Ledelseteorier på 1800 – tallet
Et paradigmeskifte
Den første industrielle revolusjonen som startet på sluttet av 1700-tallet var et viktig vendepunkt i ledelseteorienes historie. Perioden preges av store omveltninger og...
Generell systemteori
Systemteori ser på organisasjonen fra et fugleperspektiv og forteller oss hvordan den fungerer som en helhet og hvordan den bør fungere
Hva er forskjellen mellom å være en sjef og en leder?
Dagens sjefer kalles ledere, mens gårsdagens var sjefer med stor S. Det er vi alle enige om, men hva er egentlig forskjellen?
Prosesstyring
En gjennomgang av begrepet prosesstyring og hvilke teorier og modeller du kan benytte deg av for å oppnå en god prosesstyring.
Offentlige støtteordninger
Det offentlige har i Norge lange tradisjoner i å stille opp med entreprenør og grunderkapital.
Kapitalkilder: – Potensielle investorer
Hvilke investorkilder og -muligheter som finnes er i stor grad avhengig av om dette er en radikal- eller inkrementell innovasjon, eller bare en "me to" etablering.
Verdikonfigurasjon
Verdikonfigurasjonen beskriver bedriftens verdiskapning. Verdikonfigurasjonen viser hvordan de viktigste virksomhetsprosessene virker i den hensikt å skape verdi for virksomheten selv og dens kunder.
Verdiverksted
Verdiverksted betegner en bedrift som skaper verdi ved å løse unike problemer for kunder og klienter.
Automatisering
Automatisering er teknikker for å få systemer til å fungere uten- eller med liten grad av menneskelig medvirkning,
Verdinettverk
Verdinettverk betegner en bedrift som skaper verdi ved å koble klienter og kunder som er, eller ønsker å være, avhengige av hverandre
Industri 4.0 – den fjerde industrielle revolusjon
Industri 4.0 betegner den fjerde industrielle revolusjonen, hvor industri, produksjon, verdikjeden digitaliseres og integreres til en dynamisk enhet.
Database
En database er et elektronisk arkiv som kan sammenlignes med et manuelt arkivskap. Her finner du de viktigste grunnene for hvorfor du trenger en
Datanettverk (nettverk)
Et digitalt nettverk som kobler sammen alle brukerne i dette nettverket via en nettverktjener (nettverksserver)
Algoritme
En algoritme er en presis beskrivelse av en rekke handlinger som må utføres for å løse et spesifikt problem
Systemutvikling (Software Engineering)
Systemutvikling er prosessen med å lage og vedlikeholde informasjonssystemer.
Telemarketing
Telemarketing er planlagt, styrt og kontrollert bruk av telefonen til å markedsføre et produkt eller en tjeneste, enten som frittstående mediekanal eller i kombinasjon med andre media, rettet mot klart definerte målgrupper
Trade promotion (forhandlerstøtte)
Trade promotion er markedsføringsaktiviteter produsenter gir til mellomleddet for å stimulere etterspørselen etter deres produkter eller tjenester
Operativsystem
Operativsystemet styrer alt som skjer på en datamaskin og avgjør hvilke teknologier de er mulig å installere på den.
Informasjonssystem
Et system for innsamling, bearbeiding, lagring, overføring og behandling av informasjon
Tjenesteutsetting som konkurransefortrinn
Tjenesteutsetting kan i seg selv ikke skape konkurransefortrinn, men tjenesteutsetting kan være med på å forbedre virksomhetens eksisterende konkurransefortrinn
Allianse
En allianse defineres som en sammenkobling av krefter og ressurser (f.eks. selskaper) for en gitt eller udefinert periode, for å oppnå felles mål.
Innteksoptimalisering
Optimalisering av virksomhetens inntekter gjennom strategisk stimulering av etterspørselen etter virksomhetens verditilbud
Horisontalt og vertikalt kjedesamarbeid og integrasjon
Kjedesamarbeid skjer både horisontalt og vertikalt i distribusjonsleddet, og blant alle former for kjedesamarbeid.
Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
Mellomleddets posisjon og betydning har endret seg enormt med overgangen til det digitale markedet. Jeg ser her litt på deres rolle idag.
Foretaksnavn (firmanavn)
Et registrert navn på en juridisk selskapsenhet, med det formål å identifisere hvem den juridiske enheten er og hvilken selskapsform denne juridiske enheten er registrert under
Kjerneprosess 3: Menneskene
Menneskene er 1 av 5 dimensjoner i prosessperspektivet som skaper virksomhetens kundeverdier. Her ser vi litt nærmere på hva dimensjonen innebærer.
