Hjem Blog Side 16

Ledelseteorier på 1800 – tallet

Et paradigmeskifte Den første industrielle revolusjonen som startet på sluttet av 1700-tallet var et viktig vendepunkt i ledelseteorienes  historie. Perioden preges av store omveltninger og...

Generell systemteori

Systemteori ser på organisasjonen fra et fugleperspektiv og forteller oss hvordan den fungerer som en helhet og hvordan den bør fungere

Hva er forskjellen mellom å være en sjef og en leder?

Dagens sjefer kalles ledere, mens gårsdagens var sjefer med stor S. Det er vi alle enige om, men hva er egentlig forskjellen?

Prosesstyring

En gjennomgang av begrepet prosesstyring og hvilke teorier og modeller du kan benytte deg av for å oppnå en god prosesstyring.

Offentlige støtteordninger

Det offentlige har i Norge lange tradisjoner i å stille opp med entreprenør og grunderkapital.

Kapitalkilder: – Potensielle investorer

Hvilke investorkilder og -muligheter som finnes er i stor grad avhengig av om dette er en radikal- eller inkrementell innovasjon, eller bare en "me to" etablering.

Verdikonfigurasjon

Verdikonfigurasjonen beskriver bedriftens verdiskapning. Verdikonfigurasjonen viser hvordan de viktigste virksomhetsprosessene virker i den hensikt å skape verdi for virksomheten selv og dens kunder.

Verdiverksted

Verdiverksted betegner en bedrift som skaper verdi ved å løse unike problemer for kunder og klienter.

Automatisering

Automatisering er teknikker for å få systemer til å fungere uten- eller med liten grad av menneskelig medvirkning,

Verdinettverk

Verdinettverk betegner en bedrift som skaper verdi ved å koble klienter og kunder som er, eller ønsker å være, avhengige av hverandre

Industri 4.0 – den fjerde industrielle revolusjon

Industri 4.0 betegner den fjerde industrielle revolusjonen, hvor industri, produksjon, verdikjeden digitaliseres og integreres til en dynamisk enhet.

Database

En database er et elektronisk arkiv som kan sammenlignes med et manuelt arkivskap. Her finner du de viktigste grunnene for hvorfor du trenger en

Datanettverk (nettverk)

Et digitalt nettverk som kobler sammen alle brukerne i dette nettverket via en nettverktjener (nettverksserver)

Algoritme

En algoritme er en presis beskrivelse av en rekke handlinger som må utføres for å løse et spesifikt problem

Systemutvikling (Software Engineering)

Systemutvikling er prosessen med å lage og vedlikeholde informasjonssystemer.

Telemarketing

Telemarketing er planlagt, styrt og kontrollert bruk av telefonen til å markedsføre et produkt eller en tjeneste, enten som frittstående mediekanal eller i kombinasjon med andre media, rettet mot klart definerte målgrupper

Trade promotion (forhandlerstøtte)

Trade promotion er markedsføringsaktiviteter produsenter gir til mellomleddet for å stimulere etterspørselen etter deres produkter eller tjenester

Operativsystem

Operativsystemet styrer alt som skjer på en datamaskin og avgjør hvilke teknologier de er mulig å installere på den.

Informasjonssystem

Et system for innsamling, bearbeiding, lagring, overføring og behandling av informasjon

Tjenesteutsetting som konkurransefortrinn

Tjenesteutsetting kan i seg selv ikke skape konkurransefortrinn, men tjenesteutsetting kan være med på å forbedre virksomhetens eksisterende konkurransefortrinn

Allianse

En allianse defineres som en sammenkobling av krefter og ressurser (f.eks. selskaper) for en gitt eller udefinert periode, for å oppnå felles mål.

Innteksoptimalisering

Optimalisering av virksomhetens inntekter gjennom strategisk stimulering av etterspørselen etter virksomhetens verditilbud

Horisontalt og vertikalt kjedesamarbeid og integrasjon

Kjedesamarbeid skjer både horisontalt og vertikalt i distribusjonsleddet, og blant alle former for kjedesamarbeid.

Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn

Mellomleddets posisjon og betydning har endret seg enormt med overgangen til det digitale markedet. Jeg ser her litt på deres rolle idag.

Foretaksnavn (firmanavn)

Et registrert navn på en juridisk selskapsenhet, med det formål å identifisere hvem den juridiske enheten er og hvilken selskapsform denne juridiske enheten er registrert under

Kjerneprosess 3: Menneskene

Menneskene er 1 av 5 dimensjoner i prosessperspektivet som skaper virksomhetens kundeverdier. Her ser vi litt nærmere på hva dimensjonen innebærer.

