Hjem Blog Side 26

Barnepensjon

Hva skjer med barnets økonomiske situasjon hvis en eller begge foreldrene dør plutselig, er en vanlig tanke som slår mange foreldre.

Styrets samspill med eiere og ledelse

Det er viktig at det er et godt samspill mellom eiere, styret og ledelsen, samtidig som disse må ta hensyn til selskapets øvrige interessenter

Styrets erstatningsansvar

Styreansvaret er kollektivt og solidarisk. Alle styremedlemmer hefter for det ansvar styret har i henhold til lover og regler.

Inhabilitet og misbruk av posisjon i selskapet

En gjennomgang av aksjelovens regler for inhabilitet og misbruk av posisjon i selskapet.

Sikring av trådløse nettverk (WI-FI)

Problemet med WI-FI, er at det er relativt enkelt å bryte seg inn på trådløse nettverk. Vi viser her hvordan du kan sikre ditt WI-FI nettverk

Arv og arveregler

Arv er det å motta formuesgoder fra noen som har dødd. Formuesgodene man mottar etter den avdøde kalles arven og kan være eiendom, aksjer, penger eller andre formuesgoder.

Maskert herredømme

En serie enkle forholdsregler man kan ta for å «drepe uoverensstemmelser og møte motargumenter.

Destruktive forhold som vanskeliggjør konfliktløsning

For at det skal være mulig å løse en konflikt må vi bli kvitt alle destruktive forhold som gjør det vanskelig å løse konflikten.

Konfliktløsning

Konfliktløsningen må ses i sammenheng med årsaken til konflikten. Kun da kan årsaken til konflikten bli eliminert med løsningen som velges

Gjenlevendepensjon

Gjenlevendepensjon og overgangsstønad til gjenlevende er ytelser som skal bidra til å sikre ektefelle/samboer inntekt til livsopphold etter dødsfall.

Konfliktatferdstiler

Hvilken av disse konfliktatferd stilene vi bør velge styres til syvende og sist av hvilken konflikthåndteringsstrategi vi har valgt.

Konflikthåndteringsstrategier

Hvordan vi løser en konflikt er et spørsmål om hvilken konflikthåndteringsstrategi vi velger å benytte og hvordan vi følger den opp.

DNS (navnetjenere)

DNS er en forkortelse for “Domain Name System” eller “navnetjenere” som vi sier på norsk.

Konfliktforebygging – den beste måten å unngå konflikter på

Den beste måten å unngå konflikter på er å unngå at de oppstår. Dette krever forebygging. Konflikter kan forebygges på mange måter.

Konflikter på arbeidsplassen

På en arbeidsplass er ikke konflikter nødvendigvis et problem, eller et tegn på at noe er galt i organisasjonen. Konflikter er en naturlig del av hverdagen

Lovverket om konflikter

En gjennomgang av hvilke lover som gjelder for å behandle konflikter som oppstår på en arbeidsplass eller andre offentlige steder.

Åpen eller lukket innovasjonsprosess

Om selskapet satser på en lukket eller åpen innovasjonsprosess styrer innovasjonsstrategiens tilnærmingen til ressursutnyttelse

Konfliktårsaker – hvorfor oppstår konflikter på en arbeidsplass?

Kjøpslåing, forhandlinger og kompromisser om varige forskjeller og begrensede ressurser er en naturlig del av organisasjonslivet

Konflikt

En kollisjon mellom mål, interesser, verdier, handlinger eller retninger som skaper en spenning mellom to eller flere involverte parter

Ledelse og motivasjon – to viktige rammebetingelser for innovasjon

En gjennomgang av hvilken betydning ledelse og motivasjon har som rammebetingelser for innovasjon.

9 suksesskriterier for innovasjon og entreprenørskap

En modell for hvilke suksesskriterier en innovasjon må oppfylle for å kunne bli en kommersiell suksess.

Make-or-buy strategi for innovasjon

Når innovasjonsstrategien skal lages er det mest grunnleggende spørsmålet som må besvares om vi skal velge en lag selv eller oppkjøps strategi

Offensiv eller defensiv innovasjonsstrategi

Når vi skal velge innovasjonsstrategi for innovasjonssatsningen kan vi i utgangspunktet velge å følge en offensiv eller defensiv innovasjonsstrategi. 

Konflikttrappen

Det fleste konflikter følger konflikttrappen. Et verktøy som viser konfliktenes følelsesmessige dynamikk. Det vil si hvordan de fleste konflikter oppstår og utvikler seg følelsesmessig.

