Fordeler og ulemper med outsourcing (tjenesteutsetting)
En gjennomgang av de viktigste fordelene og ulempene ved å tjenesteutsette virksomheteens støtteaktiviter.
Studielån og stipend
Norsk lov gir alle norske statsborgere rett til å søke om studielån og stipend fra Lånekassen for å ta videregående skole og høyere utdanning
Forsikring: Hvilke trenger du?
For å sikre sin egen økonomiske fremtid trenger vi alle flere ulike typer forsikringer. Spørsmålet er bare hvilke. Her går vi igjennom dette
Parforhold og samboeravtale
Parforhold får alltid konsekvenser for din personlige økonomi. Det er derfor mange ting du bør ha tenkt igjennom før du inngår samboerskap.
Personlig økonomi – grunnmuren for din økonomiske fremtid
Vi går her igjennom hvordan du bør bygge opp og forvalte din personlige økonomi for å få en trygg økonomisk fremtid for deg selv og din familie.
Personlig budsjett og regnskap
For å unngå at du mister kontrollen over privat økonomien din anbefales det at du lager et personlig budsjett og regnskap for hver måned
Økonomisk politikk
Økonomisk politikk er en fellesbetegnelse vi bruker for å beskrive de virkemidlene myndighetene i et land benytter for å påvirke den økonomiske utviklingen mot bedre velferd og levevilkår for landets innbyggere.
Markedskartlegging og markedsvurdering
Markedet er en viktig del av virksomhetens mikrosystem og må alltid kartlegges i forbindelse med en situasjonsanalyse
Anvendelse av varer og tjenester (real ligningen)
Nasjonalproduktet (E/R) kan i nasjonalregnskap kun brukes til forbruk (C+G) eller til realinvesteringer (J/I).
Real- og pengeøkonomi
I samfunnsøkonomiske studier skiller vi mellom begrepene realøkonomi og pengeøkonomi. Her ser vi nærmere på begrepene og sammenhengen mellom dem.
Uførhet (uføretrygd og uføreforsikring)
Uføretrygd er en varig ytelse som tar sikte på å sikre inntekt for personer som har fått sin inntektsevne varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte
Opptjening og bruk av samfunnets inntekt – lukket økonomi
I en lukket økonomi kan sammenhengen mellom opptjeningen og anvendelsen av samfunnets inntekt illustreres slik:
Støy i service- og arbeidsmiljø
Virksomheten skal kartlegge og dokumentere i hvilken utstrekning arbeidstakerne utsettes for støy, og vurdere enhver risiko for deres helse og sikkerhet forbundet med støy.
Forurensning
Avfall
Elektrisk og elektronisk avfall
Elektrisk og elektronisk avfall (EE-avfall) skal ikke kastes sammen med annet avfall, men leveres mottak for slikt avfall eller forhandler av EE-produkter....
Formelle krav til ledelsen av organisasjonstrukturen
Når det gjelder den strukturelle organiseringen av toppledelsen står man ikke like fritt, som man gjør i struktureringen under toppledelsen.
Bedriftskultur og verdigrunnlag som styringsverktøy
Hvordan benytte bedriftskulturen og virksomhetens verdigrunnlag som styringsverktøy i organisasjon og ledelse?
Den tredoble bunnlinjen – økonomi, økologi og sosialt
Den tredelte bunnlinje viser at det er en sammenheng mellom økonomi og velstand, miljøhensyn og sosial rettferdighet.
Sikkerhetskopiering
Hvilke data skal sikkerhetskopieres og hvor ofte? Hvilke rutiner bør etableres? På denne siden finner du rådene du trenger.
Valg av selskapsform
Hvilken selskapsform bør du velge? I denne artikkelen ser vi nærmere på dette spørsmålet.
Norges Banks rolle
Sentralbanken eller Norges Bank, er statens utøvende organ i penge- og kredittpolitikken. Norges bank er også statens bank.
Keynesiansk politikk og inflasjon
Keynes påpekte at for stor etterspørsel gav inflasjon, mens for liten etterspørsel gav arbeidsledighet som resultat.
Introduksjon til nasjonalregnskapet
Nasjonalregnskapet gir oss en beskrivelse av nasjonens økonomiske situasjon.
Opptjening og bruk av samfunnets inntekt – åpen økonomi
For å beskrive sammenhengen mellom produksjon og inntekt, opptjening og anvendelse i en åpen økonomi, må vi trekke begrepene nettofinansinntekt, nettogave og stønader inn i resonnementene.
Forskjellen mellom bedriftsregnskap og nasjonalregnskap
En gjennomgang av de viktigste forskjellene mellom et bedriftsregnskap og nasjonalregnskap
Kritikk mot nasjonalproduktberegningene
Nasjonalprodukt pr. innbygger blir ofte brukt som et mål for landets levestandard eller velferd. Men det finnes en rekke innvendinger som er reist mot beregningsmetodene i nasjonalregnskapet og mot bruk av nasjonalprodukt pr. innbygger som mål for levestandard.
