Hjem Blog Side 26

Budsjettkontroll

Kontroll består i å sammenligne. I budsjettsammenheng vil det si at man sammenligner utførte prestasjoner og virkelige hendelser med de planlagte.

Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen

Å utvikle en nettbutikk som fungerer som et gammeldags "landhandleri", hvor kundene finner alt de trenger til dagliglivet sitt i en og samme forretning, fungerer ikke på Internett.

END -USE analyse (kvantitative prognosemetode)

End - use analyse er en prognosemetode som tar sikte på å fremskaffe et kvantitativt uttrykk for historisk og fremtidig forbruk av et produkt eller av en produktgruppe.

Legacy-systemer

Betyr "nedarvede system". Normalt er dette et gammelt system som er blitt flikket på gjennom flere år for å gjøre det perfekt for en oppgave

Salgsbudsjett

Hvordan bygge opp salgsbudsjettet? Dette er første av en serie artikler som prøver å belyse dette.

Opplæringsbudsjett

En tidsbestemt plan som angir hvor mye penger som kan brukes på opplæringsprogrammet og aktivitetene i opplæringsprogrammet

Netthandel – en ny konkurransearena

Netthandel konkurransen skiller seg vesentlig fra konkurransesituasjonen virksomheten er vant fra den fysiske verden.

Hvorfor e-handel?

86% befolkningen over 18 år i Norge, Danmark og Sverige handler på nettet. De få som ikke handler over nett er eldre...

Integrasjonsfasen i en fusjons- eller oppkjøpsprosess

Dette er en av de kritiske fasene for å lykkes med oppkjøp, og er ofte oppgitt som en av hovedgrunnene for mislykkede transaksjoner

M&A prosessen : Fasene i en fusjonsprosess (oppkjøpsprosess)

En gjennomgang av fasene i fusjonsprosessen slik at du skjønner prosessen fra A til Å.

Formelen for å lykkes med å tjene penger gjennom epostmarkedsføring

Formelen for å lykkes med å tjene penger gjennom e-postmarkedsføring er denne:  M * OR * CTR * CR = $

Konkurranselovgivning og konkurransepolitikk

For å sørge for at virksomhetens atferd er mest mulig samfunnsøkonomisk lønnsom har vi i den vestlige verden en konkurranselovgivning. Konkurranselovgivningens oppgave er å regulere...

Vertikal fusjon og oppkjøp

En vertikal fusjon eller oppkjøp er når et selskap slår seg sammen med eller kjøper opp et annet selskap oppstrøms eller nedstrøms.

M&A : Hvorfor mislykkes mange oppkjøp og fusjoner?

Til tross for at et oppkjøp eller en fusjon kan gi økt vekst, høyere markedsandel, lavere kostnader og økt lønnsomhet mislykkes majoriteten av alle M&A prosesser i integrasjonsfasen eller før den kommer så langt. 

Horisontal fusjon og oppkjøp

Horisontale foretakssammenslutninger oppstår som nevnt mellom virksomheter på samme ledd i distribusjonskjeden, og av denne grunn vil det typisk kunne være en sammenslutning mellom konkurrenter.

Regnskapsfører og regnskapsprogram

Når du skal velge regnskapsfører, er det viktig at du finner en regnskapsfører som du kan bruke som din diskusjonspartner for å løse de daglige utfordringene.

Inkasso og inkassorutiner

Alle har hørt om inkasso, men hva er egentlig inkasso og hvilke inkassorutiner bør du etablere? Det finnes to typer inkasso: utenrettslig inkasso og rettslig inkasso

Faktura og fakturering

Faktura er et salgsdokument utstedt av selger til kjøper som viser til en salgstransaksjon mellom de to partene. En faktura skal være forhåndsnummerert og inneholde følgende opplysninger:

Økonomi

Økonomi er læren om å utnytte de tilgjengelige ressurser på best mulig måte for å tilfredsstille menneskelige behov.