Forretningsideen må ha en lønnsom forretningsmodell

Å ha en god forretningside eller produktide holder ikke hvis det ikke er mulig å tjene penger på den.

Konflikttyper (konfliktens årsak og innhold)

Mens konfliktformen angir konfliktens omfang og retning, angir konflikttypen hva årsaken til konflikten er og konfliktens innhold.

Konflikthåndtering

Konflikthåndtering innebærer i tillegg til konfliktløsning alle andre handlinger som partene eller andre iverksetter, men som ikke nødvendigvis endrer på selve innholdet eller bakgrunnen for konflikten.

Intervjuguide

En gjennomgang av hvordan du skal gå frem for å utvikle en intervjuguide til din kvalitative undersøkelse.

Innovasjonsstrategi

En langsiktig plan som forteller hvordan innovasjonsmålet skal nås gjennom å trekker opp kursen for innovasjonsarbeidet de kommende årene 

Konfliktformer (konfliktens omfang og retning)

En konflikt kan ta mange former. Konfliktformen angir konfliktens retning og omfang. Vi skiller her mellom følgende konfliktformer:

Universell metode for konfliktløsning

Den universelle metoden kan benyttes som utgangspunkt for de fleste typer konflikter

LØFT – Løsningsfokusert tilnærming til konflikter

LØFT står for ”Løsningsfokusert Tilnærming til konflikter”, og er en strategi for å skape ønskede endringer og bygge konstruktive løsninger

Stillingsanalyse (jobbanalyse)

Analyse av stillingen for å komme frem til hvilke oppgaver og ansvar stillingen skal ha, hvem som skal være nærmeste overordnede, hvilke mål stillingen må nå og hvilke krav stillingen ellers må oppfylle

Mat og drikke i ammeperioden

Næringsinnholdet i morsmelken påvirkes av hva mor spiser. Derfor må mors kosthold være godt sammensatt. Her finner du de viktigste rådene.

Hvilke valutapar er de beste å handle med?

Valutahandel er en populær handelsform blant mange investorer, men faktorer som tilgjengelig informasjon, volatilitet og spread gjør valutaer mer eller mindre populære. Hvilke valutaer...

Innovasjonkilder i jakten på den gode ideen!

En gjennomgang av hvilke kilder til innovasjon en virksomhet kan satse på i sin innovasjons strategi.

Strukturelle problemer i organisasjonen

Hvilke strukturelle problemer og dilemmaer vil du kunne møte på når organisasjonsstrukturen skal utformes?

Valg av alternativ (beslutning)

Hvordan velger beslutningstakeren hvilket alternativ de skal velg? Her går vi igjennom prosessen.

Fire industrielle revolusjoner

Det vi idag kaller den industrielle revolusjonen er ikke en enkelt revolusjon, men fire teknologiske bølger (paradigmer) vi kaller revolusjoner

Teknologidrevet innovasjon (teknologideterminisme)

Det er tekonologien som avgjør den økonomiske og sosiale utviklingen i samfunnet.

Formelt og uformelt møte

Selv om det finnes mange forskjellige typer møter kan det store utvalget av møter allikevel grupperes i to hovedgrupper av møter

Forretningsideen må kobles til et lønnsomt marked

Når vi skal prøve å koble en forretningside til et marked må vi starte med å vurdere om forretningsideen oppfyller følgende krav:

Møteroller (rollebesetningen på et møte)

I større formelle møter er det vanlig å finne følgende faste roller som en av møtedeltakerne har under møtet:

Hvordan lede møtet? (Huskeliste for møtelederen)

Å lede et møte er å lede mennesker. Personer med dårlige "menneskelige egenskaper" derfor blir sjelden vellykkede møteledere. Vi snakker ikke her om pen oppførsel.

Innovasjonsinkubator

Et sted der gründere og nylig etablerte bedrifter kan få hjelp til å vokse. Vi skiller her mellom tre typer inkubatorer.

Å bruke rollebesetningen i møte

I ethvert møte vil deltakerne innta forskjellige roller. Du vil ikke finne de samme rollene på alle møter, og noen ganger kan du oppleve å se forskjellige typer i en og samme person.

Uniform og kleskode

Klær skaper folk og viser hvem du er, hva du står for og om du er en man kan stole på. Men klær kan også skape avstand mellom partene.

Møtereferat

For å unngå at noen glemmer hvilke beslutninger som ble truffet på møte bør alle møter oppsummeres med et møtereferat.

