Hjem Blog Side 24

Entreprenør egenskaper (ferdigheter og evner)

En gjennomgang av hvilke egenskaper (ferdigheter og evner) en entreprenør må ha for å ha en sjanse til å lykkes med å etablere et foretak.

Påvirkning og manipulasjon

Med manipulasjon menes påvirkning ved å så splid, brukes også som betegnelse på behandling av ryggen med grep og rykk

Kjøpsprosessen på bedriftmarkedet

Kjøpsprosessen på bedriftsmarkedet er vesentlig forskjellig fra forbrukermarkedet. Denne prosessen kan deles inn i 8 faser.

Etterkjøpsdissonans og etterkjøpsrasjonalisering

En gjennomgang av disse to sentrale begrepene og hva man kan gjøre for å unngå at dem oppstår i egen virksomhet.

Markedsførings-miks ->> Markedskommunikasjon

En allment akseptert modell for virksomhetens strategiske kommunikasjonsoppgaver.

Slik gjør IT-gigantene sine ansatte mer kreative og motiverte

IT-selskapene kommer med stadig nye triks for å heve både kreativitet, motivasjon og trivsel. Her går jeg igjennom de kjente tiltakene.

Etter kjøpet: Følge opp kunden

Skal gjøre alle førstegangskunder om til lønnsomme gjenkjøpere som blir ambassadører som anbefaler virksomhetens verditilbud til andre.

Trender og trendforlengelse (kurvefremskrivning)

Med trender mener vi utviklingslinjer i et statistisk materiale og omfatter alt fra å trekke opp kurver på frihånd i et diagram, til mer kompliserte matematiske beregninger

Rapportskrivning

Når rapporten skal skrives er fremstillingsformen viktig. Presentasjonen av resultatene vil være avgjørende for hvordan leseren tolker rapporten. Innholdet og presentasjonsformen må derfor være tilpasset de som skal lese rapporten.

Prismål: Mål for prisstrategi og prispolitikken

En gjennomgang av hva som er de vanligste målene for prispolitikken til et selskap.

Prisnivå og prisprofil (Premium pris vs. lavpris)

Selv om det ikke er noen klar sammenheng mellom pris og kvalitet har allikevel folk flest den oppfatningen at det er en slik sammenheng.

Etikkorientert prissetting

Kunder forventer at selgeren skal verdsette forholdet mellom kunde og selger gjennom å tilby kunden rettferdige priser.

Brand mapping (produktkort)

Et produktkort vil si at vi viser fram et bilde av et produkter eller et fenomener som vi ønsker at respondenten skal uttale seg om.

Semantic Differential Scale

Når vi skal måle holdninger ved hjelp av skalering, benytter vi ofte en teknikk som kalles Semantic Differential Scale, en skala som befinner seg på intervallnivå.

Eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften

En gjennomgang av hvilke eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til enhver virksomhet.

Konstant sum skala

En skala som går ut på at respondenten skal fordele en sum på ulike variabler som har betydning for spørsmålsstillingen.

Rabatt og rabattpolitikk

Pris er mer enn produktet eller tjenestens basisprisene. Et viktig virkemiddel i prispolitikken er rabatter.

Prioritering (Purchase Intent Scales)

Prioriteringer er en spørreteknikk som ofte brukes i survey. Spørreteknikken kalles også rangering eller purchase intent scales.

Flervalg (multiple choise) spørsmål

Flervalg går ut på at vi stiller respondenten et lukket spørsmål, og ber dem svare på dette spørsmålet ved å velge mellom ulike svaralternativer.

Naturalytelser

Verdsettelsen av naturalytelsene kan skjer på tre måter: etter sats, arbeidsgivers fastsettelse eller likningskontorets verdsettelse.

Arbeid som utføres i arbeidstakers hjem

I juli 2002 ble det vedtatt en forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakerens hjem. Den regulerer arbeidsforhold hvor hjemmearbeid benyttes som en fast ordning.

Divisjonskalkulasjon etter selvkostprinsippet

Bare aktuell for bedrifter som driver en - vare produksjon, eller i bedrifter hvor det produseres flere produkter i en ensartet produksjonsprosess

Permittering

Permittering kan benyttes når bedriften av ulike årsaker tidvis har problemer med å beskjeftige alle ansatte. Her finner du reglene for dette

Sykdom, sykepenger og permisjon

Når ansatte blir syke, må arbeidsgiver dekke sykepenger de første 16 dagene av sykefraværet (den såkalte "arbeidsgiverperioden"). Etter dette overtar folketrygden kostnadene.

Pris

Prisen er et sentralt begrep for økonomer, markedsførere, selgere og folk som jobber med markedskommunikasjon, da prisen påvirker etterspørselen, folks oppfattelse og lønnsomheten.

