På denne siden finner du de 200 mest leste artiklene.
Topp 100
Induktiv og deduktiv studier
Mens induktive studier lager teorier ut i fra studier (empiri) av noe, tester deduktive studier teoriene mot virkeligheten (empiri).
Språklige virkemidler
Virkemidler du kan bruke for å gjøre språket i teksten rikere og bedre. De vanligste virkemidlene er disse.
Dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG)
Hvordan regne ut dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG) i en dekningspunkt analyse?
Buddhismen (Fakta, religion og atferd)
Buddhismen er en ikke gudelig religion og filosofi som er basert på læren til den indiske prinsen Siddharta Gautama.
Konkurrentanalyse («5 forces»)
En analyse av bedriftens omgivelser på et bransjenivå, og bygger på tesen om at konkurransefortrinn oppnås ved å posisjonere seg overfor de 5 konkurransekreftene på bestemte måter.
Forskningsdesign
Et forskningsdesign er en overordnet plan over hvordan man skal gå frem for å løse prosjektet, med detaljerte planer for operasjonaliseringen.
PESTEL analyse (analyse av makroomgivelsene)
PESTEL analyse er en systematisk situasjonsanalyse av en virksomhets makroomgivelser, sett i en strategisk sammenheng.
Sosialiseringsprosessen
Den prosessen alle mennesker, i alle samfunn, går gjennom for å lære normene, verdiene, ferdighetene og kunnskapene de trenger i samfunnet.
Femfaktormodellen for personlighet
Femfaktormodellen beskriver personligheten gjennom fem brede dimensjoner, som hver representerer et spektrum av personlighetstrekk.
SWIMA / VRIO – analyse (ressursanalyse)
En nyttig modell for å analysere ressursene er VRIO-analysen. VRIO er en forkortelse for valuable, rare, imitable and organized.
Maslows behovspyramide
Hvilke behov mennesker har, har psykologen A.H.Maslow utviklet en teori om. Den er nå allment anerkjent og kalles Maslows behovhierarki.
Direkte- og indirekte kostnader
Hva er forskjellen på direkte- og indirekte kostnader, og hvilke direkte og indirekte kostnader kan en virksomhet ha?
Selvkost og selvkostmetoden
En gjennomgang hvordan vi kalkulerer salgsprisen og resultatet etter selvkostmetoden, både etter metoden for singel og tilleggskalkulasjon
Stillingsinstruks (stillingsbeskrivelse)
En stillingsbeskrivelse angir stillingens ansvar/oppgaver og organisasjonsmessig plassering (Hva som forventes av vedkommende!)
Beregning av sosiale kostnader
Disse omkostningene vil variere fra bedrift til bedrift avhengig av hvilke ytelser/betingelser som er avtalt for arbeidstakerne.
Bacheloroppgaven sin oppbygning
Disse retningslinjene følger en klassisk oppgavestruktur, og skal være en hjelp til å gi det faglige arbeidet en best mulig presentasjon.
Etikk og moral
Etikk er teorier som forklarer hva som er riktig eller galt, mens begrepet moral brukes for å forklare den praktisk bruken av etikken.
Selvbestemmelsesteorien
Selvbestemmelsesteorien, eller "Self-Determination Theory", er en behovsteori som ble publisert av Deci og Ryan i 1985.
Kotters åtte faser for organisatoriske endringer
Åtte faser for gjennomføring av organisatoriske endringer basert på Kotters egne erfaringer og oppfatninger fra næringslivet.
Darwin sin evolusjonsteori
Darwin mente at organismer utvikler seg over tid og at de tilpasser seg miljøbetingelser ut i fra biologiske faktorer (biologisk evolusjon)
Herzbergs to-faktorteori
De aspektene av arbeidet som skapte tilfredshet i jobben, for motiveringsfaktorer, og de aspektene som skapte utilfredshet, for hygiene-faktorer.
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk)
Hva er verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk), og hva er forskjellen mellom disse to kommunikasjonsformene?
Kvalitative intervjumetoder for datainnsamling
En datainnsamlingmetode for å hente inn kvalitative primærdata. Benyttes når problemstillingen berører motivasjonsmønstret eller er spesielt komplisert.
Eriksons 8-trinnsmodell for menneskelig utvikling
Modellen tar for seg miljøet vi modnes og lærer i, og viser hvordan vi utvikler oss sosialt gjennom livet gjennom sosialisering.
Dokumentanalyse
Dokumentanalyse er en kvantitativ forskningsmetode innen samfunnsvitenskapen for å analysere tekstbasert data.
