På denne siden finner du de 200 mest leste artiklene.
Topp 100
Induktiv og deduktiv studier
Mens induktive studier lager teorier ut i fra studier (empiri) av noe, tester deduktive studier teoriene mot virkeligheten (empiri).
Språklige virkemidler
Virkemidler du kan bruke for å gjøre språket i teksten rikere og bedre. De vanligste virkemidlene er disse.
Dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG)
Hvordan regne ut dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG) i en dekningspunkt analyse?
Buddhismen (Fakta, religion og atferd)
Buddhismen er en ikke gudelig religion og filosofi som er basert på læren til den indiske prinsen Siddharta Gautama.
Konkurrentanalyse («5 forces»)
En analyse av bedriftens omgivelser på et bransjenivå, og bygger på tesen om at konkurransefortrinn oppnås ved å posisjonere seg overfor de 5 konkurransekreftene på bestemte måter.
PESTEL analyse (analyse av makroomgivelsene)
PESTEL analyse er en systematisk situasjonsanalyse av en virksomhets makroomgivelser, sett i en strategisk sammenheng.
Forskningsdesign
Et forskningsdesign er en overordnet plan over hvordan man skal gå frem for å løse prosjektet, med detaljerte planer for operasjonaliseringen.
Sosialiseringsprosessen
Den prosessen alle mennesker, i alle samfunn, går gjennom for å lære normene, verdiene, ferdighetene og kunnskapene de trenger i samfunnet.
Femfaktormodellen for personlighet
Femfaktormodellen beskriver personligheten gjennom fem brede dimensjoner, som hver representerer et spektrum av personlighetstrekk.
SWIMA / VRIO – analyse (ressursanalyse)
En nyttig modell for å analysere ressursene er VRIO-analysen. VRIO er en forkortelse for valuable, rare, imitable and organized.
Direkte- og indirekte kostnader
Hva er forskjellen på direkte- og indirekte kostnader, og hvilke direkte og indirekte kostnader kan en virksomhet ha?
Maslows behovspyramide
Hvilke behov mennesker har, har psykologen A.H.Maslow utviklet en teori om. Den er nå allment anerkjent og kalles Maslows behovhierarki.
Selvkost og selvkostmetoden
En gjennomgang hvordan vi kalkulerer salgsprisen og resultatet etter selvkostmetoden, både etter metoden for singel og tilleggskalkulasjon
Beregning av sosiale kostnader
Disse omkostningene vil variere fra bedrift til bedrift avhengig av hvilke ytelser/betingelser som er avtalt for arbeidstakerne.
Stillingsinstruks (stillingsbeskrivelse)
En stillingsbeskrivelse angir stillingens ansvar/oppgaver og organisasjonsmessig plassering (Hva som forventes av vedkommende!)
Bacheloroppgaven sin oppbygning
Disse retningslinjene følger en klassisk oppgavestruktur, og skal være en hjelp til å gi det faglige arbeidet en best mulig presentasjon.
Moral og etikk
Hva er moral og etikk? Hvilke moralske og etiske retningslinjer bør man følge i livet og konflikter som innbefatter kjøpslåing og forhandlinger?
Selvbestemmelsesteorien
Selvbestemmelsesteorien, eller "Self-Determination Theory", er en behovsteori som ble publisert av Deci og Ryan i 1985.
Darwin sin evolusjonsteori
Darwin mente at organismer utvikler seg over tid og at de tilpasser seg miljøbetingelser ut i fra biologiske faktorer (biologisk evolusjon)
Kotters åtte faser for organisatoriske endringer
Åtte faser for gjennomføring av organisatoriske endringer basert på Kotters egne erfaringer og oppfatninger fra næringslivet.
Herzbergs to-faktorteori
De aspektene av arbeidet som skapte tilfredshet i jobben, for motiveringsfaktorer, og de aspektene som skapte utilfredshet, for hygiene-faktorer.
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk)
Hva er verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk), og hva er forskjellen mellom disse to kommunikasjonsformene?
Kvalitative intervjumetoder for datainnsamling
En datainnsamlingmetode for å hente inn kvalitative primærdata. Benyttes når problemstillingen berører motivasjonsmønstret eller er spesielt komplisert.
Vinningsoptimal mengde (vinningsoptimum)
Den kombinasjonen av pris og mengde som gir bedriften det største overskuddet kalles vinnings optimal produksjonsmengde.
Dokumentanalyse / Innholdsanalyse
Analyse av sekundærdata, hvor vi prøver å besvare forskningsspørsmålet gjennom å samle inn og analyse andres ord, setninger og fortellinger om et tema
Eriksons 8-trinnsmodell for menneskelig utvikling
Modellen tar for seg miljøet vi modnes og lærer i, og viser hvordan vi utvikler oss sosialt gjennom livet gjennom sosialisering.
