Barnepensjon
Hva skjer med barnets økonomiske situasjon hvis en eller begge foreldrene dør plutselig, er en vanlig tanke som slår mange foreldre.
Styrets samspill med eiere og ledelse
Det er viktig at det er et godt samspill mellom eiere, styret og ledelsen, samtidig som disse må ta hensyn til selskapets øvrige interessenter
Styrets erstatningsansvar
Styreansvaret er kollektivt og solidarisk. Alle styremedlemmer hefter for det ansvar styret har i henhold til lover og regler.
Inhabilitet og misbruk av posisjon i selskapet
En gjennomgang av aksjelovens regler for inhabilitet og misbruk av posisjon i selskapet.
Sikring av trådløse nettverk (WI-FI)
Problemet med WI-FI, er at det er relativt enkelt å bryte seg inn på trådløse nettverk. Vi viser her hvordan du kan sikre ditt WI-FI nettverk
Arv og arveregler
Arv er det å motta formuesgoder fra noen som har dødd. Formuesgodene man mottar etter den avdøde kalles arven og kan være eiendom, aksjer, penger eller andre formuesgoder.
Maskert herredømme
En serie enkle forholdsregler man kan ta for å «drepe uoverensstemmelser og møte motargumenter.
Destruktive forhold som vanskeliggjør konfliktløsning
For at det skal være mulig å løse en konflikt må vi bli kvitt alle destruktive forhold som gjør det vanskelig å løse konflikten.
Konfliktløsning
Konfliktløsningen må ses i sammenheng med årsaken til konflikten. Kun da kan årsaken til konflikten bli eliminert med løsningen som velges
Gjenlevendepensjon
Gjenlevendepensjon og overgangsstønad til gjenlevende er ytelser som skal bidra til å sikre ektefelle/samboer inntekt til livsopphold etter dødsfall.
Konfliktatferdstiler
Hvilken av disse konfliktatferd stilene vi bør velge styres til syvende og sist av hvilken konflikthåndteringsstrategi vi har valgt.
Konflikthåndteringsstrategier
Hvordan vi løser en konflikt er et spørsmål om hvilken konflikthåndteringsstrategi vi velger å benytte og hvordan vi følger den opp.
DNS (navnetjenere)
DNS er en forkortelse for “Domain Name System” eller “navnetjenere” som vi sier på norsk.
Konfliktforebygging – den beste måten å unngå konflikter på
Den beste måten å unngå konflikter på er å unngå at de oppstår. Dette krever forebygging. Konflikter kan forebygges på mange måter.
Konflikter på arbeidsplassen
På en arbeidsplass er ikke konflikter nødvendigvis et problem, eller et tegn på at noe er galt i organisasjonen. Konflikter er en naturlig del av hverdagen
Lovverket om konflikter
En gjennomgang av hvilke lover som gjelder for å behandle konflikter som oppstår på en arbeidsplass eller andre offentlige steder.
Åpen eller lukket innovasjonsprosess
Om selskapet satser på en lukket eller åpen innovasjonsprosess styrer innovasjonsstrategiens tilnærmingen til ressursutnyttelse
Konfliktårsaker – hvorfor oppstår konflikter på en arbeidsplass?
Kjøpslåing, forhandlinger og kompromisser om varige forskjeller og begrensede ressurser er en naturlig del av organisasjonslivet
Konflikt
En kollisjon mellom mål, interesser, verdier, handlinger eller retninger som skaper en spenning mellom to eller flere involverte parter
Ledelse og motivasjon – to viktige rammebetingelser for innovasjon
En gjennomgang av hvilken betydning ledelse og motivasjon har som rammebetingelser for innovasjon.
9 suksesskriterier for innovasjon og entreprenørskap
En modell for hvilke suksesskriterier en innovasjon må oppfylle for å kunne bli en kommersiell suksess.
Make-or-buy strategi for innovasjon
Når innovasjonsstrategien skal lages er det mest grunnleggende spørsmålet som må besvares om vi skal velge en lag selv eller oppkjøps strategi
Offensiv eller defensiv innovasjonsstrategi
Når vi skal velge innovasjonsstrategi for innovasjonssatsningen kan vi i utgangspunktet velge å følge en offensiv eller defensiv innovasjonsstrategi.
Konflikttrappen
Det fleste konflikter følger konflikttrappen. Et verktøy som viser konfliktenes følelsesmessige dynamikk. Det vil si hvordan de fleste konflikter oppstår og utvikler seg følelsesmessig.
