Lesetid (240 ord/min): 3 minutter
Innholdsfortegnelse
Hva er et markedssystem?
Markedsystemet er omgivelsene som omgir en virksomhet og omfatter alle interessenter som har interesse av å påvirke organisasjonens eksistens, vekst og kurs i fremtiden. Markedssystemet er dermed det samme som virksomhetens arbeidsbetingelser. Et begrep som kan deles opp i:
- interne arbeidsbetingelser – interne forhold. Dette er forhold vi selv kan påvirke og endre.
- eksterne arbeidsbetingelser – eksterne forhold. Dette er fohold vi ikke selv kan endre. Disse forholdene må vi bare forholde oss til.
Markedssystemet omfatter bare de eksterne arbeidsbetingelsene. Det vil si forhold organisasjonen selv ikke kan gjøre noe med. Markedssystemet er derfor premissleverandør for organisasjonssystemet som omfatter de interne arbeidsbetingelsene.
Begrepet markedssystem kan defineres slik:
“Et markedssystem er en angivelse av de interessegruppene og de forholdene internt og eksternt som har interesse i å påvirke organisasjonen”
Siden disse forholdene setter grenser for handlefriheten og bestemmer rammebetingelsene virksomheten må operere under i tiden fremover, sier det seg selv at det er ekstremt viktig at vi kjenner til og forholder oss til disse forholdene.
Mikro-, offentlighets- og makrosystemet
For å gjøre markedssystemet mer oversiktlig kan det ofte være hensiktsmessig å ta utgangspunkt i markedssystemet til Blom, Framnes og Thjømøe (1994). En modell som betrakter markedssystemet som en funksjon av tre mindre delsystemer:
- Mikrosystemet
– Kunden
– Ansatte
– Konkurrentene
– Leverandørene
– Mellomledd
– Detaljister - Offentlighetssystemet
– Bedriftsinterne grupper
– Frivillige organisasjoner
– Stat og kommune
– Forvaltningsorganer
– Finanskilder
– Massemedia
– Publikum generelt - Makrosystemet
– Kulturelle faktorer
– Demografiske faktorer
– Teknologiske faktorer
– Økonomiske faktorer
– Politiske faktorer
– Naturressurser
– Religion
– Livsstil
– Klima og geologi
Oversikten over hvilke interessenter som hører hjemme i hver av disse delsystemene.
Interesentkart
For å finne ut hvilke interessenter (aktører) innenfor hvert av disse del-systemene som bør inngå i din situasjonsanalysen av markedsystemet anbefaler vi at du starter med å tegne opp et interessentkart før du går videre i denne prosessen. Et interessekart vil gi deg en oversikt over hvilke interessenter (aktører) situasjonsanalysen og beslutningen din må ta hensyn til.
Muligheter og trusler i markedet
Situasjonsanalysen av interessentene i markedssystemet vil vise hvilke muligheter og trusler som finnes i markedet. Disse mulighetene og truslene må settes opp mot organisasjonens sterke og svake sider internt.
SOFT-analyse
Resultatene du kommer frem til gjennom din analyse av interessentene som ble avdekket i ditt interessekart bør du til slutt samle i en SOFT-analyse for å få en oversikt over hvilke styrker og svakheter som finnes internt i organisasjonen og hvilke muligheter og trusler som finnes eksternt i markedet.
Markedet må overvåkes, da det endres konstant
Siden markedet endres kontant må det overvåkes kontant for å kunne utnytte de mulighetene som dukker opp og samtidig styre unna farene. For å kunne konstant overvåke endringene i markedet og rapportere tilbake til ledelsen all dissonans som måtte oppstå trenger virksomheten et avansert system for business intelligence.
For å utnytte mulighetene og styre unna farene må virksomheten kontinuerlig endre seg for å kunne tilfredsstille markedets krav, behov, holdninger, preferanser og forventninger på en bedre måte enn konkurrentene gjør. Teoriene om endringsledelse står derfor sentralt i alle analyser av markedssystemet.
Du leser nå artikkelserien: Holistisk SystemledelseDu leser nå artikkelserien: Grunnleggende markedsføring
Du leser nå artikkelserien: Arbeidsbetingelser og markedssystemet
Du leser nå artikkelserien: Research fasen