Primærsosialisering
Primærsosialisering er den sosialiseringen vi får gjennom personlig kontakt med vår nærmeste familie og storfamile.
Primær-, sekundær- og tertiærnæring
Begrepene primær-, sekundær- og tertiærnæringer er en måte å dele næringslivet inn på etter hvilket stadium i den evolusjonære utviklingen de tilhører.
SOFT-analyse (også kalt SWOP- og SWOT-analyse)
Hva er en SOFT-analyse eller SWAP-analyse eller SWOP analyse som nyere markedsføringsteori ofte omtaler denne analysen som? Hvordan gjennomføre en slik analyse, og hva kan jeg bruke den til?
Kommunikasjon
Kommunikasjon er overføring av informasjon mellom to parter eller formidling av et budskap fra én avsender til flere mottakere.
Situasjonsbestemt ledelse
Situasjonsbestemt ledelse er en av verdens mest anvendte teorier for ledelse. Mye av dette skyldes teoriens enkelhet. Den er lettfattelig og lett anvendelig i praktisk bruk på team og organisasjoner.
Verdikjede
Hva er en verdikjede og hvordan gjennomføre en verdikjede analyse for å avdekke virksomhetens arbeidsbetingelser og muliigheter
Dydsetikk
Dydsetikk fokuserer på motivet eller retter sagt, dyden bak handlingen, fremfor å prøve å lage regler for hva som er moralske handlinger. I dydsetikken er en handling riktig hvis en moralsk dydig person ville ha gjort den.
Åpne spørsmål
Åpne spørsmål er spørsmål som gir et fortellende svar, hvilket innebærer at spørsmålet ikke kan besvares med et "ja" eller "nei".
Kulturelle generasjoner (Generasjon X, Y, Z og Alfa)
På hvilken måte styrer vår kulturelle generasjon vårt verdensbilde, verdigrunnlag, holdninger og preferanser?
Korrelasjon
Hva er korrelasjon og kovarians, og hva brukes dette til? Og til slutt: Hvordan regner vi ut disse verdiene?
Mintzberg`s 5 sektors logo – strukturelle konfigurasjoner
Hvilke strukturelle konfigurasjoner kan du velge mellom når du skal konfigurere din organisasjonsstruktur?
Konflikt
En kollisjon mellom mål, interesser, verdier, handlinger eller retninger som skaper en spenning mellom to eller flere involverte parter
Trekomponentmodellen (holdninger)
Trekomponentmodellen er den mest brukte holdningmodellen. En holdning består av tre komponenter; kognisjon, emosjon og konasjon.
Eksplorerende design
Eksplorerende design brukes som regel når problemstillingen er uklar eller veldig grov, m.a.o. i tilfeller hvor man ikke kan stille opp klare hypoteser.
Validitet
Validitet - eller gyldighet/relevans - er knyttet til hvorvidt undersøkelsen virkelig måler det den har til hensikt å måle.
Casestudie
En metode som studerer sosiale fenomener gjennom grundig analyse av en case. Casen kan være en person, en gruppe, en episode, en prosess, en kommune, et samfunn, eller en hvilken som helst enhet av sosialt liv
Persepsjon
Persepsjon er de trinnene som hjernen gjennomgår for å oppdage, organisere, tolke og bevisst oppfatte sensorisk informasjon.
Deskriptivt design
Deskriptive design blir også kalt for beskrivende design. Formålet med et beskrivende design er å gi svar på spørsmål som hva, hvilke, hvordan, hvem og hvorfor.
Standardavvik og varians
Hva er standardavvik og varians, og hvordan beregne disse verdiene i et utvalg?
Verdityper – Hvilke verdityper finnes?
Begrepet verdi er en flerdimensjonal variabel som omfatter en lang rekke ulike typer og former for verdier. Her finner du en grovsortering.
Konsekvensialisme (konsekvensetikk)
Konsekvensetikken, eller konsekvensialismen fokuserer på konsekvensene av en handling. Strategier og handlingsvalg må vurderes ut fra de konsekvenser de respektive valg gir.
Emosjoner (følelser)
Emosjoner - følelser - er noe som oppstår når en begivenhet berører vårt verdisystem. Dette er komplekse psykologiske tilstander.
Den første industrielle revolusjon
Den første industrielle revolusjonen kjennetegnes av at vi fikk en overgang fra håndverk til fabrikkproduksjon ved bruk av vann og damp for å drive maskinene.
