider med form og farge bør vi tenke igjennom hvilken stil eller uttrykk vi ønsker å oppnå. Vi går her igjennom prinsippene.
Enhet/helhet (komposisjon)
Enhet er det ved en komposisjon som gir oss en følelse eller opplevelse av at elementene hører sammen - at vi kan snakke om en komposisjon, en form, ett budskap.
Organisasjoner som arenaer
Fra en politisk synsvinkel er alle organisasjoner, som andre arenaer, utformet og bygd opp for å romme konkurranse. Arenaen avgjør hvilket spill som skal spilles, hvem som skal være konkurrenter, og hvilke interesser som skal forfølges.
Samfunnsøkonomiske spørsmål og problemer
Siden mennesket nærmest har uendelig mange behov og ønsker, vil innsats- og produksjonsfaktorene bli flaskehalsene i økonomien.
Hva er en organisasjon og hvorfor trenger vi dem?
En organisasjon er en gruppe mennesker som forsøker å nå bestemte mål gjennom samarbeid og samhandling.
Organisasjonen som et åpent sosio-teknisk system
Den sosio-tekniske skolen ble skapt på 1950 og 1960 tallet av Emery & Herbst ved Tavistock Institute of Human Relations i London. De ønsket å skape en helhetlig organisasjonsteori, i motsetning til den situasjonsbestemte skolen som de tidligere organisasjonsteoriene bygde på.
Holistisk situasjonsanalyse for å identifisere alle problemer, muligheter og trusler
Før vi kan sette oss noen klare mål og lage en strategi må starte med å skaffe oss en oversikt over situasjonen vår.
Bevegelse (komposisjon)
Bevegelse er utvikling - det skjer noe. Bevegelse utfordrer oss og skaper liv, spenning og forventninger.
Mønsterkomposisjon
Vi lager mønster fordi vi har behov for å lage skjønnhet og harmoni ved hjelp av orden.
Projetive teknikker/spørsmål
Teknikkene er utviklet for å komme fram til underliggende forhold i personligheten, det vil si emner vi ikke kan spørre om direkte fordi respondenten enten ikke vil eller kan gi svar på det vi ønsker å vite.
Monetarisme
«Pengepolitiske tiltak har kun kortsiktig virkning på den økonomiske aktiviteten. Pengepolitiske tiltak har ingen langsiktige realøkonomiske virkninger».
Keynesiansk motkonjukturpolitikk
Hovedbudskapet i keynesiansk politikk er at «i en økonomi hvor import og eksport er i balanse, skal summen av privat og offentlig forbruk og realinvesteringer tilpasses slik at produksjonskapasiteten blir fullt utnyttet».
Omformulerende spørsmål
Omformulerende spørsmål er benektende, bekreftende og korrigerende spørsmål.
Trangere konfidensintervall
Hva er et trangere konfidensintervall, og hvordan beregne det?
Valg av perspektiv – mikro- eller makroøkonomi
Hvilke problemer og løsninger man ser i økonomien henger sammen med hvilket perspektiv man ser økonomien i fra. Her går hovedskillet mellom mikro- og makroøkonomi.
Regnskapsplikt
Årsregnskapsloven skiller mellom de med full regnskapsplikt og de med begrenset regnskapsplikt.
Trevareindustriens vei mot øst
Sagbruks industrien valgte å flytte virksomheten sin stadig lengre østover på grunn av den stadig synkende kvaliteten og kvantiteten på råstoffet i Norge.
Penge- og kredittpolitikk
Penge- og kredittpolitikk er virkemidler som har som mål å påvirke penge-, kreditt- og rente forholdene i samfunnet.
Hovedmarkeder og politiske virkemidler i økonomien
Samfunnsøkonomien kan deles opp fire hovedmarkeder: - Vare- og tjenestemarkedet, penge- og kredittmarkedene, valutamarkedene og arbeidsmarkedet.
Kundeverdianalyse
Alt kunder legger vekt på før, under og etter kjøp av et produkt eller tjeneste på et psykologisk, sosialt og funksjonelt nivå
Utenriksøkonomi og utenriksregnskapet
Utenriksregnskapet omfatter alle real- og finanstransaksjoner mellom Norge og utlandet, og består av to del-regnskaper.
Realkapital og realinvisteringer
Realkapital omfatter kapital i form av fysiske ting som produksjonsmidler, maskiner, fabrikker, bygninger og naturressurser.
Kjøp av adresser
Hvordan skal vi få tak i undersøkelsesenhetene vi har bestemt oss for å studere?
