Generasjon Alpha
Generasjon Alfa er den generasjonen som er født etter Generasjon Z, og omfatter dem som er født mellom 2010 og midten av 2020-årene.
Hermeneutikk
Hermeneutikken er den strake motsetning av positivismen, og er basert på en ren humanistisk vitenskaps forståelse.
Fenomenologi
Fenomenologi er en filosofisk retning som fokuserer på studiet av bevisstheten og opplevelsene slik de fremstår for individet.
Positivisme
Positivisme sier at den eneste gyldige kunnskapen er den som kommer fra empiriske observasjoner og vitenskapelige metoder.
Ontologi
Ontologi er læren om hva som eksisterer, spørsmål om det værende, det som finnes, dvs. hvordan virkeligheten faktisk er.
Epistemologi (erkjennelsesteori)
Epistemologi handler om hva kunnskap er, hvordan vi kan vite noe, hva som rettferdiggjør tro, og hvordan vi kan skille mellom sann og falsk
Psykoanalyse -> Personlighet ut i fra det psykoanalytiske perspektiv
Psykoanalysen påstår at det er indre drivkrefter (drifter og motiv) som styrer vår atferd og danner vår personlighet.
Prosessforbedring
Prosessforbedring er en systematisk tilnærming for å identifisere og implementere endringer i en prosess for å forbedre den.
Porter diamantmodell (diamantanalyse)
Diamantanalysen er en analyse av virksomhetens eksterne arbeidsbetingelser på et makronivå, og er egnet til å kartlegge bedriftens strategiske posisjon i et langtidsperspektiv.
Læringskultur
En kultur som lærer av handlinger, med det mål å forbedre verdiskapningprosessen eller skape nye kundeverdier, gjennom å etablere mye verdier, normer og artefakter.
Prosesskart, prosessdiagram og prosesskort
Prosesskart, prosessdiagram og prosesskort er tre verktøy som brukes for å visualisere, dokumentere og forbedre forretningsprosesser.
Hvordan lage en effektiv forretningsplan for SMB bedrifter
Å utforme en forretningsplan er en avgjørende første steg for enhver SMB bedrift. Det gir deg en klar retning og setter deg opp for...
Prosesskartlegging
Prosesskartlegging er å visualisere arbeidsflyten i en organisasjon ved hjelp av flytskjemaer, prosessdiagram eller andre verktøy.
Den gode eksportsirkel
Den gode eksportsirkel beskriver internasjonalisering som en prosess, hvor den internasjonale bedriftskulturen i den enkelte bedrift blir utviklet steg for steg, gjennom utvikling av holdninger, kompetanse og en stadig dypere forankring av disse i organisasjonen
Sosial- og viral markedsplanlegging
Akkurat som hvilken som helst annen markedskommunikasjon, må også virale markedsføringskampanjer utformes nøye og styres aktivt for å bli vellykket
Hygienefaktorenes betydning
For en leder er det viktig å sørge for at organisasjonen har sørget for å få på plass alle hygienefaktorene for å unngå mistrivsel i jobben.
Modeller for lærende organisasjoner
De mest kjente teoriene og modellene for lærende organisasjoner er disse tre modellene.
Kunnskapsspiralen – fire prosesser for kunnskapsdeling
Ny kunnskap dannes gjennom et dynamisk interaksjon mellom eksisterende taus og eksplisitt kunnskap. Denne interaksjonen kalles kunnskapspiralen, og er en sosial og kontinuerlig prosess mellom individer.
Læring-sirkelen
Læringsirkelen viser hvordan læringen i en organisasjon virker.
Prosesstriangulering
Prosesstriangulering vil si å kombinere flere ulike prosesstyper, perspektiv eller metoder for å validerer data og funn.
Verdigrunnlaget: – Hvilke og hvor mange verdier bør velges?
De valgte verdiene skal være betydningsfulle for flest mulig, dette medfører at de derfor kan være uspesifikke eller vage.
Innsatsfaktorer (produksjonsfaktorer)
En innsatsfaktor er de ressursene som kreves for å produsere et økonomisk gode, f.eks. et produkt eller tjeneste.
Hva er en prosess?
En prosess er en systematisk rekke av handlinger som transformerer noe (input) til et sluttresultat (output).
Prosessledelse (Business Process Management -BPM)
Prosessledelse er en omfattende og systematisk tilnærming for å styre og forbedre en virksomhets arbeidsflyt og prosesser.
Kontinuerlig forbedring av alle prosesser
En lærende organisasjon forkaster ordtaket “if it aint’t broken, don’t fix it”. Alle prosessene som regulerer arbeidet i organisasjonen kan forbedres selv om det på overflaten tilsynelatende er effektivt.