Salg og distribusjon som konkurransefortrinn
Å blokkere konkurrentene ute fra dominerende salgs- og distribusjonskanaler
Det kommersielle løpet
Det kommersielle løpet er betegnelsen på den delen av et outsourcingsforløp som fører frem til inngåelse av organisasjonen velge forretningsmodell.
Deretter må man velge anskaffelsesprosedyre,...
Kommunikasjon
Kommunikasjon er viktig for å utveksle nødvendig informasjon om forventninger til hva som kan leveres
Arbeid i utlandet ( utenlandsstasjonering )
Hvilke regler gjelder når en medarbeider blir stasjonert utenlandsk for å gjøre en jobb? Og hva skjer med trygdeytelsen deres i Norge?
Særeie og ektepakt
Selv om en skilsmisse kan være tøft nok rent følelsesmessig, kan dette også bli en kostbar fornøyelse hvis du ikke har en særeie avtale.
Ferie og feriepenger
En gjennomgang av hvilke lover og regler som gjelder for ferie og feriepenger i Norge.
Arbeidstid og overtid
Arbeidstid, fritid og overtid reguleres av arbeidsmiljøloven. I tillegg kommer tariffavtalens bestemmelser om arbeidstid.
Oppsigelsestid
Vanligvis varierer dette i de fleste arbeidsforhold fra en til seks måneder, avhengig av hvor viktig det er for arbeidsgiver å ha en forutberegnelighet
Stillingsinstruks (stillingsbeskrivelse)
En stillingsbeskrivelse angir stillingens ansvar/oppgaver og organisasjonsmessig plassering (Hva som forventes av vedkommende!)
Taushetsplikt
Taushetsplikt er en plikt til å hindre andre å få adgang eller kjennskap til visse opplysninger. Taushetsplikt kan følge av lov, instruks eller avtale.
Prøvetid
Formålet med å avtale prøvetid er å gi arbeidsgiver bedre mulighet til å vurdere om den ansatte passer i stillingen og har de faglige kvalifikasjoner som kreves
Fast og midlertidig ansettelse
Skal ansettelsen gjøres fast eller midlertidig, og hvilke regler finnes for fast- og midlertidig ansettelse?
Ansettelse
Ansettelse er en lovregulert form for avtalemessig forhold mellom to parter om utførelse av arbeid- Her får vi igjennom regelverket.
Eksempel på Arbeidsavtale
Et eksempel på hva en ansettelseavtale minimum må inneholde av informasjon.
Aa-registeret
Alle arbeidstakere skal registreres i Aa-registeret. Dette registeret skal inneholde en oversikt over alle arbeidsforhold i Norge
Verdi og verdier
I dagligtale benyttes begrepet verdi ofte om det som vi oppfatter som ”det gode”. Begrepet verdi står for: "Alt det som er verdifullt for menneske".
Budsjett og budsjettering
Mens et regnskap bygger på forhold som er tilbakelagt, er budsjettet en plan over de forventninger ledelsen har for framtiden. Budsjettet kalles derfor ofte et framtidsregnskap.
Personalhåndbok
Et dokument som skal gi de ansatte en komplett oversikt over hvilke rettigheter og plikter virksomheten og de har i arbeidsforholdet
Organisatoriske og strategiske problemer ved budsjettering
En gjennomgang av hvilke organisatoriske og strategiske problemer som kan oppstå ved budsjettering og som vi må ta hensyn til.
Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
En gjennomgang av de største forskjellene mellom de tradisjonelle salgs- og distribusjonskanalene og de nye digitale.
Pristeori : Pris i et historisk perspektiv
Helt fra Oldtiden har samfunnet prøvd å regulere prisen i et marked. De økonomiske teoretikerne slet lenge med å forstå hva som danner priser og verdi, En oppsummering av den historiske utviklingen finner du her.
Situasjonsanalyse (analyse av markedssystemet)
Ingen beslutninger blir bedre enn informasjonen den bygger på. Derfor trenger du en analysen av arbeidsbetingelsene før det er mulig å utvikle en plan.
Digital markedsstrategi
En langsiktig plan som forteller hvordan virksomhetens digitale markedsføring skal legges opp for å nå sitt digitale markedsmål.
Pliktetikk og deontologiske teorier om moral og etikk
At en teori er deontologisk vil si at det ikke er konsekvensene alene som avgjør om en handling er riktig eller ikke, også andre hensyn teller med.
Utilitarisme (nytteetikk)
Utilitarisme kalles ”nytteetikk”, og siden teorien er både en resultatorientert og konsekvensetisk teori inngår utilitarismen også som en del av konsekvensetikken
Økonomiplan (ressursplan)
En plan som tar angir hvilke ressurser virksomheten har og hvordan de skal brukes og forvaltes for å skape konkurransefortrinn og nå virksomhetens mål.
