Hvilke verdier ønsker du å lære ditt barn?
Spørsmålet om hvilke verdier du ønsker å overføre til ditt barn er kanskje et av de viktigste spørsmålene du må ta stilling til som foreldre
Kulturens betydning i barneoppragelse
Barneoppdragelsen vil alltid påvirkes og bli styret av kulturbærere som tradisjoner, verdigrunnlag, normer, ideer, tro og overtro, sosiale og økonomiske forhold.
Problemer intelligente barn møter
Høyt begavede barn og deres foreldre ofte blir dårlig mottatt i barnehager og på skolen.
Ros og belønning i barneoppdragelse
Ros er en verbal anerkjennelse av det barnet gjør og kan anvendes som en oppmuntring for god oppførsel
Straff og sanksjoner i barneoppdragelse
Målet med avstraffelsen er å lære barnet at de har gjort noe galt når grensene brytes, slik at de ikke gjør den samme feilen igjen i fremtiden.
Barnets utvikling: 5 – åringen
I denne fasen preges barn av et stort energioverskudd. De utvider den sosiale kretsen, får venner på samme alder og utvikler etter hvert kjønnsidentitet.
Maktforhold i forsyningkjeden
Med en skjev maktbalanse mellom leverandører og kunder, så vil man over tid utvikle dårligere relasjoner i forsyningskjeden.
Barnets utvikling: 6 – åringen
Den neste fasen er preget av at barnet lærer seg til å arbeide med oppgaver sammen med andre. Dette skjer blant annet gjennom den systematiske undervisningen på skolen.
Høyde – et resultat av genetikk
Forskere anslår at rundt 80 % av vår høyde avgjøres av våre gener, selv om det er mye rundt vår høyde utvikling vi ennå ikke forstår fult ut
Hårfarge og hårtekstur – et resultat av genetikk
Hårfarge bestemmes av mengden av et pigment som kalles melanin i håret.
Øyenfargen avgjøres av genene
Selv om det er hele 16 gener som påvirker øyenfargen er det allikevel to gener som avgjør øynes farge, og de finnes begge på kromosom 15
Fingeravtrykk er genetisk bestemt
Vårt fingeravtrykk er basert på mønstrene av hudrygger på fingrene. Disse åsene er også til stede på tærne, håndflatene og føttesålene.
Norsk økonomi – fra år 1350 til 2000
Hovedvekten av gjennomgangen er lagt på hvordan Norge tok skrittet fra å være et jordbrukssamfunn til å bli et industrisamfunn.
Organisering av økonomien
Det finner mange måter å organisere økonomien på. Ytterpunktene er ren markedsøkonomi og planøkonomi. Mellom disse ytterpunktene ligger det som mange betegner som blandingsøkonomi og forhandlingøkonom
Relasjonsmarkedsføring
Relasjonmarkedsføring er tiltak av gjensidig verdi økende karakter satt i verk mellom personer for å etablere, fastholde og utvikle positive holdninger til et produkt, et merke, en organisasjon eller en organisasjons representanter for å utvikle lojalitet
Nettverksbyggende markedsføring
Arbeidet vi gjør for å få en ny node i virksomhetens kunde nettverk
Plast i natur og hav : Omfang, konsekvenser og tiltak
Plast som ikke er på avveie, men samles inn og gjenvinnes er ikke noe miljøproblem. Problemet er plasten som i naturen.
GAP modellen (GAP analyse)
Modellen består av fire gap, i tillegg til kundegapet, som alle representerer en trussel for bedriftens totale leveransekvalitet.
Forhandlingskraft
Forhandlingskraft tar for seg hvilke påvirkningsmuligheter du har i fordelingsforhandlinger for å påvirke forhandlingsresultatet.
Direkte markedsføring består av 3 byggesteiner
For at direkte markedsføring skal være et effektivt verktøy, kreves det imidlertid at tre byggesteiner er til stede.
Kundedatabasen er “hjertet” i all direkte markedsføring
En gjennomgang av funksjonen til en kundedatabase og hvordan den bør bygges opp for å kunne brukes i direkte markedsføring.
Konsekvensene av å endre målgruppe
Å bytte eller endre målgruppen kan ha dramatiske konsekvenser for virksomheten, enten vi bytter, utvider eller innskrenker den.
Målgruppe beskrivelse
For å kunne bruke målgruppe definisjon i operativ markedsføring, kreves det informasjon om hvem kunden er.
Generalforsamling
En generalforsamling er den øverste myndighet i en organisasjon eller (allmenn-)aksjeselskap. Her går vi igjennom hvordan møte avholdes.
