E-postlister: Hvordan få tak i og administrere e-postadressene til dine nyhetsbrev?
Råd og tips for hvordan du skal gå frem for å bygge opp en lovelig epostliste til ditt nyhetsbrev og epostkampanjer
Kundeorienterte nyhetsbrev vs. redaksjonelt uavhengige nyhetsbrev
De finnes to hovedtyper nyhetsbrev: Kundeorienterte og redaksjonelt uavhengige nyhetsbrev. Her ser jeg nærmere på forskjellen mellom dem.
E-postmarkedsføring
E-postmarkedsføring er masseutsendelse av skreddersydde e-postmeldinger til utvalgte mottakere. Rimelig, rask og målrettet markedsføring.
Normalisering
Metode for å kontrollere strukturen på relasjonsdatabasen før den implementeres. Mål: unngå redundans og problemer med anomalier.
Tema for nyhetsbrevet
Planleggingen av en nyhetbrev kampanje bør alltid starte med en definisjon av temaet for nyhetbrevet.
Hvilken domene-strategi bør internasjonale og fler-språklige nettsteder velge?
I min forrige artikkel så jeg på viktigheten av å velge riktig topp-domene og domenenavn. I denne artikkelen skal jeg se litt nærmere på...
Bruk av avmeldingslink og avmeldingsside i dine nyhetsbrev
All massedistribuert epost MÅ inneholde en avmeldingslink som mottakerne kan klikke på for å melde seg av nyhetsbrevet
EFQM modellen ( European Foundation of Quality Management )
EFQM ( European Foundation of Quality Management ) er et kvalitetssikringsverktøy som kobler strategisk planlegging og kvalitetssikringsarbeid sammen.
Bruk av sporing i epost (sporingsfunksjoner)
Selv om disse sporingsfunksjonene er ekstremt nyttige og hjelpsomme for alle som jobber med epostmarkedføring, så anbefaler Gmail, Yahoo og Outlook at du IKKE bruker dem.
Valg av epost format for nyhetsbrevene
Hvilket epost format bør du velge for nyhetsbrevene dine for å være sikker på å komme frem og at mottakeren kan lese det?
Hvor mange epostmeldinger kan jeg sende ut uten å bli oppfattet...
Send ikke ut så mange epostmeldinger samtidig at du blir blokkert på grunn av volumet. Her finner du rådene du må tenke på før du sender ut
Målgruppe: Hvem er det du prøver å nå med dine nyhetsbrev?
Sett deg et mål. Velg deretter hvem du ønsker å nå, få tak i deres adresse, før du sender dem skreddersydde budskap som du følger opp.
Interne informasjonskilder
Grovt sett kan disse informasjonskildene sorteres i tre kildekategorier; skriftlig, muntlig og elektronisk registrert informasjon.
Idégenerering metoder
For å redusere disse barrièrene, finnes det ulike idégenerering metoder vi kan benytte oss av for å komme frem til nye ideer som kan danne grunnlaget for en fruktbar problemstilling.
Tilbakemeldingens betydning i endringsprosessen
Forskning viser at tilbakemelding fyller en rekke behov både for individer og for organisasjonen i forhold til: forbedret ytelse, redusert usikkerhet, forbedret selvbilde og med hensyn til måloppnåelse
Forskningsbudsjett
For å få en oversikt over hvor mye penger analysen trenger må du utvikle et budsjett. Dvs. en økonomisk handlingsplan.
Oppfølging av situasjonsanalysen
Siste fase er oppfølging av resultatene, og går i korthet ut på å kontrollere hvorvidt anbefalingene blir satt ut i livet.
Situasjonsanalyse og rapportskriving
Siste fase i analyseprosessen er å tolke analysene og samle konklusjonene i en oversiktlig rapport.
Hvilken informasjon må samles inn i en situasjonsanalyse?
Når vi snakker om egenskaper ved undersøkelsesenhetene, tenker vi på hvilke variabler vi trenger og hvilke verdier disse variablene kan måles i.
Nettsted som salg- og markedsføringkanal
En oversikt over hva man bør ta med i en nettbutikk for å opplylle lovverket på området og kundens forventninger.
Hva innebærer dette i praksis?
HMS lovverket jeg gikk igjennom betyr at virksomhetens ledelse og HMS ansvarlig må skaffe seg oversikt over og gjennomføre følgende forhold:
Prognosering
Hvordan utvikle en prognose i forbindelse med en situasjonsanalyse?
Situasjonsanalysens dataanalyse
Kategoriserer og analysere dataene med sikte på å beskrive og forstå hva vi har funnet.
Valg av metode for datainnhenting til situasjonsanalysen
Hvordan skal jeg få tak i informasjonen jeg trenger til min situasjonsanalyse? Jeg går her igjennom det du må tenke på.
