Hjem Blog Side 12

Vekstmål

Vekstmålet angir om virksomheten ønsker å vokse, stabilisere seg eller redusere sin eksponering i et bestemt marked, mens vekststrategien forteller hvordan dette vekstmålet skal nås.

Primærsosialisering

Primærsosialisering er den sosialiseringen vi får gjennom personlig kontakt med vår nærmeste familie og storfamile.

Sosial læringsteori

Mens psykoanalysen mener at vi styres av våre indre drivkrefter, mener sosial læringsteori at det er omgivelsene som styrer vår atferd.

Allokering av posisjoner og funksjoner

I forbindelse med fusjoner og oppkjøp vil det alltid være maktkamp, der partene som slås sammen kjemper for egne interesser

Deltakelse og eierskap i fusjons- og oppkjøpsprosessen

En gjennomgang av viktigheten av deltagelse og eierskap i fusjons- og oppkjøpprosessen for å få et vellykket resultat.

Materielle incitamenter

De mest brukte incitamentene er de materielle. Årsaken til at de er mye brukt, skyldes at det er påvist en vesentlig sammenheng mellom innsats og økonomisk belønning.

Verdibasert ledelse i et organisasjons og profesjonsperspektiv

Verdibasert ledelse handler om å være seg bevisst på hvilke verdier organisasjonen ønsker å identifisere seg med. Hvilke kjerneverdier skal styre organisasjonens retning og liv?

Belønningssystemets formål

Før det er mulig å bestemme seg for hvilket belønningssystem virksomheten bør velge og belønningssystemets oppbygning må virksomheten bestemme seg for hva som er belønningssystemets formål.

Innsiktlæring (kognitiv læring)

Innsiktlæring går i psykologien under navnet kognitiv læring og kompleks læring. Dvs. læring som krever tankevirksomhet.

Vaner

En vane eller uvane er en automatisk oppførselsrutine som gjentas regelmessig, uten at vi tenker over det. Vanene er lærte.

Målekriterier for prestasjons- og resultatmålinger

Det er vanlig å legge objektive resultatmål til grunn for å måle prestasjons- og resultatoppnåelse for provisjons- og bonusavlønninger.

Holdning

En holdning er en lært tilbøyelighet til å reagere gjennomgående positivt, negativt eller nøytralt på et objekt

Holdningsendring

Holdningsendringer er mulig å få til siden en holdning er en lært tilbøyelighet. Det som er lært kan avlæres og omlæres, men det tar tid.

Trekomponentmodellen (holdninger)

Trekomponentmodellen er den mest brukte holdningmodellen. En holdning består av tre komponenter; kognisjon, emosjon og konasjon.

Provisjonslønn

Provisjonslønn vil si at arbeidstakeren får betalt etter hvor mye de selger (salgsresultatene). Prinsippet er her Jo mer de selger eller jo større resultatet blir, jo større blir lønnen.

ELM-modellen (Elaboration Likelihood Model)

Elaboration Likelihood Model, forkortet til ELM-modellen, ble utviklet av Richard E. Petty og John Cacioppo i 1986

Resultatbasert belønning

Resultatbasert belønning blir ofte brukt for å motivere til ekstra innsats. Ved å øke den variable delen av lønnen kan en større del av lønnskostnadene kontrolleres.

Attribusjonsteori

Attribusjonsteori er en psykologisk teori som undersøker hvordan mennesker forklarer årsakene til andres og egen atferd.

Principal–agent-teori

Principal–agent-teori prøver å forklare problemer som kan oppstå mellom to, eller flere parter, når de skal gjøre en transaksjon seg imellom.

Akkordlønn

Akkordlønn vil si at den enkelte belønnes etter antall produserte, innsamlede eller utførte enheter/oppgaver innen en bestemt tid.