Fusjon og oppkjøpsmotiv

Motivene for oppkjøp er mange, men det er også slik at motivene selvsagt avhenger av situasjonen selskapet befinner seg i.

Forsvarsmetoder mot oppkjøp og fusjon

Å gå i forsvar er en vanlig reaksjon Ikke sjelden møtes et forsøk på oppkjøp eller fusjon med enorm motstand fra ledelsen eller andre interessenter...

Første kontakt med oppkjøpskandidat eller fusjonspartner

Dersom en har funnet en eller flere kvalifiserte kandidater kan en starte planleggingen av neste underfase, første kontakt.

Mikrosystemet

Mikrosystemet er selve kjernen i markedssystemet og omfatter organisasjonen, leverandørene, kundene, konkurrentene og mellomleddet.

Arbeidsmodell for segmentering

Hvordan gå frem for å segmentere et marked på en hensiktsmessig måte i forhold til bedriftens markedsførings- og kommunikasjonsoppgaver?

Segmenteringskriterier for markedssegmentering

Hvilke kriterier skal vi legge til grunn når vi skal segmentere et marked i forhold til bedriftens markedsførings- og kommunikasjonsoppgaver?

Markedet for produksjonsfaktorer

Markedet for de faktorene man trenger for å produsere økonomiske goder. Kan deles opp i kapital og arbeid, som igjen kan deles opp i mindre markeder.

Implementeringstrategi for epostmarkedsføring programmet

Hvordan skal epostmarkedsføringen implementeres i organisasjonen og med bedriftens eksisterende markeds- og kommunikasjonsp

Produktutvikling og markedsføring

Parallelt med brukertestene, eller umiddelbart etter at man har fått positiv respons på de, må det utarbeides en markedsføringstrategi og marketing - mix for det nye produktet.

Lyttenivåer i salg (behovsanalyse)

I denne fasen skal kunden snakke minst 70% av tiden, og selgeren skal være en aktiv lytter som gjennom veloverveid bruk av ulike spørreteknikker holder kunden i gang.

Produktutvikling og teknisk utvikling

Hittil har produktet bare fremstått i form av beskrivelse, løse skisser eller i beste fall en arbeids prøve. Når man nå går over i en konkret produktutvikling, medfører dette langt større kostnader og investeringer enn tidligere. Produktet må nå utvikles til en prototype.

Superprofittmodellen (SPE-modellen)

Superprofittmodellen beregner selskapets verdi som bokført verdi pluss nåverdien av fremtidig residual income.

Idevurdering og økonomisk analyse av potensialet

Mens målet i idè- og konseptgenereringfasen er å få frem flest mulig muligheter, problemer og ideer, er hensikten med ide vurderingen å redusere antallet.

Siste ordet

Siste ordet er en form for omformulert spørsmål. Metoden er enkel, man repeterer det siste vesentlige ordet kunden sier i en spørrende tone.

Projektive spørsmål

Prosjektive spørsmål er en teknikk vi bruker for å "flytte" spørsmålet fra en "personlig form" til "tredjepersons form".

Virkningen av en appresiering av kronen på norsk økonomi

En appresiering av kronen, E reduseres, vil ha en rekke virkninger på norsk økonomi. Noen av virkningene er direkte, mens andre er indirekte

Oppkjøpsstrategi

En oppkjøpsstrategi er en strategi, eller plan om du vil, som angir hvilke selskaper som er potensielle oppkjøps- og fusjonskandidater.

Holistisk beslutningsprosess for å velge beste løsning på problemet

En gjennomgang av hvordan vi bør velge den beste helhetlige løsningen på et kjent problem og hvordan vi bør gå videre når denne beslutningen er fattet.

Planleggingsmodell for Holistisk systemledelse

En gjennomgang av rammeverket for virksomhet planleggingen i Holistisk systemledelse. Dvs, hvordan den bør legges opp.

Holistisk systemledelse

En helhetlig ledelseteori som ser på virksomheten som et system som konstant jobber for å beholde en likevekttilstand.