Salg og distribusjon som konkurransefortrinn

Å blokkere konkurrentene ute fra dominerende salgs- og distribusjonskanaler

Det kommersielle løpet

Det kommersielle løpet er betegnelsen på den delen av et outsourcingsforløp som fører frem til inngåelse av organisasjonen velge forretningsmodell. Deretter må man velge anskaffelsesprosedyre,...

Kommunikasjon

Kommunikasjon er viktig for å utveksle nødvendig informasjon om forventninger til hva som kan leveres

Arbeid i utlandet ( utenlandsstasjonering )

Hvilke regler gjelder når en medarbeider blir stasjonert utenlandsk for å gjøre en jobb? Og hva skjer med trygdeytelsen deres i Norge?

Særeie og ektepakt

Selv om en skilsmisse kan være tøft nok rent følelsesmessig, kan dette også bli en kostbar fornøyelse hvis du ikke har en særeie avtale.

Ferie og feriepenger

En gjennomgang av hvilke lover og regler som gjelder for ferie og feriepenger i Norge.

Arbeidstid og overtid

Arbeidstid, fritid og overtid reguleres av arbeidsmiljøloven. I tillegg kommer tariffavtalens bestemmelser om arbeidstid.

Oppsigelsestid

Vanligvis varierer dette i de fleste arbeidsforhold fra en til seks måneder, avhengig av hvor viktig det er for arbeidsgiver å ha en forutberegnelighet

Stillingsinstruks (stillingsbeskrivelse)

En stillingsbeskrivelse angir stillingens ansvar/oppgaver og organisasjonsmessig plassering (Hva som forventes av vedkommende!)

Taushetsplikt

Taushetsplikt er en plikt til å hindre andre å få adgang eller kjennskap til visse opplysninger. Taushetsplikt kan følge av lov, instruks eller avtale.

Prøvetid

Formålet med å avtale prøvetid er å gi arbeidsgiver bedre mulighet til å vurdere om den ansatte passer i stillingen og har de faglige kvalifikasjoner som kreves

Fast og midlertidig ansettelse

Skal ansettelsen gjøres fast eller midlertidig, og hvilke regler finnes for fast- og midlertidig ansettelse?

Ansettelse

Ansettelse er en lovregulert form for avtalemessig forhold mellom to parter om utførelse av arbeid- Her får vi igjennom regelverket.

Eksempel på Arbeidsavtale

Et eksempel på hva en ansettelseavtale minimum må inneholde av informasjon.

Aa-registeret

Alle arbeidstakere skal registreres i Aa-registeret. Dette registeret skal inneholde en oversikt over alle arbeidsforhold i Norge

Verdi og verdier

I dagligtale benyttes begrepet verdi ofte om det som vi oppfatter som ”det gode”. Begrepet verdi står for: "Alt det som er verdifullt for menneske".

Budsjett og budsjettering

Mens et regnskap bygger på forhold som er tilbakelagt, er budsjettet en plan over de forventninger ledelsen har for framtiden. Budsjettet kalles derfor ofte et framtidsregnskap.

Personalhåndbok

Et dokument som skal gi de ansatte en komplett oversikt over hvilke rettigheter og plikter virksomheten og de har i arbeidsforholdet

Organisatoriske og strategiske problemer ved budsjettering

En gjennomgang av hvilke organisatoriske og strategiske problemer som kan oppstå ved budsjettering og som vi må ta hensyn til.

Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?

En gjennomgang av de største forskjellene mellom de tradisjonelle salgs- og distribusjonskanalene og de nye digitale.

Pristeori : Pris i et historisk perspektiv

Helt fra Oldtiden har samfunnet prøvd å regulere prisen i et marked. De økonomiske teoretikerne slet lenge med å forstå hva som danner priser og verdi, En oppsummering av den historiske utviklingen finner du her.

Situasjonsanalyse (analyse av markedssystemet)

Ingen beslutninger blir bedre enn informasjonen den bygger på. Derfor trenger du en analysen av arbeidsbetingelsene før det er mulig å utvikle en plan.

Digital markedsstrategi

En langsiktig plan som forteller hvordan virksomhetens digitale markedsføring skal legges opp for å nå sitt digitale markedsmål. 

Pliktetikk og deontologiske teorier om moral og etikk

At en teori er deontologisk vil si at det ikke er konsekvensene alene som avgjør om en handling er riktig eller ikke, også andre hensyn teller med.

Utilitarisme (nytteetikk)

Utilitarisme kalles ”nytteetikk”, og siden teorien er både en resultatorientert og konsekvensetisk teori inngår utilitarismen også som en del av konsekvensetikken

Økonomiplan (ressursplan)

En plan som tar angir hvilke ressurser virksomheten har og hvordan de skal brukes og forvaltes for å skape konkurransefortrinn og nå virksomhetens mål.