Økologi
Læren om samspillet i naturen og hvordan ulike arter forholder seg til hverandre og miljøet de lever i.
Fordelingen av reklamebudsjettet
For at reklamebudsjettet skal bli hensiktsmessig, må det totalt reklamebudsjettet deles inn i under/del- budsjetter.
ZMET (Zaltman metaphor elicitation technique)
En patentert markedsundersøkelsesmetode fra 1995. En omfattende teknikk som får fram både bevisste og ubevisste tanker
Nasjonalregnskapets formål og nøkkeltall
Nasjonalregnskapets formål er å måle fire ulike forhold (verdier) som presenteres her.
VPN (virtuelt privat nettverk)
En VPN gjør at to datamaskiner (eller nettverk) kan sikkert kan kobles sammen som om de er fysisk koblet sammen.
Grønn og grå vekst
Grønn vekst er økonomisk vekst som IKKE medfører økte klima- og miljøbelastninger. Begrepet kan også defineres som økonomisk vekst som ...
Crisis and Emergency Risk Communication (CERC)
CERC er en modell som lister opp 6-prinsipper som skal gi ledere et verktøy for å kunne kommunisere med ansatte og interessenter i en krisesituasjon.
Sosiale nettverk
Et samlingspunkt på Internett, for en gruppe mennesker med felles interesser eller verdier.
Modell for personlig læring
Forutsetningen for å kunne lære noe i deres modell er at den enkelte er villig til å delta i en læringsprosess.
Sjekkliste for krisehåndtering de første timene og dag
Under finner du en rekke tips og råd i form av en sjekkliste for hva du må huske på de første timene og den første dagen når en krise oppstår.
Krisekommunikasjon
Krisekommunikasjon kan deles inn i de to kategoriene - risikokommunikasjon og
krisekommunikasjon. Forskjellen kan forklares slik:
Hvordan ivareta omdømme i en krisesituasjon?
Oppstår det en krisen og allmennheten mener at det er virksomheten som er ansvarlig kan dette skape store skader for virksomhetens omdømme hvis krisen og krisekommunikasjonen håndteres korrekt.
Den femte disiplin – Senge sin modell for lærende organisasjoner
5 disipliner som utvikles seperat, og hver av dem er en vital dimensjon i å utvikle en organisasjon som virkelig kan lære. Men for å lykkes må man være i stand til å kombinere alle fem disipliner
Salgsbrevet
På denne siden finner du noen råd og tips du bør ha i tankene når du skal skrive et salgsbrev.
Krisetrening
Når virksomheten trener på kriser bør det velges øvelser som er så relevante og realistiske som mulig.
Lærende organisasjon
En organisasjon som har en kultur, systemer og lederstil som motiverer sine medarbeidere til å lære av sine handlinger, dele lærdommen og bruke den til å løse fremtidige utfordringer
Budskap i kriser
Etter at en krise har inntruffet ønsker de berørte og interessentene korrekt og konkret informasjon om hva som har skjedd.
Kriseteam
Kriseteamets rolle er å være det kritiske knutepunkt for krisehåndteringen og har ansvaret for håndteringen av de svært komplekse systemer som iverksettes i forbindelse med alvorlige kriser.
Overvåking av medier og omverden i kriser
Mange virksomheter overvåker idag media selv eller kjøper denne tjenesten fra eksterne. Oppstår det en krise øker behovet for slik overvåking
Kommunikasjonskanaler i krisekommunikasjon
De vanligste kommunikasjonskanalene vi benytter oss av i risiko- og krisekommunikasjon er:
Varsling i kriser
Hva er varsling?
I forkant og under en krisesituasjon blir varsling benyttet som en innledning til krisekommunikasjon."Varsling er å informere befolkningen om krisesituasjoner som har oppstått...
Hva er en krise?
[…] en situasjon som truer viktige verdier og/eller svekker ens evne til å utføre viktige funksjoner"
Den politiske rammen
Definisjon av begrepet og en gjennomgang av de viktigste kjennetegnene ved den politiske rammen.
Det instrumentelle perspektiv – Det kulturelle perspektiv – Myteperspektiv
Det finnes mange ulike ledelsesperspektiver vi kan legge til grunn når vi ønsker å studere en organisasjon. I statsvitenskap studeres og forklares organisasjoner ut...
Ledelseperspektiv
Hvordan vi oppfatter verden er avhengig av hvilket perspektiv vi legger til grunn for våre studier. Det vil si hvilke briller vi ser virkeligheten med.
Blått hav-strategi / Rødt hav-strategi
Blått hav er alle bransjene og markedsplassene som ikke eksisterer eller er utnyttet i dag, hvor man ønsker å fange samt skape ny etterspørsel som grunnlag for lønnsom vekst.