Sosiale roller (Uformelle- og formelle roller)
En gjennomgang av hvordan sosiale roller (Uformelle- og formelle roller) påvirker vår atferd og regler for rollefordeling
Kommunikasjonsklima
Et godt kommunikasjonsklima er nødvendig for å oppnå en god internkommunikasjon, med en god informasjons- og kunnskapsdeling.
Internkommunikasjon (Organisasjonskommunikasjon)
Informasjonsflyten og utvekslingen av ideer og synspunkter mellom ledere og medarbeidere, og kommunikasjonen mellom enkeltpersoner og grupper på forskjellige nivåer
Bøker som informasjonskilde
I et eksplorerende markedforskningprosjekt vil du nesten uten unntak finne masse relevant bakgrunnsinformasjon ved å gå igjennom faglitteraturen som berører problemstillingen.
Kommunikasjonvirkemiddel
Kommunikasjonstiltakene en virksomhet setter i verk for å løse sine kommunikasjonsoppgaver
Oppdater sidene jevnlig for å øke sidens ferskhet / nyhetsverdi
Hvor ofte du endrer innholdet på nettstedet ditt har stor innflytelse på din rangering i Google og de andre søkemotorene.
Under krisen: Krisehåndtering
Krisehåndtering er arbeidet vi gjør når en krise oppstår. Det første vi gjør når en krise oppstår er å kalle inn kriseteamet som skal håndtere krisen.
Endringsleder sine lederegenskaper
En gjennomgang av de viktigste lederegenskapene en dyktig endringsleder må ha for å lykkes med endringsprosessen.
Etter krisen: Evaluering og læring av kriser
Målet er her å lære av de feil og suksesser som ble gjort under krisehåndteringen, slik at vi kan håndtere fremtidige kriser bedre enn denne krisen.
Før krisen : Kriseforebygging og beredskap
I fasen før krisen fokuserer vi på forebyggende tiltak og hva vi kan gjøre for å bygge opp en robust organisasjon som tåler krisepåkjenninger og er godt forberedt om en krise skulle oppstå.
Beredskapsplan ( Kriseplan )
En beredskapsplan forteller oss hvilke kriser som kan oppstå og hvordan disse krisen skal håndteres for å minimalisere skadevirkningene.
Hvordan bygge et godt omdømme?
Det finnes mange modeller som prøver å forklare oss hvordan vi bør gå frem for å skape et godt omdømme.
Fordeler og ulemper med outsourcing (tjenesteutsetting)
En gjennomgang av de viktigste fordelene og ulempene ved å tjenesteutsette virksomheteens støtteaktiviter.
Studielån og stipend
Norsk lov gir alle norske statsborgere rett til å søke om studielån og stipend fra Lånekassen for å ta videregående skole og høyere utdanning
Forsikring: Hvilke trenger du?
For å sikre sin egen økonomiske fremtid trenger vi alle flere ulike typer forsikringer. Spørsmålet er bare hvilke. Her går vi igjennom dette
Parforhold og samboeravtale
Parforhold får alltid konsekvenser for din personlige økonomi. Det er derfor mange ting du bør ha tenkt igjennom før du inngår samboerskap.
Personlig økonomi – grunnmuren for din økonomiske fremtid
Vi går her igjennom hvordan du bør bygge opp og forvalte din personlige økonomi for å få en trygg økonomisk fremtid for deg selv og din familie.
Personlig budsjett og regnskap
For å unngå at du mister kontrollen over privat økonomien din anbefales det at du lager et personlig budsjett og regnskap for hver måned
Økonomisk politikk
Økonomisk politikk er en fellesbetegnelse vi bruker for å beskrive de virkemidlene myndighetene i et land benytter for å påvirke den økonomiske utviklingen mot bedre velferd og levevilkår for landets innbyggere.
Markedskartlegging og markedsvurdering
Markedet er en viktig del av virksomhetens mikrosystem og må alltid kartlegges i forbindelse med en situasjonsanalyse
Anvendelse av varer og tjenester (real ligningen)
Nasjonalproduktet (E/R) kan i nasjonalregnskap kun brukes til forbruk (C+G) eller til realinvesteringer (J/I).
Real- og pengeøkonomi
I samfunnsøkonomiske studier skiller vi mellom begrepene realøkonomi og pengeøkonomi. Her ser vi nærmere på begrepene og sammenhengen mellom dem.