Lederen som doktor

Holistisk Systemledelse ser på lederen som en doktor, da en virksomhet er et kompleks system som best kan sammenlignes med menneskekroppen.

Den speilvendte Janteloven

Ønsker du å lære noe nytt, få folk til å høre på deg, prestere bedre enn gjennomsnittet eller bli en "vinnertype" må du starte med å ha troen på deg selv.

Ressursplanlegging

Ressursplanlegging er å utvikle rutiner og systemer som sikrer at organisasjonens personalbehov blir ivaretatt på kort og lang sikt.

Kjøpsprosessen

Hvilken prosess går forbrukerne igjennom når de skal kjøpe et produkt eller en tjeneste?

Telemarketing (telefonsalg)

Telemarketing er planlagt, styrt og kontrollert bruk av telefonen til å markedsføre et produkt eller en tjeneste, enten som frittstående mediekanal eller i kombinasjon med andre media, rettet mot klart definerte målgrupper

Referanseintervju

Hvorfor og hvordan gjennomføre et referanseintervju før du ansetter noen? Her får vi igjennom prinsippene.

Visuell profil

Den visuelle profilen er visuelle symboler som skal gi virksomheten en visuell identitet og personlighet i kundens øyne, samtidig som den visuelt skal skille virksomheten fra konkurrentene og gjøre det lettere for dem å huske virksomheten i ettertid.

Salgskanal

Med salgskanal menes fysiske måter en virksomhet kan selge sine produkter og tjenester på til sine kunder

Interessent , interessentanalyse og Interessentkart

Skal gi svar på: Hva gjør virksomheten, hvilke interessenter blir berørt av virksomheten, hvilken relasjoner finnes mellom dem og hvilken form for kommunikasjon krever dette?

SOFT-analyse (også kalt SWOP- og SWOT-analyse)

Hva er en SOFT-analyse eller SWAP-analyse eller SWOP analyse som nyere markedsføringsteori ofte omtaler denne analysen som? Hvordan gjennomføre en slik analyse, og hva kan jeg bruke den til?

Nettverk og relasjon

Selve ordet ”nettverk” er en metafor, hvor ordet ”nett” gir oss et bilde av de usynlige bånd som eksisterer mellom mennesker

Kunderelasjon

Kunderelasjoner handler om forholdet bedriften og kunden har opparbeidet seg over tid gjennom relasjonsbygging og kundetilfredshet

Kundelønnsomhet

Kundelønnsomhet er et uttrykk for hvor lønnsomme kundemassen er, og hvordan kundelønnsomheten varierer mellom kundegrupper og enkeltkunder

Markedssegmentering

En gjennomgang av hva markedssegmentering er og hvordan man kan bruke segmenteringsteknikker til å splitte et marked opp i mindre markedssegment.

Markedssynergier

De spesifikke synergieffektene som er knyttet med å gå inn i et nytt marked med et eksisterende eller nytt verditilbud.

Nettverkseffekter (nettverkseksternaliteter)

Nettverkseksternaliteter, også kalt nettverkseffekter, oppstår når hver ny bruker av noe skaper verdi for eksisterende brukere

Tosidig / flersidig marked

Situasjoner hvor en eller flere plattformer muliggjør interaksjoner mellom kundegrupper på ulike sider av markedet, og der man prøver å få de forskjellige sidene med på plattformen ved å kreve en passende kompensasjon fra hver part

Monopolistisk konkurranse

Ved monopolistisk konkurranse produserer bedriftene produkter som skiller seg fra hverandre i kvalitet og utforming, men bedriftene konkurrerer om de samme etterspørrerne. Monopolistisk konkurranse kalles derfor ofte for merkevarekonkurranse,

Verdikjede

Hva er en verdikjede og hvordan gjennomføre en verdikjede analyse for å avdekke virksomhetens arbeidsbetingelser og muliigheter

Markedssvikt

Markedsøkonomiens mål er å få til en effektiv ressursbruk. Dvs. å produsere mest mulig til lavest mulig kostnad. Oppnår man ikke dette oppstår det vi kaller markedssvikt.

Fullkommen konkurranse

I et marked med fullkommen konkurranse, vil både vil etterspørselssiden bestå av et stort antall forbrukere som kjøper varer og tjenester utfra de behov som skal dekkes, sin inntektssituasjon og formue.

Forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet

Et nesten like grunnleggende skille som skillet mellom produkt- og tjenestemarkedet, er skillet mellom forbruker- og bedriftsmarkedet.

Monopol

Finnes det kun en selger av en vare eller tjeneste, har vi et monopol. Ved monopol er det ingen konkurranse på tilbudssiden , bortsett fra enkelte substitutter.