Intern og ekstern krisekommunikasjon
Handler om å dele, behandle og utarbeide informasjon om hvordan en krise skal håndteres i samråd med interne og eksterne interessenter
Styring og kontroll av virksomheten
Styring- og kontroll går ut på hvordan virksomheten bygger opp sine styrings- og kontrollsystemer for å sikre en stabil kurs mot virksomhetens overordnede mål
Økonomistyring
Økonomistyring handler også om prosesser. Disse prosessene skal hjelpe organisasjonen og ledelsen å handle effectivly og efficiently.
Krisestrategier
Med krisestrategi menes hvilken kommunikasjonstrategi virksomheten skal velge for å minimalisere skadevirkningene av krisen for de involverte generelt og virksomheten spesielt
Belønning og belønningssystem
Teoretikere har lagt ned betydelig innsats for å beskrive sammenhengen mellom belønning og prestasjon. Her ser vi på de viktigste funnene.
Outsourcing (Tjenesteutsetting / Utkontraktering)
Sourcing er et viktig strategispørsmål i enhver forretningsstrategi, og går ut på om virksomheten skal utføre arbeidet selv eller sette bort arbeid knyttet produksjon, ledelser og/eller levering av varer og tjenester.
Før du starter SEO arbeidet (prosessen)
Det er en del ting vi må gjøre før vi i det hele tatt kan begynne å tenke på hvordan vi skal søkemotoroptimalisere vårt nettsted og våre nettsider.
Opplæring av medarbeidere
Arbeidsgiverne har plikt til å gi sine ansatte så god opplæring at de uten problemer kan utføre jobben de er ansatt til.
Landingsside
En gjennomgang av hva en landingsside er og hvordan du går frem for å lage en effektiv landingsside.
On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden
On-site SEO vil si alt vi gjør på selve nettstedet og på den enkelte nettsiden for å optimalisere dem for en førsteside plassering i SERP.
SEO mål og aviksanalyser
Skal investeringen i SEO bli en lønnsom investering, må du sette opp klare mål som viser hva du skal oppnå , med en tilhørende strategi
Slik får du ditt nettsted indeksert i Google
Før det er noe vits å jobbe med SEO, må sidene være indeksert i Google, da det har lite for seg å søkemotoroptimalisere sider de ikke vet om
SERP : Hva vektlegger Google i sin rangering?
Hvilke sider som skal vises på førstesiden i Google sine søkeresultater avgjøres av Googles algoritme. Denne algoritmene har endret seg mye
Søkemotor
Med søkemotor menes nettsteder som benytter en programvare hvor man kan gå inn og søke etter informasjon på andre nettsteder, og få resultatene presentert som en opplisting med klikkbare linker.
Søkemotormarkedsføring (SEM)
Hva er SEM, og hva er forskjellem mellom SEO og SEM?
SEM er en forkortelse for: "Search Engine Marketing", eller på norsk: "Søkemotor markedsføring".
I praksis...
Søkemotoroptimalisering (SEO)
SEO («Search Engine Optimization»), eller søkemotoroptimalisering på norsk, er teknikker for å gjør en nettside synlig i søkemotorene
Arbeidsreglement
Arbeidsreglementet gis arbeidstakeren som et vedlegg og innholder alle regler og retningslinjer som gjelder for de ansatte i virksomheten.
Arbeidsavtale
Arbeidsavtale er en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, som regulerer rettigheter og plikter i arbeidsforholdet.
Den virale spredningsprosessen
Den virale spredningsprosessen viser hvordan et budskap kan bli spredd i en befolkning hvis befolkningen mener budskapet bør deles med andre
Bolman & Deal`s 4-lederstiler
De skiller mellom fire ulike lederstiler som ledere bruker i ulike situasjoner. Disse fire lederstilene er:
Positive og negative sider ved viral markedsføring
Virale tilnærminger anses å ha mange fordeler i forhold til mer tradisjonelle massemedier. For det første er det ofte mer kostnadseffektivt enn andre former for markedsføring
Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
SEO er ikke et tiltak, men en evigvarende prosess for å gi en bestemt nettside en førstesideplassering i søkeresultatene til Google.
Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten
Call to action vil si at vi ber leseren foreta seg en eller annen handling, f.eks. be dem klikke like, dele innlegget med sine venner e.l.
ABC analyse (kundeanalyse av lønnsomhet)
Kundeanalysens mål er å skille de interessante kundeemnene fra de uinteressante.
Kriseledelse
Kriseledelse er en fellesbetegnelse for for alle tiltak en virksomhet iverksetter for å sikre korrekt krisehåndtering når en krise oppstår.
Metode
En metode er en planmessig fremgangsmåte for å samle inn empiri som kan gi oss ny kunnskap om et fenomen.