Lederen sin oppgave i en endringsprosess

Endringsledelse krever oppmerksomme ledere, hvor ledelsesformen i stor grad avgjøres av hvilket perspektiv eller fortolkningsramme vi inntar i forhold til organisasjonen.

Beste lederstil for endring

Hva er den beste lederstilen for å være sikker på at lederen når sine endringsmål og virksomheten får suksess med sin endringsstrategi. 

Rollen til toppleder, mellomleder og prosjektleder i endringsprosesser

For å skape en endring må alle som berøres involveres, da det er de som skal gjøre endringen. Involveres de ikke vil endringsmotstand oppstå

Reaksjoner på endring (endringsreaksjoner)

En gjennomgang av hvilke reaksjoner som normalt oppstår i en endringsprosess og som må overvinnes for å å endre noe.

Drivkrefter i endringsprosessen

Styrkeforholdet mellom drivkrefter og motkrefter avgjør om det skjer en endring. Kreftene manifesterer seg gjennom de som er for og mot endring

Human Resources aktiviteter og roller

For å forstå transformasjonen som skjer i HR-funksjoner, må en se på HR-aktivitetene i lys av deres strategiske verdi.

Human Resources Management ( Personalledelse )

Bygger på human – relation – bevegelsens arbeid og fokusererer på de resultater og ideer som organisasjonspsykologene har kommet frem til.

Operasjonalisere og implementere verdikjeden gjennom endringsledelse

En anbefalt fremgangsmåte for å gjennomføre og implementere den nye verdikjeden i virksomheten.

Fusjon og oppkjøp

Fusjon kan defineres som sammenslåing av to eller flere selvstendige juridiske enheter til en felles juridisk eierenhet, mens et oppkjøp er kjøp av en organisasjon fra en annen hvor kjøper beholder kontrollen over selskapet

Beredskapsteori (Contingency theory)

Beredskapsteorien er sammensatt av ideer fra flere bidragsytere over tid, uten at en person er kreditert for dens utvikling.

Endringsmotstand ut i fra fire fortolkningsrammer

Hvilke problemer man ser i endringsprosessen er avhengig av hvilke "briller" vi ser utfordringen med.

Systemintegrasjon

Systemintegrasjon er et annet nøkkelbegrep innen Systemanalytisk Verdiledelse, og går ut på å integrere flest mulig perspektiv, prosesser og samhørighetsforhold til et enhetlig system.

Holistisk endringsledelse

De ulike delene i organisasjonen og markedssystemet er ikke bare uløselig knyttet til hverandre, de er også i konstant endring

Kundeperspektivet

Tar for seg alt virksomheten gjør for å markedsføre, selge, levere og følge opp leveransen av verditilbudet til sine kunder

Business Intelligence (BI)

Et etterretningsystem som samler inn forretningkritisk informasjon som skal gjøre folk i stand til å treffe bedre beslutninger på bakgrunn av data.

Hvorfor trenger vi en ny ledelseteori?

Ingen av ledelseteoriene er korrekte og ingen er feil. De inneholder alle deler av sannheten og vil gjøre seg gjeldende som den beste løsningen på problemet i ulike situasjoner.

Markedssystem

Markedsystemet er omgivelsene som omgir en virksomhet og omfatter alle interessenter som har interesse av å påvirke organisasjonens eksistens, vekst og kurs i fremtiden.

Ressurs og ressursforvaltning

Ressurs er en kilde til forsyninger som kan anvendes i en prosess til å skape verdier

Supportperspektivet

Tar for seg alt virksomheten foretar seg som ikke er direkte knyttet til den operative kjernen eller markeds enheten.

Hva kan vi lære av den historiske utviklingen?

Alle levende organismer utvikler seg over tid gjennom prøving og læring, hvor de sterkeste genene for de ønskede egenskapene overlever.

IKT-system

1 av 3 kjernesystemer i holistisk systemledelse Foruten et organisasjonssystem som er utviklet slik at det passer som "hånd i hanske" med markedssystemet organisasjonen er...