Målgruppevalg
Hvilke markeder, segmenter og kundegrupper virksomheten bør velge som sin målgruppe er avhengig av en rekke faktorer. For eksempel:
Marked eller lokalisasjon: – To essensielle målgruppe og vekststrategier
Tidligere var beliggenheten det avgjørende suksesskriteriet i alle vekststrategier. I den digitale verden er det ikke beliggenheten, men markedet som teller.
Markedsvekst og beregning av vekstpotensial
Vi kan ikke velge vår fremtidige målgruppe uten at vi samtidig kartlegger de ulike kundegruppenes vekstpotensial.
Potensielle feilkilder ved kvalitative undersøkelser / metoder
I kvalitative undersøkelser ønsker vi et kategori representative utvalg, og vi er derfor opptatt av å prøve å finne ut om undersøkelseenhetene våre er representative for kategorien de representerer.
Innovasjonen og entreprenørens research fase
Når du sitter med en god forretningsidè, er neste fase å sjekke om forretningsidèen er gjennomførbar i forhold til dine ressurser, lovverket og konkurransesituasjonen.
Risikovurdering av intern og ekstern risiko
All innovasjon er forbundet med en stor risiko som vi må prøve å redusere.
Servicekonseptet i serviceledelsesystemet
Selv om servicemedarbeiderne utgjør kjernen i servicesystemet, har serviceledelse lite mening hvis ikke servicebegrepet er definert
Serviceleveransesystemet
Denne dimensjonen av serviceledelsesystemet omfatter den operative og fysiske delen av serviceapparatet.
Servicemedarbeideren
I en serviceinteraksjon, er både den ansattes og kundens personlighet og humør med på å påvirke serviceleveransen.
Omdømme og merkevarens betydning for serviceopplevelsen
Merkevaren har stor påvirkning på kundens oppfattelse av virksomhetens servicegrad.
Organisasjonskulturen sin betydning for serviceopplevelsen
Hvordan bruke organisasjonskulturen til å styre virksomhetens service og opplevelsen av sannhetens øyeblikk.
Service planlegging
Service planlegging vil si å lage langsiktige (strategiske) og kortsiktige (operative) serviceplaner for hvordan servicekonseptet og serviceleveransesystemet skal legges opp
Servicemål
Alle virksomheter trenger et servicemål. Dette fordi servicen er hovedleveransen for tjenesteleverandørene og et viktig tillegg for produktleveransen til produktleverandørene.
Servicestrategi
Servicestrategien skal fortelle hvordan det overordnede servicemålet skal bli nådd. Dette er et strategisk planleggingsdokument
Serviceledelsessystem
Modellen som presenteres her er utviklet av Ricard Nordmann og består av fem nøkkelkomponenter som er uløselig knyttet til hverandre
Kundetilfredshet
Kundetilfredshet er en persons følelser av glede og skuffelse som et resultat av en forventning til en situasjon eller en begivenhet.
Servicefeil
En serviceopplevelse som faller under kundenes forventninger såpass mye at det fører til utilfredshet.
Opportunisme
Opportunisme er når en part i et forhold er illojal og holder tilbake verdifull informasjon for sin egen vinning, på bekostning av motparten
Service – et tillegg til produktleveransen
Service er en tilleggsytelse til hovedytelsen, dvs. produktet eller tjenesten du kjøper.
En ny æra med VR og AR i bruk i hele...
VR og AR blir tatt i bruk over hele verden i stort tempo » Forventer enorm vekst fram til 2027 » Nye bransjer implementerer teknologien til fordel for forbrukerne!
Tre typer service
Når vi snakker om service må vi skille mellom Vi må her skille mellom Materiell service, Systemservice og Personlig service
Etiske dilemmaer og manipulasjon under forhandlinger
Etiske dilemmaer handler om hva skal du gjøre når to eller flere verdier eller normer som er viktige for deg kolliderer i forhandlinger.
Mekling i konflikter og forhandlinger
Mekling er en strukturert prosess for å løse konflikter gjennom en nøytral tredjeperson hjelper parter å finne en løsning.
Ansattes innsats og kundetilfredshet
Hvordan interaksjonen foregår mellom den ansatte og kunden er svært viktig for kundetilfredsheten.