Vinningsoptimal mengde (vinningsoptimum)
Den kombinasjonen av pris og mengde som gir bedriften det største overskuddet kalles vinnings optimal produksjonsmengde.
Primærsosialisering
Primærsosialisering er den sosialiseringen vi får gjennom personlig kontakt med vår nærmeste familie og storfamile.
SOFT-analyse (også kalt SWOP- og SWOT-analyse)
Hva er en SOFT-analyse eller SWAP-analyse eller SWOP analyse som nyere markedsføringsteori ofte omtaler denne analysen som? Hvordan gjennomføre en slik analyse, og hva kan jeg bruke den til?
Kulturelle generasjoner (Generasjon: Babyboomere, X, Y, Z og Alfa)
På hvilken måte styrer vår kulturelle generasjon vårt verdensbilde, verdigrunnlag, holdninger og preferanser?
Primær-, sekundær- og tertiærnæring
Begrepene primær-, sekundær- og tertiærnæringer er en måte å dele næringslivet inn på etter hvilket stadium i den evolusjonære utviklingen de tilhører.
Situasjonsbestemt ledelse
Situasjonsbestemt ledelse er en av verdens mest anvendte teorier for ledelse. Mye av dette skyldes teoriens enkelhet. Den er lettfattelig og lett anvendelig i praktisk bruk på team og organisasjoner.
Verdikjede
Hva er en verdikjede og hvordan gjennomføre en verdikjede analyse for å avdekke virksomhetens arbeidsbetingelser og muliigheter
Kommunikasjon
Kommunikasjon er overføring av informasjon mellom to parter eller formidling av et budskap fra én avsender til flere mottakere.
Dydsetikk
Dydsetikk fokuserer på motivet bak handlingen, fremfor å prøve å lage regler for hva som er moralske handlinger (deontologi).
Åpne spørsmål
Åpne spørsmål er spørsmål som gir et fortellende svar, hvilket innebærer at spørsmålet ikke kan besvares med et "ja" eller "nei".
Mintzberg`s 5 sektors logo – strukturelle konfigurasjoner
Hvilke strukturelle konfigurasjoner kan du velge mellom når du skal konfigurere din organisasjonsstruktur?
Trekomponentmodellen (holdninger)
Trekomponentmodellen er den mest brukte holdningmodellen. En holdning består av tre komponenter; kognisjon, emosjon og konasjon.
Korrelasjon
Korrelasjon er et statistisk mål på styrken og retningen mellom to kvantitative variabler. Dvs. sammenhengen mellom dem.
Konflikt
En kollisjon mellom mål, interesser, verdier, handlinger eller retninger som skaper en spenning mellom to eller flere involverte parter
Eksplorerende design
Eksplorerende design brukes som regel når problemstillingen er uklar eller veldig grov, m.a.o. i tilfeller hvor man ikke kan stille opp klare hypoteser.
Persepsjon
Persepsjon er de trinnene som hjernen gjennomgår for å oppdage, organisere, tolke og bevisst oppfatte sensorisk informasjon.
Casestudie
En metode som studerer sosiale fenomener gjennom grundig analyse av en case. Casen kan være en person, en gruppe, en episode, en prosess, en kommune, et samfunn, eller en hvilken som helst enhet av sosialt liv
Validitet
Validitet - eller gyldighet/relevans - er knyttet til hvorvidt undersøkelsen virkelig måler det den har til hensikt å måle.
Deskriptivt design
Deskriptive design blir også kalt for beskrivende design. Formålet med et beskrivende design er å gi svar på spørsmål som hva, hvilke, hvordan, hvem og hvorfor.
Standardavvik og varians
Standardavvik er et mål på verdiens avvik fra gjennomsnittet, og viser hvor mye en serie med verdier avviker fra seriens gjennomsnitt.
Verdityper – Hvilke verdityper finnes?
Begrepet verdi er en flerdimensjonal variabel som omfatter en lang rekke ulike typer og former for verdier. Her finner du en grovsortering.
Konsekvensialisme (konsekvensetikk)
Konsekvensetikken, eller konsekvensialismen fokuserer på konsekvensene av en handling. Strategier og handlingsvalg må vurderes ut fra de konsekvenser de respektive valg gir.
Emosjoner (følelser)
Emosjoner - følelser - er noe som oppstår når en begivenhet berører vårt verdisystem. Dette er komplekse psykologiske tilstander.
Den første industrielle revolusjon
Den første industrielle revolusjonen kjennetegnes av at vi fikk en overgang fra håndverk til fabrikkproduksjon ved bruk av vann og damp for å drive maskinene.
