David Ricardo (1772 – 1823)
David Ricardo regnes for teoretikerne av teoretikerne. Inntil Ricardos «Prinsipper for politisk økonomi og skattelegging» kom i 1817, hadde Adam Smiths «Nasjonens rikdom» ( 1776 ) dominert den økonomiske tenkingen.
Jean-Bartiste Say (1767 -1832)
J.B. Say er mest kjent for sin teori om hva som bestemmer etterspørselen av varer i et marked. Denne teorien er kjent som «say`s lov».
William Stanley Jevons (1835 – 1882)
Jevons bok "A General Mathematical Theory of Political Economy (1862)" regnes av mange som starten på den matematiske metoden i økonomi
John Maynard Keynes (1883 – 1945)
Engelskmannen J.M. Keynes har gjennom sitt forfatterskap utøvet større innflytelse enn noen annen sosialøkonom i nyere tid.
Det sivile samfunn (Sivilsamfunn)
Et sted hvor normer og mening tas vare på og utvikles. En beskrivelse av hvilke samfunnsnormene som gjelder i et samfunn eller i en økonomi.
Alfred Marshall (1842 – 1924)
Alfred Marshall sine analyser av kostnader, produksjon og etterspørsel har utgjort hjørnenestene i mikroøkonomisk teori frem til i dag.
Nyklassisk økonomi
Rundt 1871 -72 fikk vi et paradigmeskifte innen økonomien. De økonomiske teoriene fra denne perioden kaller vi nyklassisk økonomi.
Léon Walras (1834 – 1910)
Walras var en fransk matematisk økonom og georgist. Han formulerte den marginale teorien om verdi og utviklingen av generell likevektsteori.
Carl Menger (1840 – 1921)
Menger bidro til utviklingen av teorien om marginalisme (marginal utility), som avviste produksjonskostnadene om verdi-teorier,
Anarkisme
Anarkisme er det politiske syn som går ut på at det ikke er behov for noen stat i det hele tatt. Staten anses som både unødvendig og umoralsk
Statsforvaltningen
Forvaltningens mål er å iverksette de mål og vedtak som de folkevalgte stiller opp gjennom Stortinget
Demokrati
Demokrati betyr folkestyre og er den mest utbredte styreform i Vesten. Et demokrati kjennetegnes ved at det er befolkningen selv som bestemmer hvordan samfunnet skal styres.
Gresk tenkning & slavesamfunnet
Det lille som fantes av økonomisk tenkning i oldtiden sto kom fra de greske filosofene. De viktigste bidragsyterne til den økonomiske tenkningen var Platon, Aristotles, Homer og Hesoid
Partiell likevekt
Klassikerne mente at det var tilbudssiden (produksjonskostnadene) som bestemte prisen. Nyklassikerne var ikke enige i dette. De mente at prisen ble bestemt av etterspørselssiden (nytteverdien).
Produktorientert og produksjonsorientert (markedsføring og ledelse)
Begrepene produksjonsorientert og produktorientert markedsføring brukes om hverandre, og betyr stort sett det samme.
AMSTAK og RIKE modellen
Modeller som prøver å forklare hvilke aoppgaver markedsføringbegrepet omfatter og hva som er formålet
Markedsføringshjulet
Markedsføringhjulet viser hvilke arbeidsoppgaver som normalt inngår i markedsføringbegrepet og relasjonene mellom disse aktivitetene.
Empiriske emisjonstudier
En gjennomgang av hvilke resultater empiriske studier av bruk av emisjoner har gitt oss.
Krav til validitet og realibilitet
Hva skal til for at resultatene skal være gyldige (validitet) og pålitelige (realibilitet)?
Viral markedsplanlegging – Fase 6: Implementering
Rammeverkets siste fase inkluderer testing og “seeding” (såing) av den virale markedsføringskampanjen.
Viral markedsplanlegging – Fase 2: Målgruppe
Målgruppen er naturlig nok målgruppen som er definert som virksomhetens målgruppe i markedplanen.
Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse
Viral markedsføring bør alltid starte med en grundig situasjonsanalyse av aktørene og samhørighetsforholdene mellom dem i markedssystemet.
Viral markedsplanlegging – Fase 5: Budskap og verktøy
Et effektivt viralt budskap skal trenge igjennom rot og forbrukerlikegyldighet, og å oppmuntre til ytterligere videresending av budskapet.
Casestudie
En metode som studerer sosiale fenomener gjennom grundig analyse av en case. Casen kan være en person, en gruppe, en episode, en prosess, en kommune, et samfunn, eller en hvilken som helst enhet av sosialt liv
Viral markedsplanlegging – Fase 7: Styring og kontroll
Styring og kontroll går ut på å utvikle rutiner som måler om målet ble nådd, avdekker årsaken til avviket og evaluerer det for å lære av resultatene.