Reliabilitet
Reliabilitet - eller pålitelighet - er knyttet til hvorvidt undersøkelsen representerer den virkelige situasjonen. Reliabilitets begrepet tar med andre ord for seg hvordan undersøkelsen er gjennomført.
Nåverdimetoden (kontantstrømmetoden)
Nåverdimetoden er den mest teoretisk korrekte tilnærmingen for å beregne verdien til et selskap eller aksje på
Hinduisme (Fakta, religion og atferd)
Hinduisme er den eldste av de store verdensreligionene, med rundt én milliard tilhengere. De fleste lever i India.
Personlighet og trekkteorier
Trekkteoriene tar sikte på å studere de ulike personlighetstrekkene som hvert enkelt mennesket har, for å komme frem til en omtrentlig beskrivelse av en person.
Eksempel på stillingsinstruks
Tenk stillinginstruks for daglig leder, etter modellen jeg beskriv i forrige artikkel. Kan brukes som mal.
Økologisk utviklingsmodell (micro-, messo-, exo- og makrosystemet)
Hvilke samfunns forhold påvirker atferden? I denne artikkelserien ser vi litt nærmere på disse forholdene.
Dybdeintervju – enkelt intervju
Dybdeintervju (intensive intervjuer) er et intervju med en person av gangen om et nærmere definert problem.
Variable kostnader
Kostnader som endres i takt med produksjons- eller utnyttelsetakten. F.eks. produksjonsvolum, arbeidstimer og maskintimer.
Sosiale roller (Uformelle- og formelle roller)
Sosiale roller er forventningene som er knyttet til en person bare fordi de er i en bestemt stilling eller posisjon.
GAP modellen (GAP analyse)
Modellen består av fire gap, i tillegg til kundegapet, som alle representerer en trussel for bedriftens totale leveransekvalitet.
Organisasjonsstruktur og organisasjonsdesign
En organisasjonsstruktur er summen av de måter bedriften deler opp arbeidet i klare oppgaver og oppnår koordinering mellom dem
Verdikonfigurasjon
Verdikonfigurasjonen beskriver bedriftens verdiskapning. Verdikonfigurasjonen viser hvordan de viktigste virksomhetsprosessene virker i den hensikt å skape verdi for virksomheten selv og dens kunder.
Priselastisitet
Priselastisitet er den relative mengdeendring dividert med den relative prisendring (ved uendelig små endringer i pris).
Klassisk betinging
Klassisk betinging er en av de grunnleggende metoder for læring. Prinsippet om klassisk betinging kommer fra Ivan Pavlov. En russisk fysiolog
Kapitalverdimodellen (CAPM)
Et verktøy for å estimere den forventede avkastningen sett i relasjon til risikoen for en enkeltaksje. Vi går her igjennom modellen.
Posisjonering som merkevarestrategi
Første bud hvis man ønsker å skape en merkevare ligger i målgruppens (kundenes) evoked set, er å finne et ledig hull i målgruppens (kundens) bevissthet, og etablere seg der som det naturlige førstevalget.
Bedriftens samfunnsansvar (CSR)
Samfunnsansvar er det sosiale ansvaret bedriften har til samfunnets økonomisk, økologiske, juridisk, etisk og filantropiske forventninger.
Pliktetikk og deontologiske teorier om moral og etikk
At en teori er deontologisk vil si at det ikke er konsekvensene alene som avgjør om en handling er riktig eller ikke, også andre hensyn teller med.
Porters generiske konkurrentstrategier
Porter sine 3 generiske strategier for å skape varige konkurransefortrinn for en virksomhet i et marked.
Fenomenologi og fenomenologisk design / analyse
Fenomenologi er studiet av fenomener og hvordan de fremtrer for oss fra et førsteperson perspektiv.
Arv og miljø
Hva er medfødte egenskaper og hvilke utvikler vi gjennom kontakt med omgivelsene rundt oss? Arveanlegget ligger i genene.
Forretningside
Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den og være kunde.
Ansoff’s ekspansjonmatrise (vekstmatrise)
Ansoff's ekspansjonsmatrise klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på dagens og nye markeder med dagens og nye produkter.
Representativt utvalg
Med et korrekt sammensatt utvalg menes at utvalget er representativt. Et representativt utvalg vil si at utvalget er trukket proporsjonalt med hensyn til ulike variabler.
Indre motivasjon
Indre motivasjon er den form for motivasjon som kommer fra egne interesser, glede og indre drivkraft, istedenfor fra en ytre belønninger.
Kostnad – utgift – utbetaling
Mange bruker begrepene kostnad, utgift og utbetaling om hverandre som om de skulle bety det samme. Det gjør de ikke. I denne artikkelserien ser vi nærmere på kostnadsbegrepet, hvilke ulike typer kostnader som finnes og hva som er forskjellen mellom dem.
Kontantstrømanalyse
En detaljert oversikt over selskapets inn- og utbetalinger i løpet av regnskapsperioden med det mål å vise likviditetsendringer og årsaken til dette.
Variabel, verdi og målenivå
En variabel er en egenskap ved en enhet som kan måles og som kan anta minst to verdier. Vi går her igjennom forskjellene i detalj.
Faste kostnader
Hva er en fast kostnad og hvilke faste kostnader kan en organisasjon ha?
Psykoanalyse -> Personlighet ut i fra det psykoanalytiske perspektiv
Psykoanalysen påstår at det er indre drivkrefter (drifter og motiv) som styrer vår atferd og danner vår personlighet.
Situasjonsanalyse
En analyse av virksomhetens arbeidsbetingelser, med det mål å finne sterke/svake sider, samt muligheter og trusler i omgivelsene.
Daglig leder/administrerende direktør
Hva er daglig leder? Hvilke krav stilles til jobben? Hvilke arbeidsoppgaver har daglig leder? Hva bør vektlegges under rekrutteringen?
Bidragsmetoden
Ved bidragsprinsippet fordeles bare de variable kostnadene i priskalkylen. De faste kostnadene holdes utenfor.
Du Pont-modellen
DuPont-modellen er en skjematisk måte å vise hvordan virksomhetens totalrentabilitet blir skapt
Metafor
Hvilken funksjon har metaforer, humor og lek i en organisasjon og for en leder?
Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC-kalkulasjon)
Aktivitetsbasert kalkulasjon, eller Activity Based Costing, ble utviklet på 1980-tallet fordi de tradisjonelle kalkylemetodene ikke var nøyaktige nok
Endringsledelse og endringsprosesser
Endringsledelse er å lede individer, grupper eller organisasjoner gjennom en endringsprosess, fra en nåværende til en ønsket tilstand.
Krav til en god problemstilling
En gjennomgang av hvilke krav som stilles til en god problemstilling for et forskningsprosjekt. Krav som må være oppfylt for å kunne studere
Teori X og Teori Y
Forskjellen mellom den klassiske læren og det vi i dag kaller ”moderne ledelse” kan best illustreres gjennom X- og Y-teorien til D. McGregor
Markedsstrategi
Markedsstrategiens oppgave er å angi hvordan man har tenkt å markedsføre verditilbudet for å nå markedmålet.
Jødedom (Fakta, religion og atferd)
Jødedommen er den eldste av de tre store monoteistiske verdensreligionene, jødenes religiøse kultur og moderreligion for kristendommen.
Avkastningskrav
For å kunne måle hvorvidt rentabiliteten er god trengs det et avkastningskrav å se rentabiliteten i forhold til.
Det føydale økonomiske system
Det føydale økonomiske system oppsto i middelalderen, og tidfestes til perioden 500 år e.Kr. -1500 e. kr.
Multippel regresjon
Multippel regresjon er en analysemetode for å beskrive hvilken sammenheng det er mellom to eller flere X-variabler og en Y-variabel.
Mål (målsetning)
Et mål er en angivelse av hva vi ønsker å oppnå en gang i fremtiden. Dette kan være et langsiktig eller kortsiktige mål.
Forventningsteorien
Forventningsteorien er en motivasjonsteori som sier at vi alltid vil velge den løsningen som vi forventer vil gi oss høyest belønning.
Kroppsspråk (ikke-verbal kommunikasjon)
Kroppsspråk er måter vi kommunisere et budskap på ved hjelp av kroppsuttrykk uten bruk av tale- eller skriftspråk.
Den femte disiplin – Senge sin modell for lærende organisasjoner
5 disipliner som utvikles seperat, og hver av dem er en vital dimensjon i å utvikle en organisasjon som virkelig kan lære. Men for å lykkes må man være i stand til å kombinere alle fem disipliner
Enkeltkrets-, dobbeltkrets- og deuterolæring
Argyris/Schön sier at det finnes 3 nivåer for læring: enkelkretslæring (enkeltsløyfet), dobbelkretslæring (dobbeltsløyfet) og deuterolæring
Motivasjonsteorier
Det er etter hvert blitt utviklet en mengde motivasjonsteorier som prøver å forklare oss hva motivasjon er og hva som gjør oss motivert og demotivert.
Eksperimentell design (Kausalt design)
Kausalt design bruker man når man ønsker å finne en statistisk årsakssammenheng (kausalitet) mellom to variabler.
