Domene og webhotell fra OnNet.no

Markedet endres seg raskt. Hva gjør vi som selgere når vår kontaktperson, den som pleide å kjøpe ofte fra oss, slutter?

Som leverandrer er vi i en sårbar situasjon om vi har et smalt kontaktnett hos en gitt kunde. Har vi gjort en god jobb og har gode relasjoner med flere i kjøpers organisasjon, ligger vi godt an til å takle det å miste en av våre kontakter!

Derfor er jo stalltipset alltid å skape et bredt og dypt sett med relasjoner mellom oss og nøkkelkunder. Flest mulig (innen rimelighetens grenser) i eget selskap bør kjenne og ha skapt relasjoner til flest mulig nøkkelpersoner hos kunden. Som salgsrådgiver i mange år blir jeg fortsatt overrasket over hvor vanlig det er for leverandører å ha få eller til og meg kun én god kontaktperson hos viktige kunder. Det er nesten grenseløst naivt og særdeles risikabelt.

Står vi en situasjonen der vi har vår eneste relasjon i kjøpers bedrift – er det verre. Da har vi følgende grep vi bør ta.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.