Hva er en arbeidsavtale?
Norsk lov krever at alle ansatte har en skriftlig arbeidsavtale. En skriftlig arbeidsavtale er:
En skriftlig avtale mellom arbeidsgiveren og arbeidssøkeren som regulerer rettighetene og pliktene til partene i arbeidsforholdet, og hva partene for øvrig har blitt enige om ved ansettelse.
Hva skal arbeidsavtalen inneholde?
Arbeidsavtalen skal minimum gi opplysninger om følgende, jf. arbeidsmiljølovens § 14-6:
- Partenes identitet
- Arbeidsplassen
- Stilling (En beskrivelse av arbeidet, eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori)
- Ansettelseform (heltid (fast), midlertid eller deltid (vikar))
- Tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse
- Dersom arbeidsforholdet er midlertidig; forventet varighet
- Arbeidstakerens rettigheter til ferie og feriepenger, og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet
- Arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister
- Den gjeldende eller avtalte lønn, samt eventuelle tillegg som ikke inngår i lønnen
- Den normale daglige eller ukentlige arbeidstiden
- Eventuelle prøvetidsbestemmelser
- Opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet