Servicescape – bedriftens fysiske omgivelser
Miljøet en tjeneste leveres i og hvor bedriften og kunden samhandler, og benytter håndgripelige produkter for å levere og kommunisere tjenesten
Fargevalg for arbeidslokalet og servicemiljø
Fargevalget for arbeidslokalene påvirker de ansattes trivsel og effektivitet i stor grad. Vi går her igjennom fargevalgets betydning.
Servicescape design, typer og roller
Servicescape design vi si å lage en plan for å skape en atmosfære for brukerne som forbedrer deres opplevelse og påvirker deres atferd
Miljøpsykologi
Hva er miljøpsykologi ?
Servicescape modellen til Booms og Bitner (1992) bygger i stor grad på miljøpsykologi. Av den grunn er det viktig å vite...
Opplæringsprogram
Opplæringsprogrammet er en "mal" for hvordan virksomheten opplæring av medarbeiderne skal foregå og hvilke undervisningaktiviteter som er nødvendig for å nå målene i læreplanen.
Musikk og duft i service – og arbeidsmiljø
Musikk og duft i lokalet er to viktige virkemidler når vi jobber med Servicescape design, da de påvirker kunden og ansattes sinnsstemning.
Arbeidsstilling
Lovverket sier at bedriften skal du legge ergonomiske prinsipper til grunn når arbeidsstillingen skal tilpasses arbeidsplassen.
Servicescape modellen
En anvendt SOR-modell, som behandler det fysiske miljøet som stimulansen, og responsen er atferden til ansatte og kunder i det fysiske miljøet
Markedsplass, transaksjon og provisjon som inntekts- og forretningsmodell
Innholdsbasert salg er forretningsmodellen der man produserer innhold med det for øye å ende opp med å selge noe – men ikke selve innholdet.
Sosiale forklaringer i endringsledelse
Hva er sosiale forklaringer og prosedyrerettferdighet, og hvilken betydning har dette for endringsprosessen i virksomheten?
Visjon og endringsmål – endringens drivkraft
For å kunne starte en endringsprosess og involvere de som blir berørt må alle vite hva som er mål med endringen som skal gjennomføres.
Grafiske mediekanaler
En gjennomgang av den historiske utviklingen til de grafiske mediene i Norge.
Arbeidstemperatur (riktig innetemperatur)
Temperaturen i lokalene kan bevist brukes for å gi stedet en atmosfære som skaper ulike assosiasjoner hos kundene som besøker lokalene.
Verdiskapningprinsipper i økonomien
4 mulige prinsipper: profittmaksimering, omsetningmaksimering, kostnadoptimalisering og non-profit prinsippet. Hva er forskjellen?
Klima og ventilasjon (luftkvalitet)
Lovverket pålegger alle virksomheter til å sørge for at luftkvaliteten i arbeidslokalene er fullt forsvarlig.
Endringsplan – et dynamisk styringsdokument
En endringsplan er et planleggingsdokument som forteller hvordan organisasjonen har tenkt å gjennomføre en planlagt endring i organisasjonen.
Annonsesalg som inntektsmodell
Denne forretningsmodellen vil si at man tjener penger på å selge annonseeksponering på egne sider. Dette er dermed bare en inntektsmodell.
Personvernerklæring mal
En mal for hvordan personvernerklæringen kan skrives. Laget for å dekke behovet til generelle nettsteder og ikke hele virksomheten som helhet
Firmalogo og logo design
Logoen er selskapet sitt kjennemerke og symbolet på selskapets identitet. Her ser vi på hvordan du skal gå frem for å velge rett logo.
Forretningsgrunnlag
En angivelse av virksomhetens forretningside, visjon, omdømme, forretningsmodell og verdigrunnlag. Grunnlaget for den strategiske kjernen
Flåtestyring
Flåtestyring er et system for effektiv kontroll og utnyttelse av virksomhetens flåte. Flåten er virksomhetens biler, busser. lastebiler, båter, skip og fly.
Personvernerklæring
Et standardisert skjema som legges lett tilgjengelig, f.eks. på bedriftens nettsider, for å opplyse om hvordan personopplysningene behandles
Bryt ikke radikalt med målgruppens forventningsbilde
Hold deg til bransjens sjanger. Hvorfor ? Jo, fordi de har blitt dannet over tid i målgruppens bevissthet, vil derfor avgjøre hvilke forventninger de vil ha til budskapet.
Prosesskvalitet, prosesskvalitetstap og prosesskvalitetssystem
En gjennomgang av disse to begrepene og betydningen av totalkvalitet i organisasjonsutviklingen og styringen av virksomhetens prosesser.