Innledning til holistisk systemledelse

Teoriens utgangspunktet er systemteori som ser på organisasjonen som et holistisk system, bestående av tusenvis av aktiviteter, prosesser og koblinger

Ressursperspektivet

Ressurs perspektivet er viktig i SV-ledelse fordi ressursene virksomheten har til rådighet avgjør virksomhetens evne til å handle og utfolde seg.

Organisasjonssystem

Summen av alle ressurser, prosesser, aktiviteter, koblinger og samhørighetsforhold i en organisasjon utgjør organisasjonssystemet.

Diagnose av nå-situasjonen

Med organisasjonsutvikling menes prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene

Den konseptuelle foretaksmodellen

Modellen består av fire delsystemene: koalisjonssystemet, transformasjonssystemet, atferdssystemet, ledelsessystemet, og seks prosesser.

Stil og uttrykk i formgivning

Når vi arbeider med form og farge bør vi tenke igjennom hvilken stil eller uttrykk vi ønsker å oppnå. Vi går her igjennom prinsippene.

Enhet/helhet (komposisjon)

Enhet er det ved en komposisjon som gir oss en følelse eller opplevelse av at elementene hører sammen - at vi kan snakke om en komposisjon, en form, ett budskap.

Organisasjoner som arenaer

Fra en politisk synsvinkel er alle organisasjoner, som andre arenaer, utformet og bygd opp for å romme konkurranse. Arenaen avgjør hvilket spill som skal spilles, hvem som skal være konkurrenter, og hvilke interesser som skal forfølges.

Samfunnsøkonomiske spørsmål og problemer

Siden mennesket nærmest har uendelig mange behov og ønsker, vil innsats- og produksjonsfaktorene bli flaskehalsene i økonomien.

Hva er en organisasjon og hvorfor trenger vi dem?

En organisasjon er en gruppe mennesker som forsøker å nå bestemte mål gjennom samarbeid og samhandling.

Organisasjonen som et åpent sosio-teknisk system

Den sosio-tekniske skolen ble skapt på 1950 og 1960 tallet av Emery & Herbst ved Tavistock Institute of Human Relations i London. De ønsket å skape en helhetlig organisasjonsteori, i motsetning til den situasjonsbestemte skolen som de tidligere organisasjonsteoriene bygde på.

Holistisk situasjonsanalyse for å identifisere alle problemer, muligheter og trusler

Før vi kan sette oss noen klare mål og lage en strategi må starte med å skaffe oss en oversikt over situasjonen vår.

Bevegelse (komposisjon)

Bevegelse er utvikling - det skjer noe. Bevegelse utfordrer oss og skaper liv, spenning og forventninger.

Mønsterkomposisjon

Vi lager mønster fordi vi har behov for å lage skjønnhet og harmoni ved hjelp av orden.

Projetive teknikker/spørsmål

Teknikkene er utviklet for å komme fram til underliggende forhold i personligheten, det vil si emner vi ikke kan spørre om direkte fordi respondenten enten ikke vil eller kan gi svar på det vi ønsker å vite.

Monetarisme

«Pengepolitiske tiltak har kun kortsiktig virkning på den økonomiske aktiviteten. Pengepolitiske tiltak har ingen langsiktige realøkonomiske virkninger».

Keynesiansk motkonjukturpolitikk

Hovedbudskapet i keynesiansk politikk er at «i en økonomi hvor import og eksport er i balanse, skal summen av privat og offentlig forbruk og realinvesteringer tilpasses slik at produksjonskapasiteten blir fullt utnyttet».

Omformulerende spørsmål

Omformulerende spørsmål er benektende, bekreftende og korrigerende spørsmål.

Trangere konfidensintervall

Hva er et trangere konfidensintervall, og hvordan beregne det?