Møteforløpet

I ethvert møte vil deltakerne innta forskjellige roller. Du vil ikke finne de samme rollene på alle møter, og noen ganger kan du oppleve å se forskjellige typer i en og samme person.

Allegori, besjeling, eufemisme og dysfemisme

Noen andre vanlige språklige virkemidler som er mye brukt er allegori, besjeling, eufemisme og dysfemisme

Arbeidsutstyr

Arbeidsutstyr må være laget og innrettet slik at arbeidstakerne er vernet mot skader på liv og helse når de bruker det.

Rim

Rim er et virkemiddel som blir mye brukt i dikt og sanger, men det kan også brukes i mange andre teksttyper.

Kontrast

Substantivet kontrast betyr motsetning eller motstykke. Kontraster eller motsetninger forsterker hverandre og skaper spenning.

Ironi og sarkasme

Ironi og sarkasme er to mye brukte språklige virkemidler innen retorikken. Ironi vil si at vi uttrykker det motsatte av hva vi mener.

Humor

Humor er et mye brukt språklig virkemiddel. Med humor menes: - "Det vi ler av". Dette kan være vitser, morsomme historier eller hendelser

Gjentakelse

Gjentagelse er et sterkt språklig virkemiddel innen retorikken som er mye brukt, både av selgere og politikere.

Allusjon og intertekst

Allusjon og intertekst er to språklige virkemidler som er mye brukt i retorikken.

Ordvalg

Ordvalget forteller hvilke språklige virkemidler avsenderen benytter seg av. Ordvalget kan gi teksten troverdighet, inntrykk av autoritet eller plassere avsenderen sosialt

Argumentasjon og argumentasjonsteori

Råd og tips om hvordan du skal bygge opp argumentasjonen i et skriftlig budskap.

Service / tjeneste

Service, engelsk for tjeneste, er et mye brukt ord i Norge, men med en utvidet betydning. Vi går her igjennom betydningen av god service.

Slang og sjargong

Slang og sjargong betyr omtrent det samme: gruppe- eller klikkspråk. Det vil si at begrepene er relativt synonyme

Sammenligning

Det finnes flere typer språklige bilder, og alle har en sammenligning.

Personifikasjon

Personifikasjon brukes for å gjøre abstrakte ting mer menneskelig, for på den måten gi oss en bedre forståelse av begrepets opprinnelige betydning.

Samarbeidspartnere som entreprenøren trenger

Hvilke samarbeidspartnere oppstartsbedriften trenger er avhengig av hva bedriften holder på med, men rent generelt kan vi si

Effectuation eller Causation tilnærming?

"Effectuation" ble publisert i 2008 og beskriver to tilnærminger til hvordan beslutningsprosessene bak en oppstartsbedrift kan foretas.

Entreprenørprosessen

Prosessen med å etablere et eget firma som skal realisere en ide du har kan deles opp i følgende fire faser: fra ideen oppstår til du selskapet i driftsfasen.

Konkurrenter

En virksomhet som tilbyr lignende verditilbud (produkter og tjenester) til det samme markedet som virksomheten satser på med sitt verditilbud

BATNA – beste alternativ til en forhandlingsløsning

BATNA betyr "Beste alternativ til en forhandlingsløsning", og er ditt referansepunkt for når du bør bryte forhandlingene.

Lobbying (korridorpolitikk)

Lobbyvirksomhet (også kalt korridorpolitikk) betyr å påvirke politikere utenom de vanlige kanalene som er debattinnlegg, diskusjon, saksorienteringer eller ved å benytte møter innen vedkommende politikers eget partiapparat.

Kapital

Kapital er et økonomisk begrep som har mange betydninger, avhengig av hva slags kapital vi snakker om.

Partnerfasen til entreprenøren

Du kan ikke gjøre alt alene. Du vil måtte trenge en eller flere nøkkelpersoner som kan hjelpe deg på områder hvor du mangler kompetanse og erfaringer

Merkevareledelse og ledelsens rolle i merkevarebygging

Lederen må kommuniserer merkets visjon, skaper engasjement hos den ansatte og lære de ansatte til å forstå merkevareidentiteten.

Hvordan lykkes som entreprenør og/eller gründer?