Uførhet (uføretrygd og uføreforsikring)
Uføretrygd er en varig ytelse som tar sikte på å sikre inntekt for personer som har fått sin inntektsevne varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte
Opptjening og bruk av samfunnets inntekt – lukket økonomi
I en lukket økonomi kan sammenhengen mellom opptjeningen og anvendelsen av samfunnets inntekt illustreres slik:
Støy i service- og arbeidsmiljø
Virksomheten skal kartlegge og dokumentere i hvilken utstrekning arbeidstakerne utsettes for støy, og vurdere enhver risiko for deres helse og sikkerhet forbundet med støy.
Forurensning
Avfall
Elektrisk og elektronisk avfall
Elektrisk og elektronisk avfall (EE-avfall) skal ikke kastes sammen med annet avfall, men leveres mottak for slikt avfall eller forhandler av EE-produkter....
Formelle krav til ledelsen av organisasjonstrukturen
Når det gjelder den strukturelle organiseringen av toppledelsen står man ikke like fritt, som man gjør i struktureringen under toppledelsen.
Bedriftskultur og verdigrunnlag som styringsverktøy
Hvordan benytte bedriftskulturen og virksomhetens verdigrunnlag som styringsverktøy i organisasjon og ledelse?
Den tredoble bunnlinjen – økonomi, økologi og sosialt
Den tredelte bunnlinje viser at det er en sammenheng mellom økonomi og velstand, miljøhensyn og sosial rettferdighet.
Sikkerhetskopiering
Hvilke data skal sikkerhetskopieres og hvor ofte? Hvilke rutiner bør etableres? På denne siden finner du rådene du trenger.
Valg av selskapsform
Hvilken selskapsform bør du velge? I denne artikkelen ser vi nærmere på dette spørsmålet.
Norges Banks rolle
Sentralbanken eller Norges Bank, er statens utøvende organ i penge- og kredittpolitikken. Norges bank er også statens bank.
Keynesiansk politikk og inflasjon
Keynes påpekte at for stor etterspørsel gav inflasjon, mens for liten etterspørsel gav arbeidsledighet som resultat.
Introduksjon til nasjonalregnskapet
Nasjonalregnskapet gir oss en beskrivelse av nasjonens økonomiske situasjon.
Opptjening og bruk av samfunnets inntekt – åpen økonomi
For å beskrive sammenhengen mellom produksjon og inntekt, opptjening og anvendelse i en åpen økonomi, må vi trekke begrepene nettofinansinntekt, nettogave og stønader inn i resonnementene.
Forskjellen mellom bedriftsregnskap og nasjonalregnskap
En gjennomgang av de viktigste forskjellene mellom et bedriftsregnskap og nasjonalregnskap
Kritikk mot nasjonalproduktberegningene
Nasjonalprodukt pr. innbygger blir ofte brukt som et mål for landets levestandard eller velferd. Men det finnes en rekke innvendinger som er reist mot beregningsmetodene i nasjonalregnskapet og mot bruk av nasjonalprodukt pr. innbygger som mål for levestandard.
Økologi
Læren om samspillet i naturen og hvordan ulike arter forholder seg til hverandre og miljøet de lever i.
Fordelingen av reklamebudsjettet
For at reklamebudsjettet skal bli hensiktsmessig, må det totalt reklamebudsjettet deles inn i under/del- budsjetter.
ZMET (Zaltman metaphor elicitation technique)
En patentert markedsundersøkelsesmetode fra 1995. En omfattende teknikk som får fram både bevisste og ubevisste tanker
Nasjonalregnskapets formål og nøkkeltall
Nasjonalregnskapets formål er å måle fire ulike forhold (verdier) som presenteres her.
VPN (virtuelt privat nettverk)
En VPN gjør at to datamaskiner (eller nettverk) kan sikkert kan kobles sammen som om de er fysisk koblet sammen.
Grønn og grå vekst
Grønn vekst er økonomisk vekst som IKKE medfører økte klima- og miljøbelastninger. Begrepet kan også defineres som økonomisk vekst som ...
Crisis and Emergency Risk Communication (CERC)
CERC er en modell som lister opp 6-prinsipper som skal gi ledere et verktøy for å kunne kommunisere med ansatte og interessenter i en krisesituasjon.
Sosiale nettverk
Et samlingspunkt på Internett, for en gruppe mennesker med felles interesser eller verdier.
Modell for personlig læring
Forutsetningen for å kunne lære noe i deres modell er at den enkelte er villig til å delta i en læringsprosess.