Konsistensteorier og kognitiv dissonans (balanseteori og dissonansteori)

Konsistensteorier er blant de mest sentrale forklaringsmodellene på hvilke mekanismer som er med på å endre holdningene våre.

Behov og behovsteori

Et "behov" er en følt mangel som er nødvendig for vårt velvære. F.eks. mat. Det finnes mange teorier som prøver å forklare begrepet.

Tidslønn (Timeslønn, månedslønn og årslønn)

Denne typen lønn kan deles inn i lønn for normaltid, overtid, skiftarbeid og/eller ubehagelige arbeidsforhold, samt lønn for deltidsansatte, lærlinger og/eller aspiranter.

Samvirkeselskap / andelslag (BA)

I denne artikkelen ser vi litt nærmere på samvirkeselskap/andelslag (BA). Hva innebærer denne selskapsformen og hvilke krav stilles?

Sikre interne ressurser

Når det er fastsatt målsetninger for den aktuelle kunden, må KAM-teamet ha tilgang på de ressursene som er nødvendig for å nå disse målene.

Hvilke spill bør barn og ungdom unngå?

Vi vet alle at spill dekker mange viktige menneskelige behov, men mange spill er laget slik at de ikke passer for barn og ungdom.

Stiftelsesdokument og vedtekter

Den avtalen aksjetegnerne inngår om å stifte aksjeselskapet, kalles i aksjeloven et «stiftelsesdokument». De som skal tegne selskapets aksjer, må gå sammen om å opprette dette stiftelsesdokumentet.

SERVQUAL ( Service Quality Model)

Et av de mest benyttet verktøy for å måle oppfattet servicekvalitet. Dette diagnose verktøyet prøver å kartlegge betydningen av opplevelser og forventninger gjennom å ta med både opplevelsen av servicekvaliteten og forventningene til den i vurderingen av servicekvaliteten.

Hvilken etikk benytter kunstig intelligens (AI)?

Hvordan kan vi være sikker på at de maskinelle systemene som baserer seg på kunstig intelligens gir oss etiske svar og beslutninger?

Motivasjon og incitamenter (belønningssystem)

Motivasjon defineres som "de faktorene som gir atferd energi og retning". Energi stammer fra behovet, og retningen defineres av målobjektet.

Ansvarlig selskap

En kort innføring i hva et ansvarlig selskap er og hvilke ulike typer ansvarlige selskaper som finnes i Norge.

Benytt profesjonell programvare for e-postmarkedsføring

Hvilke konkrete krav du bør stille til e-postmarkedsføring løsningen er avhengig av hvordan du selv har tenkt å benytte dette markedsføring verktøyet.

Intern- og ekstern søkeprosess

Informasjonen beslutningstakeren trenger før de treffer en beslutning om kjøp vil de skaffe seg gjennom en intern- og ekstern søkeprosess

Evaluering av alternativer

Hvordan vil beslutningstakeren evaluere de ulike alternativene som finnes når de skal treffe en beslutning?

Informasjonssøking

Hvordan skaffer kundene informasjonen de trenger for å foreta et kjøp av et produkt eller tjeneste?

Problemerkjennelse

Hvilken betydning har problemerkjennelsen for kjøp av produkter og tjenester?

Forbedring og fornyelse av verditilbudet

Alt kan forbedres og alt har en begrenset levetid, ihvertfall i sin opprinnelige form. Virksomheten må derfor utvikle en lærende kultur

4-planleggingsdimensjoner for markedsføringen

Kundeperspektivets fire dimensjoner er omdømme-, rekruttering-, service- og oppfølgingdimensjonen. Forskjellen mellom dem er ...

Hva er forskjellene på å lede én avdeling og hele virksomheten?

Mange starter en lederkarrière som team- eller avdelingsleder, mens noen få går videre og ender etter hvert opp som daglig leder.

Pine og Gilmores fire opplevelsesfelter

Ifølge Pine og Gilmore handler ikke opplevelsesproduksjon om å underholde, men om å engasjere kunden, eller gjesten som de velger å kalle det.