Serviceledelse
Jobben virksomheten som helhet gjør for å skape en service som gir kunden en totalopplevelse som overgår kundens forventninger til servicen
Servicekvalitet
Servicekvalitet skapes av ansatte, men dømmes og defineres av kundene. Servicekvaliteten er forskjellen mellom forventet og opplevd service
Markedsorientert (markedsføring og ledelse)
I motsetning til salgsorientering, som fokuserer på å selge det som produseres, fokuserer markedsorientering på å utvikle tilbud som dekker behovet i markedet.
Forhandlingsteam – oppgave og roller
Når vi forbereder oss til forhandlinger er det vanlig å sette opp et forhandlingsteam som får ansvaret for gjennomføringen av forhandlingene.
Sannhetens øyeblikk
Begrepet «sannhetens øyeblikk» beskriver samhandlingen mellom kunde og tjenesteyter (personalet), og er det som skaper kunden opplevelse
Vanskelige forhandlinger – hvordan vinne dem?
Forhandlingssituasjoner hvor det er vanskelig å få fremgang i forhandlingene fordi motparten opptrer ubehagelig, uetisk, aggressivt e.l.
Prosjekt krever innovasjon og endring
For å kunne oppnå dette effektmålet kreves det at prosjektet kommer opp med en innovasjon som skaper en eller annen form for positiv endring
Forhandlingstyper
Det finnes mange typer forhandlinger. Hvordan forhandlingene legges opp er avhengig av hva slags type forhandling vi snakker om.
Konsept og konsepttest
Et konsept er en tankekonstruksjon som er ment å skulle bidra til å løse et problem eller tilfredsstille et behov.
Kundetyper (personlighetstyper)
Alle kunder er forskjellige, ikke bare med hensyn til behov, problem og forventninger, men også når det gjelder personlighet.
Prosjektevaluering
Definisjon
Når vi snakker om prosjektevaluring mener vi:En systematisk datainnsamling, analyse og vurdering av en planlagt, pågående eller avsluttet aktivitet eller fase i et prosjekt....
Erfaringslogg
Erfaringsloggen er en felles kunnskapsbank i form av en logg som beskriver hvilke erfaringer vi har gjort oss underveis i prosjektet
Statusrapport ( prosjektstatus rapport )
Statusrapporten prosjektlederen leverer til styringsgruppen og prosjekteier bør være basert på et forhåndsdefinert rapporterings system
Prosjektrapportering
Alle prosjekter trenger et oppfølgings- og rapporterings system. For at dette systemet skal gå overens med alle prosjektmedarbeiderne så må det godkjennes av prosjektleder.
Forberedelser til forhandlinger
Jo bedre forberedt du er, jo større er også sjansene for at forhandlingene skal gi deg det resultatet du er ute etter.
Forhandlingsprosessen
Forhandlinger som prosess kan deles opp i tre faser. Forstadiet, forskningsprosessen og etterstadiet. Alle tre stadiene er like viktig.
Styringsdokument
Styringsdokumentet peker ut kursen og omfanget og danner (sammen med prosjektplanen) “kontrakten” mellom prosjektlederen og prosjekteieren
Sluttrapport
Et ledelsesprodukt som prosjektleder lager under avslutningen av et prosjekt for å dokumentere hvordan prosjektet har gått
Prinsippforhandlinger
Prinsippforhandlinger er et alternativ til posisjonforhandlinger, og kan oppsummeres i fire hovedpunkter som er knyttet til forhandlingene.
Prosjektoppfølging
Prosjektoppfølging er en del av styringssløyfa og prosjektstyringen, og er en kontroll av hvordan fremdriften samsvarer med prosjektplanen
Prosjektstrategi
Prosjektstrategien er kartet som viser veien vi skal følge for å nå prosjektets mål.
Gevinstrealisering
Realiseringsfasen, også kalt fasen for gevinstrealisering, starter når prosjektet formelt er avsluttet og alle avtalte produkter er levert
Prosjektdokumentasjon
Planleggingsfasen skal ende opp med en samling dokumenter som prosjekteier benytter for å godkjenne gjennomføringsfasen og oppfølgingen.
Unngå stillingskrig (Posisjonsforhandling)
Posisjonsforhandling vil si å velge en hard forhandlingsstil, hvor du inntar en "steil" posisjon for å sikre dine interesser.
Prosjektbasert virksomhet
En virksomhet som har prosjekt som inntjeningsform kalles for en prosjektbasert virksomhet
Prosjektfaser ( fase-modell )
En gjennomgang av hvilke prosjektfaser alle prosjekter må gå igjennom fra ideen oppstår til prosjektets gevinster er realisert.