Just in time (JIT) – en produksjonsstrategi for å unngå sløsing
JUST IN TIME (JIT) er en produksjonsstrategi som skal sikre at produkter bare er tilgjengelig når de trengs i produksjonsprosessen.
Lære og vekstnivåer
Læringen og veksten må videre skje på tre nivåer i virksomheten: - organisasjon-, gruppe- og individnivå.
Distribusjonsstrategi
Distribusjonstrategien forteller hvordan virksomheten har tenkt å legge opp sin distribusjon for å oppnå konkurransefortrinn.
USP – Uniqe Selling Point (Unikt Salgs Poeng)
USP for "Unikt Salgs Point", og er det aspektet ved verditilbudet som gjør at kunder velger dette produktet eller tjenesten fremfor andre.
Hukommelse
Hukommelse er evnen til å lagre, beholde og hente frem informasjon (stimuli) vi har tolket for senere bruk. Vi har flere hukommelser.
Divergent, konvergent og lateral tenkning
En gjennomgang av forskjellen mellom divergent, konvergent og lateral tenkning og hva vi bør vektlegge i kreative prosesser.
Investor relations
Med investor relations menes: "Arbeidet virksomheten legger ned i å skape og opprettholde varige relasjoner til sine investorer (aksjonærer), kreditorer, verdipapir institusjoner og finansmedia"
Intelligens (IQ)
Intelligens er evnen til å kunne anvende tidligere erfaring og kunnskap i nye oppgaver og situasjoner. De finnes flere former for intelligens
Temperament
Temperament refererer til de medfødte delene ved vår persons personlighet som påvirker hvordan vi umiddelbart reagerer på verden rundt oss.
Teorien om komparative fortrinn
Komparative fortrinn betyr at de relative kostnadene ved produksjon er forskjellig fra land til land. Kostnadsforskjellene skaper muligheter for gevinst.
Det kognitive kartet
Et kognitivt kart er en mental representasjon av hvordan en person oppfatter og organiserer informasjon om sin omverden.
Tenking (tankeprosessen)
Tenking og det tankemessige utviklingsområdet tar for seg menneskets tenkning og evnen det har til å løse problemer av alle slag.
Den tankemessige utviklingen
Piaget deler den tankemessige utviklingen inn i fire perioder, og vi skal nå se nærmere på hva som kjennetegner hver av disse periodene.
Generasjon Z (“Snøfnuggenerasjonen”)
Den mest ekstreme generasjonen er Generasjon Z. De er født mellom 1995 2010, og er kommer etter Generasjon Y og Generasjon Alpha.
Eierstruktur
Med eierstruktur menes: - Hvem som er eierne i selskapet og hvor stor eierandel de enkelte eierne har.
Segmentanalyse
Segmentanalyse er en metode for å dele en bred målgruppe opp i mindre, mer homogene segmenter som innbyrdes er heterogene.
PESTEL analyse (analyse av makroomgivelsene)
PESTEL analyse er en systematisk situasjonsanalyse av en virksomhets makroomgivelser, sett i en strategisk sammenheng.
Slik sikrer du deg drømmeleiligheten til studiestart
Sensommeren markerer starten på en hektisk periode for studenter. Skolestart betyr også boligjakt, spesielt i storbyene.
Medlemskjede (frivillig kjede)
Medlemskjede, også kalt frivillige kjeder, er en samling næringsdrivende som driver egne virksomheter, men som ønsker å oppnå fordeler av et samarbeid.
Filialforetak (kjede-eide filialer/egne utsalgssteder)
Med filialforetak menes det at kjeden selv eier og drifter den lokale avdelingen og ansetter sentralt det personalet som er nødvendig.
2 av 3 selgeransettelser er feilansettelser
Studier viser at 2 av 3 selger ansettelser er feilansettelser. Jeg går her igjennom årsakene og hva som kan gjøres for å bedre utfallet.
Lederen som rollemodell
Skal lederen være i stand til å nå sine mål, må de gå foran som et godt eksempel, og klare å motivere alle parter til å yte sitt beste.
Den lærende salgsorganisasjonen
Hva er en lærende salgsorganisasjon og hvordan gå frem for å skape en? I denne artikkelen prøver vi å gi deg svarene.
STP-modellen (Segmentering, Målretting og Posisjonering)
STP-modellen (Segmentering, Målretting og Posisjonering) er en sentral rammeverk innen markedsføring, utviklet av Philip Kotler.
Interesseorganisasjonenes rolle i det politiske systemet
Innholdet i den offentlige politikken kan ses på som et resultat av en kobling av deltakere, problemer, løsninger og beslutnings muligheter. Organisasjonenes mulighet til å påvirke og samvirke med myndighetene på, ligger i å delta i denne koblingen.