Strategisk klaff – en forutsetning for en vellykket fusjon eller oppkjøp
Strategisk klaff vil si: I hvor godt bedriftenes strategier og ressursbeholdninger passer sammen.
Samfunnsvitenskapelig metode
Å samle inn, organisere, bearbeide, analysere og tolke fakta om sosiale individer, -grupper, -relasjoner og -prosesser på en så systematisk måte at vi kan skaffe oss ny kunnskap om variablenes underliggende mønstre og føre bevis for hvordan resultatene er fremkommet
Ledelse av fusjons- og oppkjøpsprosessen
I forhold til kompetanseutfordringer ved fusjons- og oppkjøpsprosesser er det flere elementer som det er viktig å være klar hvis du er leder
Oppgjørsform ved selskapsovertakelser
Ved virksomhetsovertakelser finnes det hovedsakelig tre typer oppgjør; kontantoppgjør, aksjeoppgjør eller en kombinasjon av disse
Økt tilbud og etterspørsel etter valuta
Vi ser her på hva som skaper økt tilbud og etterspørsel etter valuta, og hvilke konsekvenser dette gir.
Arv (genetikk) forklarer bare vår grunnleggende atferd
Det å finne mat, drikke, beskyttelse, varme, ly og en seksuell partner har alltid vært drivkraften bak vårt mest primitive atferdsmønster.
Samvittighet ( etisk vilje )
Samvittigheten kan beskrives som vår "indre stemme" som alltid snakker til oss når vi er i ferd med å gjøre noe vi anser som galt
Management Information Systems
Management Information Systems (MIS) er et digitalt informasjonssystem som skal dekke mellomledernes behov for kontroll av virksomheten.
Skill mellom privatøkonomi og selskapets økonomi
Det kan bli kostbart og tidkrevende for deg å rydde opp i en økonomi der virksomhetens økonomi er blandet med privatøkonomien. Det er viktig at man oppretter rutiner tidlig for systematisk å skille nærings- og privatøkonomi.
Grunner til å ta inflasjon alvorlig
Fra et fag-økonomisk synspunkt har det særlig vært fremhevet fire grunner til å ta inflasjonen alvorlig (negative virkninger).
Prisnivå og prisindekser
En gjennomgang av begrepene prisnivå og prisindekser, samtidig som jeg ser litt nærmere på hvilke funksjon de har og hva de brukes til.
Landets konkurranseevne
Med landets konkurranseevne mener vi landets evne til å hevde seg i konkurransen med andre leverandører av de aktuelle produktene og tjenestene.
Menneskets evolusjonsprosess
Darwin sin evolusjonsteori har lært oss at livet til mennesket og alle andre levende organismer er en kontinuerlig utviklingsprosess
Verditolkning : – Hvordan forstå og tolke verdiene?
Det er den enkeltes individuelle verdier som bestemmer organisasjonens moral og etikk. Disse individuelle verdiene trenger ikke nødvendigvis å ha noen sammenheng med de verdiene som er formulert i det offisielle verdigrunnlaget.
Ritualer og seremonier
Hvilken funksjon har ritualer og seremonier i en organisasjon og for en leder?
Verdityper – Hvilke verdityper finnes?
Begrepet verdi er en flerdimensjonal variabel som omfatter en lang rekke ulike typer og former for verdier. Her finner du en grovsortering.
Læringsprosessen
All læring skjer som en læringsprosess som kan deles opp i fire faser: Perspepsjon, læring, lagring og gjenfinning
Leie lokale
Å leie lokaler er ofte en lang og tidkrevende prosess, hvor det er mange spørsmål som må behandles. Spørsmål av både strategisk og stor økonomisk betydning for selskapet må besvares før det endelige valget tas.
Systematisk tenkning
Helhetlig tenking, med kundens behov og forventninger som utgangspunkt, hvor virksomheten blir sett på som et stort system
Visuell profil
En visuell profil handler om helhetstenkning. Den skal binde sammen all kommunikasjon, eksternt og internt, til en helhetlig profil.
De magiske prosentsatsene for en grunder og investor
Ønsker du å finansiere virksomheten din gjennom emisjon(er), dukker spørsmålet om hvor stor andel av virksomheten du ønsker at investorene skal kunne kjøpe fort opp.
Kjerneprosesser i verdiskapningen
Alle virksomheter er avhengig av minst 5 kjerneprosesser for å skape sine kundeverdier, uavhengig av hvilken verdikonfigurasjon de har.
Modeller for å skrive en selgende tekst
Overskriften skal vekke interessen, men det er brødteksten som må overbevise leseren. Brødteksten formål er å fortelle grunnen til at de skal kjøpe produktet eller tjenesten.





























































