Prosjektplanlegging
Ethvert prosjekt må planlegges på forhånd og dokumenteres for at prosjektet skal kunne nå sine mål og skape ønskede resultater
Gevinstoversikt og gevinstrealiseringsplan
En operativ handlingsplan for virksomhetsledelsen til bruk i oppfølgingen av prosjektet og dets resultater.
Optimisme og positiv psykologi
Studiet av det positive i livet, og hvordan man kan fremme de aspektene som gjør livet verdt å leve
Prosjektgjennomføring (gjennomføringsfasen)
Dette er hovedfasen i ethvert prosjekt, da det er nå selve prosjektet blir gjennomført slik prosjektplanen legger opp til.
Fremdriftsplan
Fremdriftsplanen er en tidsplan vi lager i prosjektplanleggingen og er et viktig styringsdokument for prosjekteier og prosjektleder
S-kurver – Integrert KTR-styring
S – kurve er et hjelpemiddel i oppfølgingsprosessen som viser akkumulerte kostnader eller arbeidstimer
Prosjektets kostnadsplanlegging
Kostnadsestimering og budsjettering er nødvendig for å vite hva prosjektet vil koste og hvilke økonomiske rammer man skal forholde seg til.
Prosjektstyring
Planlegging, oppfølging og styring av prosjektet for å realisere prosjektmål innen gitte rammer (kostnad, tid og kvalitet)
Prosjektmål
En konkretisering av formålet til prosjektet. M.a.o. en detaljert beskrivelse av dagens situasjon og situasjonen vi ønsker å komme til.
Forhandlingsstiler (atferdsstil i forhandlinger)
Hvilket atferdsmønster, også kalt atferdsstil eller forhandlingsstil, bør du velge under forhandlingene for å nå ditt forhandlingsmål?
Critical Path Method ( Kritisk nettverk )
CPM bruker deterministiske (mest sannsynlige) tidsestimater for å estimere et prosjekts fremdriftsplan.
Prosjektnedbrytning (WBS : Work Breakdown Structure)
For å kunne planlegge hvilke ressurser som kreves og hvor lang tid et prosjekt vil ta er vi nødt til å bryte opp hele...
Prosjekt program
Et program er en samling av prosjekter som til sammen skal nå et et felles overordnet mål for prosjektene.
Kritiske suksessfaktorer for et prosjekt
En gjennomgang av hva forskerne anses som de kritiske suksessfaktorene for et prosjekt og hva som kjennetegner mislykkede prosjekter.
Prosjekt referansegruppe
En referansegruppe er en gruppe ressurspersoner som har sagt seg villig til å gi råd til prosjektorganisasjonen, men de har ingen myndighet
Roller i prosjektet (prosjektroller)
Et prosjekt består av mange ulike personer som innehar ulike roller i prosjektet. Disse rollene er prosjekteier, prosjektleder, medlemmer,
Prosjektleder
Alle prosjekter trenger en prosjektleder som er ansvarlig for å lede prosjektgruppen. Prosjektlederen er med andre ord den personen som er ansvarlig for at prosjektmålet nås.
Styringsgruppe ( prosjektstyre )
En styringsgruppe, også kalt prosjektstyre, er en formell gruppe som utpekes av og rapporterer til prosjekteier.
Prosjekteier
Prosjekteier, også kalt oppdragsgiver, er den personen som initierer, godkjenner, finansierer og "eier" prosjektet.
Bruk av makt, informasjon, allianser og tid i forhandlinger
Når du går inn i forhandlinger med noen er målet naturlig nok å vinne forhandlingene. Du ønsker å få gjennomslag for ditt løsningsforslag
Salgsopplæring og salgstrening
Mange bedrifter gjennomfører salgskurs og trener sine ansatte til å bli flinkere i jobben sin, men kun en fjerdedel av disse ser faktiske forbedringer i salgsresultatet
Prosjektforslag og prosjektbegrunnelse
En overordnet og kortfattet beskrivelse av og begrunnelse for hvorfor prosjektet gjennomføres og hva vi ønsker å oppnå.
Den fjerde statsmakt
Hva mener vi når vi omtaler media som "Den fjerde statsmakt"?
Prosjektavslutning (avslutningsfasen)
Prosjektavslutningfasen tar sikte på å gjennomføre en god avslutning av prosjektet, og trekke lærdom av prosjektets utfall.
Planleggingsfasen i prosjektets livssyklus
En gjennomgang av hvordan vi planlegger et prosjekt før vi starter gjennomføringen av prosjektet.
Oppstartsfase i prosjektets livssyklus
En utredningsprosess for å få klarhet i hva prosjektet skal oppnå og hvordan prosjektet skal utføres.