101-200
Balansert målstyring
Balansert målstyring blir av Havard University fremstilt som det største fremskrittet de siste 75 årene innenfor styringsverktøy for ledere.
Utilitarisme (nytteetikk)
Utilitarisme kalles ”nytteetikk”, og siden teorien er både en resultatorientert og konsekvensetisk teori inngår utilitarismen også som en del av konsekvensetikken
Bacheloroppgavens drøfting
Å drøfte vil si å diskutere et saksforhold, og denne diskusjonen skal foregå med argumenter.
Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
HMS skal forebygge skader og miljøforstyrrelser, sikre virksomheters ansatte et sunt arbeidsmiljø, og sikre beboere og brukere av bygg og anlegg et godt ute- og innemiljø.
Linje- og stab organisasjon
Klare linjer for ansvar og myndighet. Ingen har mer enn en sjef, og organisasjonen er hierarkisk oppbygget, med mulighet for spesialisering.
Strategi
Strategi er en angivelse av de tiltakene og den ressursfordelingen som er nødvendig for å nå et mål.
Fullkommen konkurranse
I et marked med fullkommen konkurranse, vil både vil etterspørselssiden bestå av et stort antall forbrukere som kjøper varer og tjenester utfra de behov som skal dekkes, sin inntektssituasjon og formue.
Organisasjonskultur ( bedriftskultur )
De mønstrene av meninger, verdier, normer, roller, skikker o.l. som forteller medlemmene hvem de er, og hvordan de gjør saker og ting.
Kalkulatoriske avskrivninger
Denne kostnaden (verdiforringelsen) vil som regel påløpe over mange år, helt til driftsmidlet er utrangert, dvs. byttet ut med ett nytt. Denne kostnaden kaller vi for avskrivninger.
Læringsteorier
Læringsteorier er rammeverk som forklarer hvordan mennesker tilegner seg, bearbeider og beholder kunnskap.
Verdinettverk
Verdinettverk betegner en bedrift som skaper verdi ved å koble klienter og kunder som er, eller ønsker å være, avhengige av hverandre
Baumrinds oppdragelsesstiler
En oppdragelsesstil er de intenderte handlingene foreldrene foretar for å påvirke eller korrigere barnet til ønsket atferd og holdning.
Rentabilitetsanalyse
Med rentabilitet mener vi avkastning på den kapital som er investert i selskapet. Rentabilitet er m.a.o. et lønnsomhetsmål
Konsern – morselskap og datterselskaper
Et konsern består av et morselskap og et eller flere datterselskap. Om et selskap er et datterselskap eller ikke, avgjøres av morselskapets eierandel eller av graden av bestemmelsesrett i datterselskapet.
Salgsprosessen
De vanligste fasene i personlig salg kan skjematisk fremstilles slik: Kundeanalyse, kontakt kunden, salgsprosessen og oppfølging.
Kristendom (Fakta, religion og atferd)
Kristendommen er en abrahamittisk religion som startet som en av mange apokalyptiske bevegelser i Israel på Jesu tid.
Interessent , interessentanalyse og Interessentkart
Skal gi svar på: Hva gjør virksomheten, hvilke interessenter blir berørt av virksomheten, hvilken relasjoner finnes mellom dem og hvilken form for kommunikasjon krever dette?
Fenomenologisk hermeneutisk analyse
Målet med analysen er å finne mening gjennom livs erfaringer. For å kunne avdekke mening i livserfaringen må vi skrive ned dett som tekst som vi kan studere.
Verdibasert ledelse
Ledelseteori hvor målet er å skape engasjement gjennom å utvikle og lede etter en verdibasert visjon.
Hackman og Oldhams jobbkarakteristikamodell
Jobbkarakteristikamodeller er teorier som sier at nøkkelen til ansattes motivasjon ligger i egenskaper og forhold ved jobbsituasjonen.
Skjevhet og normalfordeling
Ulike former for skjevhet og beregning av skjevheten i utvalget. Normalfordelingen står her sentralt.
Kostnadoptimal produksjonsmengde
Kostnadoptimal produksjonsmengde er den produksjonsmengden som gir en virksomhet de laveste kostnadene per enhet.
Generasjon Z (“Snøfnuggenerasjonen”)
Den mest ekstreme generasjonen er Generasjon Z. De er født mellom 1995 2010, og er kommer etter Generasjon Y og Generasjon Alpha.
Univariat analyse og deskriptiv statistikk
Analyse av en variabel. Statistiske metoder for å bl.a. beskrive et utvalg, utvalgets størrelse, med fordeling og frekvensfordeling.