Markedsøkonomi

I en ren markedsøkonomi kommuniserer aktørene kun gjennom prismekanismen. Gjennom prisene, og kun gjennom prisene, får produsentene informasjon om konsumentenes ønsker

Utviklingssamfunn ( utviklingsland )

Et samfunn som ennå ikke har tatt steget over til den siste rådende samfunnsformen

Informasjons – og kunnskapssamfunn

I overgangen fra industrisamfunnet til informasjons- og kunnskapssamfunnet har innsatsfaktorene flyttet seg fra muskelkraft til hjernekraft.

Nettverkssamfunn

Et samfunn hvor den sosiale strukturen består av nettverk som er drevet av mikroelektroniskbaserte informasjons- og kommunikasjons teknologier

Primær-, sekundær- og tertiærnæring

Begrepene primær-, sekundær- og tertiærnæringer er en måte å dele næringslivet inn på etter hvilket stadium i den evolusjonære utviklingen de tilhører.

Industrisamfunn

Jordbrukssamfunnet ble erstattet av et industrisamfunn gjennom de to første industrielle revolusjonene.

Forhandlingsøkonomi

Måten priser, inntektsfordelingen, offentlige støtteordninger og andre vilkår i arbeidsmarkedet blir bestemt gjennom forhandlinger.

Markedsføringens historie

Markedsføringens historie kan deles opp i fire distinkte tidsepoker: - Produkt- og produksjonsorientering, Salgsorientering, Markedsorientering og Samfunns- og verdiorientering

Jordbrukssamfunn

Etter å ha levd i et jeger- og sankesamfunn i over 100 000 år begynte vi å dyrke mat og holde husdyr som gav oss maten vi trengte for rundt 10 000 år siden

Jeger og sankesamfunn

Jeger og sakesamfunnet er den eldste samfunnsformen vi kjenner til og tidfestes til mer enn 3.000 år før Kristus fødsel, dvs. mer enn 5.000 år siden. 

Kundeverdi

Kunder er alltid verdimaksimerende. De vil derfor alltid velge det produktet eller tjenesten som gir dem "mest opplevd verdi" for pengene

Blandingsøkonomi

John. M. Keynes blir ofte regnes som blandingsøkonomiens far, og hans bok «The General Therory of Employment, Interes and Money» står sentralt i denne økonomien.

Duopol

Et marked med duopol består av to tilbydere, og kjennetegnes ved: 1) Etablering er mulig, men vanskelig, 2) Produsenten må vurdere mottrekk fra konkurrentene.

Markedsform (markedsstruktur)

Markedet kan også deles inn etter markedsstruktur og markedsform. Markedsinndeling basert på markedsform bygger på en analyse hvor markedet blir delt opp etter følgende kriterier:

Samtale

En muntlig tekst som skapes fortløpende av to eller flere personer i samarbeid. Vi går her igjennom hva en samtale er m.m.

Resultatmål

Hvordan måle og vurdere resultatene (prestasjonen) til en virksomhet, en divisjon, avdeling eller andre enheter i en organisasjon?

Barneoppdragelse under svangerskapet

Fosterets utvikling blir bestemt av miljøet det lever i. Det moren spiser, drikker, føler og opplever i sine omgivelser påvirker dermed barnet

Barnets utvikling: 3 – åringen

Når barnet blir 3 år går vi over til en aktiv, strevsom og ikke minst morsom alder. Barnet blir nå stadig mer stødige i alt det de har lært de første årene.

Foredrag

Cicero, også kalt fordragskunstens far, har utarbeidet følgende arbeidsmodell for hvordan man skal gå frem når man skal holde et foredrag

Mål (målsetning)

Et mål er en angivelse av hva vi ønsker å oppnå en gang i fremtiden. Dette kan være et langsiktig eller kortsiktige mål.

Taktikk

Strategi er rettet mot å oppnå overordnede og langsiktige mål, mens en taktikk er mer kortsiktig og rettet mot å oppnå delmål og de handlingsvalgene og handlingsmønstrene vi følger i den hensikt å overvinne en gitt motstander.

Faktastoff og nyheter (budskaptyper)

Hva er forskjellen mellom faktastoff og nyheter, og hvilke former for faktastoff og nyheter finnes?

Eventyr

De eldste eventyrene er folke historiene som opprinnelig ble overlevert muntlig gjennom generasjoner fra en person til neste.

Myte

Hva er en myte og hvilken funksjon har myter i kommunikasjon, markedsføring og ledelse? Vi går her igjennom disse spørsmålene.

Bruksforlengelse som forretningsmodell

Hva er bruksforlengelse? Bruksforlengelse er en forretningsmodell som tjener penger til virksomheten gjennom å:forlenge tiden produktet brukes (f.eks. gjennom vedlikehold, reparasjon og oppgradering av et...