Oppfølging av forskningsresultatene

Siste fase i forskningsprosessen er oppfølging av resultatene, og går i korthet ut på å kontrollere hvorvidt anbefalingene blir satt ut i livet.

Aksiomatisk definisjon av sannsynlighet

Hva er aksiomatisk definisjon av sannsynlighet, og hvordan beregne dette?

Kombinatorikk

Hvordan finne antall gunstige og antall mulige utfall når vi skal beregne sannsynligheten for noe?

Sammenligning av to medianer (Mann-Whitney-metoden)

Hvordan sammenligne t medianer ved bruk av Mann-Whitney-metoden?

Parvise sammenligninger (Fortegntest og Wilcoxons tegnrangtest)

Sammenligning av to stikkprøver. Hvordan gjøre dette ved bruk av statistiske metoder.

Utsagnmetoden

Utsagnsmetoden består i at respondenten får forelagt flere utsagn som han eller hun skal ta stilling til.

Måleskala og -nivå i et spørreskjema

Hvilke former for lukkede (prekodede) spørsmål kan vi bruke i et spørreskjema og hvordan kan vi måle svarene?

Pretest og endelig utforming

Før undersøkelsen tar til, skal man alltid teste intervjuene under realistiske forhold, dvs. på personer i målgruppen.

Andre måleskalaer for spørreskjemaer (survey)

Eksempler på andre måleskalaer er kjøpsintensjons - skala, parvise sammenligninger, figurative og grafiske skala

Hvordan skal resultatene brytes ned ?

Før spørreskjemaet utformes må ha tatt stilling til hvordan resultatene skal brytes ned i enheter, variabler og verdier.

Global oppvarming (drivhuseffekt)

Økningen av den gjennomsnittlige temperaturen i jordens lavere atmosfære og havene de siste hundre årene gjennom drivhusgasser.

Møte og scenen (bordplassering m.m.)

Scenen er viktig. Teaterforestillingen som møtet representere skal ikke bare formidle et budskap, men er ofte i seg selv budskapet.

Hvordan gjennomføre en situasjonsanalyse?

Normalt starter vi med en pilotundersøkelse (forundersøkelse) som har som mål å samle inn informasjonen man trenger til å kunne gå videre.

Situasjonsanalyse

En analyse av virksomhetens arbeidsbetingelser, med det mål å finne sterke/svake sider, samt muligheter og trusler i omgivelsene.

Suksessfaktor 4 – Finansielle forhold

Uten at du har de finansielle forholdene i orden, blir det heller ikke noe av dine etableringsplaner. Vi ser i denne artikkelen nærmere på hvilke finansielle forhold det er viktig å få oversikt over og planlegge for.

Kontantbeholdningen i regnskapet

I mange virksomheter skjer mesteparten av salget ved at kunden betaler kontant. Gode rutiner for behandling og dokumentasjon av kontanter er med på å sikre at penger ikke blir borte og at du på en tillitvekkende måte kan redegjøre for inntekten din til skattemyndighetene.

Oligopol

Oligopol er en markedsform som kjennetegnes av: 1) Markedet består av noen få, store tilbydere som deler markedet mellom seg, 2) Det finnes vesentlige hindringer for at andre bedrifter kan etablere seg.

Verdiskapning i et samfunn

Verdiskapningen i et samfunn er på mange måter lik verdiskapningen i en bedrift. Forskjellen er bare at nå summerer vi tallene for alle bedriftene i hele landet.

Møtestedets atmosfære

Lyset i nattklubber er mykt og dempet. Klasserom er godt opplyst. Styrerom reflekterer makt og autoritet. Hensikten med møtet blir forsterket gjennom stedets atomsfære

Disruptiv innovasjon og teknologi

Innovasjon som forstyrrer et eksisterende marked og skyver bort markedsledende bedrifter og produkter

Markedets livssyklus

Alle produkter og da også deres bransjer og markeder har livssyklus som kan deles inn i relativt like faser

Forretningsplan – hvilke punkter må være med og hvordan skrive planen?

En gjennomgang av hvilke punkter en forretningsplan bør inkludere og hvordan du skrive forretningsplanen. Spesielt rettet mot nyetableringer.

Konkurrentbasert prissetting

Konkurrentorientert prissetting vil med andre ord si at man tar hensyn til konkurrentenes priser.

Sparing

Sparing er nøkkelen for å oppnå en stabil og trygg økonomisk fremtid. Uansett hvordan du sparer vil resultatet bli at formuen din øker

Reiseforsikring

Reiseforsikringen gjelder for den eller de personene som er nevnt i forsikringsbeviset, og er noe du bør ha for å unngå store utgifter.

Skolastikerne ( År 1200 – 1500)

De økonomiske synspunktene skolastikerne kom med var skrevet av munker, og den viktigste skolastikeren var St.Thomas Aquinas (1225 - 1274) som ønsket å bygge bro mellom tro og fornuft.

