Valg av avsenderadresse for nyhetsbrevet eller epostkampanjen
Hvilken avsenderadresse bør du velge for å være sikker på at epostmeldingen kommer frem og at mottakeren leser meldingen din?
Unngå «fy-ord», JavaScrip, Flash, Video og følg disse reglene for bruk...
Den vaneliste feilen folk gjør er å bruke et registrert “spam” ord i sine nyhetsbrev og epostkampanjer.
Hva bør være kjernen i bedriftens CSR strategi?
En god CSR strategi bør bestå av fire grunnpilarer, økonomi, økologi, etikk og sosialt ansvar, og er integrert som en del av omdømmestrategi
Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
For å avgjøre dagens situasjon og virksomhetens fremtidsplaner kreves det at vi gjennomfører en situasjonsanalyse.
Bildekor
Mange glemmer at bilen er et av de rimeligste og viktigste reklame mediene en virksomhet har, og at reklameplassen allerede er betalt!
Papir og formater
En stilmanual bør inneholde retningslinjer for bruk av formater og papir.
Forretningsetikk og samfunnsansvar
For at en organisasjon skal være harmoni med omgivelsene og vokse på en bærekraftig måte må de ta samfunnsansvar og ha høy forretningsetikk
Hva koster en nettbutikk?
Å etablere en nettbutikk koster ikke lenger flere hundre tusen kroner. Faktisk kan små- og mellomstore virksomheter idag etablere profesjonelle nettsider med en integrert nettbutikk for under NOK. 10.000.-
Tidspunkt: Hvilken dag og klokkeslett lønner det seg å sende ut...
Hvilken dag skal du sende ut dine nyhetsbrev? Hvilken dag har størst sjanse for at mottakere åpner og leser dine nyhetsbrev og kampanjer?
Valg av angrepsvinkel, argumentasjon og illustrasjoner i nyhetsbrevet
Du kan skrive et selgende nyhetsbrev uten å ha den helt store ideen. Ofte rekker det å finne den beste måten å angripe problemet på.
Brann – og eksplosjonsvern
Alle plikter å opptre aktsomt for å forebygge brann og eksplosjoner. Arbeid som medfører risiko for brann krever spesielle forsiktighetsregler
Bilder og fotobank
Dette designelementet kan gjøre selskapets visuelle identitet bedre og mer interessant. Dårlige bilder blir i beste fall ignorert – men tar altfor ofte bort fokus fra det man prøver å kommunisere.
Mønster og skrifttyper
En gjennomgang av hvilke krav som stilles til definisjon av mønster og skrift i stilmanualen som definerer den visuelle profilen.
Sitat
Med sitat menes gjengivelse av en tekst fra en annen kilde nøyaktig slik den forekommer i sin opprinnelige form.
Bildetekst
Bildetekst bør fortrinnsvis stå sammen med bildet den hører til, men kan plasseres både over, under og ved siden av bildet, eventuelt i en egen spalte.
Skrifteffekter
En gjennomgang av bruk av skrifteffekter i typografien og komposisjoner.
Skriftstørrelse (skriftgrad)
Gjennomgang av skriftstørrelsene sin rolle, hvordan de beregnes og brukes i typografien for å få til en god kommunikasjonsprosess.
Orddeling
Orddeling er deling av ord når det ikke er plass til hele ordet på slutten av en linje, og det er uhensiktsmessig å ta hele ordet over på neste linje.
Linjelengde
Lengden på en tekstlinje er den lengden som er definert som ramme for tekstlinjene i en spalte eller en kolumne.
Bedriftens samfunnsansvar for klimaendringer og miljøproblemer
Alle bedrifter har et samfunnsansvar når det gjelder å begrense klimaendringene og miljøproblemene bedriften skaper, direkte eller indirekte.
Datavarehus
Et databasesystem som organiserer innsamlede data på en tematisk måte
Marger
Marg er avstanden mellom sidekanten og skriften, eller luften som omgir en typografisk oppstilling. Vi går her gjennom reglene som gjelder.
Linjejustering
Mens skytningen angir den loddrette avstanden mellom satslinjene, betegner linjejustering den vannrette avstanden mellom de enkelte ordene.
Linjeavstand
Linjeavstand, også kalt "skyting", er den loddrette (vertikale) avstanden mellom to grunnlinjer (satslinjer).