Under kjøpet: Skape en opplevelse som overgår forventningene

Får kunden ikke en opplevelse av virksomheten som er i tråd med de forventningene de hadde på forhånd er det umulig å få fornøyde kunder.

Hva gjør ledelse vanskelig?

Ledelse er vanskelig fordi alle organisasjoner er uklare, kompliserte og bedragerske. Oppgavene er dessuten uklare og kompliserte.

Markedsføringsoppgaver

Oppgaver som må løses for å oppnå konkurransefortrinn og skape de riktige forventningene, den rette opplevelsen og oppfølgingen til at en kjøp oppstår, med et resultat som skaper såvel kundetilfredshet som kundelojalitet.

Oppgavediagnose

En situasjonsanalyse av målgruppen for å avdekke hvilke markeds- og kommunikasjonsoppgaver virksomheten må løse for å nå et spesifikk mål

Indre motivasjon

Indre motivasjon er den form for motivasjon som kommer fra egne interesser, glede og indre drivkraft, istedenfor fra en ytre belønninger.

Ytre motivasjon

Ytre motivasjon oppstår når vi utfører en handling som følge av press fra andre. Denne motivasjonen er instrumentell.

ERG teori (behovsteori)

ERG teori er en behovsteori som er utviklet av Alderfer, og som trekker Maslows behovsnivåer sammen til tre behovskategorier:

Produktet / tjenesten må holde mål

Basis produktet og det konkrete produktet eller tjenesten må tilfredsstille kundenes behov og forventninger og det bør inneha konkurransefortrinn i forhold konkurrentene.

Kjennetegn på god ledelse og godt lederskap

God ledelse avgjør ikke bare motivasjonen, men også alle grupper og medarbeideres prestasjoner, velvære, trivsel og livskvalitet.

Normative incitamenter (internaliserte- og sosiale incitamenter)

Normative incitamenter omfatter både de drivkreftene som stammer fra ønsket om å tilhøre en gruppe og de drivkreftene som kommer fra vurderinger, normer og idealer.

Mintzberg sine lederroller

Når vi snakker om lederrolle mener vi den væremåten en leder tror andre forventer at de skal ha. Vi går her igjennom Mintzberg sine 10 roller.

Oppfordr til deling og gjør det enkelt å dele

Den vanligste feilen folk gjør når de skal lage en viral kampanje er at de glemmer å gjøre det enkelt for leserne å dele budskapet.

Deling drives av vårt behov for nyheter og underholdning

Det behovet som oftes motiverer oss til å lese og deler et innlegg er vårt behov for nyheter og underholdning.

Hvorfor deler vi et innlegg?

Grunnen til at vi deler et innlegg med andre skyldes at vi blir motivert til å dele det fordi budskapet dekker viktige behov vi har.

Ledelsesmyter

I ledelse faget er det opp igjennom årene blitt utviklet en mengde usanne ledelsesmyter. I denne artikkelen tar vi for oss noen av dem.

McClellands behovsteori

Mcclellands behovsteori sammenfatter Maslows behovshierarki til 3 sentrale menneskelige behov: prestasjonsbehov, kontaktbehov og maktbehov.

Forsterkningsteori (motivasjonsteori)

Skinner`s forsterkningteori er en motivasjonsteori som kan brukes til å forstå folks atferd i ulike situasjoner.

Likeverdsteori (motivasjonsteori)

Likeverdsteori er en teori innen arbeids- og organisasjonspsykologi som fokuserer på hvordan rettferdighet påvirker ansattes motivasjon.

Målsettingsteori (motivasjonsteori)

Målsettingsteori er en kognitiv motivasjonsteori, der fokuset er rettet mot målets betydning som motivasjonsfaktor.

Avsenderens betydning for delingsfrekvensen

Jo større tillit leseren har til avsenderen av budskapet, jo større er også sjansene for at meldingen blir delt.

