Hjem Blog Side 27

Fordeler og ulemper med outsourcing (tjenesteutsetting)

En gjennomgang av de viktigste fordelene og ulempene ved å tjenesteutsette virksomheteens støtteaktiviter.

Studielån og stipend

Norsk lov gir alle norske statsborgere rett til å søke om studielån og stipend fra Lånekassen for å ta videregående skole og høyere utdanning

Forsikring: Hvilke trenger du?

For å sikre sin egen økonomiske fremtid trenger vi alle flere ulike typer forsikringer. Spørsmålet er bare hvilke. Her går vi igjennom dette

Parforhold og samboeravtale

Parforhold får alltid konsekvenser for din personlige økonomi. Det er derfor mange ting du bør ha tenkt igjennom før du inngår samboerskap.

Personlig økonomi – grunnmuren for din økonomiske fremtid

Vi går her igjennom hvordan du bør bygge opp og forvalte din personlige økonomi for å få en trygg økonomisk fremtid for deg selv og din familie.

Personlig budsjett og regnskap

For å unngå at du mister kontrollen over privat økonomien din anbefales det at du lager et personlig budsjett og regnskap for hver måned

Økonomisk politikk

Økonomisk politikk er en fellesbetegnelse vi bruker for å beskrive de virkemidlene myndighetene i et land benytter for å påvirke den økonomiske utviklingen mot bedre velferd og levevilkår for landets innbyggere.

Markedskartlegging og markedsvurdering

Markedet er en viktig del av virksomhetens mikrosystem og må alltid kartlegges i forbindelse med en situasjonsanalyse

Anvendelse av varer og tjenester (real ligningen)

Nasjonalproduktet (E/R) kan i nasjonalregnskap kun brukes til forbruk (C+G) eller til realinvesteringer (J/I).

Real- og pengeøkonomi

I samfunnsøkonomiske studier skiller vi mellom begrepene realøkonomi og pengeøkonomi. Her ser vi nærmere på begrepene og sammenhengen mellom dem.

Uførhet (uføretrygd og uføreforsikring)

Uføretrygd er en varig ytelse som tar sikte på å sikre inntekt for personer som har fått sin inntektsevne varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte

Opptjening og bruk av samfunnets inntekt – lukket økonomi

I en lukket økonomi kan sammenhengen mellom opptjeningen og anvendelsen av samfunnets inntekt illustreres slik:

Støy i service- og arbeidsmiljø

Virksomheten skal kartlegge og dokumentere i hvilken utstrekning arbeidstakerne utsettes for støy, og vurdere enhver risiko for deres helse og sikkerhet forbundet med støy.

Forurensning

Avfall Elektrisk og elektronisk avfall Elektrisk og elektronisk avfall (EE-avfall) skal ikke kastes sammen med annet avfall, men leveres mottak for slikt avfall eller forhandler av EE-produkter....

Formelle krav til ledelsen av organisasjonstrukturen

Når det gjelder den strukturelle organiseringen av toppledelsen står man ikke like fritt, som man gjør i struktureringen under toppledelsen.

Bedriftskultur og verdigrunnlag som styringsverktøy

Hvordan benytte bedriftskulturen og virksomhetens verdigrunnlag som styringsverktøy i organisasjon og ledelse?

Den tredoble bunnlinjen – økonomi, økologi og sosialt

Den tredelte bunnlinje viser at det er en sammenheng mellom økonomi og velstand, miljøhensyn og sosial rettferdighet.

Sikkerhetskopiering

Hvilke data skal sikkerhetskopieres og hvor ofte? Hvilke rutiner bør etableres? På denne siden finner du rådene du trenger.

Valg av selskapsform

Hvilken selskapsform bør du velge? I denne artikkelen ser vi nærmere på dette spørsmålet.

Norges Banks rolle

Sentralbanken eller Norges Bank, er statens utøvende organ i penge- og kredittpolitikken. Norges bank er også statens bank.

Keynesiansk politikk og inflasjon

Keynes påpekte at for stor etterspørsel gav inflasjon, mens for liten etterspørsel gav arbeidsledighet som resultat.

Introduksjon til nasjonalregnskapet

Nasjonalregnskapet gir oss en beskrivelse av nasjonens økonomiske situasjon.

Opptjening og bruk av samfunnets inntekt – åpen økonomi

For å beskrive sammenhengen mellom produksjon og inntekt, opptjening og anvendelse i en åpen økonomi, må vi trekke begrepene nettofinansinntekt, nettogave og stønader inn i resonnementene.

Forskjellen mellom bedriftsregnskap og nasjonalregnskap

En gjennomgang av de viktigste forskjellene mellom et bedriftsregnskap og nasjonalregnskap

Kritikk mot nasjonalproduktberegningene

Nasjonalprodukt pr. innbygger blir ofte brukt som et mål for landets levestandard eller velferd. Men det finnes en rekke innvendinger som er reist mot beregningsmetodene i nasjonalregnskapet og mot bruk av nasjonalprodukt pr. innbygger som mål for levestandard.