GDPR («General Data Protection Regulation»)
1. juli kommer EUs nye personvernlov, «General Data Protection Regulation», som forkortes til GDPR og kalles Personvernforordningen
Elektroniske kjørebok
En elektronisk kjørebok er en GPS-basert kjørebok som monteres fast i kjøretøyet og som registrerer faktisk kjørt distanse, dato og klokkeslett.
Hvordan motivere ansatte til å gjøre endring?
En gjennomgang av hvordan vi kan motivere ansatte til å ta del i en endringsprosess, basert på dagens motivasjonteorier.
Etterspørselskurven
En marginal nyttekurve som viser hvor mye er én kunde er villig til å betale dersom én eller annen produsent tilbyr étt til eksemplar av godet
Personvern
Personvern er knyttet til hvilke muligheter den enkelte har til å selv vite og kontrollere hva slags, når, hvordan og hvor mye informasjon om dem selv som spres til andre.
E-postovervåking og innsyn i e-post
Arbeidsgiver kan gjøre innsyn i ansattes e-post når det er grunn til å tro at det er informasjon i e-postkassen som er nødvendig for driften
Kotters åtte faser for organisatoriske endringer
Åtte faser for gjennomføring av organisatoriske endringer basert på Kotters egne erfaringer og oppfatninger fra næringslivet.
Endringsmodeller
En gjennomgang av hvilke endringsmodeller som finnes og hvilke som er mest egnet til å få til en organisatorisk endring.
Internett overvåking
Kan en arbeidsgiver overvåke din internettbruk? I denne artikkelen går vi igjennom regleverket på området.
Personlig endring
Endringer et individ ønsker å gjøre for å endre sin atferd i forhold til seg selv eller omgivelsene de er en del av.
Personvern på arbeidsplassen og i jobbintervju
En arbeidsgiver kan ikke spørre en jobbsøker eller ansatt om hva som helst, da dette vil være en krenkelse av deres personvern.
Endringsformer
Vi skiller mellom tre endringsformer når vi snakker om endringsledelse; - markeds endringer, organisasjonsendringer og personlig endringer.
Kameraovervåking på arbeidsplassen
Det skal mye til for å overvåke de ansatte, siden de ansatte også har rett til personvern på arbeidsplassen.
Conner`s 8 endringsfaser – en motstandsmodell
Conner har identifisert åtte karakteristiske faser mennesker passerer når de føler seg fanget i en endring de ikke ønsker å være del av.
Endringsledelse og endringsprosesser
Endringsledelse er å lede individer, grupper eller organisasjoner gjennom en endringsprosess, fra en nåværende til en ønsket tilstand.
Informasjonskapsel
Informasjonskapsel er små midlertidige filer med tekst eller binær data. De blir generert av og lagret på din enhet (pc/pad/mac/mobil)
Organisasjonsendring
Alle endringer internt i organisasjonen som bringer organisasjonen i disharmoni med markedets og ledelsen behov, krav og forventninger.
Personvernombud
Dagens personvernombudsordning er frivillig, men de nye GDPR regler gjør at mange får en plikt til å opprette personvernombud
Markedsendringer
Alle markeder er i konstant endring. Dette er en naturlig evolusjonær prosess og et resultat av at omgivelsene våre endrer seg stadig raskere
Endringsteorier (Teorier om endring)
Det finnes fire ideal-teorier om hva som skaper endring. De fleste teorier om endringer kombinerer to eller flere av disse.
Innebygd personvern
Innebygd personvern betyr at det tas hensyn til personvern i alle utviklingsfaser av et system eller en løsning.
Prosessnivåer i prosesspyramiden
Del-prosessene som utgjør verdiskapningprosessen bør organiseres i en hierarkisk struktur som viser strategiske-, taktiske- og operasjonelle prosesser
Tilbudskurven
Markedets tilbud av en vare er ofte definert som « summen av det alle bedrifter ønsker å tilby ved eksisterende pris- og kostnadsforhold»
Segmenteringsstrategier
Tre grunnleggende forskjellige segmentering strategier er udifferensiert, differensiert og konsentrert markedsføring.
Prosjektteam og teambygging
En prosjektgruppe kan ses på som et team. Et godt sammensatt og fungerende team øker sjansene for at prosjektet blir en suksess.
Forholdet mellom emosjon, sinnsstemning og affekt
I litteraturen er skillet mellom disse begrepene uklart. Det kan derfor være vanskelig å få oversikt over hva disse begrepene egentlig innebærer.
Emosjonell dissonans og emosjonell ambivalens
Assosiasjon av både sterke positive og negative emosjoner med et mål, for eksempel en person, et objekt eller et symbol
Emosjonelle reaksjoner – hvilke følelser har vi og hvordan reagerer vi?
Det kan være vanskelig å gruppere emosjoner, og ulike forskere gjør dette på ulike måter. Det finnes imidlertid 8 emosjonelle grunnformer
Emosjonsprosessen
Det finnes ulike perspektiver på emosjonsprosessen, og disse kan deles inn i fire ulike grupper
Target Return Prising (Målretur prising)
En variant av de kostnadsbaserte prismodellene er Target Return Prising. Denne metoden blir også kalt ROI (Return on Investment Pricing)
Tidsdreven aktivitetsbasert kalkulasjon (TDABC)
TDABC er en kostnadsfordelingsmodell. Modellen er en videreutvikling av ABC-metoden og er konstruert av Kaplan og Anderson.
Customer Relationship Management (CRM)
Customer Relationship Management (CRM) er i hovedsak et teknologisk hjelpemiddel for bedrifter, og omtales ofte som et CRM-system
Reklame spiller i økende grad på følelser
Mens reklamen tidligere skulle vise produktets funksjonelle sider, spiller reklamen idag mer på produktets emosjonelle og sosiale sider.
Informasjonsstruktur
En beskrivelse av hvilke aktører og informasjonselementer som inngår i virksomhetens samhandlingsaktiviteter for å sikre rett informasjon, til rett tid, kvalitet og person i forbindelse med beslutningssituasjoner
Innbokskontroll
Det er vanlig at en leder mottar mange meldinger i sine innbokser i løpet av en dag. Noe som gjør at mange ledere har en ganske rotete innboks
Selgernes lønns- og belønningssystem
En gjennomgang av hvordan selgernes lønns- og belønningssystem bør legges opp for at selgerne skal nå sine salgsbudsjetter.
Anbud som salgskanal
Anbud, et bindende tilbud om å utføre et arbeid, levere en tjeneste eller varer på bestemte betingelser angitt av den som skal ha tjenesten eller leveransen utført.
Kulturelle faktorer
Viktig fordi de i stor grad bestemmer holdningene, verdiene og normene de ansatte, samarbeidspartnere og kunder legger til grunn for sin atferd og sine beslutninger
Beslutningsfasen til entreprenøren
Skal du slutte jobben, satse alle sparepengen og begynne å jobbe heltid med denne forretningsideen?
Teknologiske faktorer
Den teknologiske utviklingen er en av de viktigste faktorene i makrosystemet, Nå som utviklingen går fortere gjelder det å oppdatere seg om disse forholdene stadig oftere.
Økonomiske forhold
Nasjonale og internasjonale konjunktursvingninger er viktige faktorer som enhver beslutningstaker må ha en formening om hvordan kommer til å utvikle seg
Feltsalg
Feltsalg vil si at selgeren reiser ut i "felten" for å besøke kunden og få dem til å kjøpe selgerens produkter og tjenester i sitt eget miljø.
Informasjonsanalyse
En analyse av hva virksomheten gjør for å sørge for at alle i organisasjonen har rett informasjon, til rett sted, til rett tid og rett person
Nettverksmarkedsføring (MLM)
Nettverksmarkedsføring eller Multi Level Marketing (MLM) som det også kalles, er en måte å organisere direkthandel på.
Bedriftens markedsføring
Hvordan kartlegge markedsføringen av virksomhetens og verditilbudet
Bidragsmetoden
Ved bidragsprinsippet fordeles bare de variable kostnadene i priskalkylen. De faste kostnadene holdes utenfor.
Hovedundersøkelse
Etter at vi har fått et oversiktsbilde av beslutningssituasjonen og beslutningalternativene gjennom pilotundersøkelsen går vi videre og gjennomfører hovedundersøkelsen.
Kommuneforvaltning
Det laveste forvaltningsnivået i Norge er kommunesektoren, men en stor del av den offentlige forvaltningen skjer på dette nivået
Salgslederens oppgaver
Salgslederen har en lang rekke arbeidsoppgaver. Noen sentrale arbeids- og ansvarområder er disse oppgavene:
Kostnadsorientert prissetting
Når det ikke finnes sammenlignbare substitutter i markedet, vil det være aktuelt å basere prisene på de kostnadene et produkt påfører deg.