Reliabilitet
Reliabilitet - eller pålitelighet - er knyttet til hvorvidt undersøkelsen representerer den virkelige situasjonen. Reliabilitets begrepet tar med andre ord for seg hvordan undersøkelsen er gjennomført.
Nåverdimetoden (kontantstrømmetoden)
Nåverdimetoden er den mest teoretisk korrekte tilnærmingen for å beregne verdien til et selskap eller aksje på
Økologisk utviklingsmodell (micro-, messo-, exo- og makrosystemet)
Hvilke samfunns forhold påvirker atferden? I denne artikkelserien ser vi litt nærmere på disse forholdene.
Personlighet og trekkteorier
Trekkteoriene tar sikte på å studere de ulike personlighetstrekkene som hvert enkelt mennesket har, for å komme frem til en omtrentlig beskrivelse av en person.
Hinduisme (Fakta, religion og atferd)
Hinduisme er den eldste av de store verdensreligionene, med rundt én milliard tilhengere. De fleste lever i India.
Eksempel på stillingsinstruks
Tenk stillinginstruks for daglig leder, etter modellen jeg beskriv i forrige artikkel. Kan brukes som mal.
GAP modellen (GAP analyse)
Modellen består av fire gap, i tillegg til kundegapet, som alle representerer en trussel for bedriftens totale leveransekvalitet.
Dybdeintervju – enkelt intervju
Dybdeintervju (intensive intervjuer) er et intervju med en person av gangen om et nærmere definert problem.
Sosiale roller (Uformelle- og formelle roller)
Sosiale roller er forventningene som er knyttet til en person bare fordi de er i en bestemt stilling eller posisjon.
Variable kostnader
Kostnader som endres i takt med produksjons- eller utnyttelsetakten. F.eks. produksjonsvolum, arbeidstimer og maskintimer.
Organisasjonsstruktur og organisasjonsdesign
En organisasjonsstruktur er summen av de måter bedriften deler opp arbeidet i klare oppgaver og oppnår koordinering mellom dem
Verdikonfigurasjon
Verdikonfigurasjonen beskriver bedriftens verdiskapning. Verdikonfigurasjonen viser hvordan de viktigste virksomhetsprosessene virker i den hensikt å skape verdi for virksomheten selv og dens kunder.
Priselastisitet
Priselastisitet er den relative mengdeendring dividert med den relative prisendring (ved uendelig små endringer i pris).
Klassisk betinging
Klassisk betinging er en av de grunnleggende metoder for læring. Prinsippet om klassisk betinging kommer fra Ivan Pavlov. En russisk fysiolog
Kapitalverdimodellen (CAPM)
Et verktøy for å estimere den forventede avkastningen sett i relasjon til risikoen for en enkeltaksje. Vi går her igjennom modellen.
Bedriftens samfunnsansvar (CSR)
Samfunnsansvar er det sosiale ansvaret bedriften har til samfunnets økonomisk, økologiske, juridisk, etisk og filantropiske forventninger.
Posisjonering som merkevarestrategi
Første bud hvis man ønsker å skape en merkevare ligger i målgruppens (kundenes) evoked set, er å finne et ledig hull i målgruppens (kundens) bevissthet, og etablere seg der som det naturlige førstevalget.
Pliktetikk og deontologiske teorier om moral og etikk
At en teori er deontologisk vil si at det ikke er konsekvensene alene som avgjør om en handling er riktig eller ikke, også andre hensyn teller med.
Fenomenologi og fenomenologisk design / analyse
Fenomenologi er studiet av fenomener og hvordan de fremtrer for oss fra et førsteperson perspektiv.
Porters generiske konkurrentstrategier
Porter sine 3 generiske strategier for å skape varige konkurransefortrinn for en virksomhet i et marked.
Ansoff’s ekspansjonmatrise (vekstmatrise)
Ansoff's ekspansjonsmatrise klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på dagens og nye markeder med dagens og nye produkter.
Arv og miljø
Hva er medfødte egenskaper og hvilke utvikler vi gjennom kontakt med omgivelsene rundt oss? Arveanlegget ligger i genene.
Forretningside
Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den og være kunde.
Variabel, verdi og målenivå
En variabel er en egenskap ved en enhet som kan måles og som kan anta minst to verdier. Vi går her igjennom forskjellene i detalj.
Indre motivasjon
Indre motivasjon er den form for motivasjon som kommer fra egne interesser, glede og indre drivkraft, istedenfor fra en ytre belønninger.
Faste kostnader
Hva er en fast kostnad og hvilke faste kostnader kan en organisasjon ha?
Kontantstrømanalyse
Kontantstromanalyse er en detaljert oversikt over inn- og utbetalinger i en perioden med det mål å vise likviditetsendringer og årsaken.