Skift i tilbud og etterspørsel
Så lenge etterspørsel- og tilbudskurven er konstante, holder også prisen seg uendret når markedet er i likevekt. Det finnes imidlertid en rekke faktorer som påvirker både etterspørsel- og tilbudskurven.
Forretningsmodell
Forretningsmodellen forteller HVORDAN selskapet skaper og tjener penger på sine kundeverdiene gjennom å dekke identifiserte kundebehov.
Personlighet og typeteorier
Typeteoriene prøver å klassifisere folks personlighet i ulike personlighets kategorier som beskriver hva som karakteriserer deres personlighet.
Push- og pull – strategier (trykk- og trekk kommunikasjon)
Hva er forskjellen mellom trykk- og trekk-prinsippet, eller push- og pull-strategier som det også kalles. Her går jeg gjennom begrepene.
Merkekjennskap og kjennskappyramiden
Kjennskapspyramiden er en kommunikasjonsmodell som måler kjennskapen til en virksomhet, merke eller produkt.
Personlighet
De karakteristiske mønstre av tanker, følelser og handlinger som utgjør et individs særegne stil og som innvirker på det tilpasning til omgivelsene
Differensieringstrategi
Differensiere seg fra konkurrentene på viktige unikhetsdrivere for kunden
Verdiverksted
Verdiverksted betegner en bedrift som skaper verdi ved å løse unike problemer for kunder og klienter.
Grensekostnad og differansekostnad
Differansekostnader (DK) er en betegnelse vi bruker for å beskrive kostnadsøkningen i et intervall.
Metodetriangulering
Bruker vi to forskjellige metoder i samme prosjekt kalles det en metodetriangulering. Metodetriangulering går med andre ord ut på at vi angriper et problem fra to forskjellige perspektiv for å finne et tredje.
Key Account Management (KAM)
Key Account Management (KAM) er i utgangspunktet en stillingsbeskrivelse for personer som jobber med bedriftens viktigste kunder.
Den fjerde statsmakt
Hva mener vi når vi omtaler media som "Den fjerde statsmakt"?
Hva er en arbeidsbetingelse? (Bedriftens arbeidsbetingelser)
En gjennomgang av hva en arbeidsbetingelse er, hvilke former for arbeidsbetingelser som finnes og hvorfor det er viktig å kartlegge disse arbeidsbetingelsene.
Aksjeverdsettelse og verdsettelse av selskaper
Selv om det finnes mange måter å beregne prisen på en aksje og et selskap, vil prisen alltid være; - den kursen en kjøper er villig til å betale.
Slik unngår du at epostmeldingen blir stoppet av spam-filtrene til mottakerne
Lær hvordan du unngår å bli blokkert av spam filtrene til mottakerne av dine e-post kampanjer og nyhetsbrev.
Tilbakebetalingsmetoden
Tilbakebetalingsmetoden er en forenklet metode for lønnsomhetsvurdering av investeringer som går ut på å beregne antall år det tar for å tjene inn investeringsbeløpet
Innsiktlæring (kognitiv læring)
Innsiktlæring går i psykologien under navnet kognitiv læring og kompleks læring. Dvs. læring som krever tankevirksomhet.
Hva er markedsføring?
Markedsføring er å kartlegge mulighetene i markedet og legge forholdene til rette for at de riktige produktene blir fremstilt og etterspurt
Sosialisme
Sosialisme er en politisk ideologi som ønsker økonomisk likhet mellom samfunnsmedlemmene, og en fellesbetegnelse for flere politiske retninger på venstresiden.
Avkastningkrav basert på kapitalverdimodellen (CAPM)
Avkastningkravet skal reflektere risikoen i å investere i dette selskapet sammenlignet med andre investeringer
Sosialkonstruktivisme ( Sosiokulturell læringsteori )
Et sosiokulturelt læringssyn som bygger på en antakelse om at læring skjer gjennom sosial læring, og bygger på russeren Lev S. Vygotskys teorier og forsøk
Kognitive motivasjonsteorier
De kognitive motivasjonsteoriene handler om hvordan bevisste og rasjonelle individer drives av behov og gjør bevisste valg. Dette belyses via tre teorier.
Produktets livssyklus
Alle produkter og tjenester har en begrenset "levetid"- i hvert fall i sin opprinnelige form. Produktet gjennomgår forskjellige faser fra det lanseres til produsenten velger å legge ned produksjonen av produktet.
Narrativ metode og analyse
Narrativ psykologi er opptatt av måten vi organiserer våre erfaringer og gir dem mening gjennom fortellinger.
Psykiske forsvarsmekanismer
Psykologiske forsvarsmekanismer er ubevisste strategier som vi bruker for å beskytte oss mot angst, stress og ubehagelige følelser.