Varemerke former
Det finnes ulike typer merker. De vanligste merkeformene er disse fem:
Forholdstallanalyse
På bakgrunn av det omgrupperte og justerte finansregnskapet er det nå mulig å foreta en forholdstallanalyse for å kunne foreta en risiko- og en rentabilitetsanalyse
Interne strukturer og styringsmekanismer
Skal ønsket inntjening og effektivitet kunne oppnås, er det ikke nok å trekke transaksjonene ut av markedet og organisere dem innenfor et hvilket som helst foretak.
Mobil e-handel
På denne siden har jeg samlet noen gode råd for mobil e-handel du bør tenke på når du skal legge virksomhetens mobile e-handelstrategi.
Bedriftens samfunnsansvar i fattigdomsbekjempelse
Alle bedrifter må ta et større ansvar for å bekjempe fattigdommen de opplever i sitt lokalmiljø enn lovverket pålegger dem å gjøre.
Betydningen av opprinnelsesland
I følge Solberg er det allment akseptert at opprinnelseslandets profil kan påvirke kundenes evaluering av produkter.
Styring og kontroll av nettbutikken
Sentralt i styring og kontrollprosessen står måling og evaluering av tre faktorer: Synlighet, trafikk og konverteringsgrad
Styring, kontroll, læring og vekst
Styring, kontroll, læring og vekst er fire viktige stikkord når vi snakker om merkevarebygging.
Målgruppe for merkevarebyggingen
Planleggingen av merkevarebyggingen må starte med at målgruppen for merkevarebyggingen blir definert.
Intern merkebygging
Intern merkebygging handler om å skape en organisasjon som har en felles holdning til merkevaren og hva den representerer
Aakers elements of a corporate brand
Aakers elementer knyttet til et corporate brand er følgende elementer som må settes sammen på en unik måte for å skape et verdifullt omdømme
Balmers ACID-test
ACID-testen ble først utviklet i 1999 og ble skapt for å identifisere svakheter ved virksomhetens nåværende identitetsstrategier og ledelse for å prioritere hvilke identitetsendringer som må til
Oppfattet merkekvalitet og andre merkeaktiva
En gjennomgang av betydningen av oppfattet merkekvalitet og andre merkeaktiva for merkeverdien.
Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
Ingenting er mer frustrerende enn trege nettsider.
Ikke bare straffer Google trege hjemmesider, med erfaring viser også at svært mange går videre til andre søkeresultat...
Merkeassosiasjoner
En merkeassosiasjon er alt som er "linket" i hukommelsen til et merke. Det vil si alle assosiasjoner i form av tanker og mentale bilder som dukker opp på netthinnen når vi blir eksponert for eller hører om merket
Merkelojalitet (Brand Loyalty)
Det vil alltid være dyrere å skaffe nye kunder enn å holde på de eksisterende. Man kan godt si at merkelojalitet er kjernen i merkeverdi siden den vil være en indikator på hvor lett en kunde vil bytte merke
Ingrediensallianser
En ingrediensallianse er når to samarbeider samarbeider om å lage et kombinasjonsprodukt som inneholder minst en viktig produktkomponent fra hvert av merkene.
Merkesamarbeid
En felles branding aktivitet der to eller flere merker blir presentert samtidig for forbrukerne
Endring av assosiasjoner
En gjennomgang hvordan vi kan endre etablerte merkeassosiasjoner til et merke.
Bedriftens samfunnsansvar (CSR) – en modningsprosess
Utviklingen i bedrifters arbeid med å ta stadig mer samfunnsansvar beskrives ofte som en reise eller en stegvis utvikling over tid.
Merkekjerne og merkeholdning
Skal assosiasjonsnettverket ha verdi for en virksomhet må assosiasjonene være sterke, positive og unike.
Kulturbærere
En gjennomgang av de viktigste kulturbærerne i en organisasjon.
Devaluering
I land med fast, men justerbar valutakurs vil formelle vedtak om nedskrivning/devaluering av valutakursen være både viktig og nødvendig i visse situasjoner.
Langsiktig likevektsrealvalutakurs og fluktuasjoner i valutakursene
Land med flytende valutakurs må regne med betydelige fluktuasjoner i valutakursen på kort og mellomlang sikt, dvs 0 – 3 år.
Viktige oppgaver i kundeperspektivet
Markedsinformasjonen vi får fra virksomhetens Business Intelligence system brukes til å løse følgende markedsoppgaver.
Kundetilfredshet som markedsmål
Kundetilfredshet er et eksempel på et mykt markedsmål som ofte brukes som markedsmål for kundeoppfølgingen (back-end programmet).