Forretningsideen må ha en lønnsom forretningsmodell
Å ha en god forretningside eller produktide holder ikke hvis det ikke er mulig å tjene penger på den.
Konflikttyper (konfliktens årsak og innhold)
Mens konfliktformen angir konfliktens omfang og retning, angir konflikttypen hva årsaken til konflikten er og konfliktens innhold.
Konflikthåndtering
Konflikthåndtering innebærer i tillegg til konfliktløsning alle andre handlinger som partene eller andre iverksetter, men som ikke nødvendigvis endrer på selve innholdet eller
bakgrunnen for konflikten.
Intervjuguide
En gjennomgang av hvordan du skal gå frem for å utvikle en intervjuguide til din kvalitative undersøkelse.
Innovasjonsstrategi
En langsiktig plan som forteller hvordan innovasjonsmålet skal nås gjennom å trekker opp kursen for innovasjonsarbeidet de kommende årene
Konfliktformer (konfliktens omfang og retning)
En konflikt kan ta mange former. Konfliktformen angir konfliktens retning og omfang. Vi skiller her mellom følgende konfliktformer:
Universell metode for konfliktløsning
Den universelle metoden kan benyttes som utgangspunkt for de fleste typer konflikter
LØFT – Løsningsfokusert tilnærming til konflikter
LØFT står for ”Løsningsfokusert Tilnærming til konflikter”, og er en strategi for å skape ønskede endringer og bygge konstruktive løsninger
Stillingsanalyse (jobbanalyse)
Analyse av stillingen for å komme frem til hvilke oppgaver og ansvar stillingen skal ha, hvem som skal være nærmeste overordnede, hvilke mål stillingen må nå og hvilke krav stillingen ellers må oppfylle
Mat og drikke i ammeperioden
Næringsinnholdet i morsmelken påvirkes av hva mor spiser. Derfor må mors kosthold være godt sammensatt. Her finner du de viktigste rådene.
Hvilke valutapar er de beste å handle med?
Valutahandel er en populær handelsform blant mange investorer, men faktorer som tilgjengelig informasjon, volatilitet og spread gjør valutaer mer eller mindre populære. Hvilke valutaer...
Innovasjonkilder i jakten på den gode ideen!
En gjennomgang av hvilke kilder til innovasjon en virksomhet kan satse på i sin innovasjons strategi.
Strukturelle problemer i organisasjonen
Hvilke strukturelle problemer og dilemmaer vil du kunne møte på når organisasjonsstrukturen skal utformes?
Valg av alternativ (beslutning)
Hvordan velger beslutningstakeren hvilket alternativ de skal velg? Her går vi igjennom prosessen.
Fire industrielle revolusjoner
Det vi idag kaller den industrielle revolusjonen er ikke en enkelt revolusjon, men fire teknologiske bølger (paradigmer) vi kaller revolusjoner
Teknologidrevet innovasjon (teknologideterminisme)
Det er tekonologien som avgjør den økonomiske og sosiale utviklingen i samfunnet.
Formelt og uformelt møte
Selv om det finnes mange forskjellige typer møter kan det store utvalget av møter allikevel grupperes i to hovedgrupper av møter
Forretningsideen må kobles til et lønnsomt marked
Når vi skal prøve å koble en forretningside til et marked må vi starte med å vurdere om forretningsideen oppfyller følgende krav:
Møteroller (rollebesetningen på et møte)
I større formelle møter er det vanlig å finne følgende faste roller som en av møtedeltakerne har under møtet:
Hvordan lede møtet? (Huskeliste for møtelederen)
Å lede et møte er å lede mennesker. Personer med dårlige "menneskelige egenskaper" derfor blir sjelden vellykkede møteledere. Vi snakker ikke her om pen oppførsel.
Innovasjonsinkubator
Et sted der gründere og nylig etablerte bedrifter kan få hjelp til å vokse. Vi skiller her mellom tre typer inkubatorer.
Å bruke rollebesetningen i møte
I ethvert møte vil deltakerne innta forskjellige roller. Du vil ikke finne de samme rollene på alle møter, og noen ganger kan du oppleve å se forskjellige typer i en og samme person.
Uniform og kleskode
Klær skaper folk og viser hvem du er, hva du står for og om du er en man kan stole på. Men klær kan også skape avstand mellom partene.
Møtereferat
For å unngå at noen glemmer hvilke beslutninger som ble truffet på møte bør alle møter oppsummeres med et møtereferat.