Pluralisme og korporative trekk ved interesseorgniasjonene
Såvel korporatisme som pluralisme kan ses på som idealtyper som ikke representerer virkeligheten. Ingen land eller politisk sektor vil ha et system som karakteriseres av enten ren korporatisme eller pluralisme.
Sivilombudsmannen
Stortingets ombudsmann for forvaltningen - Sivilombudsmannen - ble opprettet i 1962, og er bygd opp etter mønster fra Sverige og Danmark.
Riksrevisjonen
Riksrevisjonen er kanskje Stortingets viktigste kontrollorgan, og består av 5 revisorer som oppnevnes av Stortinget. De er direkte underlagt Stortinget og deres oppgave er å gå gjennom statens regnskaper.
Geografi
Med geografi menes i denne sammenheng studiet av mennesket i relasjon til de romlige omgivelser og hvordan både naturgitte og menneskeskapte faktorer ved omgivelsene påvirker og blir påvirket av menneskelig aktivitet.
Forretningmodellens skalerbarhet
Skalerbarhet referer til muligheten for å skape økonomisk vekst i virksomheten ved at grensekostnaden per ekstra kunde eller enhet blir redusert.
Markedsstrategi
Markedsstrategiens oppgave er å angi hvordan man har tenkt å markedsføre verditilbudet for å nå markedmålet.
Markedsmål
Et markedsmål er et uttrykk for hva virksomheten ønsker å nå med sin markedsføring den kommende perioden. Perioden kan være 1 eller flere år.
Forretningsmodellens grunnelementer
Selv om vi ennå ikke er blitt enige om en felles definisjon av begrepet forretningsmodell, synes alle å være enige om at det finnes tre karakteristikker alle forretningsmodeller må ha.
Ansoff’s ekspansjonmatrise (vekstmatrise)
Ansoff's ekspansjonsmatrise klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på dagens og nye markeder med dagens og nye produkter.
Målgruppe
Målgruppe er den eller de kundegruppene bedriften tar sikte på å påvirke og selge sine produktene og/eller tjenestene til.
Markedsplanlegging
Markedsplanlegging er analyse- og planleggingsprosessen som leder frem til en markedsplan som angir hvordan markedsføringen skal legges opp.
eStudie.no`s salgsskole
Her har han samlet over 20 års praktisk salgserfaring. Erfaringer som er koblet opp mot gjeldene teori på området for å vise hvordan disse salgsteoriene kan brukes i praksis.
Omdømme (Corporate branding)
Omdømme er den oppfatning folk har til et merke, eller rettere sagt hvilke assosiasjoner de har til en merkevare (bedrift).
Betaling av aksjeinnskudd
En gjennomgang av hvilke regler som gjelder for betaling av aksjeinnskuddet ved etablering av et aksjeselskap.
Verdigrunnlag (kjerneverdier)
Verdigrunnlag, eller kjerneverdier, er de grunnleggende verdiene som styrer en organisasjons handlinger og beslutninger.
Forretningside
Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den og være kunde.
Forretningsmodell
Forretningsmodellen forteller HVORDAN selskapet skaper og tjener penger på sine kundeverdiene gjennom å dekke identifiserte kundebehov.
Visjon
Visjonen forteller hva som er virksomhetens ”drøm”, og trekker dermed opp det overordnede målet og kursen for alt virksomheten gjør.
Business Model Canvas (BMC)
Business Model Canvas er et rammeverk og verktøy for å dekomponere og forstå forretningsmodeller utviklet av Osterwalder & Pigneur
Ressursledelse
Når systemet skal utvikles er utgangspunktet alltid ressursperpektivet og virksomhetens strategiske kjerne som forteller hvilke økonomiske resultatmål som skal oppnå i planleggingsperioden.
Inntektsmodell
Inntektsmodellen i en forretningsmodell skal beskrive hvordan virksomheten skal genererer inntekter fra sin drift.
Selvbetjeningsnettsted som forretningsmodell
Et selvbetjeningsnettsted som forretningsmodell vil si at kundene får tilgang til all informasjon om seg selv som de kan behandle selv.
Merkevare
Mens varemerke kun er et grafisk symbol eller en ordkombinasjon (f.eks. Coca-Cola), er merkevaren den verbale delen av varemerke. Dvs. det man tenker på når en ser eller hører om et varemerke.
Kjøpemodell som forretningsmodell
Kjøpemodell er en fellesbetegnelse for alle inntektsmodeller hvor kunden kjøper eiendomsretten til et produkt ved å betale en engangspris.
Leiemodell som forretningsmodell
Leiemodell er en fellesbetegnelse for alle forretningsmodeller hvor kunden ikke kjøper, men leier eiendomsretten til et produkt for en tid.