Økologi

Læren om samspillet i naturen og hvordan ulike arter forholder seg til hverandre og miljøet de lever i.

Fordelingen av reklamebudsjettet

For at reklamebudsjettet skal bli hensiktsmessig, må det totalt reklamebudsjettet deles inn i under/del- budsjetter.

ZMET (Zaltman metaphor elicitation technique)

En patentert markedsundersøkelsesmetode fra 1995. En omfattende teknikk som får fram både bevisste og ubevisste tanker

Nasjonalregnskapets formål og nøkkeltall

Nasjonalregnskapets formål er å måle fire ulike forhold (verdier) som presenteres her.

VPN (virtuelt privat nettverk)

En VPN gjør at to datamaskiner (eller nettverk) kan sikkert kan kobles sammen som om de er fysisk koblet sammen. 

Grønn og grå vekst

Grønn vekst er økonomisk vekst som IKKE medfører økte klima- og miljøbelastninger. Begrepet kan også defineres som økonomisk vekst som ...

Crisis and Emergency Risk Communication (CERC)

CERC er en modell som lister opp 6-prinsipper som skal gi ledere et verktøy for å kunne kommunisere med ansatte og interessenter i en krisesituasjon.

Sosiale nettverk

Et samlingspunkt på Internett, for en gruppe mennesker med felles interesser eller verdier.

Modell for personlig læring

Forutsetningen for å kunne lære noe i deres modell er at den enkelte er villig til å delta i en læringsprosess.

Sjekkliste for krisehåndtering de første timene og dag

Under finner du en rekke tips og råd i form av en sjekkliste for hva du må huske på de første timene og den første dagen når en krise oppstår.

Krisekommunikasjon

Krisekommunikasjon kan deles inn i de to kategoriene - risikokommunikasjon og krisekommunikasjon. Forskjellen kan forklares slik:

Hvordan ivareta omdømme i en krisesituasjon?

Oppstår det en krisen og allmennheten mener at det er virksomheten som er ansvarlig kan dette skape store skader for virksomhetens omdømme hvis krisen og krisekommunikasjonen håndteres korrekt.

Den femte disiplin – Senge sin modell for lærende organisasjoner

5 disipliner som utvikles seperat, og hver av dem er en vital dimensjon i å utvikle en organisasjon som virkelig kan lære. Men for å lykkes må man være i stand til å kombinere alle fem disipliner

Salgsbrevet

På denne siden finner du noen råd og tips du bør ha i tankene når du skal skrive et salgsbrev.

Krisetrening

Når virksomheten trener på kriser bør det velges øvelser som er så relevante og realistiske som mulig.

Lærende organisasjon

En organisasjon som har en kultur, systemer og lederstil som motiverer sine medarbeidere til å lære av sine handlinger, dele lærdommen og bruke den til å løse fremtidige utfordringer

Budskap i kriser

Etter at en krise har inntruffet ønsker de berørte og interessentene korrekt og konkret informasjon om hva som har skjedd.

Kriseteam

Kriseteamets rolle er å være det kritiske knutepunkt for krisehåndteringen og har ansvaret for håndteringen av de svært komplekse systemer som iverksettes i forbindelse med alvorlige kriser.

Overvåking av medier og omverden i kriser

Mange virksomheter overvåker idag media selv eller kjøper denne tjenesten fra eksterne. Oppstår det en krise øker behovet for slik overvåking

Kommunikasjonskanaler i krisekommunikasjon

De vanligste kommunikasjonskanalene vi benytter oss av i risiko- og krisekommunikasjon er:

Varsling i kriser

Hva er varsling? I forkant og under en krisesituasjon blir varsling benyttet som en innledning til krisekommunikasjon."Varsling er å informere befolkningen om krisesituasjoner som har oppstått...

Hva er en krise?

[…] en situasjon som truer viktige verdier og/eller svekker ens evne til å utføre viktige funksjoner"

Den politiske rammen

Definisjon av begrepet og en gjennomgang av de viktigste kjennetegnene ved den politiske rammen.

Det instrumentelle perspektiv – Det kulturelle perspektiv – Myteperspektiv

Det finnes mange ulike ledelsesperspektiver vi kan legge til grunn når vi ønsker å studere en organisasjon. I statsvitenskap studeres og forklares organisasjoner ut...

Ledelseperspektiv

Hvordan vi oppfatter verden er avhengig av hvilket perspektiv vi legger til grunn for våre studier. Det vil si hvilke briller vi ser virkeligheten med.