Styringssystemer i økonomien

Blandingsøkonomiens tro på styring av totaløkonomien har krevd nye metodiske hjelpemidler for å klargjøre sammenhengen mellom tiltak og mål.

Når er du gammel nok til å styre egen økonomi?

Når du fyller 18 år, er du myndig og kan styre din egen personlig økonomi på egenhånd. Før du er myndig er det vergen og overformynderiet som ivaretar dine interesser.

Rytme (komposisjon)

Rytme har å gjøre med forholdet mellom og rekkefølgen av elementene som gjentar seg i rom eller tid, der elementenes størrelse, form, styrke, farge og avstandene mellom dem er med og teller.

Harmoni og dynamikk (komposisjon)

Harmoni og dynamikk er to begreper som danner et par: Det ene står for ro. Det andre står for spenning, kraft og motsetning.

Balansebaserte metoder for verdsettelse

De vanligste balansebaserte metoder for verdsettelse av selskaper er LIKVIDASJONSVERDI og SUBSTANSVERDI

Inntjeningsbaserte metoder for verdsettelse

Selve verdivurderingsprosessen for de inntjeningsbaserte metodene blir vanligvis inndelt i fem ulike faser.

Pre-klassisk tenkning

Den pre-klassiske tenkningen tidfestes til perioden 1500 - 1776 år e.Kr.

Kognitiv læring : Læringskurve, læreplatåer og pauser

Etter at du har studert en stund, vil du ofte merke at innlæringshastigheten avtar kraftig. Du har da kommet til et såkalt læreplatå.

Forretningsplan – formål & funksjon

Et overordnet rammeverk for virksomhetens fremtidige kurs som angir hvilke langsiktige mål som skal nås og hvordan disse målene skal nås.

Utdanning – grunnlaget for din økonomiske fremtid

Ett av de første og mest grunnleggende faktorene du må velge for å legge grunnlaget for en god og trygg økonomisk fremtid er å velge utdannelse.

Testament

Et testament er et dokument som forklarer hva som skal skje med ens formuesgoder etter man er død. Lær her hvordan testamentet bør skrives.

Innovasjonsmål og innovasjonseffekter

Et innovasjonsmål er en angivelse av hvilken belønning (effekt) vi ønsker å oppnå som et resultat av  vårt innovasjonsarbeid

Hvorfor trenger vi ledere?

En gjennomgang av de viktigste grunnene for hvorfor vi trenger ledere.

Frivillig organisasjon – oppgave, makt og organisering

En «frivillige organisasjonen» er en organisasjon som ikke er opprettet av det offentlige, og som det er frivillig å være medlem av.

Forvaltningens planlegging

Siden forvaltningen opererer på tre nivå: Statlig, fylkeskommunalt og kommunalt nivå, strekker også planleggingen seg over tre nivå.

Kommunene som forvaltningsorgan

Kommunene er i dag det laveste forvaltningsnivået i Norge. En stor del av den offentlige forvaltningen skjer i kommunalsektor.

Statsadministrasjonen i Norge

Departementene er faglig spesialisert, og det øverste utøvende organ i forvaltningen. Det er i tillegg de som har hovedansvaret for å legge frem viktige saker til statsråden.

Hvorfor trenger vi en organisasjonsstruktur?

Alle virksomheter trenger en organisasjonsstruktur for å g i medarbeiderne den forutsigbarheten de trenger for å kunne gjøre jobben sin.

Valg av organisasjonsstruktur og organisasjonsdesign

Et grovskille går mellom tradisjonelle og virtuelle organisasjonsstrukturer som er tilpasset de nye digitale og hybride-verdikjedene

Ledelseteorienes historiske utvikling

En gjennomgang av den historiske utviklingen til ledelseteoriene. Fra den klassiske læren til dagens verdibaserte ledelse.

Analysens databehov

Databehovet angir hvilken informasjon som undersøkelsen må samle inn for å belyse problemstillingen til undersøkelsen.

Hjemmekontor guide

Hjemmekontor ble i 2020 noe vi alle måtte bli vant til, og vi regner med at denne muligheten til å jobbe hjemmenfra er kommet for å bli

Hva er en arbeidsbetingelse? (Bedriftens arbeidsbetingelser)

En gjennomgang av hva en arbeidsbetingelse er, hvilke former for arbeidsbetingelser som finnes og hvorfor det er viktig å kartlegge disse arbeidsbetingelsene.

Virtuell samhandling avgjør resultatet i virtuelle miljøer

Hvilke resultater et virtuelt team eller en virtuell organisasjon er istand til å skape er avhengig av hvor god den virtuelle samhandlingen i teamet...

Hvordan kan vi spå fremtiden?

Det vi gjør idag danner grunnlaget for det vi gjør i morgen. Det vi gjør i dag er det vi planla i går. Slik er livet for de fleste av oss.