Det avgjørende er at du har et unikt markedstilbud som i kundens øyne gir klare fordeler i forhold til andre konkurrenter

Utfordringer i etableringsfasen

Eldre forskning på området viser at de vanligste grunnene til at oppstartsbedrifter mislykkes er:

Vekst og vekstledelse

Vekst betyr "økning" av noe og det som "gror", og er sammen med "læring" et nøkkelbegrep i læring- og vekstperspektivet som angir hvordan virksomheten skal lære av sine handlinger og bruke denne lærdommen til å oppnå vekst innenfor systemets fire grunnperspektiver

Planleggingsfasen til entreprenøren

Det heter seg at halve hemmeligheten til suksess, er å unngå å gjøre kjente feil. Det ligger mye sant i dette uttrykket.

Det strategiske vindu

Det strategiske vinduet gir oss et bilde av prosessen som entreprenøren benytter for å utforske, identifisere og utnytte de markedsmulighetene som finnes

Vekstfaktorer: – Hva avgjør bedriftens vekst?

En gjennomgang av hvilke faktorer som fremmer og hemmer vekst i en bedrift.

Strategisk kjerne

Den strategiske kjernen tar for seg hvilke mål og strategier virksomheten skal nå og følge i en planperiode

Forhandling og forhandlingsteknikk

En forhandling kan defineres som læren om "hvordan man best oppnår det man ønsker fra de personer som kan oppfylle ønsket".

Styringsformer

I litteraturen er det vanlige å skille mellom tre former for styring og kontroll: regel-, mål- og verdistyring.

Luksuskjøp

Luksuskjøp er kjøp av dyre spesialvarer som kjøpes fordi de er dyre og gir sosial status. Prisen er mindre viktig

Flerkulturelle team

Flerkulturelle team har de største forutsetningene for å være de mest effektive og produktive teamene i en organisasjon

Verdibasert ledelse

Ledelseteori hvor målet er å skape engasjement gjennom å utvikle og lede etter en verdibasert visjon.

Valg av prosjekter til porteføljen

Valg av prosjekter til porteføljen er en strategisk og dynamisk prosess, hvor prosjekter jevnlig fases inn og ut av porteføljen. Utfordringen for porteføljelederen er...

Etableringsfasen til selskapet

En gjennomgang av hva du må tenke på og gjøre i etableringsfasen av egen virksomhet.

Økonomisk vekstteori

Økonomisk utvikling har vært et sentralt samfunnsøkonomisk tema siden klassikerne kom på slutten av 1700-tallet.

Konfigurasjon og infrastruktur – intra-bedriftsnettverk

Når vi skal konfigurere intra-bedriftsnettverket og sette opp nettverkets nødvendige infrastruktur er det mange ting å huske på.

Sosial støtte

Hvor effektivt et sosialt nettverk er avgjøres i stør grad av nettverkets evne til å gi nettverksmedlemmene sosial støtte når de trenger det. Av...

Fra ide til beslutning

Ide og beslutningsfasen leder frem til planleggingsfasen hvor du starter planleggingen av etableringen av selskapet

Salgsmål

Siden målene vi setter oss er det som gir oss en kurs å styre mot og motiverer oss til å yte den innsatsen som...

Forretningsstrategi: Strategisk retning basert på kjerneanalyse

Kjerneanalyse er et analyseverktøy som er mye brukt for å analysere virksomhetens strategiske kjerne for å forstå de elementene som gir virksomheten konkurransefortrinn

Prosjektportefølje og porteføljestyring

For bedrifter som opererer med flere prosjekter er det også viktig å fokusere på porteføljestyring av prosjektene.

Klisjé

Klisjeer er forslitte språklige bilder, for eksempel metaforer eller sammenligninger som man hører om og om igjen.

Prosjektets ressursplanlegging

Ressursplanlegging handler om å utarbeide en plan ut fra tilgjengelige ressurser slik at prosjektet får mest mulig igjen for ressursene

Styreleder (tidl. styreformann)

Hvem kan være styrets leder i et aksjeselskap, hvilke krav stilles og hvilke oppgaver har styreformannen?

Ressurs som konkurransefortrinn

Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurseller en kompetanse som gir en virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.

Entreprenørens nettverkbygging

Vi kan gå så langt som å si at uten et godt sosiale nettverk vil ingen entreprenører lykkes med sin forretningside.

Praktiske råd for nettverkbygging

Gode råd for hvordan du bør gå frem for å lykkes å bygge opp et stort sosialt nettverk som har tillit til deg og som du kan bruke senere til å nå dine personlige mål.

Bedriftsnettverk (organisasjonsnettverk)

Det finnes mange ulike typer nettverk. Et grovskille er å skille mellom bedrifts- og sosiale nettverk.