SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggen
Title taggen til nettsiden er den viktigste enkeltfaktoren for sidens rangering i søkemotorene.
Årsaker til sykefravær: Individuelle forhold
Individuelle forhold som påvirker sykefraværet omfatter alle personlige forhold som ikke kan knyttes til arbeidsplassen eller samfunnet de er en del av.
Årsaker til sykefravær: Samfunnsforhold
Hvilken sammenheng er det mellom virksomhetenes sykefravær og makroforhold i samfunnet vi lever i?
Håndhilsing og håndtrykk
Alle kundebesøk starter med et håndtrykk, hvor selgeren og kunden håndhilser på hverandre. Siden dette er den første prøven på om partene finner interesse for hverandre, er det ikke uviktig hvordan denne sermonien blir utført.
Helse og sykefravær
Helse er en tilstand av fullstendig fysisk, psykisk og sosialt velbefinnende og ikke bare fravær av sykdom eller lyte.
Årsaker til sykefravær: Organisatoriske og psykososiale forhold
Arbeidsoppgaver (arbeidsinnhold) og sosiale interaksjoner med medarbeidere (arbeidsmiljø) eller klienter/kunder innebærer mange typer psykologiske og sosiale faktorer
SEO : Nettsidens overskrift (h1/h6)
H står for "headding" i HTML språket og brukes til å angi nettsidens overskrift. At denne taggen brukes riktig er viktig for synligheten.
Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!
Hvis domene plutselig har falt ut fra indeksen til Google gjelder det å finne ut hvorfor. Det kan være mange grunner til dette.
Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)
En gjennomgang av hvilken betydning selve domene har for nettstedets rangering i Google.
Viktige politiske kjennetegn ved alle organisasjoner
5 viktige kjennetegn ved alle organisasjoner som gjør det nødvendig å praktisere politisk ledelse for enhver leder i mang situasjoner.
Freeman`s generiske interessentstrategier
Freeman gir oss 4 mulige generiske strategier for interessentene våre, avhengig av hvilket interessentkart vi har.
Cialdini sine 6 grunnprinsipper for påvirkning
Cialdini sine 6 ulike teknikker for påvirkning. Prinsipper som baserer seg på 60 års forskning innen fagfeltet påvirkning.
Strategi i et historisk perspektiv
Frem til 1950-tallet var strategi og taktikk to begreper som kun ble brukt av offiserer i militæret.
Norsk økonomi 1990 – tallet
Norge nådde en velferdstopp i 1990-årene. Norge har flere ganger blitt kåret til verdens beste land å bo i av både FN og andre organisasjoner
Norsk økonomi 1537 – 1800
Fra 1537 til 1814 var Norge i stor grad underlagt dansk styre. Denne perioden i Norges historie regnes fra reformasjonen og underordningen under Danmark i 1537 og slutter med selvstendigheten i 1814
Norsk økonomi 1350 – 1537
Det svensk-norske kongefellesskapet ble mot slutten av 1300-tallet avløst av en dansk orientering, som kulminerte i etableringen av Kalmarunioneni 1397.
Norsk økonomi før 1350
Området vi idag kaller Norge har vært bosatt av mennesker i over 10.000 år, med spor helt tilbake til steinalderen
Norsk økonomi 1850 – 1900
Fra ca. 1850 startet en endrings- og moderniseringsprosess i Norge som omskapte hele det gamle bondesamfunnet. Det skjedde forandringer både på det materielle og det ideologiske plan.
Norsk økonomi 1980 – tallet
Kraftig økning i oljeinvesteringene og liberaliseringen av kreditt- og valutamarkedene ledet til jappetiden - den markerte høykonjunkturen på midten av 1980-tallet.
Norsk økonomi 1970 – tallet
Fra intet dukker det opp en ny naturressurs - olje. I 1969 ble det første gang funnet olje i Nordsjøen, og i 1971 ble den første norske råoljen pumpes opp.
Norsk økonomi 1950 – 1960 – tallet
Norge opplevde sterk vekst etter andre verdenskrig. De sosiale strukturene i samfunnet endret seg. Folk følte et sterkt fellesskap, og ønsket å bygge landet sammen.
Norsk økonomi 1940 – tallet
Med krigen gikk produksjonen i Norge kraftig ned. BNP falt med over 16 prosent fra 1939 til 1944.
Norsk økonomi 1930 – tallet
I 1930 slo de internasjonale konjunkturene om til nedgang etter sammenbruddet på New York-børsen oktober 1929.
Norsk økonomi 1900 – 1930
I perioden etter århundreskiftet ble vitenskapen, dvs. naturvitenskapen, sett på som et at de viktigste virkemidlene for å modernisere samfunnet. Kilden til fornyelsen eller innovasjonen kom til å ligge i kontakten mellom grunnforskningen og den anvendte og produksjonsnære forskning i industrien.