Synkron og diakron analyse

Forskjellen mellom disse to analysemetodene kan illustreres gjennom en to-dimensjonal akse, hvor Y aksjen viser hvor dypt inn i problemstillingen analysen går, mens X aksen representerer hvilken tidsrom utviklingen ses over (dybde vs. bredden i dataanalysen).

Metodetriangulering

Bruker vi to forskjellige metoder i samme prosjekt kalles det en metodetriangulering. Metodetriangulering går med andre ord ut på at vi angriper et problem fra to forskjellige perspektiv for å finne et tredje.

Børsen

En børs er en organisert markedsplass hvor kjøpere og selgere møtes for å omsette verdipapirer.

Aksjekurs

Aksjesparing og aksjespekulasjon går ut på å kjøpe en aksje en en kurs og selge den senere for en høyere kurs enn det man selv kjøpte aksjen for.

Kommunikasjon i virtuelle team

God kommunikasjon i avklaringen av oppgave- og ansvarsfordelingen, samt status på teamets arbeid og fremdrift, er viktig for teamets effektivitet og resultater

Anbefalt organisasjonsstruktur for virtuelle organisasjoner og team

Struktur for å sørge for at alle i virksomheten arbeider mot samme mål og koordinere enkeltinnsats til en større helhet

Virtuelle team

En oppgavefokusert gruppe som befinner seg adskilt fra hverandre i rom og tid for å løse en felles oppgave via IKT.

Deltakerstyring

Hva er deltakerstyring og kvalitetsirkler, og hvordan bruke dem i praktisk ledelse?

Merkevarebygging

Siden merkevarer defineres som et nettverk av assosiasjoner, kan de kun skapes gjennom persepsjon. Dvs. den mentale prosessen mennesket er i når de velger ut, organiserer og tolker stimuli fra omgivelsene de befinner seg i.

Markedsføring i et større perspektiv

De fleste mennesker har i dag akseptert markedsføring som en nødvendighet, selv om man protesterer mot overdrivelser og påfunn av forskjellig art.

Kommersielle krav til et merke

Ser vi på de kommersielle kravene til et varemerke, kan disse oppsummeres slik.

Selvstyrte arbeidsgrupper i organisasjonen

Hva er en selvstyrt arbeidsgruppe og hvilken funksjon har slike grupper?

Leselighet og leseprosessen

Leseprosessen består av fiksering, sakkadiske bevegelser, tibakevisninger og regresjoner. Lesingen blir imidlertid påvirket av mange faktorer

Praktiske råd for å lage en god forretningplan

En praktiske råd og tips som det er viktig å huske på når du skal skrive en god forrretningsplan til forretningsplanens målgruppe.

Tiltakmatrise (“dyktighet/viktighet” matrisen)

Tiltaksmatrisen, også kalt "dyktighet/viktighet" matrisen er et kraftfullt analyseverktøy som bør brukes i forbindelse med analysen av arbeidsbetingelsene, da den viser hvor dyktige organisasjonen er på de områdene som er viktige for kunden - sett i forhold til konkurrentenes prestasjonsnivå.

Forretningsplan – den akademiske tilnærmingen

Omgivelsene er sammen med forretningsgrunnlaget premissleverandørene for hvilke mål og strategiske valg virksomheten kan ta. 

Markedskart (målgruppekart)

Markedskartet, også kalt  målgruppekart, er et strategisk planleggingsverktøy for kommunikasjonsplanlegging, og kan benyttes på mange måter i en situasjonsanalyse for å kartlegge en markedsituasjon.

Hvorfor ha en visuell profil?

Virksomhetens visuelle profil skaper førsteinntrykket dine kunder får av virksomheten. For å få kontroll på dette førsteinntrykket trenger du å definere en visuell profil.

Retoriske spørsmål

Metoden går ut på at du formulerer et spørsmål som kastes ut til motparten, men som du besvarer selv.

Direkte spørsmål

Direkte spørsmål er fakta spørsmål som ofte bare kan gi ett svar, benyttes for å få direkte informasjon.

Utviklingen av visuell profil

Den visuelle profilen skal gi selskapet en identitet og personlighet, samtidig som den skiller virksomheten fra konkurrentene.

Corporate Goverment analyse

en analyse av virksomhetens eierstruktur og selskapsledelse for å avdekke eiernes interesser og hvordan de ivaretar sine interesser gjennom den valget modellen for selskapsledelse

Organisasjonskultur ( bedriftskultur )

De mønstrene av meninger, verdier, normer, roller, skikker o.l. som forteller medlemmene hvem de er, og hvordan de gjør saker og ting.

Team og grupper

Mennesker som er gjensidig avhengige av hverandre med hensyn til informasjon, ressurser og evner, og som forsøker å kombinere sin innsats for å nå et felles mål