Kostnad – utgift – utbetaling
Mange bruker begrepene kostnad, utgift og utbetaling om hverandre som om de skulle bety det samme. Det gjør de ikke. I denne artikkelserien ser vi nærmere på kostnadsbegrepet, hvilke ulike typer kostnader som finnes og hva som er forskjellen mellom dem.
Bidragsmetoden
Ved bidragsprinsippet fordeles bare de variable kostnadene i priskalkylen. De faste kostnadene holdes utenfor.
Situasjonsanalyse
En analyse av virksomhetens arbeidsbetingelser, med det mål å finne sterke/svake sider, samt muligheter og trusler i omgivelsene.
Psykoanalyse -> Personlighet ut i fra det psykoanalytiske perspektiv
Psykoanalysen påstår at det er indre drivkrefter (drifter og motiv) som styrer vår atferd og danner vår personlighet.
Daglig leder/administrerende direktør
Hva er daglig leder? Hvilke krav stilles til jobben? Hvilke arbeidsoppgaver har daglig leder? Hva bør vektlegges under rekrutteringen?
Du Pont-modellen
DuPont-modellen er en skjematisk måte å vise hvordan virksomhetens totalrentabilitet blir skapt
Metafor
Hvilken funksjon har metaforer, humor og lek i en organisasjon og for en leder?
Teori X og Teori Y
Teori X og Teori Y er to forskjellige syn på hva som motiverer ansatte og hvordan de bør ledes. Vi går her igjennom forskjellen.
Endringsledelse og endringsprosesser
Endringsledelse er å lede individer, grupper eller organisasjoner gjennom en endringsprosess, fra en nåværende til en ønsket tilstand.
Jødedom (Fakta, religion og atferd)
Jødedommen er den eldste av de tre store monoteistiske verdensreligionene, jødenes religiøse kultur og moderreligion for kristendommen.
Det føydale økonomiske system
Det føydale økonomiske system oppsto i middelalderen, og tidfestes til perioden 500 år e.Kr. -1500 e. kr.
Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC-kalkulasjon)
Aktivitetsbasert kalkulasjon, eller Activity Based Costing, ble utviklet på 1980-tallet fordi de tradisjonelle kalkylemetodene ikke var nøyaktige nok
Krav til en god problemstilling
En gjennomgang av hvilke krav som stilles til en god problemstilling for et forskningsprosjekt. Krav som må være oppfylt for å kunne studere
Markedsstrategi
Markedsstrategiens oppgave er å angi hvordan man har tenkt å markedsføre verditilbudet for å nå markedmålet.
Avkastningskrav
For å kunne måle hvorvidt rentabiliteten er god trengs det et avkastningskrav å se rentabiliteten i forhold til.
Forventningsteorien
Forventningsteorien er en motivasjonsteori som sier at vi alltid vil velge den løsningen som vi forventer vil gi oss høyest belønning.
Multippel regresjon
Multippel regresjon er en analysemetode for å beskrive hvilken sammenheng det er mellom to eller flere X-variabler og en Y-variabel.
Den femte disiplin – Senge sin modell for lærende organisasjoner
5 disipliner som utvikles seperat, og hver av dem er en vital dimensjon i å utvikle en organisasjon som virkelig kan lære. Men for å lykkes må man være i stand til å kombinere alle fem disipliner
Kroppsspråk (ikke-verbal kommunikasjon)
Kroppsspråk er måter vi kommunisere et budskap på ved hjelp av kroppsuttrykk uten bruk av tale- eller skriftspråk.
Enkeltkrets-, dobbeltkrets- og deuterolæring
Argyris/Schön sier at det finnes 3 nivåer for læring: enkelkretslæring (enkeltsløyfet), dobbelkretslæring (dobbeltsløyfet) og deuterolæring
Mål (målsetning)
Et mål er en angivelse av hva vi ønsker å oppnå en gang i fremtiden. Dette kan være et langsiktig eller kortsiktige mål.
Motivasjonsteorier
Det er etter hvert blitt utviklet en mengde motivasjonsteorier som prøver å forklare oss hva motivasjon er og hva som gjør oss motivert og demotivert.
Transformasjonsledelse
Begrepet transformasjonsledelse kommer fra de latinske ordene trans og form og betyr omforming. Teorien ble lansert av Burns i 1978.
Eksperimentell design (Kausalt design)
Kausalt design bruker man når man ønsker å finne en statistisk årsakssammenheng (kausalitet) mellom to variabler.
101-200
Læringsteorier
Læringsteorier er rammeverk som forklarer hvordan mennesker tilegner seg, bearbeider og beholder kunnskap.