EUs grønne vekststrategi (“Green Deal”)
EUs grønne vekststrategi, eller European Green Deal på engelsk, er Europakommisjonens strategi for å gjøre EU klimanøytralt innen 2050.
Organisasjonskart
Et organisasjonskart er en visuell fremstilling av organisasjonens hierarki og struktur, det vil si hvem som er leder for hvem.
3E modellen (Economi, Ecology & Ethics – en modell for bærekraftig...
3D-modellen viser hvordan en virksomhet kan skape en bærekraftig utvikling gjennom å kombinere god økonomi, med god økologi og samfunnsansvar
Atferdsteorier : Teorier som forklarer menneskelig atferd
Det som gjør det vanskelig å forstå atferd er at ulike fagdisipliner gir oss ulike svar på hva som påvirker og styrer atferden vår.Det som gjør det vanskelig å forstå atferd er at ulike fagdisipliner gir oss ulike svar på hva som påvirker og styrer atferden vår.
Mediekonvergens
Mediekonvergens er en sammensmelting av ulike medium og medieelementer. Konvergens betyr at noe smelter sammen eller nærmer seg hverandre.
Hva er forbrukeratferd?
Jo mer man vet om forbrukernes adferd med hensyn til kjøp og bruk av varer og tjenester, desto enklere er det å tilfredsstille deres behov og ønsker.
Analoge mediekanaler
Medie-kanaler som benytter seg av analoge signaler for å spre et budskap
Medieutviklingen – fra trykte til digitale medier
Siden Guthenberg lanserte trykkekunsten i 1455 har mediebildet, eller rettere sagt mediesamfunnet vårt, endret seg dramatisk.
Massemedia
Massemedia er en viktig aktør i offentlighet systemet. Dette fordi de har stor makt og påvirkningskraft i dagens informasjonssamfunn
Medias plass i samfunnet
De fleste er enige i at måten samfunnet er organisert på, i stor grad påvirker hvordan mediene er organisert. Til tross dette faktum er det en klar tendens i medieforskningen å legge vekt på hvordan media påvirker hele samfunnet.
Perspektiv for medieforskning og mediestudier
Når man skal studere massemediene vil valg av perspektiv spille en avgjørende betydning, da valg av ståsted vil prege "virkeligheten" man ser.
Konsensusteori og konfliktteori
En kort gjennomgang av forskjellen mellom konsensus- og konflikt teori innenfor kommunikasjonsforskning.
Pluralistisk teori
Hva er forskjellen mellom et pluralistisk og marxistisk perspektiv (teori) når man skal studere medier?
Effekten av ny teknologi
En gjennomgang av hvilke effekter investering i ny teknologi kan gi deg.
Arv og miljø
Hva er medfødte egenskaper og hvilke utvikler vi gjennom kontakt med omgivelsene rundt oss? Arveanlegget ligger i genene.
HR krever kompetanse innen psykologi, sosiologi og antropologi
En HR leder må ha inngående kunnskaper og forståelse av hva som påvirker og styrer såvel enkeltindividenes atferd som gruppenes atferd
Forutsetninger for en sirkulær forretningsmodell
En gjennomgang av hvilke forutsetninger som må være på plass for at en sirkulær forretningsmodell skal kunne virke i praksis.
Læring og vekstperspektivet
Hvordan lærer virksomheten av sine handlinger og hvordan bruker virksomheten denne lærdommen til å tilpasse seg stadig hurtigere endringer i markedet?
Prosentil og kvartil
Hva er prosentiler og kvartiler, og hvordan beregne disse verdiene?
Teorier om industrikapitalistisk utvikling
Hvorfor og hvordan enkelte land klarer å utvikle seg fra å være et utviklingsland (U-land) til å bli en industrinasjon (I-land).
Seriegründer / serieentreprenør
Seriegründere er personer som har etablert en ny virksomhet flere ganger og dermed opparbeidet seg erfaringer, innsikt og opplevelser som utgjør en spesiell kompetanse innen området
Modell
I prinsippet har en modell den samme funksjonen som en teori, da modellene skal gi oss ett forenklet bilde av virkeligheten.
Entreprenørskap
Entreprenørskap er alt arbeid en entreprenør gjør for å realisere forretningsideen til et nyetablert selskap. Entreprenørskap omfatter med andre ord alt arbeid som gjøres i den entreprenørielle fasen.
Forvaltning og forvaltningslære
Hva er forvaltning og hvilke forvaltningsnivåer finnes? Her går jeg kort igjennom dette.
Bruk av musikk og lyd i læring
Musikk påvirker alle prosesser i hjernen og kan aktivere deler av hjernen det er vanskelig å aktivere i stillhet.