Valg av pengepolitisk regime – fast eller flytende kurs
Valget av pengepolitisk regime innebærer viktige konsekvenser for pengepolitikken, og for økonomien som helhet. Både fast og flytende valutakurs innebærer fordeler og ulemper.
Realvalutakurs
Realvalutakursen viser prisnivået i et land i forhold til prisnivået i andre land, målt i felles valuta.
Endringssamtale
En samtale lederen har med en medarbeider for å få dem til å innse behovet for endring og for å få dem til å ta aktivt del i arbeidet som er nødvendig for at endringen skal finne sted.
Overskudd/lønnsomhet som markedsmål
Salgsvolum og markedsandel er som nevnt et sentralt resultatmål for de fleste bedrifter av strategiske og finansielle årsaker, selv om stadig flere argumenterer at dette blir en for snever måte å vurdere effektiviteten av markeds- og salgsorganisasjon på bakgrunn av inntektene alene.
Salgsvolum og markedsandel som markedsmål
Bruk av salgsvolum og markedsandeler som markedsmål for markedsføringen.
Systemløpet
Neste punkt i outsourcingforløpet er at organisasjonen beslutter om det må anskaffes et nytt system, eller om det man eventuelt har kan tilpasses.
Personalløpet
Personalløpet defineres som forløpet fra ledelsen som informerer medarbeidere om eventuelle nedbemanningsprosesser som kan forekomme i forbindelsen med outsourcing
Bokstav og skriftsystemer
Et skriftsystem eller en skrift er et symbolsystem, oftest i form av grafiske tegn, som blir brukt til å representere språklige uttrykk.
Organisasjonsforløp
Organisasjonsforløpet er første etappe i outsourcingsforløpet. Outsourcing er en organisasjonsendring, da en del av organisasjonen settes ut til en annen bedrift
Renhold av lokaler
Renhold er en viktig støtteaktivitet i enhver bedrift. Statistisk sett utgjør renhold og energi rundt 25% av driftsutgiftene for en eiendom.
Oppfølgingssøknader av patenter
De fleste av virksomheter som har registrert ett patent sier at de har levert oppfølgingssøknader til sin opprinnelige patent.
Verdsettelse av patenter og patentporteføljer
Etter å ha brukt ressurser på å finne opp, søke om patenter og håndheve sine rettigheter så er det muligens et spørsmål som gjenstår – hva er det verdt?
Bruk, salg og lisensiering av IP-rettigheter
Det er tre måter å skape verdi fra IP rettigheter. Bruk de, selg de eller lei de ut.
Patentkrenkelser
En gjennomgang av hva man kan gjøre ved patentkrenkelser.
Kartlegging av kjent teknikk
Før det er mulig å søke om å få patent på en ny teknisk løsning av et praktisk problem, må man forsikre seg om at andre ikke har registrert patent rettigheter på lignende tekniske løsninger.
Motivasjonsbegrepet i en historisk sammenheng
En gjennomgang av den historiske utviklingen i motivasjonsbegrepet og teoriene tilhørende hver epoke.
Mihalyi Csikszentmihalyi’s flyt-teori
Når kravene en arbeidsoppgave stiller stemmer helt overens med kompetansen til den som utfører dem, vil de i en kortere eller lengre periode oppleve en følelse av flyt
Distributører og andre mellomledd
En distributør er et mellomledd som tar inn varer som videreselges til et sisteledd (detaljistledd) i en distribusjonskjede
Branninstruks
Alle virksomheter er pålagt å ha en branninstruks som alle medarbeiderne er blitt gjort kjent med.
Arbeidsforholdet
Norsk lovgivning setter en del krav til formelle dokumenter som må foreligge mellom virksomheten og dens medarbeidere.
Mobilregler
Virksomheten bør ha en klar strategi for bruken av mobiltelefon i jobben, som støttes av et reglement som forteller hvordan mobiltelefonen skal brukes i jobben
E-postregler
For å sikre at sensitiv informasjon ikke kommer på avveie eller at ansatte bruker virksomhetens datautstyr til uønskede handlinger bør alle virksomheter utvikle klare e-postregler for alle sine medarbeidere
Antikorrupsjon regler
Involvering i korrupsjon eller mistanke om korrupsjon kan føre til alvorlige konsekvenser, som straffeansvar og omdømmetap for både organisasjonen og involverte personer
Lagringssystem
3 forskjellige lagringssystemer og hvordan de fungerer med FIFOprinsippet.
Logistikkostnader
En oversikt over de vanligste logistikkostnadertil en virksomhet.
Logistikk prognoser
Prognosene skal hjelpe bedriften med å foreta gode beslutninger, og er derfor gjerne det første man gjør under planleggingsfasen
Bestillingsystemer
En bestilling kan initieres på ulike måter. Her skiller vi mellom to typer systemer: kontinuerlig eller periodisk oppfølging av lagerstatus
Management – ledelse
Management-ledelse eller profesjonell ledelse er den nyeste ledelsesformen som har fått innpass i Norge.
Andre nødvendige informasjonssystemer
Hvilke andre nødvendige informasjonssystemer virksomheten trenger, utenom de jeg allerede har vært inne på er avhengig av hva virksomheten holder på med og hvem som er deres kunder.
Strukturell formalisering
Formalisering er oftest skriftelige policyer og prosedyrer, og kan ta former som regler, formelle prosedyrer, organisasjonskart o.l.
“Hit spots”
”Hot spots” er et begrep hun bruker for å beskrive hvor kreativitet oppstår.
Implementeringsprosessen
Implementeringfasen går i praksis ut på å planlegge hvordan innovasjonen skal lanseres ovenfor hvem og ved bruk av hvilke virkemidler.
Visjon som styringsverktøy
Ingenting gir en person en så sterk ledesnor som en visjon, et mål og en strategi å arbeide etter – en sannhet som har vært forkynt i årtusener.
Kjerneprosess 4: Informasjon
Informasjonen virksomheten besitter og måten den benytter seg av den i verdiskapningen er virksomhetens viktigste strategiske ressurs.
Opplæring og mestringtro
Hvilken sammenheng finnes det mellom virksomhetens opplæring og de ansattes mestringtro?
Opplæring og organizatonal commitment
Her ser vi på sammenhengen mellom opplæring og organizatonal commitment
Aktiv (praktisk) og passiv (teori) opplæring
Hvordan skal opplæringen legges opp? Valget vil her stå mellom å velge en aktiv eller passiv opplæring.
Resultatmål
Et mål som forteller hva resultatet av innsatsen skal bli i kroner og ører. Normalt uttrykt som et lønnsomhetsmål.
Selgertyper
Selgertyper er en fellesbetegnelse for selgerens personlighetsegenskaper og forklares gjennom de tradisjonelle typeteoriene og trekkteoriene.
Selgerstil
En selgerstil er en samlebetegnelse for å beskrive hvordan en selger går frem for å skaffe seg en ny kunde og følge denne opp etter ordren.
Domenenavn – virksomhetens identitet på Internett
Et domenenavn fungerer som en adresse til informasjon og tjenester knyttet til en person eller en organisasjon på Internett.
Rekruttering og opplæring
Rekruttering og opplæring av nye medarbeidere står sentralt hvis man ønsker å utvikle en lærende organisasjon.
Kanonisk praksis / Ikke-kanonisk praksis
Hva ligger i disse begrepene, hva betyr denne teorien i praksis og hvordan påvirker den opplæringen?
Hvordan lykkes med salg i tøffe tider?
En artikkel som går igjennom hvordan en selger og salgsleder skal lykkes med salg i tøffe tider. Vi gir deg her en rekke nyttige råd og tips.
Business Process Modeling Notation
En standardisert måte å tegne flytdiagrammer for organisasjoner og forretningsprosesser på.
Verdiskapningprinsipp
Verdiskapningprinsippet angir hva som er formålet med virksomheten. Vi skiller her mellom profittmaksimering, omsetningmaksimering, kostnadoptimalisering og non-profit.
Translatørkompetanse
Translatørkompetansen består av kunnskap, mot, tålmodighet og styrke. Vi går her igjennom begrepet og hvorfor dette er viktig i en endring.
10 strategier for å bli en ener i salg
Superselgeren skiller seg ut fra de middelmådige gjennom sin arbeidsmetodikk, prioriteringer og resultatene de klarer å oppnå som et resultat av dette. Skal du lykkes i salg gjelder det å lære av hva superselgerne gjør annerledes enn de middelmådige.
7 salgsråd når din kontaktperson slutter
Markedet endres seg raskt. Hva gjør vi som selgere når vår kontaktperson, den som pleide å kjøpe ofte fra oss, slutter?
4 forutsetninger for en prestasjonskultur
En gjennomgang av hvilke forutsetninger som må være på plass for å kunne skape en prestasjonkultur (vinnerkultur).