Linje- og stab organisasjon
Linje- og stab-organisasjon er en organisasjonsstruktur som kombinerer elementene fra en linjeorganisasjon med spesialiserte stab-funksjoner.
Balansert målstyring
Balansert målstyring blir av Havard University fremstilt som det største fremskrittet de siste 75 årene innenfor styringsverktøy for ledere.
Utilitarisme (nytteetikk)
Utilitarisme kalles ”nytteetikk”, og siden teorien er både en resultatorientert og konsekvensetisk teori inngår utilitarismen også som en del av konsekvensetikken
Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
HMS skal forebygge skader og miljøforstyrrelser, sikre virksomheters ansatte et sunt arbeidsmiljø, og sikre beboere og brukere av bygg og anlegg et godt ute- og innemiljø.
Bacheloroppgavens drøfting
Å drøfte vil si å diskutere et saksforhold, og denne diskusjonen skal foregå med argumenter.
Strategi
Strategi er en angivelse av de tiltakene og den ressursfordelingen som er nødvendig for å nå et mål.
Fullkommen konkurranse
I et marked med fullkommen konkurranse, vil både vil etterspørselssiden bestå av et stort antall forbrukere som kjøper varer og tjenester utfra de behov som skal dekkes, sin inntektssituasjon og formue.
Organisasjonskultur ( bedriftskultur )
De mønstrene av meninger, verdier, normer, roller, skikker o.l. som forteller medlemmene hvem de er, og hvordan de gjør saker og ting.
Verdinettverk
Verdinettverk betegner en bedrift som skaper verdi ved å koble klienter og kunder som er, eller ønsker å være, avhengige av hverandre
Kalkulatoriske avskrivninger
Denne kostnaden (verdiforringelsen) vil som regel påløpe over mange år, helt til driftsmidlet er utrangert, dvs. byttet ut med ett nytt. Denne kostnaden kaller vi for avskrivninger.
Interessent , interessentanalyse og Interessentkart
Skal gi svar på: Hva gjør virksomheten, hvilke interessenter blir berørt av virksomheten, hvilken relasjoner finnes mellom dem og hvilken form for kommunikasjon krever dette?
Generasjon Z (“Snøfnuggenerasjonen”)
Den mest ekstreme generasjonen er Generasjon Z. De er født mellom 1995 2010, og er kommer etter Generasjon Y og Generasjon Alpha.
Konsern – morselskap og datterselskaper
Et konsern består av et morselskap og et eller flere datterselskap. Om et selskap er et datterselskap eller ikke, avgjøres av morselskapets eierandel eller av graden av bestemmelsesrett i datterselskapet.
Rentabilitetsanalyse
Rentabilitetsanalyse måler hvor effektivt et selskap genererer inntekter og overskudd fra sine ressurser, som kapital og eiendeler.
Kristendom (Fakta, religion og atferd)
Kristendommen er en abrahamittisk religion som startet som en av mange apokalyptiske bevegelser i Israel på Jesu tid.
Salgsprosessen
De vanligste fasene i personlig salg kan skjematisk fremstilles slik: Kundeanalyse, kontakt kunden, salgsprosessen og oppfølging.
Fenomenologisk hermeneutisk analyse
Målet med analysen er å finne mening gjennom livs erfaringer. For å kunne avdekke mening i livserfaringen må vi skrive ned dett som tekst som vi kan studere.
Hackman og Oldhams jobbkarakteristikamodell
Jobbkarakteristikamodeller er teorier som sier at nøkkelen til ansattes motivasjon ligger i egenskaper og forhold ved jobbsituasjonen.
Verdibasert ledelse
Ledelseteori hvor målet er å skape engasjement gjennom å utvikle og lede etter en verdibasert visjon.
Skjevhet og normalfordeling
Skjevhet og normalfordeling er to sentrale konsepter i statistikk som beskriver egenskapene til en datasett
Skift i tilbud og etterspørsel
Så lenge etterspørsel- og tilbudskurven er konstante, holder også prisen seg uendret når markedet er i likevekt. Det finnes imidlertid en rekke faktorer som påvirker både etterspørsel- og tilbudskurven.
Univariat analyse og deskriptiv statistikk
Univariat analyse og beskrivende statistikk er analyse av en variabel. Brukes til å beskrive et utvalg, med fordeling og frekvensfordeling.
Kostnadoptimal produksjonsmengde
Kostnadoptimal produksjonsmengde er den produksjonsmengden som gir en virksomhet de laveste kostnadene per enhet.