Salgsstrategi
En strategi som angir hvordan virksomheten, den enkelte avdeling, gruppe og selger skal nå sine salgsmål.
Selvkost og selvkostmetoden
En gjennomgang hvordan vi kalkulerer salgsprisen og resultatet etter selvkostmetoden, både etter metoden for singel og tilleggskalkulasjon
Diffusjonsprosessens hastighet og utvikling
En gjennomgang av hvilke faktorer som avgjør diffusjonsprosessens hastighet og utvikling fra den blir lansert i markedet.
Salgsplanlegging
Salgsplanlegging er å utvikle salgsplaner på et strategisk, taktisk og operativt nivå for å nå definerte salgsmål.
Anbefalt arbeidsmodell for situasjonsanalysen
En universell arbeidsmodell for situasjonsanalyser som går ut på å kartlegge forhold i markedsystemet og virksomhetens arbeidsbetingelser.
Rekruttering av selgere
Hva bør man legge vekt på når selgere skal rekrutteres? I denne artikkelen ser jeg nærmere på nettopp dette.
Metafor
Hvilken funksjon har metaforer, humor og lek i en organisasjon og for en leder?
Timing er en avgjørende suksessfaktor
Med timing menes: "Å finne det beste tidspunktet å gå inn i et marked med en ny ide på"
Aktivitets- og Stage-Gate-modellen
De to vanligste modellene for produktutvikling og en gjennomgang av de vanligste fasene i produktutviklingsarbeidet.
Bruk av kjendis som drahjelp for nyetablerte selskaper
En strategi mange nyetablerte selskaper har hatt brukt med stor suksess er å alliere seg med en kjendis som selskapet kan bruke som en frontfigur.
Kommunikasjonsplan
Hva er en kommunikasjonsplan og hvordan gå frem for å utforme en? Her får du oppskriften.
WOM : Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)
Hvordan vareprat sprer informasjon om et nytt produkt eller tjeneste til målgruppen og markedet for øvrig.
Inkluderende arbeidsliv (IA)
Intensjonsavtalen for et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) ble inngått mellom myndighetene og partene i arbeidslivet første gang i 2001
Opplæringsplan
Et dokument som viser hvilken kompetanse og ferdigheter den enkelte stilling og/eller funksjon i virksomheten krever, med klare læremål som forteller hvilken kompetanse- og/eller ferdigheter som skal overføres i grunn-, spesial- og videreopplæringen
Møtets muligheter og farer
I ethvert møte vil det alltid finnes en rekke muligheter, men også potensielle farer og trusler som kan ødelegge hele møtet.
Organisasjonsanalyse
Hvilke forhold i organisasjonen er det viktig å kartlegge og ta hensyn til når man skal analysere virksomhetens arbeidsbetingelser?
Møteledelse
Møteledelse går ut på å lede en gruppe på et møte for å diskutere en agenda og styre møtets i en retning som gjør at møtet når sitt mål.
Supply Chain Management (Forsyningskjedeledelse)
Forsyningskjeden, også kalt logistikk nettverk, inkluderer alle trinn, som direkte og indirekte er med på å oppfylle kundens forespørsel.
Arbeidsmodell for merkevarebygging
Her finner du en arbeidsmodell som forklarer hvordan du bør legge opp merkevareplanleggingen for å endre opp med en strategi som når sine mål
Hvorfor ønsker du å bli en entreprenør og forstår du risikoen...
En gjennomgang av de vanligste årsakene, og en presisering av risikoen som er forbundet med å etablere egen virksomhet
Symboler i markedsføring og ledelse
Et symbol er noe som representerer noe mer enn seg selv og som viser dette på en konkret måte i form av et ytre tegn
Motivasjon av høyspesialiserte medarbeidere
Heins motivasjonsteori om hvordan vi kan motivere høyspesialiserte medarbeidere deler befolkningen opp i fire motivasjonsprofiler
Hvorfor merkevarebygging?
Svaret ligger i sosialiseringsprosessen og den kulturelle arv vi alle går igjennom og som forteller oss; «Du er, hva du har!!»
Why – How – What kommunikasjon
«Why-kommunikasjon» dreier seg om å kommunisere en visjon, misjon og sine verdier. Dette vil tiltrekke de som tror på det samme som deg, bidra til å bygge merkevaren fra innsiden og ut




























































