Lederen som doktor
Holistisk Systemledelse ser på lederen som en doktor, da en virksomhet er et kompleks system som best kan sammenlignes med menneskekroppen.
Den speilvendte Janteloven
Ønsker du å lære noe nytt, få folk til å høre på deg, prestere bedre enn gjennomsnittet eller bli en "vinnertype" må du starte med å ha troen på deg selv.
Ressursplanlegging
Ressursplanlegging er å utvikle rutiner og systemer som sikrer at organisasjonens personalbehov blir ivaretatt på kort og lang sikt.
Kjøpsprosessen
Hvilken prosess går forbrukerne igjennom når de skal kjøpe et produkt eller en tjeneste?
Telemarketing (telefonsalg)
Telemarketing er planlagt, styrt og kontrollert bruk av telefonen til å markedsføre et produkt eller en tjeneste, enten som frittstående mediekanal eller i kombinasjon med andre media, rettet mot klart definerte målgrupper
Referanseintervju
Hvorfor og hvordan gjennomføre et referanseintervju før du ansetter noen? Her får vi igjennom prinsippene.
Visuell profil
Den visuelle profilen er visuelle symboler som skal gi virksomheten en visuell identitet og personlighet i kundens øyne, samtidig som den visuelt skal skille virksomheten fra konkurrentene og gjøre det lettere for dem å huske virksomheten i ettertid.
Salgskanal
Med salgskanal menes fysiske måter en virksomhet kan selge sine produkter og tjenester på til sine kunder
Interessent , interessentanalyse og Interessentkart
Skal gi svar på: Hva gjør virksomheten, hvilke interessenter blir berørt av virksomheten, hvilken relasjoner finnes mellom dem og hvilken form for kommunikasjon krever dette?
SOFT-analyse (også kalt SWOP- og SWOT-analyse)
Hva er en SOFT-analyse eller SWAP-analyse eller SWOP analyse som nyere markedsføringsteori ofte omtaler denne analysen som? Hvordan gjennomføre en slik analyse, og hva kan jeg bruke den til?
Nettverk og relasjon
Selve ordet ”nettverk” er en metafor, hvor ordet ”nett” gir oss et bilde av de usynlige bånd som eksisterer mellom mennesker
Kunderelasjon
Kunderelasjoner handler om forholdet bedriften og kunden har opparbeidet seg over tid gjennom relasjonsbygging og kundetilfredshet
Kundelønnsomhet
Kundelønnsomhet er et uttrykk for hvor lønnsomme kundemassen er, og hvordan kundelønnsomheten varierer mellom kundegrupper og enkeltkunder
Markedssegmentering
En gjennomgang av hva markedssegmentering er og hvordan man kan bruke segmenteringsteknikker til å splitte et marked opp i mindre markedssegment.
Markedssynergier
De spesifikke synergieffektene som er knyttet med å gå inn i et nytt marked med et eksisterende eller nytt verditilbud.
Nettverkseffekter (nettverkseksternaliteter)
Nettverkseksternaliteter, også kalt nettverkseffekter, oppstår når hver ny bruker av noe skaper verdi for eksisterende brukere
Tosidig / flersidig marked
Situasjoner hvor en eller flere plattformer muliggjør interaksjoner mellom kundegrupper på ulike sider av markedet, og der man prøver å få de forskjellige sidene med på plattformen ved å kreve en passende kompensasjon fra hver part
Monopolistisk konkurranse
Ved monopolistisk konkurranse produserer bedriftene produkter som skiller seg fra hverandre i kvalitet og utforming, men bedriftene konkurrerer om de samme etterspørrerne. Monopolistisk konkurranse kalles derfor ofte for merkevarekonkurranse,
Verdikjede
Hva er en verdikjede og hvordan gjennomføre en verdikjede analyse for å avdekke virksomhetens arbeidsbetingelser og muliigheter
Markedssvikt
Markedsøkonomiens mål er å få til en effektiv ressursbruk. Dvs. å produsere mest mulig til lavest mulig kostnad. Oppnår man ikke dette oppstår det vi kaller markedssvikt.
Fullkommen konkurranse
I et marked med fullkommen konkurranse, vil både vil etterspørselssiden bestå av et stort antall forbrukere som kjøper varer og tjenester utfra de behov som skal dekkes, sin inntektssituasjon og formue.
Forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet
Et nesten like grunnleggende skille som skillet mellom produkt- og tjenestemarkedet, er skillet mellom forbruker- og bedriftsmarkedet.
Monopol
Finnes det kun en selger av en vare eller tjeneste, har vi et monopol. Ved monopol er det ingen konkurranse på tilbudssiden , bortsett fra enkelte substitutter.