Norsk økonomi 1800 – 1850
1800 - tallet representerer også overgangen til et moderne kapitalistisk samfunn i Norge.
Kjedesamarbeid i fremtiden
Etter at trenden de siste 30 årene har gått mot økt vertikalt og horisontalt samarbeid og integrasjon vil trenden nå snu.
Enkeltpersonforetak (Enkeltmannsforetak)
En kort innføring om enkeltpersonforetak (enkeltmannsforetak).
Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC-kalkulasjon)
Aktivitetsbasert kalkulasjon, eller Activity Based Costing, ble utviklet på 1980-tallet fordi de tradisjonelle kalkylemetodene ikke var nøyaktige nok
Prestasjonsmåling
For å kunne overvåke driften må man hele tiden se i hvilken grad man oppnår de mål man setter, og hele tiden gjøre justering hvis man ikke når disse målene.
Scenario
En analyse som tar utgangspunkt i fremtiden (f.eks. år 2025), for så å beskriver den utviklingen som har skjedd fra i dag til dette tidspunktet.
Sender og mottaker i kommunikasjonsmodellen
For at kommunikasjon skal kunne oppstå trenger vi en sender, et budskap og en mottaker. Vi ser her på sender og mottakeren sin betydning.
Nettstedets mulige bruksområder
Det er bedre å velge ut to bruksområder som all fokus blir rettet mot istedenfor å satse på mange bruksområder som bare blir gjennomført halvveis
Prisdifferensiering
Når en bedrift opererer på helt avskilte markeder, kan det være lønnsomt å selge produktet med forskjellig pris til ulike kjøpegrupper. Dette kalles prisdifferensiering eller prisdiskriminering.
Passiv målgruppe segmentering
Vi legger forholdene til rette for å bli funnet, foretrukket og forstått av en bestemt målgruppe.
Onboarding
Onboarding er prosessen hvor en nyansatte tilpasser seg sin nye arbeidsplass, både på det
sosiale og det faglige plan
Technology Acceptance Modell (TAM)
I modellen antas holdninger å predikere intensjon om bruk, som i sin tur predikerer faktisk bruk.
Hvordan bruke et møte for å vinne din sak?
Er målet å få gjennomslag for din løsning må du se på møtet som en salgsprosess, hvor du er "selgeren" som må selge inn din løsning.
Enkomponent-modellen (holdninger)
Enkomponent modellen ser på en holdning som en faktorer med to mulige holdninger: positiv eller negativ.
Multikomponentmodellen (holdninger)
Multikomponentmodellene prøver å si noe om forbrukerens holdninger til et holdningsobjekt, for eksempel et produkt, en tjeneste, et system e.l.
Læring
Prosessen hvor mennesker tilegner seg kunnskap, erfaring, vaner, reaksjoner og konsekvenser fra sanseinntrykk som de anvender i fremtidige situasjoner
Produktets livssyklus
Alle produkter og tjenester har en begrenset "levetid"- i hvert fall i sin opprinnelige form. Produktet gjennomgår forskjellige faser fra det lanseres til produsenten velger å legge ned produksjonen av produktet.
Cloaking
Hva er cloaking?
Cloaking er en SEO teknikk som går ut på å presentere et innhold av siden for søke robotene og et annen innhold...
.htaccess tips alle webmastere bør vite om
Apache's .htaccess (hypertext access) konfigurasjonsfil er et kraftig verktøy som bør utnyttes for å optimalisere søkemotoroptimaliseringen.
Før jeg går videre må jeg bare presisere at...
Skjult tekst og koblinger i nettsiden
Kommer Google frem til at nettstedet ditt innholder skjult tekst og/eller koblinger, kan du risikere at Google fjerner deg fra sin indeks,
404 feilmeldingssider (File Not Found)
404 side er en side som vises av webserveren til nettleseren hvis en side ikke eksisterer eller ikke kan vises på webområdet ditt.
SEO : Mappe og filstruktur
Planlegg din mappe- og filstruktur. Den påvirker din rangering i Google, Yahoo og Bing
Robots.txt
En fil som legges på root-katalogen til nettstedet for å fortelle Google hvilke sider som skal indekseres
Duplikatside
Duplikatsider er et problem og mange duplikatsider skal ikke indekseres. Med dublikatsider menes to sider som har det samme innholdet.
Arbeidsflyt
Når vi skal velge organisasjonsstruktur for virksomheten og fordele arbeidsoppgavene som må utføres på ulike stillinger, med en tilhørende stillingsinstruks som forteller hvordan disse...
Makt og ledelse
Hva er makt og hvilke former for makt finnes? Og viktigere hvordan skal den brukes for å nå bedriftens mål og skape trivsel?