Kilder til informasjon i forretningsplanen
Hvem som har bidratt til utarbeidelsen? Hvilke metoder og kilder som er benyttet? Faktarelevant informasjon som bygger opp under kvaliteten og troverdigheten til det som presenteres.
Valg av problemstilling til situasjonsanalysen
Et problem er dissonans mellom ønsket tilstand og opplevd tilstand. Å formulere problemstillingen er både vanskelig og viktig
Hvorfor forlater kundene deg og dine nyhetsbrev?
En gjennomgang av de viktigste grunnene til at folk melder seg av en nyhetsbrev liste.
Verdipyramiden: – Hvem skapes verdiene for?
Verdipyramiden viser hvem virksomhetens verdier skapes for og rangerer interessentene etter deres viktighet.
E-postmarkedsføringen må integreres som en del av markedsføringsprogrammet
E-postmarkedsføringen må ses på som en del av virksomhetens markedsføringprogram og integreres med dette programmet og de systemene dette programmet bruker.
Planleggingsmodell for e-postmarkedsføring
Utgangspunktet er virksomhetens markeds- og kommunikasjonsplan, da målet med satsningen er å nå definerte markedsmål og/eller løse kommunikasjonsoppgaver med høyest mulig ROI
Autentisering og identifisering av epost og avsenderen
Hvordan autentiserer og identifiserer mailserverne eposten du sender, og hva må du huske på for å ikke bli blokkert av deres anti-spamfilter?
Emne feltet er halve jobben i et nyhetsbrev
Råd og tips om hvordan du bør formulere emne feltet i nyhetsbrevet for å oppnå høyest mulig "open rate".
Barnets utvikling: 2 – åringen
I denne fasen får barnet etter hvert en stadig sterkere jegbevissthet og blir også mer oppmerksomt på og interessert i andre mennesker.
Behov, motiver og verdier
Det finnes ingen standardisert inndeling av menneskelige verdier, men det ser det ut til at våre verdier faller i tre hovedkategorier:
TRC-modellen (en hybrid ledelseteori)
TRC-modellen er en hybrid ledelseteori på linje med integrert ledelse, og har i bunn og grunn det samme budskapet.
Feilkilder og usikkerhet ved situasjonsanalyser
Selv om du har kvalitetssikret alle ledd i analyseprosessen, vil resultatene du har kommet frem til ikke være feilfrie av ulike årsaker. La oss derfor gjøre oss kjent med de mest grunnleggende feilkildene.
Balansert målstyring og læring og vekst perspektivet
Dette perspektivet danner grunnlaget for suksess på de andre områdene. Målet er å utvikle mål og målinger som driver læring og vekst.
Balansert målstyring og det interne prosessperspektiv
Dette er 1 av 4 grunnleggende perspektiv for å kunne utvikle et Balanced ScoreCard.Her ser jeg litt nærmere på hva dette betyr,
Balansert målstyring og Kundeperspektivet
Kundeperspektivets oppgave er å identifisere virksomhetens kunder og de markedssegmentene virksomheten har valgt å konkurrere innenfor.
Motivasjon (motiv)
Motivasjon er en prosess som påvirker retningen, utholdenheten og styrken i all målrettet menneskelig atferd.
Skatt og skattetrekk
Skatt er økonomiske ytelser fra private til det offentlige uten konkrete vederlag. Her ser jeg på norske skatteregler.
Betaling av merverdiavgift
6 ganger i året skal alle merverdiavgiftpliktige virksomheter sende inn en omsetningsoppgave til Fylkesskattekontoret.
Hvordan registrere selskapet i merverdiavgiftsmanntallet?
Benytt skjemaet samordnet registrering for å registrere bedriften i merverdiavgiftmanntallet.
Bacheloroppgaven sin oppbygning
Disse retningslinjene følger en klassisk oppgavestruktur, og skal være en hjelp til å gi det faglige arbeidet en best mulig presentasjon.
Merverdiavgift (MVA), også kalt moms
Merverdiavgift, også kalt moms eller mva, er en generell omsetningsavgift på forbruk av varer og tjenester som forbrukerne skal betale til staten.
Kvalitative prognosemetoder
De to mest kjente kvalitative prognoseteknikkene er utvilsomt Delphi - metoden og Scenario - metoden.
Volum og volumanalyse
Volum forteller hvor mange aksjer som omsettes til enhver tid, målt i kroner eller antall aksjer som blir omsatt.
Bollinger-bånd
Bollinger-bånd ble utviklet av John Bollinger tidlig på 1980-tallet. De brukes til å identifisere ekstreme oppturer eller nedturer i pris.