Tradisjonell organisering
Det store utvalget av prinsipper for organiseringen som jeg allerede vært inne på kan deles opp i tre hovedtyper
Markedsforskning
Maredsforskning er å redusere entropien i beslutningssituasjonen til markedsførere ved å skaffe rett informasjon (fra markedsystemet) til rett tid til rett person
Suksesskriterier for innovasjon og entreprenørskap
Punktene nedenfor er en liten pekepinn på hva du bør tenke gjennom og fokusere på for å lykkes som grunder.
Slik kommer du godt i gang med egen nettbutikk
Nye nettbutikker åpner hver eneste dag. Andre stenger. Men hva er avgjørende for at du kan gi nettbutikken din en god start?
Rekrutteringsverktøy og rekrutteringssystem
Når vi snakker om rekrutteringsverktøy mener vi digital programvare vi kan benytte i rekrutteringsprosessen for å finne den rette kandidaten.
Rekrutteringskanaler
De vanligste rekrutteringskanalene som benyttes for å rekruttere medarbeidere er disse:
Rekrutteringstrategi
Rekrutteringsfasen i kundeperspektivet har som mål å skaffe flest mulig nye kunder, her kalt kunderekruttering, til en lavest mulig kostnad.
Kommunikasjonskanal, mediekanal og medium
Med kommunikasjonskanal menes alle mediekanaler som kan benyttes til å løse virksomhetens kommunikasjonsoppgaver.
Verditilbud analyse
Virksomhetens verditilbud er alt kunden legger vekt på før, under og etter kjøpet av et produkt eller tjeneste.
Medias påvirkningskraft (1950 – 1960-årene) : – “De maktesløse mediene”
En gjennomgang av hva som legges i begrepet "De maktesløse mediene" og tostegs hypotesen.
Medias påvirkningskraft (Fra 1970-årene) : – “De mektige mediene”
Teoriene om de "mektige" mediene er i hovedsak utviklet av humanister og samfunnsvitere.
Medias påvirkningskraft (1900 – 1940-årene) : – “De allmektige mediene”
En gjennomgang av hva som ligger i begrepet "de allmektige mediene" som dominerte tenkningen rundt medias påvirkningskraft frem til 1950 årene.
Dagsordenfunksjon (portvokter funksjon)
Pressen har en viktig rolle i å bestemme hvem som skal få slippe til med hva i den offentlige sfæren. Denne funksjonen blir ofte kalt dagsordenfunksjonen
Innholdsmarkedsføring
En norsk betegnelse for "content marketing", hvor målet er å skape varige relasjoner med en målgruppe gjennom å gi dem verdifulle budskap
Huskeliste for selskapsetablering
En liste over ting du må huske på å gjøre i forbindelse med selskapsetableringer.
Aksjeeierbok
Alle aksjeselskaper må ha en aksjeeierbok. En aksjeeierbok er en fortegnelse over alle de som eier aksjer i selskapet. Det skal opprettes en aksjeeierbok for selskapet straks etter at det er stiftet.
Selskapsmotto, slagord, slogan og maskot
Virkemidler som selskapsmotto, slagord, slogan og maskot blir mer og mer brukt som et element i utarbeidelse av selskapsidentiteten.
Kostholdsråd til deg som har stomi
På denne siden gir vi deg gode råd og tips om hva du bør spise og drikke hvis du har fått innlagt stomi. Rådene er vent å være en veiledning.
Prinsippet om kontinuitet
Gestaltprinsipp fra persepsjonspsykologien som sier at når vi betrakter en linje eller annen form som har en bestemt retning, så oppstår det en illusjon om at linjen fortsetter i samme retning eller etter samme mønster som den starter.
Stilmanual
Stilmanualen, også kalt visuell manual, er en nøyaktig oppskrift eller et sett med retningslinjer for virksomhetens visuelle framtoning.
Ingress
En ingress er en kort, innledende tekst til en artikkel, et kapittel eller større avsnitt, særlig brukt i aviser, magasiner og tidsskrifter.
Strategikart
Et strategikart er et rammeverk som prøver vise hvilke sammenhenger som finnes mellom de ulike perspektivene i virksomheten
KIKK modellen
Et selskap kan oppnå konkurransefortrinn gjennom ulike kombinasjoner av overlegen kostnadsstruktur, -innovasjon, -kvalitet og -kundeorientering
Jobb-berikelse og jobbutvidelse
For Herzberg var Jobb-berikelse av sentral betydning for motivasjonen. Men denne type berikelse er ikke det samme som «horisontal jobbutvidelse».
Økosystem som forretningsmodell
Økosystem som forretningsmodell vil si at vi organiserer verditilbudene våre i et sirklulært system (kretsløp),
Massemedias påvirkningskraft
En gjennomgang av hvilken påvirkningskraft massemediene har på oss og hvordan dette synet har blitt endret opp gjennom årene.