Sum (gruppestrukturer) = organisasjonsstrukturen
En organisasjonsstruktur er summen av alle gruppestrukturene som finnes i organisasjonen. Grensesnittet mellom dem er derfor ekstremt viktig.
Rollefordeling (Stillinger) i organisasjonen
Den vanligste måten å splitte opp arbeidet på er å fordele arbeidet på ulike roller i form av stillinger, for så å koordinere dette arbeidet i en verdiskapningprosess.
Kriterier for valg av gruppestruktur
Hvilken gruppestruktur bør jeg velge for å organisere gruppearbeidet?
Kontroll og evaluering av opplæringen
Hvordan skal virksomheten kontrollere at den nyansatte har lært de ferdighetene og fått den kompetansen som kreves for å gjøre jobben?
Fadder for nyansatte
En medarbeider i tilsvarende posisjon som den nyansatte, men med minst 1 års erfaring, som får i oppgave å være en "coatch" og veileder for den nyansatte i prøvetiden
Talentutvikling
Alle organisasjoner trenger "nytt blod" fra tid til annen. Å utvikle en innovativ lærende organisasjon starter ved rekrutteringen av medarbeiderne.
Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?
En gjennomgang av hvilke tradisjonelle kommunikasjoner et nettsted normalt skal løse
Produktmiks og bundling prising
Pris logikken må normalt endres når produktet er en del av en produktmiks. Når prisen brukes som et virkemiddel i en produktmiks er målet med pristaktikken å maksimere profitten på den totale blandingen
Prisregulering
Prisregulering vil si at myndighetene griper inn og fastsetter retningslinjer for prisen til ulike varer og tjenester.
Tidlig kjøp prising
Det finnes flere prising teknikker virksomheten kan benytte seg av i sine markedsføring kampanjer for å stimulere tidlig kjøp.
GE McKinsey-matrisen
GE McKinsey matrisen er et beslutningverktøy for å avgjør hvilke produkter i produktporteføljen bedriften skal investere i, holde og beskjære
Styreprotokoll
"Et referat over styrebehandlingen av sakene og beslutningene til styret".
Egenevaluering av styrets arbeid
En gang i året bør styret evaluere sitt arbeid og sin kompetanse opp mot de mål som er satt for arbeidet
Tolke hånd og armbevegelser
I denne artikkelen ser jeg på de vanligste kroppsspråk tegnene vi gjør med hendene våre og hva disse tegnene betyr.
Lese og tolke ansiktsuttrykk
Ved å studere folks ansiktsuttrykk kan du fortelle mye om hva de tenker og føler. Vi går her igjennom hvordan du tolker ansiktsuttrykk.
Arenaer for medarbeiderdrevet innovasjon
Her ser vi litt nærmere på hvilke ulike arenaer som kan være med på å fange opp idéer og synliggjøre forslagene.
Inherente incitamenter
Det foreligger inherente drivkrefter når individer utfører en prestasjon fordi de regner opplevelsen av prestasjonen i seg selv som en belønning.
Strukturstyring
Struktur, instrukser, regler og manualer ko med de klassiske ledelseteoriene og har vært brukt styringsverktøy i snart 100 år.
Kroppsspråk og kulturelle forskjeller
Kroppsspråk brukes forskjellig i ulike kulturer og i ulike sosiale grupper. Derfor kan det være vanskelig å tolke det.
Arbeidstrening
Arbeidstrening vil si at virksomheten tar inn en arbeidsledig på trygd som virksomheten gir opplæring i å utføre vanlige arbeidsoppgaver i en begrenset periode.
Betingelsesteori (hva påvirker valg av styringssystem)
En teori som argumenterer for at det ikke finnes et universell system for styring og kontroll som passer for alle organisasjoner i alle situasjoner.
Kvinner og menns kroppsspråk
Forskning viser at menn ikke er spesielt gode til å verken sende eller tolke signaler. Kvinner er derimot langt mer uttrykksfulle
Regelstyring
Regelstyring er en forlengelse av strukturstyring og går ut på å styre ved hjelp av regler, instrukser, retningslinjer, prosedyrer, rutiner og manualer.
Styringssystem
Når vi skal velge styring- og kontrollsystem for virksomheten må vi tenke helhetlig og huske at her gjelder regelen: ”Målet helliggjør middelet”
Screening av kandidater (jobbsøkere)
Screening er en metode bedriften kan bruke for å skaffe seg informasjon om jobbsøkeren. Her går vi igjennom hvordan du kan bruke sosiale medier som en del av screening prosessen.
Intern og ekstern rekruttering
Rekruttering av kandidater kan gjennomføres på mange ulike måter, enten internt eller eksternt. Forskjellen kan forklares slik...