Forretningsmodell
Forretningsmodellen forteller HVORDAN selskapet skaper og tjener penger på sine kundeverdiene gjennom å dekke identifiserte kundebehov.
Differensieringstrategi
Differensiere seg fra konkurrentene på viktige unikhetsdrivere for kunden
Personlighet
De karakteristiske mønstre av tanker, følelser og handlinger som utgjør et individs særegne stil og som innvirker på det tilpasning til omgivelsene
Personlighet og typeteorier
Typeteoriene prøver å klassifisere folks personlighet i ulike personlighets kategorier som beskriver hva som karakteriserer deres personlighet.
Merkekjennskap og kjennskappyramiden
Kjennskapspyramiden er en kommunikasjonsmodell som måler kjennskapen til en virksomhet, merke eller produkt.
Push- og pull – strategier (trykk- og trekk kommunikasjon)
Hva er forskjellen mellom trykk- og trekk-prinsippet, eller push- og pull-strategier som det også kalles. Her går jeg gjennom begrepene.
Verdiverksted
Verdiverksted betegner en bedrift som skaper verdi ved å løse unike problemer for kunder og klienter.
Metodetriangulering
Bruker vi to forskjellige metoder i samme prosjekt kalles det en metodetriangulering. Metodetriangulering går med andre ord ut på at vi angriper et problem fra to forskjellige perspektiv for å finne et tredje.
Grensekostnad og differansekostnad
Differansekostnader (DK) er en betegnelse vi bruker for å beskrive kostnadsøkningen i et intervall.
Hva er en arbeidsbetingelse? (Bedriftens arbeidsbetingelser)
En gjennomgang av hva en arbeidsbetingelse er, hvilke former for arbeidsbetingelser som finnes og hvorfor det er viktig å kartlegge disse arbeidsbetingelsene.
Key Account Management (KAM)
Key Account Management (KAM) er i utgangspunktet en stillingsbeskrivelse for personer som jobber med bedriftens viktigste kunder.
Slik unngår du at epostmeldingen blir stoppet av spam-filtrene til mottakerne
Lær hvordan du unngår å bli blokkert av spam filtrene til mottakerne av dine e-post kampanjer og nyhetsbrev.
Den fjerde statsmakt
Hva mener vi når vi omtaler media som "Den fjerde statsmakt"?
Tilbakebetalingsmetoden
Tilbakebetalingsmetoden er en forenklet metode for lønnsomhetsvurdering av investeringer som går ut på å beregne antall år det tar for å tjene inn investeringsbeløpet
SMART mål
Et mål må være Spesifikt, Målbart, Attraktivt, Realistisk og Tidsbestemt. Kun da er det et motiverende og godt mål å jobbe mot.
Narrativ metode og analyse
Narrativ psykologi er opptatt av måten vi organiserer våre erfaringer og gir dem mening gjennom fortellinger.
Verdsettelse av aksjer og selskaper
Hvordan gå frem for å verdsette en aksje eller et selskap, hvilke verdsettelse teknikker finnes og hvilken teknikk bør du benytte?
Sosialkonstruktivisme ( Sosiokulturell læringsteori )
Et sosiokulturelt læringssyn som bygger på en antakelse om at læring skjer gjennom sosial læring, og bygger på russeren Lev S. Vygotskys teorier og forsøk
Innsiktlæring (kognitiv læring)
Innsiktlæring går i psykologien under navnet kognitiv læring og kompleks læring. Dvs. læring som krever tankevirksomhet.
Kognitive motivasjonsteorier
De kognitive motivasjonsteoriene handler om hvordan bevisste og rasjonelle individer drives av behov og gjør bevisste valg. Dette belyses via tre teorier.
Konkurransefortrinn
Konkurransefortrinn er unike egenskaper ved et verditilbud som konkurrentene ikke har og som kundene oppfatter som viktige ved kjøp.
Avkastningkrav basert på kapitalverdimodellen (CAPM)
Avkastningkravet skal reflektere risikoen i å investere i dette selskapet sammenlignet med andre investeringer
Produktets livssyklus
Alle produkter og tjenester har en begrenset "levetid"- i hvert fall i sin opprinnelige form. Produktet gjennomgår forskjellige faser fra det lanseres til produsenten velger å legge ned produksjonen av produktet.
Observasjoner (Observasjonsmetoder)
Observasjoner er metode for å samle inn data ved å observere og dokumentere atferd, hendelser eller fenomener i virkelige omgivelser.
Hva er markedsføring?
Markedsføring er å kartlegge mulighetene i markedet og legge forholdene til rette for at de riktige produktene blir fremstilt og etterspurt
Sosialisme
Sosialisme er en politisk ideologi som ønsker økonomisk likhet mellom samfunnsmedlemmene, og en fellesbetegnelse for flere politiske retninger på venstresiden.