Sjekkliste for krisehåndtering de første timene og dag
Under finner du en rekke tips og råd i form av en sjekkliste for hva du må huske på de første timene og den første dagen når en krise oppstår.
Krisekommunikasjon
Krisekommunikasjon kan deles inn i de to kategoriene - risikokommunikasjon og
krisekommunikasjon. Forskjellen kan forklares slik:
Hvordan ivareta omdømme i en krisesituasjon?
Oppstår det en krisen og allmennheten mener at det er virksomheten som er ansvarlig kan dette skape store skader for virksomhetens omdømme hvis krisen og krisekommunikasjonen håndteres korrekt.
Den femte disiplin – Senge sin modell for lærende organisasjoner
5 disipliner som utvikles seperat, og hver av dem er en vital dimensjon i å utvikle en organisasjon som virkelig kan lære. Men for å lykkes må man være i stand til å kombinere alle fem disipliner
Salgsbrevet
På denne siden finner du noen råd og tips du bør ha i tankene når du skal skrive et salgsbrev.
Krisetrening
Når virksomheten trener på kriser bør det velges øvelser som er så relevante og realistiske som mulig.
Lærende organisasjon
En organisasjon som har en kultur, systemer og lederstil som motiverer sine medarbeidere til å lære av sine handlinger, dele lærdommen og bruke den til å løse fremtidige utfordringer
Budskap i kriser
Etter at en krise har inntruffet ønsker de berørte og interessentene korrekt og konkret informasjon om hva som har skjedd.
Kriseteam
Kriseteamets rolle er å være det kritiske knutepunkt for krisehåndteringen og har ansvaret for håndteringen av de svært komplekse systemer som iverksettes i forbindelse med alvorlige kriser.
Overvåking av medier og omverden i kriser
Mange virksomheter overvåker idag media selv eller kjøper denne tjenesten fra eksterne. Oppstår det en krise øker behovet for slik overvåking
Kommunikasjonskanaler i krisekommunikasjon
De vanligste kommunikasjonskanalene vi benytter oss av i risiko- og krisekommunikasjon er:
Varsling i kriser
Hva er varsling?
I forkant og under en krisesituasjon blir varsling benyttet som en innledning til krisekommunikasjon."Varsling er å informere befolkningen om krisesituasjoner som har oppstått...
Hva er en krise?
[…] en situasjon som truer viktige verdier og/eller svekker ens evne til å utføre viktige funksjoner"
Den politiske rammen
Definisjon av begrepet og en gjennomgang av de viktigste kjennetegnene ved den politiske rammen.
Det instrumentelle perspektiv – Det kulturelle perspektiv – Myteperspektiv
Det finnes mange ulike ledelsesperspektiver vi kan legge til grunn når vi ønsker å studere en organisasjon. I statsvitenskap studeres og forklares organisasjoner ut...
Ledelseperspektiv
Hvordan vi oppfatter verden er avhengig av hvilket perspektiv vi legger til grunn for våre studier. Det vil si hvilke briller vi ser virkeligheten med.
Blått hav-strategi / Rødt hav-strategi
Blått hav er alle bransjene og markedsplassene som ikke eksisterer eller er utnyttet i dag, hvor man ønsker å fange samt skape ny etterspørsel som grunnlag for lønnsom vekst.
Intern og ekstern krisekommunikasjon
Handler om å dele, behandle og utarbeide informasjon om hvordan en krise skal håndteres i samråd med interne og eksterne interessenter
Styring og kontroll av virksomheten
Styring- og kontroll går ut på hvordan virksomheten bygger opp sine styrings- og kontrollsystemer for å sikre en stabil kurs mot virksomhetens overordnede mål
Økonomistyring
Økonomistyring handler også om prosesser. Disse prosessene skal hjelpe organisasjonen og ledelsen å handle effectivly og efficiently.
Krisestrategier
Med krisestrategi menes hvilken kommunikasjonstrategi virksomheten skal velge for å minimalisere skadevirkningene av krisen for de involverte generelt og virksomheten spesielt
Belønning og belønningssystem
Teoretikere har lagt ned betydelig innsats for å beskrive sammenhengen mellom belønning og prestasjon. Her ser vi på de viktigste funnene.
Outsourcing (Tjenesteutsetting / Utkontraktering)
Sourcing er et viktig strategispørsmål i enhver forretningsstrategi, og går ut på om virksomheten skal utføre arbeidet selv eller sette bort arbeid knyttet produksjon, ledelser og/eller levering av varer og tjenester.