Hva gjør virtuell organisering så vanskelig?
Årsaken til at det alltid er vanskelig å organisere en organisasjon skyldes fire forhold som alltid vil være til stede i en organisasjon.
Mobil overvåkning av ansatte, utstyr og varer
Bruk av teknologier som GPS, mobilposisjonering, elektroniske kjørebøker, PDA og mobiler til å overvåke hvor de ansatte er
Velg en forretningsmodell som passer den hybride-verdikjeden
Forretningsmodellen forteller hvordan virksomheten skaper kundeverdier. En omlegging til en hybrid-verdikjede vil dermed også kreve endringer i forretningsmodellen
Den hybride-verdikjeden må bygge på ett langsiktige mål og strategi
Nå som du har skaffet deg et bilde av dagens situasjon og hvilke muligheter som finnes, kan du gå videre og treffe dine endelige valg for en ny hybrid-verdikjede.
Sentrale spørsmål som må besvares før valg av verdikjede kan foretas
Før det er mulig å velge verdikjede for virksomheten er det noen sentrale spørsmål som må besvares først. Disse er først og fremst:
Start med å ta en situasjonsanalyse som viser alle mulige verdikonfigurasjoner
Ingen beslutninger blir bedre enn informasjonen den bygger på. Du trenger derfor en god situasjonsanalyse av virksomhetens sterke og svake sider, samt hvilke muligheter og trusler som finnes i markedet,
Hvordan redde norske SMB bedrifter gjennom en hybrid verdikjede?
For å hjelpe SMB bedrifter å lage en hybrid verdikjede for å unngå å havne i disharmoni med markedet har jeg skrevet denne artikkel serien
Kreativ strategi
En angivelse av hvordan en enkelt aktivitet/kampanje skal legges opp med hensyn til innhold og utforming.
Den andre industrielle revolusjon
Den andre industrielle revolusjonen er navnet på alle endringene som skjedde i perioden fra 1871 til 1914.
Kreativ utviklingsgruppe
Kreativitet er opprinnelsen til innovasjon. Kreativitet er derfor helt nødvendig for å kunne komme opp med, skape og lage originale nye idéer, prosesser og forbedringer
Presseetikk – pressens selvjustis
En kort gjennomgang av presseetikk og hvordan pressen selv prøver å opprettholde selvjustis.
Den første industrielle revolusjon
Den første industrielle revolusjonen kjennetegnes av at vi fikk en overgang fra håndverk til fabrikkproduksjon ved bruk av vann og damp for å drive maskinene.
Selvbilde og selvtillit (fenomenologi)
Selvbildet består av to komponenter. Et meningsinnhold og en verdiladning. Meningsinnholdet er vår subjektive oppfatning av hva og hvem vi er, mens
Business Process Reengineering (omstrukturering av forretningsprosesser)
Reengineering innebærer radikal redesign av arbeidsprosesser for å oppnå dramatisk resultatforbedringer.
Entity-relationship diagram (ER-diagram)
Et diagram som viser hvilke entity som inngår i ER-modellen og hvilke sammenhenger som finnes mellom.
Hva er databasedesign, og hvordan gå frem for å lage en...
Database design er prosessen med å strukturere dataene man ønsker å samle inn, kode, organisere, lagre, analysere, gjenfinne og presentere i en detaljert datamodell som kan danne grunnlaget for å utvikle en database.
ISO standarden
En kort gjennomgang av ISO-standarden sin betydning i prosessledelse.
Prestasjonsmål og prestasjonsstyringssystem
Prestasjonsmålene inngår i et prestasjonsmålingssystem som igjen bare en del av et større prestasjonsstyringssystem som forteller hva vi gjør med det vi måler.
Produktsortiment og sortimentpolitikk
Et produktsortiment er det totale antallet produktkategorier og produktvarianter en virksomhet tilbyr et marked eller en kjøper.
Personlighet basert på sosial læringsteori
Sosial læringsteori er på mange måter motsvaret til psykoanalysen. Mens psykoanalysen påstår at indre drivkrefter bestemmer vår atferd, mener de sosial læringsteori at det er omgivelsene som styrer den.
Visittkort – rolle i salg og relasjonsbygging
Et visittkort skal ikke bare fortelle ditt navn og kontaktinformasjon. Det skal også skille virksomheten fra konkurrentene
Interaksjonistiske syn på personlighet
Sier at situasjons- og personfaktorer alltid medvirker i “produksjonen” av atferd.
Din klesdrakt i kundemøter
Klær skaper folk og viser hvem du er, hva du står for og om du er en man kan stole på. Men klær kan også skape avstand mellom partene.
Markedet for varer og tjenester
Markedet for varer og tjenester kan deles opp på mange forskjellige måter. Fellesnevneren er imidlertid at det foregår et bytte av varer eller tjenester mot penger.