Internt omdømme (”employer branding”)
n pakke bestående av funksjonelle, økonomiske og sosio-psykologiske fordeler som oppnås ved å være ansatt i en bestemt virksomhet
Rekruttering
Hva er rekruttering og hvordan bør rekrutteringprosessen legges opp slik at du ender opp med å ansette rett person? Følg denne fremgangsmåten.
Ta hensyn til hvordan vi leser på skjerm
De fleste brukere skumleser som regel teksten og ”skanner” de ulike nettsidene. Dette betyr at de ofte forlater en nettside etter noen få sekunder.
Nettsidens struktur
hvilke faste elementer som alltid skal gå igjen på alle sider og hvor disse elementene skal plasseres i forhold til hverandre for å skape den ønskede visuelle profilen
Nettstedets typografi (bruk av fonter og tekst)
En sammenfatting av de viktigste punktene for bruk av fonter (skrifttyper) på en nettside.
Fellestendenser i gruppehjernen under møter
For å gi et overblikk over hvordan gruppehjernen fungere gjengir vi en del fellestendenser som ofte styrer gruppehjernen i et møte.
Effektive møter
For å få mest mulig ut av et møte bør man begrense de risikomomentene ved møtets møtehjerne gjennom å følge disse rådene og retningslinjene.
Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
Angir hvilke kommunikasjonsoppgaver nettstedet skal løse, hvilke seksjoner og sider nettstedet skal ha og hvilke kommunikasjonvirkemidler nettstedet skal ta ibruk for å løse de prioriterte kommunikasjonsoppgavene.
Møtemål
Har du det ikke klart for deg hva du ønsker å oppnå med møtet, kaster du bort både din egen og andres tid. Definer derfor ditt møtemål.
Nettstedets posisjon i virkemiddelstrategien
For at nettsted strategien skal bli suksessfull må vi legge vekt på å utnytte nettstedets egenart, og bruke nettstedet kun som et av mange konkurransevirkemidler i markedsførings miks
Nettstedets teknisk plattformstrategi
Nettstedets tekniske plattformstrategi gir oss svar på spørsmål som: Hvilken serverplattform skal nettstedet legges på? Hvilke teknologier må serverne støtte?
Nettstedet må integreres med sosiale medier
Nettstedet må integreres med virksomhetens sosiale profiler for å engasjere kundene og optimalisere verdien av nettstedet.
Nettsidene må skrives for både mennesker og datamaskiner
Skal vi få suksess med en nettside må vi skrive innholdet for to hovedmålgrupper som leser og oppfatter innholdet på svært ulike måter
Responsiv design
Nettsider som kan leses like godt på en mobil, nettbrett og datamaskin
Nettstedets utformingstrategi
Mens innholdstrategien forteller hva nettstedet skal inneholde, forteller utformingstrategien hvordan nettstedet visuelt skal utformes.
Nettstedstrategi
Skal nettstedet bli en suksess må mediets egenart utnyttes, og integrere nettstedet som et konkurransevirkemiddel i virksomhetens konkurransevirkemiddel strategi og kommunikasjonvirkemiddel strategi.
Nettstedets muligheter i innkjøp, logistikk og produksjonsprosessen
Ingenting gir større effektiviserings- og lønnsomhetgevinst enn hvis man lykkes å digitalisere selve produktet og/eller produksjonsprosessen
Multikanalproblemet og multikanalkunder
En tradisjonell kunde som ofte besøker en bedrift i deres fysiske butikk, vil forvente samme atmosfære og service i bedriftens nettkanal
Kroppsspråk (ikke-verbal kommunikasjon)
Kroppsspråk er måter vi kommunisere et budskap på ved hjelp av kroppsuttrykk uten bruk av tale- eller skriftspråk.
Tosidige online-markeder
Markedsføring på internett har bydd på store muligheter for nye markeder, men har også representert store utfordringer for aktører i allerede etablerte markeder. Dette...
Tolke kroppsbevegelser
Her ser jeg på hva du kan tolke ut av kroppsspråket ved å studere folks kroppsbevegelser.
Kommunikasjonsstiler (formidlingsstiler)
En formidlingsstil er en angivelse av hvordan vi velger å formidle budskapet til en mottaker på. Vi snakker her om valg av virkemidler.
Potensielle fallgruver ved analyse av tosidige markeder
Åtte grunnleggende feilslutninger som er lett for å trekke når man beveger seg fra et vanlig marked til et tosidig marked
Markedsstrukturer i tosidige markeder
Det finnes ulike typer tosidige markeder. Man kan i hovedsak dele plattformmarkeder
inn i tre typer (Armstrong, 2006; Song, 2010):Monopolplattform
Konkurrerende plattformer, der brukerne eksklusivt...