Abonnement som forretningsmodell
Abonnement som forretningsmodell går ut på at kunden betaler en gjentagende avgift for å få tilgang til noe.
Agentur som forrretningsmodell og markedsføringskanal
En salgsagent er et eget foretak med et agentur som gir dem rett til å selge produkter som en agent på vegne av andre leverandører
Affiliates som forretningsmodell og markedsføringsstrategi
Affilates er både en forretningsmodell og en markedsføringsstrategi. Her inngås det er partnerskap mellom en leverandør og selger.
Freemium som forretningsmodell
Freemium er en forretningmodell som går ut på å gi kunder en gratis «prøve» av virksomhetens teknologi – ofte med begrenset funksjonalitet, kapasitet eller reklame.
Sosiale medier har 5 formål for en virksomhet
I denne artikkelen ser vi på fem essensielle formål sosiale medier kan ha for en virksomhet:
Målgruppe – hvem skriver du til?
For å kunne snakke direkte til målgruppen på en måte de forstår, kjenner seg igjen i og tror på, må du kjenne dem.
Nettbutikk som forretningsmodell
Nettbutikk som forretningsmodell er en relativt enkel og direkte modell, men konkurransesituasjonen på nettet er tøff.
Stereotypier
For å gjøre en komplisert verden enklere har vi en tendens til å stereotypisere omgivelsene våre. Vi liker å putter ting i ulike kategorier som vi setter merkelapper på.
Konsern – morselskap og datterselskap
Et konsern er en gruppe selvstendige selskaper som er knyttet sammen gjennom eierskap eller kontroll til en økonomisk enhet.
Typografi
Typografi er en samlebetegnelse vi bruker for utforming og behandling av skrift, bokstaver og synlige elementer i grafisk- og visuelt design.
Bruk av pene mennesker og omgivelser
Det er en kjennsgjerning at stimuliets fysiske utseende har stor betydning for hvordan det kommer til å bli tolket.
Angrepsvinkel for budskapet
Du kan lage en bra nettside, annonse eller et annet budskap uten å ha den helt store ideen. Ofte rekker det å finne den beste måten å angripe problemet på.
Idè & tekst: – Hvordan skrive en selgende tekst?
Det viktigste er at du tenke helhetlig. Teksten (overskriften og brødteksten) må for eksempel passe sammen med (bygge opp under) layouten for at budskapet skal fremstå så klart som mulig.
Kan man kombinere barn og studier?
Å kombinere studier med å være forelder kan virke som en utfordring, men det er fullt mulig med riktig planlegging og støtte.
Budskapet må ta hensyn til kulturen og kulturelle forskjeller
Måten vi kommuniserer på henger nøye sammen med kulturen vi tilhører og er dermed noe vi alltid må ta hensyn til når et buskap skal utformes.
Lederoppgaver
Hvilke lederoppgaver en leder har er situasjonsbestemt og avhengig av hvilket ledernivå lederen er på og hvilken lederrolle de prøver å fylle.
META produktet (merkevare og posisjonering)
Det metafysiske produktet er alt som omgir et produkt og som vi ikke kan ta på. Våre følelser, preferanser, verdier, tanker, assosiasjoner, opplevelser o.l.
Bygg den hybride-verdikjeden på systemanalytisk verdiledelse
Systemanalytisk verdiledelse er en ledelseverktøy som er utviklet for å gi ledere ...
Økonomisk tenkning – den historiske utviklingen
Den historiske utviklingen innen økonomisk tenkning deles opp i følgende perioder tidlig pre-klassisk tenkning, pre-klassisk tenkning, den klassiske perioden, nyklassisk økonomi og moderne økonomi
Viktige verdiskapningsprosesser
En gjennomgang av de viktigste del-prosessene i verdiskapningsprosessen som skaper virksomhetens produkter og tjenester.
Kvalitetshjulet og PDCA (Plan-Do-Check-Act)
Kvalitetshjulet, også kjent som PDCA-syklusen (Plan-Do-Check-Act), er en modell for å kontrollere og forbedre prosesser i organisasjonen.
Great Man teori
Great Man-teorien kom i 1840 og regnes som den første reelle ledelsesteorien. Dette fordi den beskriver hva som er en god leder.
Total kvalitetsledelse (TQM)
Total kvalitetsledelse er en helhetlig ledelsesfilosofi som fokuserer på kontinuerlig forbedring av prosesser gjennom involvering av alle.
Six Sigma
Metodens målsetning er å eliminere uønskede hendelser og redusere variasjon i en prosess som fører til uvanlige svingningsmønstre.
Lean Thinking – en prosessfilosofi
Lean thinking er en tilnærming til ledelse og drift som fokuserer på å skape mest mulig verdi for kunden med minst mulig sløsing.