Psykiske forsvarsmekanismer
Psykologiske forsvarsmekanismer er ubevisste strategier som vi bruker for å beskytte oss mot angst, stress og ubehagelige følelser.
Totalkapitalmetoden (EBITDA)
Totalkapitalmetoden er den mest brukte fundamentale verdsettelsesmetoden. Metoden neddiskonterer de fremtidige kontantstrømmene.
Hermeneutiske spiral
Det er en beskrivelse av fortolkningsprosessen som er i stadig bevegelse mellom forståelse/forforståelse og fortolkning.
Den tredoble bunnlinjen – økonomi, økologi og sosialt
Den tredelte bunnlinje viser at det er en sammenheng mellom økonomi og velstand, miljøhensyn og sosial rettferdighet.
Ontologi
Ontologi er læren om hva som eksisterer, spørsmål om det værende, det som finnes, dvs. hvordan virkeligheten faktisk er.
Lønnsomhet (overskudd / fortjeneste / profitt)
Lønnsomhet er et uttrykk for hvor stort overskudd, også kalt profitt eller forteneste, virksomheten har.
Merkepyramiden
Merkepyramiden viser sammenhengen mellom de forskjellige merkeassosiasjonene – og illustrerer hva det er merkeleverandøren kan påvirke
Den lineære kommunikasjonsmodellen
En modell som forklarer hva som må til for å overføre et budskap fra en sender til en mottaker. Vi går her igjennom modellen steg for steg.
Målsettingsteori (motivasjonsteori)
Målsettingsteori er en kognitiv motivasjonsteori, der fokuset er rettet mot målets betydning som motivasjonsfaktor.
Holdning
En holdning er en lært tilbøyelighet til å reagere gjennomgående positivt, negativt eller nøytralt på et objekt
Verdi og verdier
I dagligtale benyttes begrepet verdi ofte om det som vi oppfatter som ”det gode”. Begrepet verdi står for: "Alt det som er verdifullt for menneske".
Motivasjon (motiv)
Motivasjon er en prosess som påvirker retningen, utholdenheten og styrken i all målrettet menneskelig atferd.
Kvalitativ metode og forskningsdesign
Kvalitativ metode er et forskningsdesign som samler inn, analyserer og tolker kvalitative data for å besvare en problemstilling.
Beslutningsmodeller
Beslutningsmodeller er en strukturert metode for å hjelpe beslutningstakere med å analysere alternativer og velge det beste alternativet.
Kommunikasjonskanal, mediekanal og medium
Med kommunikasjonskanal menes alle mediekanaler som kan benyttes til å løse virksomhetens kommunikasjonsoppgaver.
Ressurs og ressursforvaltning
Ressurs er en kilde til forsyninger som kan anvendes i en prosess til å skape verdier
Forskningsperspektiver (Positivisme / hermeneutikk)
Dagens forskning paradigmer og forsknings praksis har sitt utgangspunkt i ett av følgende tre grunnleggende forskjellige forsknings perspektiv (måter å se virkeligheten på).
Epistemologi (erkjennelsesteori)
Epistemologi handler om hva kunnskap er, hvordan vi kan vite noe, hva som rettferdiggjør tro, og hvordan vi kan skille mellom sann og falsk
Å være en god rollemodell for barnet
Å være en god rollemodell for barnet handler om å leve de verdiene og ferdighetene foreldrene ønsker at barnet skal utvikle.
Dekningspunkt/ Break-even (nullpunkt)
Den omsetningen som fører til at resultatet blir null. Det vil si at dekningsbidraget akkurat dekker de faste kostnadene.
Hypotese og hypotesetesting
En hypotese er en konkretisert antagelse om et faktiske forhold, eller en teori som er gjort om til en påstand som lar seg teste empirisk.
Instrumentell betinging (operant betinging)
Instrumentell betinging, også kalt operant betinging, eller "læring ved prøving og feiling". Her påvirkes atferden etter konsekvensene.
Sansesystemet (våre 7 sanser)
Sansesystemet er en kompleks struktur som inkluderer alle de sansene vi bruker for å oppfatte omgivelsene og kroppen vår.
Mestringstro
Mestringstro som:mestringstro er egen tro på å mestre en bestemt oppgave eller situasjon. Mestringstroen påvirker mange sier av atferden.
Prosentil og kvartil
Hva er prosentiler og kvartiler, og hvordan beregne disse verdiene?