Konkurransefortrinn
Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurser eller en kompetanse som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.
SMART mål
Et mål må være Spesifikt, Målbart, Attraktivt, Realistisk og Tidsbestemt. Kun da er det et motiverende og godt mål å jobbe mot.
Totalkapitalmetoden (EBITDA)
Totalkapitalmetoden er den mest brukte fundamentale verdsettelsesmetoden. Metoden neddiskonterer de fremtidige kontantstrømmene.
Observasjoner (Observasjonsmetoder)
Forskningsteknikker for å systematisk samle inn data ved å observere og dokumentere atferd, hendelser eller fenomener i virkelige omgivelser.
Lønnsomhet (overskudd / fortjeneste / profitt)
Lønnsomhet er et uttrykk for hvor stort overskudd, også kalt profitt eller forteneste, virksomheten har.
Merkepyramiden
Merkepyramiden viser sammenhengen mellom de forskjellige merkeassosiasjonene – og illustrerer hva det er merkeleverandøren kan påvirke
Den tredoble bunnlinjen – økonomi, økologi og sosialt
Den tredelte bunnlinje viser at det er en sammenheng mellom økonomi og velstand, miljøhensyn og sosial rettferdighet.
Ontologi
Ontologi er læren om hva som eksisterer, spørsmål om det værende, det som finnes, dvs. hvordan virkeligheten faktisk er.
Målsettingsteori (motivasjonsteori)
Målsettingsteori er en kognitiv motivasjonsteori, der fokuset er rettet mot målets betydning som motivasjonsfaktor.
Holdning
En holdning er en lært tilbøyelighet til å reagere gjennomgående positivt, negativt eller nøytralt på et objekt
Verdi og verdier
I dagligtale benyttes begrepet verdi ofte om det som vi oppfatter som ”det gode”. Begrepet verdi står for: "Alt det som er verdifullt for menneske".
Hermeneutiske spiral
Det er en beskrivelse av fortolkningsprosessen som er i stadig bevegelse mellom forståelse/forforståelse og fortolkning.
Motivasjon (motiv)
Motivasjon er en prosess som påvirker retningen, utholdenheten og styrken i all målrettet menneskelig atferd.
Kommunikasjonskanal, mediekanal og medium
Med kommunikasjonskanal menes alle mediekanaler som kan benyttes til å løse virksomhetens kommunikasjonsoppgaver.
Beslutningmodeller
Det finnes utallige mange ulike beslutningmodeller, men de fire mest grunnleggende beslutningmodellene er disse fire modellene.
Den lineære kommunikasjonsmodellen
En modell som forklarer hva som må til for å overføre et budskap fra en sender til en mottaker. Vi går her igjennom modellen steg for steg.
Ressurs og ressursforvaltning
Ressurs er en kilde til forsyninger som kan anvendes i en prosess til å skape verdier
Dekningspunkt/ Break-even (nullpunkt)
Den omsetningen som fører til at resultatet blir null. Det vil si at dekningsbidraget akkurat dekker de faste kostnadene.
Epistemologi (erkjennelsesteori)
Epistemologi handler om hva kunnskap er, hvordan vi kan vite noe, hva som rettferdiggjør tro, og hvordan vi kan skille mellom sann og falsk
Å være en god rollemodell for barnet
Foreldre er alltid sterke rollemodeller for barn, enten foreldrene ønsker det eller ikke. Og dette gjelder på både godt og vondt.
Forskningsperspektiver (Positivisme / hermeneutikk)
Dagens forskning paradigmer og forsknings praksis har sitt utgangspunkt i ett av følgende tre grunnleggende forskjellige forsknings perspektiv (måter å se virkeligheten på).
Hypotese og hypotesetesting
En hypotese er en konkretisert antagelse om et faktiske forhold, eller en teori som er gjort om til en påstand som lar seg teste empirisk.
Instrumentell betinging (operant betinging)
Instrumentell betinging, også kalt operant betinging, eller "læring ved prøving og feiling". Her påvirkes atferden etter konsekvensene.
Kvalitativ metode og forskningsdesign
Kvalitativ metode er et forskningsdesign som samler inn, analyserer og tolker kvalitative data for å besvare en problemstilling.
Byråkratiteorien til Max Weber
Her ble mennesket sett på som et tannhjul i en stor maskin. Ved hjelp av formelle regler, kommunikasjonskanaler og -rapporter, og klart avgrenset ansvars og myndighetsområde mente han å kunne oppnå maksimal effektivitet i organisasjonen.
Prosentil og kvartil
Hva er prosentiler og kvartiler, og hvordan beregne disse verdiene?