Møteforløpet
I ethvert møte vil deltakerne innta forskjellige roller. Du vil ikke finne de samme rollene på alle møter, og noen ganger kan du oppleve å se forskjellige typer i en og samme person.
Allegori, besjeling, eufemisme og dysfemisme
Noen andre vanlige språklige virkemidler som er mye brukt er allegori, besjeling, eufemisme og dysfemisme
Arbeidsutstyr
Arbeidsutstyr må være laget og innrettet slik at arbeidstakerne er vernet mot skader på liv og helse når de bruker det.
Rim
Rim er et virkemiddel som blir mye brukt i dikt og sanger, men det kan også brukes i mange andre teksttyper.
Kontrast
Substantivet kontrast betyr motsetning eller motstykke. Kontraster eller motsetninger forsterker hverandre og skaper spenning.
Ironi og sarkasme
Ironi og sarkasme er to mye brukte språklige virkemidler innen retorikken. Ironi vil si at vi uttrykker det motsatte av hva vi mener.
Humor
Humor er et mye brukt språklig virkemiddel. Med humor menes: - "Det vi ler av". Dette kan være vitser, morsomme historier eller hendelser
Gjentakelse
Gjentagelse er et sterkt språklig virkemiddel innen retorikken som er mye brukt, både av selgere og politikere.
Allusjon og intertekst
Allusjon og intertekst er to språklige virkemidler som er mye brukt i retorikken.
Ordvalg
Ordvalget forteller hvilke språklige virkemidler avsenderen benytter seg av. Ordvalget kan gi teksten troverdighet, inntrykk av autoritet eller plassere avsenderen sosialt
Argumentasjon og argumentasjonsteori
Råd og tips om hvordan du skal bygge opp argumentasjonen i et skriftlig budskap.
Service / tjeneste
Service, engelsk for tjeneste, er et mye brukt ord i Norge, men med en utvidet betydning. Vi går her igjennom betydningen av god service.
Slang og sjargong
Slang og sjargong betyr omtrent det samme: gruppe- eller klikkspråk. Det vil si at begrepene er relativt synonyme
Sammenligning
Det finnes flere typer språklige bilder, og alle har en sammenligning.
Personifikasjon
Personifikasjon brukes for å gjøre abstrakte ting mer menneskelig, for på den måten gi oss en bedre forståelse av begrepets opprinnelige betydning.
Samarbeidspartnere som entreprenøren trenger
Hvilke samarbeidspartnere oppstartsbedriften trenger er avhengig av hva bedriften holder på med, men rent generelt kan vi si
Effectuation eller Causation tilnærming?
"Effectuation" ble publisert i 2008 og beskriver to tilnærminger til hvordan beslutningsprosessene bak en oppstartsbedrift kan foretas.
Entreprenørprosessen
Prosessen med å etablere et eget firma som skal realisere en ide du har kan deles opp i følgende fire faser: fra ideen oppstår til du selskapet i driftsfasen.
Konkurrenter
En virksomhet som tilbyr lignende verditilbud (produkter og tjenester) til det samme markedet som virksomheten satser på med sitt verditilbud
BATNA – beste alternativ til en forhandlingsløsning
BATNA betyr "Beste alternativ til en forhandlingsløsning", og er ditt referansepunkt for når du bør bryte forhandlingene.
Lobbying (korridorpolitikk)
Lobbyvirksomhet (også kalt korridorpolitikk) betyr å påvirke politikere utenom de vanlige kanalene som er debattinnlegg, diskusjon, saksorienteringer eller ved å benytte møter innen vedkommende politikers eget partiapparat.
Kapital
Kapital er et økonomisk begrep som har mange betydninger, avhengig av hva slags kapital vi snakker om.
Partnerfasen til entreprenøren
Du kan ikke gjøre alt alene. Du vil måtte trenge en eller flere nøkkelpersoner som kan hjelpe deg på områder hvor du mangler kompetanse og erfaringer
Merkevareledelse og ledelsens rolle i merkevarebygging
Lederen må kommuniserer merkets visjon, skaper engasjement hos den ansatte og lære de ansatte til å forstå merkevareidentiteten.
Hvordan lykkes som entreprenør og/eller gründer?