Elliott bølgeteori og Fibonacci analyse
Ralph Nelson Elliott viste til tre viktige aspekter av prisbevegelse i teorien sin: mønster, forhold og tid.
Gyldent kors og dødskors i en aksjeanalyse
Det gyldne korset, eller gullkorset som det også kalles, er et bullish diagrammønster som signaliserer et brudd med den langsiktige trenden.
Glidende gjennomsnitt
Hva er glidende gjennomsnitt?
Et glidende gjennomsnitt er et gjennomsnitt av en skiftende enhet med priser beregnet over et gitt antall dager. Et glidende gjennomsnitt...
Kvantitative prognosemetoder
Mens de kvalitative prognosemetodene gir kvalitative data om prognoseobjektet, gir de kvantitative prognosemetodene kvantitative data om prognoseobjektet.
Relative Strength Index (RSI)
Relative Strength Index (RSI) indikatoren er en av de mest brukte innen teknisk analyse, og ble utviklet av J. Welles Wilder i 1978
Momentum aksjer er børsvinnerne, hvorfor?
Et entydig forskningsmateriale de siste 30 årene viser at momentum aksjer gir signifikant større avkastning enn andre aksjer
Formasjoner i aksjekursen
Ved at formasjonene dannes av en samling av støtte- og motstandsnivåer som oppstår som en følge av korreksjonsbevegelser i en trend.
Prognose metoder for beregning av potensiale
En gjennomgang av metoder for å beregne potensiale i en prognose
Hvordan beregne potensialet og motivasjonen?
En gjennomgang av hvordan du beregner potensialet og motivasjonen i prognose situasjoner
Selementanalyse
Hva er en selementanalyse, hva kan slike analyser brukes til og hvordan bruke selementanalyser?
Kontinuitetsmønstre i en aksjeanalyse
Kontinuitetsmønstre indikerer en pause i en trend, noe som tyder på at den forrige retning vil gjenopptas etter en periode.
Støtte og motstand teori
Støtte og motstand er et av de mest brukte verktøyene innen i teknisk analyse fordi de er lett å bruke. Vi går her igjennom modellene.
Trend og trendforlengelse
Trend er det viktigste konseptet i teknisk analyse, og brukes for å definere den generelle retningen på en markedsbevegelse for ulike tidsperioder.
Candlestick diagram
Et Candlestick diagram gir deg mulighet for å avlese flere verdier i ett diagram, og er et avde mest brukte diagrammene innen teknisk analyse.
Diagrammer for aksjeanalyse
Diagrammer står sentralt i en teknisk analyse, da dette er verktøyet vi bruker for å få et visuelt bilde av utviklingen til aksjekursen.
Dow – Teori
Teorien omhandlet aksjemarkedets sammenheng med de grunnleggende økonomiske forretningsbetingelsene.
Teknisk analyse av aksjer
Teknisk analyse går ut på å bruke tidligere kursbevegelser til å spå fremtiden, altså se på om historien gjentar seg.
Multippel analyse
Verdivurdering basert på multippel analyse tar utgangspunkt i sammenliknbare selskaper hvor verdiinformasjon er tilgjengelig.
Skatt på opsjoner, forwards og futures
Gevinster eller tap på opsjoner beskattes når de realiseres, dvs. i henhold til det såkalte realisasjonsprinsippet. Opsjoner realiseres ved innløsning, bortfall eller stengning
Spørreskjema og spørreskjema design
Mesteparten av det man vet, er basert på generelle erfaringer. Imidlertid har dette - sammen med endel eksperimenter- ført til at man vet ganske mye om emnet og problemene.
Spørreskjema : Spørsmål og ordbruk
En viktig del av spørreskjema design er å stille de riktige spørsmålene og velge de riktige ordene. Vi går her igjennom hva du må tenke på.
Forwards og futures
En avtale mellom to parter om å kjøpe eller selge underliggende verdipapir til en bestemt pris på et bestemt tidspunkt i fremtiden
Arbitasje
Arbitrasje innebærer at investoren oppnår en risikofri gevinst ved å utnytte prisskjevheter på verdipapirer.
Opsjonsbasert analyse og -verdsettelse
En opsjon er en rettighet, ikke plikt, for eier til å kjøpe eller selge et aktivum til en avtalt pris eller dato.
Opsjonssikring og avkastning
Samspillet mellom aksjer og opsjoner er spesielt egnet til å begrense investorens kursrisiko.
Opsjon kombinasjoner
Ved å kombinere kjøps- og salgsopsjoner kan en investor oppnå en avkastning som svarer til hans forventninger og ønsket risikonivå.