Byråkratiteorien til Max Weber
Her ble mennesket sett på som et tannhjul i en stor maskin. Ved hjelp av formelle regler, kommunikasjonskanaler og -rapporter, og klart avgrenset ansvars og myndighetsområde mente han å kunne oppnå maksimal effektivitet i organisasjonen.
Kvasieksperiment
Hva er et kvasiekspriment, og hvilke ulike typer kvasieksprimenter finnes?
FIFO og LIFO prinsippet
FIFO betyr "First in-first out (FIFO)". I klartekst betyr dette at det som har vært lengst på lager, også skal bli tatt først ut.
Business Model Canvas (BMC)
Business Model Canvas er et rammeverk og verktøy for å dekomponere og forstå forretningsmodeller utviklet av Osterwalder & Pigneur
Registrering av foretak i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret
Hva er Enhetsregisteret og Foretaksregisteret, og hva er forskjellen mellom disse to registrene. Må jeg stå i dem?
Enveiskommunikasjon vs. toveiskommunikasjon (Monolog vs. Dialog)
En gjennomgang av forskjellen mellom disse to begrepene og hva som kjennetegner dem.
Faktoranalyse
Faktoranalyse brukes for å identifisere underliggende strukturer eller faktorer i et stort datasett, gjennom å redusere antall variabler.
Dividendemodellen (Gordons formel)
Dividendemodellen er den enkleste og eldste nåverditilnærmingen ved verdsettelse av aksjer, og er mye brukt av praktikere.
Selvledelse (empowerment)
Med selvledelse menes metoder, ferdigheter og strategier som en kan benytte seg av for å styre egne aktiviteter og målsettinger.
Forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet
Et nesten like grunnleggende skille som skillet mellom produkt- og tjenestemarkedet, er skillet mellom forbruker- og bedriftsmarkedet.
Tillit – den viktigste enkeltverdien
Tre ting er nødvendig for å styre en stat: våpen, mat og tillit. Av disse er tilliten det viktigste og det man sist må miste.
God kundeservice
Alle bedriftsledere jeg har pratet med i mitt liv sier at de er opptatt av å gi "god kundeservice", mens de fleste kundeundersøkelser som gjøres viser at det nettopp er her de fleste virksomhetene svikter mest.
Risiko typer (Systematisk- og usystematisk risiko)
Vi skiller mellom to risiko typer når vi snakker om risiko i finans- og aksjemarkedet: usystematisk risiko og systematisk risiko
Portfoliomatrise (BCG matrisen)
Portofoliomatrisen, også kalt BCG matrisen, er et strategisk analyseverktøy utviklet av Boston Consulting Group.
Krav-kontroll-støtte modellen
Svensken Karasek har utarbeidet en modell for det psykososiale arbeidsmiljøet som omhandler hvordan jobbkrav og jobbkontroll henger sammen.
Målgruppe
Målgruppe er den eller de kundegruppene bedriften tar sikte på å påvirke og selge sine produktene og/eller tjenestene til.
Islam (Fakta, religion og atferd)
Islam er den yngste av de store verdensreligionene, hvor de islamsk troende kalles en muslim. I dag er islam den nest største religionen i verden etter kristendommen
Multikomponentmodellen (holdninger)
Multikomponentmodellene prøver å si noe om forbrukerens holdninger til et holdningsobjekt, for eksempel et produkt, en tjeneste, et system e.l.
Sannsynlighetsutvalg
Sannsynlighetsutvalg vil si at alle enheter som trekkes ut har en kjent sannsynlighet for å komme med i utvalget.
Strategikart (Balansert målstyring)
Et strategikart er et rammeverk som prøver vise hvilke sammenhenger som finnes mellom de ulike perspektivene i balansert målstyring, også kalt Balanced ScoreCard.
Internkommunikasjon (Organisasjonskommunikasjon)
Informasjonsflyten og utvekslingen av ideer og synspunkter mellom ledere og medarbeidere, og kommunikasjonen mellom enkeltpersoner og grupper på forskjellige nivåer
Top-down vs Bottom- up Ledelse
En gjennomgang av begrepene og hvilken av strategi en virksomhet bør velge som lederstil for å få en effektiv organisasjon hvor alle trives
Kortsiktig gjeld
Kortsiktig gjeld er lån som skal betales tilbake innen et år. I balansen deles den totale gjelden i langsiktig og kortsiktig gjeld.
Sosial-kognitiv læring (observasjonslæring)
Sosial-kognitiv læring er læring gjennom å observere konsekvensene av andres handlinger.
Næringsinntekt, salgsinntekt og omsetning
Salgsinntekt, omsetning og næringsinntekt er tre begreper som betyr det samme. Vi ser her på hva begrepet betyr i praksis