Ledelsesnivåer

Når vi snakker om ledernivå mener vi hvilket nivå i organisasjonsstrukturen (organisasjonskartet) lederen befinner seg på.

Hvorfor er ledelse situasjonsbestemt ?

Ledelse er ikke et fag hvor det finnes to streker under svaret. Det som virker for en bedrift trenger ikke å virke for en annen bedrift

Forventningsteorien

Forventningsteorien er en motivasjonsteori som sier at vi alltid vil velge den løsningen som vi forventer vil gi oss høyest belønning.

Suksessfaktor 3 – Ledelse, kompetanse og verdiskapning

Det er ingen tilfeldighet at investorer sier at de IKKE investerer i ideer, men i personene bak ideen.

De administrative arbeidsoppgavene

Ingen starter et eget selskap fordi de ønsker å jobbe med regnskap eller fakturering, men uten gode administrative rutiner for virksomheten din kan vi love deg at det vil gå galt.

Ordinær lønn/grunnlønn

Ordinær lønn, også kalt grunnlønn, er den lønnen arbeidstakeren og arbeidsgiveren er blitt enige om for ansettelsesforholdet.

Nye handlemønstre som et resultat av nye medievaner

De nye medievanene har resultert i en rekke nye handlemønstre de siste 10-20 årene. En utvikling som bare kommer til å eskalere de neste 10 årene.

Mer kravstore kunder

Den økte kompetanse økningen i hele samfunnet har ikke bare gjort kunnskap til et konkurransefortrinn for virksomhetene, men også gjort kundene mer kravstore.

Warrants

Warrants er et derivat som ligner på opsjoner, og som er egnet å handle for privatpersoner. Warrants utstedes av en bank, som oftest med en aksje som underliggende vare

Positiv ledelse

For å bli en dyktig transformasjonleder må du være en positiv leder som skaper en positiv samfølelse i gruppen du leder.

Selvledelse (empowerment)

Med selvledelse menes metoder, ferdigheter og strategier som en kan benytte seg av for å styre egne aktiviteter og målsettinger.

Swaps

En swap-kontrakt er en finansiell transaksjon mellom to aktører, som innebærer bytte av kontantstrømmer over en tidsperiode

Selvbestemmelsesteorien

Selvbestemmelsesteorien, eller "Self-Determination Theory", er en behovsteori som ble publisert av Deci og Ryan i 1985.

Singel-indeks modellen

For å kunne si noe om forskjellen mellom forventet avkastning og virkelig avkastning, tar vi i bruk singel-indeks modellen

Kapitalmarkeds- og markedsavkastningslinjen

Kapitalmarkedslinjen viser risikopremien for effisiente porteføljer som en funksjon av porteføljens standardavvik

Sharpe-ratio

Markowitz utviklet en graf som han kalte «minimum-variance frontier». Denne grafen angir den laveste mulige variansen som en portefølje bestående av risikofylte aktiva kan oppnå for et hvert avkastningskrav.

Andre avkastningskrav

En gjennomgang av hvordan du beregner ulike avkastningskrav som ikke er knyttet til egenkapitalen eller totalkapitalen

Avkastningkrav basert på kapitalverdimodellen (CAPM)

Avkastningkravet skal reflektere risikoen i å investere i dette selskapet sammenlignet med andre investeringer

Regnskapet som informasjonskilde

egnskapet skal kort sagt vise samtlige økonomiske transaksjoner en virksomhet har, og består i praksis av fire elementer; resultat, balanse, kontantstrøm og noteopplysninger

Transformasjonsledelse

Begrepet transformasjonsledelse kommer fra de latinske ordene trans og form og betyr omforming. Teorien ble lansert av Burns i 1978.

Kortspill: Amerikaner

Amerikaner er et kortspill som har vært veldig populært i Norge i flere generasjoner. Amerikaner passer barn fra 12-13 år.