Hypotese og hypotesetesting
En hypotese er en konkretisert antagelse om et faktiske forhold, eller en teori som er gjort om til en påstand som lar seg teste empirisk.
Samtaletyper/telemanus
En gjennomgang av hvordan du bygger opp telefonsamtalene til din neste telemarketing kampanje.
Utgående telemarketing (telefonsalg)
Planleggingen av en utgående telefonmarkedsføring kamapanje bør følge denne prosessen...
Gratis og betaltjenester på telefonen
Grønt nummer virker slik at den som ringer inn for å kjøpe eller for å få nærmere informasjon, ikke blir belastet for tellerskritt.
Generalisering og estimering av en stikkprøve
Å generalisere betyr at vi trekker allmenngyldige slutninger om noe basert på innsamlede kvantitative data.
Avgifter og sikkerhet ved kjøp og utstedelse av opsjoner
I tillegg til opsjonspremien, må investoren også betale avgifter ved hver transaksjon. Vi går her igjennom kostnadene.
Sannsynlighet og sannsynlighetsregning
Sannsynlighet er en angivelse av hvor stor sjansen er for at noe skal skje. Sannsynligheten angis som et tall mellom 0 og 1.
Opsjonspremien (kursen på opsjonen)
Opsjonens verdi er til enhver tid lik kursen på opsjonen i opsjonsmarkedet. Kursen på opsjonen, dvs. opsjonspremien, består av to deler; realverdi og tidsverdi
Salgsopsjoner (PUT)
Salgsopsjoner gir kjøperen rett til å selge de underliggende aksjene til innløsningskursen innen bortfallsdagen.
Kjøpsopsjoner (CALL)
Kjøpsopsjoner på aksjer gir kjøperen retten til å kjøpe de underliggende aksjene til avtalt innløsningskurs frem t.o.m. bortfallsdagen.
Opsjoner
Opsjoner gir deg en rettighet (men absolutt ingen plikt) til å kjøpe eller selge verdipapirer (f.eks. aksjer, valuta, indekser)
Kapitalverdimodellen (CAPM)
Et verktøy for å estimere den forventede avkastningen sett i relasjon til risikoen for en enkeltaksje. Vi går her igjennom modellen.
Fama-French tre-faktor modellen
Fama og French (1992) hadde til hensikt å kartlegge hvilke påvirkninger markedsbetaen og de observerte anomaliene størrelse, E/P, gjeldsgrad og B/M hadde hatt på den aksjekursen
Arbitrasjeprisingsteorien (APT)
Å utnytte feilprising av aktiva på en slik måte at en risikofri profitt kan oppnås, kalles arbitrasje. Vi har her igjennom modellen.
Avvik fra kapitalverdimodellen – anomalier
Sammenhenger mellom selskapers gjennomsnittlige avkastning og karakteristiske egenskaper som ikke kan forklares ut ifra kapitalverdimodellen
Avkastningskrav
For å kunne måle hvorvidt rentabiliteten er god trengs det et avkastningskrav å se rentabiliteten i forhold til.
Residual Income (EVA)
Residual income modellen analyserer den reelle verdien av egenkapital som summen av to komponenter. Vi går her igjennom modellen.
Inngående telemarketing (telefonsalg) og innkommende samtaler
Inngående telemarketing er å betrakte som en avansert svarservice, og brukes i forbindelse med direkte markedsføringskampanjer som legger opp til at kunden skal gi sin respons ved å ringe til selgeren.
Gordons Growth formel
Den enkleste formen for predikering av fremtidig utbytte er å forutsette at utbytte vokser evig med en konstant rate.
Dividendemodellen (Gordons formel)
Dividendemodellen er den enkleste og eldste nåverditilnærmingen ved verdsettelse av aksjer, og er mye brukt av praktikere.
Fordeler og ulemper ved telemarketing
En gjennomgang av fordeler og ulemper ved telemarketing som markedsføringskanal.
Egenkapitalmetoden
Egenkapitalmetoden har samme oppbygning som totalkapitalmetoden, men tar ulikt hensyn ved behandling av gjeld.
Totalkapitalmetoden (EBITDA)
Totalkapitalmetoden er den mest brukte fundamentale verdsettelsesmetoden. Metoden neddiskonterer de fremtidige kontantstrømmene.
Telemarketing former
Vanligvis skiller vi mellom to former for telemarketing : Utgående- og inngående telemarketing. Forskjellen kan forklares slik:
Nåverdi, neddiskonterer og effektiv rente
Nåverdi refererer til det faktum at en krone idag er mer verdt enn en krone en gang i fremtiden.
Rammeverk for fundamental verdsettelse
Det fjerde steget i utredningen er å gjennomføre den fundamentale verdsettelsen av selskapet og finne et verdiestimat per aksje.