Blått hav-strategi / Rødt hav-strategi

Blått hav er alle bransjene og markedsplassene som ikke eksisterer eller er utnyttet i dag, hvor man ønsker å fange samt skape ny etterspørsel som grunnlag for lønnsom vekst.

Intern og ekstern krisekommunikasjon

Handler om å dele, behandle og utarbeide informasjon om hvordan en krise skal håndteres i samråd med interne og eksterne interessenter

Styring og kontroll av virksomheten

Styring- og kontroll går ut på hvordan virksomheten bygger opp sine styrings- og kontrollsystemer for å sikre en stabil kurs mot virksomhetens overordnede mål

Økonomistyring

Økonomistyring handler også om prosesser. Disse prosessene skal hjelpe organisasjonen og ledelsen å handle effectivly og efficiently.

Krisestrategier

Med krisestrategi menes hvilken kommunikasjonstrategi virksomheten skal velge for å minimalisere skadevirkningene av krisen for de involverte generelt og virksomheten spesielt

Belønning og belønningssystem

Teoretikere har lagt ned betydelig innsats for å beskrive sammenhengen mellom belønning og prestasjon. Her ser vi på de viktigste funnene.

Outsourcing (Tjenesteutsetting / Utkontraktering)

Sourcing er et viktig strategispørsmål i enhver forretningsstrategi, og går ut på om virksomheten skal utføre arbeidet selv eller sette bort arbeid knyttet produksjon, ledelser og/eller levering av varer og tjenester.

Før du starter SEO arbeidet (prosessen)

Det er en del ting vi må gjøre før vi i det hele tatt kan begynne å tenke på hvordan vi skal søkemotoroptimalisere vårt nettsted og våre nettsider.

Opplæring av medarbeidere

Arbeidsgiverne har plikt til å gi sine ansatte så god opplæring at de uten problemer kan utføre jobben de er ansatt til.

Landingsside

En gjennomgang av hva en landingsside er og hvordan du går frem for å lage en effektiv landingsside.

On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden

On-site SEO vil si alt vi gjør på selve nettstedet og på den enkelte nettsiden for å optimalisere dem for en førsteside plassering i SERP.

SEO mål og aviksanalyser

Skal investeringen i SEO bli en lønnsom investering, må du sette opp klare mål som viser hva du skal oppnå , med en tilhørende strategi

Slik får du ditt nettsted indeksert i Google

Før det er noe vits å jobbe med SEO, må sidene være indeksert i Google, da det har lite for seg å søkemotoroptimalisere sider de ikke vet om

SERP : Hva vektlegger Google i sin rangering?

Hvilke sider som skal vises på førstesiden i Google sine søkeresultater avgjøres av Googles algoritme. Denne algoritmene har endret seg mye

Søkemotor

Med søkemotor menes nettsteder som benytter en programvare hvor man kan gå inn og søke etter informasjon på andre nettsteder, og få resultatene presentert som en opplisting med klikkbare linker.

Søkemotormarkedsføring (SEM)

Hva er SEM, og hva er forskjellem mellom SEO og SEM? SEM er en forkortelse for: "Search Engine Marketing", eller på norsk: "Søkemotor markedsføring". I praksis...

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO («Search Engine Optimization»), eller søkemotoroptimalisering på norsk, er teknikker for å gjør en nettside synlig i søkemotorene

Arbeidsreglement

Arbeidsreglementet gis arbeidstakeren som et vedlegg og innholder alle regler og retningslinjer som gjelder for de ansatte i virksomheten.

Arbeidsavtale

Arbeidsavtale er en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, som regulerer rettigheter og plikter i arbeidsforholdet.

Den virale spredningsprosessen

Den virale spredningsprosessen viser hvordan et budskap kan bli spredd i en befolkning hvis befolkningen mener budskapet bør deles med andre

Bolman & Deal`s 4-lederstiler

De skiller mellom fire ulike lederstiler som ledere bruker i ulike situasjoner. Disse fire lederstilene er:

Positive og negative sider ved viral markedsføring

Virale tilnærminger anses å ha mange fordeler i forhold til mer tradisjonelle massemedier. For det første er det ofte mer kostnadseffektivt enn andre former for markedsføring

Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt

SEO er ikke et tiltak, men en evigvarende prosess for å gi en bestemt nettside en førstesideplassering i søkeresultatene til Google.

Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten

Call to action vil si at vi ber leseren foreta seg en eller annen handling, f.eks. be dem klikke like, dele innlegget med sine venner e.l.

ABC analyse (kundeanalyse av lønnsomhet)

Kundeanalysens mål er å skille de interessante kundeemnene fra de uinteressante.

Kriseledelse

Kriseledelse er en fellesbetegnelse for for alle tiltak en virksomhet iverksetter for å sikre korrekt krisehåndtering når en krise oppstår.