Valg av perspektiv – mikro- eller makroøkonomi

Hvilke problemer og løsninger man ser i økonomien henger sammen med hvilket perspektiv man ser økonomien i fra. Her går hovedskillet mellom mikro- og makroøkonomi.

Regnskapsplikt

Årsregnskapsloven skiller mellom de med full regnskapsplikt og de med begrenset regnskapsplikt.

Trevareindustriens vei mot øst

Sagbruks industrien valgte å flytte virksomheten sin stadig lengre østover på grunn av den stadig synkende kvaliteten og kvantiteten på råstoffet i Norge.

Penge- og kredittpolitikk

Penge- og kredittpolitikk er virkemidler som har som mål å påvirke penge-, kreditt- og rente forholdene i samfunnet.

Hovedmarkeder og politiske virkemidler i økonomien

Samfunnsøkonomien kan deles opp fire hovedmarkeder: - Vare- og tjenestemarkedet, penge- og kredittmarkedene, valutamarkedene og arbeidsmarkedet.

Kundeverdianalyse

Alt kunder legger vekt på før, under og etter kjøp av et produkt eller tjeneste på et psykologisk, sosialt og funksjonelt nivå

Utenriksøkonomi og utenriksregnskapet

Utenriksregnskapet omfatter alle real- og finanstransaksjoner mellom Norge og utlandet, og består av to del-regnskaper.

Realkapital og realinvisteringer

Realkapital omfatter kapital i form av fysiske ting som produksjonsmidler, maskiner, fabrikker, bygninger og naturressurser.

Kjøp av adresser

Hvordan skal vi få tak i undersøkelsesenhetene vi har bestemt oss for å studere?

Sosiale roller (Uformelle- og formelle roller)

En gjennomgang av hvordan sosiale roller (Uformelle- og formelle roller) påvirker vår atferd og regler for rollefordeling

Kommunikasjonsklima

Et godt kommunikasjonsklima er nødvendig for å oppnå en god internkommunikasjon, med en god informasjons- og kunnskapsdeling.

Internkommunikasjon (Organisasjonskommunikasjon)

Informasjonsflyten og utvekslingen av ideer og synspunkter mellom ledere og medarbeidere, og kommunikasjonen mellom enkeltpersoner og grupper på forskjellige nivåer

Bøker som informasjonskilde

I et eksplorerende markedforskningprosjekt vil du nesten uten unntak finne masse relevant bakgrunnsinformasjon ved å gå igjennom faglitteraturen som berører problemstillingen.

Kommunikasjonvirkemiddel

Kommunikasjonstiltakene en virksomhet setter i verk for å løse sine kommunikasjonsoppgaver

Oppdater sidene jevnlig for å øke sidens ferskhet / nyhetsverdi

Hvor ofte du endrer innholdet på nettstedet ditt har stor innflytelse på din rangering i Google og de andre søkemotorene.

Under krisen: Krisehåndtering

Krisehåndtering er arbeidet vi gjør når en krise oppstår. Det første vi gjør når en krise oppstår er å kalle inn kriseteamet som skal håndtere krisen.

Endringsleder sine lederegenskaper

En gjennomgang av de viktigste lederegenskapene en dyktig endringsleder må ha for å lykkes med endringsprosessen.

Etter krisen: Evaluering og læring av kriser

Målet er her å lære av de feil og suksesser som ble gjort under krisehåndteringen, slik at vi kan håndtere fremtidige kriser bedre enn denne krisen.

Før krisen : Kriseforebygging og beredskap

I fasen før krisen fokuserer vi på forebyggende tiltak og hva vi kan gjøre for å bygge opp en robust organisasjon som tåler krisepåkjenninger og er godt forberedt om en krise skulle oppstå.

Beredskapsplan ( Kriseplan )

En beredskapsplan forteller oss hvilke kriser som kan oppstå og hvordan disse krisen skal håndteres for å minimalisere skadevirkningene.

Hvordan bygge et godt omdømme?

Det finnes mange modeller som prøver å forklare oss hvordan vi bør gå frem for å skape et godt omdømme.