Det avgjørende er at du har et unikt markedstilbud som i kundens øyne gir klare fordeler i forhold til andre konkurrenter
Utfordringer i etableringsfasen
Eldre forskning på området viser at de vanligste grunnene til at oppstartsbedrifter mislykkes er:
Vekst og vekstledelse
Vekst betyr "økning" av noe og det som "gror", og er sammen med "læring" et nøkkelbegrep i læring- og vekstperspektivet som angir hvordan virksomheten skal lære av sine handlinger og bruke denne lærdommen til å oppnå vekst innenfor systemets fire grunnperspektiver
Planleggingsfasen til entreprenøren
Det heter seg at halve hemmeligheten til suksess, er å unngå å gjøre kjente feil. Det ligger mye sant i dette uttrykket.
Det strategiske vindu
Det strategiske vinduet gir oss et bilde av prosessen som entreprenøren benytter for å utforske, identifisere og utnytte de markedsmulighetene som finnes
Vekstfaktorer: – Hva avgjør bedriftens vekst?
En gjennomgang av hvilke faktorer som fremmer og hemmer vekst i en bedrift.
Strategisk kjerne
Den strategiske kjernen tar for seg hvilke mål og strategier virksomheten skal nå og følge i en planperiode
Forhandling og forhandlingsteknikk
En forhandling kan defineres som læren om "hvordan man best oppnår det man ønsker fra de personer som kan oppfylle ønsket".
Styringsformer
I litteraturen er det vanlige å skille mellom tre former for styring og kontroll: regel-, mål- og verdistyring.
Luksuskjøp
Luksuskjøp er kjøp av dyre spesialvarer som kjøpes fordi de er dyre og gir sosial status. Prisen er mindre viktig
Flerkulturelle team
Flerkulturelle team har de største forutsetningene for å være de mest effektive og produktive teamene i en organisasjon
Verdibasert ledelse
Ledelseteori hvor målet er å skape engasjement gjennom å utvikle og lede etter en verdibasert visjon.
Valg av prosjekter til porteføljen
Valg av prosjekter til porteføljen er en strategisk og dynamisk prosess, hvor prosjekter jevnlig fases inn og ut av porteføljen. Utfordringen for porteføljelederen er...
Etableringsfasen til selskapet
En gjennomgang av hva du må tenke på og gjøre i etableringsfasen av egen virksomhet.
Økonomisk vekstteori
Økonomisk utvikling har vært et sentralt samfunnsøkonomisk tema siden klassikerne kom på slutten av 1700-tallet.
Konfigurasjon og infrastruktur – intra-bedriftsnettverk
Når vi skal konfigurere intra-bedriftsnettverket og sette opp nettverkets nødvendige infrastruktur er det mange ting å huske på.
Sosial støtte
Hvor effektivt et sosialt nettverk er avgjøres i stør grad av nettverkets evne til å gi nettverksmedlemmene sosial støtte når de trenger det. Av...
Fra ide til beslutning
Ide og beslutningsfasen leder frem til planleggingsfasen hvor du starter planleggingen av etableringen av selskapet
Salgsmål
Siden målene vi setter oss er det som gir oss en kurs å styre mot og motiverer oss til å yte den innsatsen som...
Forretningsstrategi: Strategisk retning basert på kjerneanalyse
Kjerneanalyse er et analyseverktøy som er mye brukt for å analysere virksomhetens strategiske kjerne for å forstå de elementene som gir virksomheten konkurransefortrinn
Prosjektportefølje og porteføljestyring
For bedrifter som opererer med flere prosjekter er det også viktig å fokusere på
porteføljestyring av prosjektene.
Klisjé
Klisjeer er forslitte språklige bilder, for eksempel metaforer eller sammenligninger som man hører om og om igjen.
Prosjektets ressursplanlegging
Ressursplanlegging handler om å utarbeide en plan ut fra tilgjengelige ressurser slik at prosjektet får mest mulig igjen for ressursene
Styreleder (tidl. styreformann)
Hvem kan være styrets leder i et aksjeselskap, hvilke krav stilles og hvilke oppgaver har styreformannen?
Ressurs som konkurransefortrinn
Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurseller en kompetanse som gir en virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.
Entreprenørens nettverkbygging
Vi kan gå så langt som å si at uten et godt sosiale nettverk vil ingen entreprenører lykkes med sin forretningside.
Praktiske råd for nettverkbygging
Gode råd for hvordan du bør gå frem for å lykkes å bygge opp et stort sosialt nettverk som har tillit til deg og som du kan bruke senere til å nå dine personlige mål.
Bedriftsnettverk (organisasjonsnettverk)
Det finnes mange ulike typer nettverk. Et grovskille er å skille mellom bedrifts- og sosiale nettverk.