FIFO og LIFO prinsippet
FIFO betyr "First in-first out (FIFO)". I klartekst betyr dette at det som har vært lengst på lager, også skal bli tatt først ut.
Sansesystemet (våre 7 sanser)
Sansesystemet er en kompleks struktur som inkluderer alle de sansene vi bruker for å oppfatte omgivelsene og kroppen vår.
Kvasieksperiment
Hva er et kvasiekspriment, og hvilke ulike typer kvasieksprimenter finnes?
Business Model Canvas (BMC)
Business Model Canvas er et rammeverk og verktøy for å dekomponere og forstå forretningsmodeller utviklet av Osterwalder & Pigneur
Registrering av foretak i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret
Hva er Enhetsregisteret og Foretaksregisteret, og hva er forskjellen mellom disse to registrene. Må jeg stå i dem?
Mestringstro
Mestringstro som:mestringstro er egen tro på å mestre en bestemt oppgave eller situasjon. Mestringstroen påvirker mange sier av atferden.
Selvledelse (empowerment)
Med selvledelse menes metoder, ferdigheter og strategier som en kan benytte seg av for å styre egne aktiviteter og målsettinger.
Faktoranalyse
En samlebetegnelser for ulike multivariate statistiske metoder som går ut på å analysere avhengighets-forholdet mellom et stort antall variabler, for deretter å forklare deres felles underliggende dimensjoner
Enveiskommunikasjon vs. toveiskommunikasjon (Monolog vs. Dialog)
En gjennomgang av forskjellen mellom disse to begrepene og hva som kjennetegner dem.
Dividendemodellen (Gordons formel)
Dividendemodellen er den enkleste og eldste nåverditilnærmingen ved verdsettelse av aksjer, og er mye brukt av praktikere.
Risiko typer (Systematisk- og usystematisk risiko)
Når vi snakker om risiko i aksjemarkedet deler vi generelt inn i to typer risiko: usystematisk risiko og systematisk risiko
God kundeservice
Alle bedriftsledere jeg har pratet med i mitt liv sier at de er opptatt av å gi "god kundeservice", mens de fleste kundeundersøkelser som gjøres viser at det nettopp er her de fleste virksomhetene svikter mest.
Sannsynlighetsutvalg
Sannsynlighetsutvalg vil si at alle enheter som trekkes ut har en kjent sannsynlighet for å komme med i utvalget.
Multikomponentmodellen (holdninger)
Multikomponentmodellene prøver å si noe om forbrukerens holdninger til et holdningsobjekt, for eksempel et produkt, en tjeneste, et system e.l.
Målgruppe
Målgruppe er den eller de kundegruppene bedriften tar sikte på å påvirke og selge sine produktene og/eller tjenestene til.
Forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet
Et nesten like grunnleggende skille som skillet mellom produkt- og tjenestemarkedet, er skillet mellom forbruker- og bedriftsmarkedet.
Kortsiktig gjeld
Kortsiktig gjeld er lån som skal betales tilbake innen et år. I balansen deles den totale gjelden i langsiktig og kortsiktig gjeld.
Næringsinntekt, salgsinntekt og omsetning
Salgsinntekt, omsetning og næringsinntekt er tre begreper som betyr det samme. Vi ser her på hva begrepet betyr i praksis
Tillit – den viktigste enkeltverdien
Tre ting er nødvendig for å styre en stat: våpen, mat og tillit. Av disse er tilliten det viktigste og det man sist må miste.
Internkommunikasjon (Organisasjonskommunikasjon)
Informasjonsflyten og utvekslingen av ideer og synspunkter mellom ledere og medarbeidere, og kommunikasjonen mellom enkeltpersoner og grupper på forskjellige nivåer
Top-down vs Bottom- up Ledelse
En gjennomgang av begrepene og hvilken av strategi en virksomhet bør velge som lederstil for å få en effektiv organisasjon hvor alle trives
Islam (Fakta, religion og atferd)
Islam er den yngste av de store verdensreligionene, hvor de islamsk troende kalles en muslim. I dag er islam den nest største religionen i verden etter kristendommen
Lese og tolke ansiktsuttrykk
Ved å studere folks ansiktsuttrykk kan du fortelle mye om hva de tenker og føler. Vi går her igjennom hvordan du tolker ansiktsuttrykk.
Sosial-kognitiv læring (observasjonslæring)
Sosial-kognitiv læring er læring gjennom å observere konsekvensene av andres handlinger.
Strategikart (Balansert målstyring)
Et strategikart er et rammeverk som prøver vise hvilke sammenhenger som finnes mellom de ulike perspektivene i balansert målstyring, også kalt Balanced ScoreCard.