Markedsøkonomi
I en ren markedsøkonomi kommuniserer aktørene kun gjennom prismekanismen. Gjennom prisene, og kun gjennom prisene, får produsentene informasjon om konsumentenes ønsker
Utviklingssamfunn ( utviklingsland )
Et samfunn som ennå ikke har tatt steget over til den siste rådende samfunnsformen
Informasjons – og kunnskapssamfunn
I overgangen fra industrisamfunnet til informasjons- og kunnskapssamfunnet har innsatsfaktorene flyttet seg fra muskelkraft til hjernekraft.
Nettverkssamfunn
Et samfunn hvor den sosiale strukturen består av nettverk som er drevet av mikroelektroniskbaserte informasjons- og kommunikasjons teknologier
Primær-, sekundær- og tertiærnæring
Begrepene primær-, sekundær- og tertiærnæringer er en måte å dele næringslivet inn på etter hvilket stadium i den evolusjonære utviklingen de tilhører.
Industrisamfunn
Jordbrukssamfunnet ble erstattet av et industrisamfunn gjennom de to første industrielle revolusjonene.
Forhandlingsøkonomi
Måten priser, inntektsfordelingen, offentlige støtteordninger og andre vilkår i arbeidsmarkedet blir bestemt gjennom forhandlinger.
Markedsføringens historie
Markedsføringens historie kan deles opp i fire distinkte tidsepoker: - Produkt- og produksjonsorientering, Salgsorientering, Markedsorientering og Samfunns- og verdiorientering
Jordbrukssamfunn
Etter å ha levd i et jeger- og sankesamfunn i over 100 000 år begynte vi å dyrke mat og holde husdyr som gav oss maten vi trengte for rundt 10 000 år siden
Jeger og sankesamfunn
Jeger og sakesamfunnet er den eldste samfunnsformen vi kjenner til og tidfestes til mer enn 3.000 år før Kristus fødsel, dvs. mer enn 5.000 år siden.
Kundeverdi
Kunder er alltid verdimaksimerende. De vil derfor alltid velge det produktet eller tjenesten som gir dem "mest opplevd verdi" for pengene
Blandingsøkonomi
John. M. Keynes blir ofte regnes som blandingsøkonomiens far, og hans bok «The General Therory of Employment, Interes and Money» står sentralt i denne økonomien.
Duopol
Et marked med duopol består av to tilbydere, og kjennetegnes ved: 1) Etablering er mulig, men vanskelig, 2) Produsenten må vurdere mottrekk fra konkurrentene.
Markedsform (markedsstruktur)
Markedet kan også deles inn etter markedsstruktur og markedsform. Markedsinndeling basert på markedsform bygger på en analyse hvor markedet blir delt opp etter følgende kriterier:
Samtale
En muntlig tekst som skapes fortløpende av to eller flere personer i samarbeid. Vi går her igjennom hva en samtale er m.m.
Resultatmål
Hvordan måle og vurdere resultatene (prestasjonen) til en virksomhet, en divisjon, avdeling eller andre enheter i en organisasjon?
Barneoppdragelse under svangerskapet
Fosterets utvikling blir bestemt av miljøet det lever i. Det moren spiser, drikker, føler og opplever i sine omgivelser påvirker dermed barnet
Barnets utvikling: 3 – åringen
Når barnet blir 3 år går vi over til en aktiv, strevsom og ikke minst morsom alder. Barnet blir nå stadig mer stødige i alt det de har lært de første årene.
Foredrag
Cicero, også kalt fordragskunstens far, har utarbeidet følgende arbeidsmodell for hvordan man skal gå frem når man skal holde et foredrag
Mål (målsetning)
Et mål er en angivelse av hva vi ønsker å oppnå en gang i fremtiden. Dette kan være et langsiktig eller kortsiktige mål.
Taktikk
Strategi er rettet mot å oppnå overordnede og langsiktige mål, mens en taktikk er mer kortsiktig og rettet mot å oppnå delmål og de handlingsvalgene og handlingsmønstrene vi følger i den hensikt å overvinne en gitt motstander.
Faktastoff og nyheter (budskaptyper)
Hva er forskjellen mellom faktastoff og nyheter, og hvilke former for faktastoff og nyheter finnes?
Eventyr
De eldste eventyrene er folke historiene som opprinnelig ble overlevert muntlig gjennom generasjoner fra en person til neste.
Myte
Hva er en myte og hvilken funksjon har myter i kommunikasjon, markedsføring og ledelse? Vi går her igjennom disse spørsmålene.
Bruksforlengelse som forretningsmodell
Hva er bruksforlengelse?
Bruksforlengelse er en forretningsmodell som tjener penger til virksomheten gjennom å:forlenge tiden produktet brukes (f.eks. gjennom vedlikehold, reparasjon og oppgradering av et...