Metode

En metode er en planmessig fremgangsmåte for å samle inn empiri som kan gi oss ny kunnskap om et fenomen.

Strategisk klaff – en forutsetning for en vellykket fusjon eller oppkjøp

Strategisk klaff vil si: I hvor godt bedriftenes strategier og ressursbeholdninger passer sammen.

Samfunnsvitenskapelig metode

Å samle inn, organisere, bearbeide, analysere og tolke fakta om sosiale individer, -grupper, -relasjoner og -prosesser på en så systematisk måte at vi kan skaffe oss ny kunnskap om variablenes underliggende mønstre og føre bevis for hvordan resultatene er fremkommet

Ledelse av fusjons- og oppkjøpsprosessen

I forhold til kompetanseutfordringer ved fusjons- og oppkjøpsprosesser er det flere elementer som det er viktig å være klar hvis du er leder

Oppgjørsform ved selskapsovertakelser

Ved virksomhetsovertakelser finnes det hovedsakelig tre typer oppgjør; kontantoppgjør, aksjeoppgjør eller en kombinasjon av disse

Økt tilbud og etterspørsel etter valuta

Vi ser her på hva som skaper økt tilbud og etterspørsel etter valuta, og hvilke konsekvenser dette gir.

Arv (genetikk) forklarer bare vår grunnleggende atferd

Det å finne mat, drikke, beskyttelse, varme, ly og en seksuell partner har alltid vært drivkraften bak vårt mest primitive atferdsmønster.

Samvittighet ( etisk vilje )

Samvittigheten kan beskrives som vår "indre stemme" som alltid snakker til oss når vi er i ferd med å gjøre noe vi anser som galt

Management Information Systems

Management Information Systems (MIS) er et digitalt informasjonssystem som skal dekke mellomledernes behov for kontroll av virksomheten.

Skill mellom privatøkonomi og selskapets økonomi

Det kan bli kostbart og tidkrevende for deg å rydde opp i en økonomi der virksomhetens økonomi er blandet med privatøkonomien. Det er viktig at man oppretter rutiner tidlig for systematisk å skille nærings- og privatøkonomi.

Grunner til å ta inflasjon alvorlig

Fra et fag-økonomisk synspunkt har det særlig vært fremhevet fire grunner til å ta inflasjonen alvorlig (negative virkninger).

Prisnivå og prisindekser

En gjennomgang av begrepene prisnivå og prisindekser, samtidig som jeg ser litt nærmere på hvilke funksjon de har og hva de brukes til.

Landets konkurranseevne

Med landets konkurranseevne mener vi landets evne til å hevde seg i konkurransen med andre leverandører av de aktuelle produktene og tjenestene.

Menneskets evolusjonsprosess

Darwin sin evolusjonsteori har lært oss at livet til mennesket og alle andre levende organismer er en kontinuerlig utviklingsprosess

Verditolkning : – Hvordan forstå og tolke verdiene?

Det er den enkeltes individuelle verdier som bestemmer organisasjonens moral og etikk. Disse individuelle verdiene trenger ikke nødvendigvis å ha noen sammenheng med de verdiene som er formulert i det offisielle verdigrunnlaget.

Ritualer og seremonier

Hvilken funksjon har ritualer og seremonier i en organisasjon og for en leder?

Verdityper – Hvilke verdityper finnes?

Begrepet verdi er en flerdimensjonal variabel som omfatter en lang rekke ulike typer og former for verdier. Her finner du en grovsortering.

Læringsprosessen

All læring skjer som en læringsprosess som kan deles opp i fire faser: Perspepsjon, læring, lagring og gjenfinning

Leie lokale

Å leie lokaler er ofte en lang og tidkrevende prosess, hvor det er mange spørsmål som må behandles. Spørsmål av både strategisk og stor økonomisk betydning for selskapet må besvares før det endelige valget tas.

Systematisk tenkning

Helhetlig tenking, med kundens behov og forventninger som utgangspunkt, hvor virksomheten blir sett på som et stort system

Visuell profil

En visuell profil handler om helhetstenkning. Den skal binde sammen all kommunikasjon, eksternt og internt, til en helhetlig profil.

De magiske prosentsatsene for en grunder og investor

Ønsker du å finansiere virksomheten din gjennom emisjon(er), dukker spørsmålet om hvor stor andel av virksomheten du ønsker at investorene skal kunne kjøpe fort opp.

Kjerneprosesser i verdiskapningen

Alle virksomheter er avhengig av minst 5 kjerneprosesser for å skape sine kundeverdier, uavhengig av hvilken verdikonfigurasjon de har.

Modeller for å skrive en selgende tekst

Overskriften skal vekke interessen, men det er brødteksten som må overbevise leseren. Brødteksten formål er å fortelle grunnen til at de skal kjøpe produktet eller tjenesten.