Lesetid (240 ord/min): 4 minutter
Finner du ikke noen stilling ledig annonser fra en av dine “drømme arbeidsgivere” kan du sende dem en åpen søknad for å tilby dem din arbeidskraft. Dette er ofte lurt fordi 7 av 10 ledige stillinger blir aldri lyst ut fordi arbeidsgiveren rekrutterer internt, benytter sitt eget nettverk eller fordi noen andre var så smarte å sende dem en åpen søknad før de rakk å utlyse stillingen.
Innholdsfortegnelse
Hva er en åpen søknad?
En åpen søknad er på mange måter lik en vanlig jobbsøknad, bare med den forskjell at du ikke søker på en stilling som er utlyst. I en åpen søknad tilbyr du istedetfor din arbeidskraft til arbeidsgiveren på et mer generelt grunnlag, uten at de har utlyst noen ledige stillinger.
Fordelen med en åpen søknad
Ved å ta eget initiativ, unngår du konkurransen fra andre søkerea og du får sjansen til å få vist deg frem. De fleste arbeidsgivere ønsker å ansette folk som tar kontakt med dem fordi de har lyst å jobbe i bedriften. Det viser at de er motiverte og at de tenker positivt om bedriften. Imponerer du med din åpne søknad blir du kanskje også innkalt til et jobbintervju.
Start med å finne dine drømmearbeidsgivere
Det første du må bestemme deg for er hvem du skal sende de åpne søknadene til. Plukk ut et håndfull bedrifter som du virkelig liker og som du tror har jobber som passer bakgrunnen din.
Saml inn informasjon om dem
Les deg opp om bedriften; – hva gjør de, hvem er de, hva selger de og hvem er deres kunder? Skaff deg mest mulig informasjon om deres visjoner, mål, strategier, produker, tjenester og konkurrenter. Samt hvem som jobber i bedriften og hva som står om dem i media. Se hva de er ute etter.
Kontakt gjerne bedriften for å få mer informasjon. Ringer du sentralbordet kan du f.eks. spørre om å få informasjon om hvilket verdisyn bedriften har, hvilke ambisjoner de har for de neste fem årene og hvilken kunnskap de verdsetter. Sett deg inn i organisasjonens visjon, overordnede mål og -strategi. Spør deg selv om du kan identifisere deg med dette. Gå grundig igjennom bedriftens nettsider og finn ut om de bruker sosiale medier for å få et overblikk over hva de er opptatt av for tiden.
Noter deg nøkkelordene du finner og bygg søknaden din opp rundt disse nøkkelordene.
Hva må den åpne søknaden inneholde?
Det finnes ingen fasit på hva en åpen søknad skal inneholde. Det eneste som er sikkert er at den bør tilpasses til den enkelte arbeidsgiveren du sender den til.
Under finner du en del punkter som Studenttorget.no trekker frem som viktige i en åpen søknad:
Fortell hva du ønsker.
Fortell hvorfor du mener at du kan være aktuell som kandidat hos arbeidsgiveren.
Hva er hensikten med jobbsøknaden?
«Jeg ønsker med dette brevet å presentere meg som en mulig ny medarbeider.»
Fortell kort om din bakgrunn, maks 2- 3 linjer.
«Jeg er en 25 år gammel Oslo-mann, er samboer og har et barn på 3 år. Av utdanning er jeg elektroingeniør. Jeg jobber i Telenor som montør og driftstekniker innen Kabel-TV og telefoni.»
Hva slags person er du?
Beskriv deg selv med få ord. Mine nøkkelegenskaper er: «Jeg er selvgående, kreativ, sosial og helhetstenkende.»
Tenk på deg selv som et produkt som arbeidsgiver vil ha. Hvorfor skal arbeidsgiver gidde å lese hele denne søknaden?
Målet er å komme til intervju!
Husk at målet med søknaden er å få et jobbintervju. Presenterer deg i en selgende form, vær kort og legg vekt på å pirre leserens nysgjerrighet til å lære deg bedre å kjenne, slik at de innkaller deg til et jobbintervju.
Finn ut hvem du skal sende søknaden til
Når søknaden er ferdig gjelder det å finne ut hvem som er rett person å sende søknaden til. Dette kan du finne ut av ved å ta en telefon til den potensielle arbeidsgiveren for å høre om hvem som har ansvaret for rekruttering og ansettelser. Sjekk også med ditt eget sosiale nettverk. Kanskje kjenner du noen som jobber i bedriften du har lyst å jobbe i? Sjekk også LinkedIn, og om de har egne løsninger for å ta i mot åpne søknader via nettsidene deres.
Send søknaden med en CV
Når du har kontaktinformasjonen er det bare å sende den åpne søknaden sammen med en kopi av din CV til den potensielle arbeidsgiveren.
Følg opp søknaden
Har du ikke hart noe innen 2 uker etter at du sendte søknaden følger du opp søknaden med en telefon for å få tak i den personen som har med saken å gjøre. Gjør du ikke dette vil du ofte gå glipp av muligheten til å komme på et jobbintervju.