Verdibasert investering

Ved verdiinvestering kjøpes såkalte verdiaksjer. Disse defineres som aksjer som handles ved lavere priser enn hva selskapets fundamentale verdier skulle tilsi.

CSR plan og CSR strategi

CSR plan er en plan som forteller hvordan bedriften har tenkt å legge opp sine CSR aktiviteter for å nå sine CSR mål.

Hvordan fordele arbeidet i organisasjonen?

Det aller viktigste er å finne en hensiktsmessig fordeling av arbeid og ansvarsområder. Hvem trenger vi ? Hvem skal gjøre hva? Hvem skal sortere under hvem?

Belønningssystemet og incitamenter som styringsverktøy

Generelt kan man si at mennesker i en virksomhet vil oppføre seg slik virksomheten, bevisst eller ubevisst, belønner. Belønningssystemt er dermed et kritisk viktig styringsverktøy for enhver leder.

Sosialiseringsprosessen som styringsverktøy

Den prosessen alle mennesker, i alle samfunn, går gjennom for å lære normene, verdiene, ferdighetene og kunnskapene de trenger i samfunnet.

Budsjettkontroll som styringsverktøy

Med budsjettkontroll menes en sammenligning av de budsjetterte resultatene med de oppnådde!

Kortspill: Svarteper

Svarteper er et klassisk kortspill for barn. Poenget med spillet er å bli kvitt alle kortene dine så fort som mulig ved å samle på par.

Spilleavhengighet

Problemer med spilleavhengighet er normalt ikke et isolert problem. Normalt oppstår de i forbindelse med andre problemer som du lider av.

Tradisjonelle avviksanalyser

For å avdekke forbedringsområdene og velge de riktige virkemidlene må alle ledd av strategiene og planene kvalitetssikres kontinuerlig gjennom avviksanslyser.

Business Inteligence som styringsverktøy

Business Intellignce er et elektronisk overvåking- og etterretningssystem for å opprettholde en stabil tilstand, preget av harmoni tilstand i alle delene av systemet til virksomheten.

Regelmessige situasjonsanalyser

Ingen beslutninger blir bedre enn informasjonen den bygger på. For å treffe viktige beslutninger trenger vi derfor en situasjonsanalyse som reduserer usikkerheten i beslutningssituasjonen.

Møte og forhandling

Horisontal samordning oppnås gjennom møter, arbeidsgrupper, utvalg og samtaler, og er en av de sterkeste styringsverktøyene en leder har.

Samfunnsansvar i et historisk perspektiv

Begrepet samfunnsansvar kom på dagsorden for første gang i 1953 når Howard Bowen lanserte boken ”Social Responsibilities of the Businessman”.

Bedriftens samfunnsansvar (CSR)

Samfunnsansvar er det sosiale ansvaret bedriften har til samfunnets økonomisk, økologiske, juridisk, etisk og filantropiske forventninger.

Planstyring

Planstyring vil si å styre og kontrollere virksomheten ved hjelp av virksomhetens planer. Disse planene strekker seg over tre tidsperspektiv.

Språket (koding og dekoding) i kommunikasjonsmodellen

Snakker ikke partene det samme språket, er det ikke mulig å kommunisere med hverandre. Kommunikasjonsmodellen må derfor ta hensyn til språket.

Signal i kommunikasjonsmodellen

Signal er en angivelse av hvilken kodetype vi benytter oss av i kommunikasjonsprosessen. Vi skiller mellom fire ulike signal typer

Støy i kommunikasjon

Ytre og indre forhold som forstyrrer og påvirker kodene i kommunikasjonsprosessen slik at dekodingen av budskapet blir forvansket

Styrings- og kontrollnivåer

Generelt kan alle virksomheter deles opp i tre styringsnivåer: - Organisasjonsnivå, avdelings- og gruppenivå og individuelt nivå.